چرا خونریزی غیر طبیعی رحم برای زنان رخ می دهد؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
خونریزی غیر طبیعی رحم باعث بروز مشکلات زیادی در رحم می شود. منابع خارجی به این موضوع اشاره می کنند که این بیماری می تواند در هر زمانی از چرخه ماهانه از جمله در دوره قاعدگی طبیعی فرد رخ دهد.
علائم خونریزی غیر طبیعی رحم خونریزی واژینال بین قاعدگی یکی از علائم خونریزی غیر طبیعی رحم است. داشتن خونریزی بسیار شدید در طول قاعدگی نیز می تواند به عنوان خونریزی غیرطبیعی رحم در نظر گرفته شود. خونریزی بسیار شدید در طول دوره و یا خونریزی که بیش از ۷ روز طول بکشد منوراژی نامیده می شود. برای مثال، زنان احتمال دارد آنقدر خونریزی کنند که هر ساعت یک یا چند تامپون یا نوار بهداشتی مصرف کنند .
چه چیزی باعث خونریزی غیر طبیعی رحم می شود؟ موارد مختلفی می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. بارداری یک علت شایع است. پولیپ رحم یا فیبروم (توده های کوچک و بزرگ) در رحم نیز می توانند از دلایل این بیماری به شمار بروند. به ندرت، مشکل تیروئید، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شود.
در بیشتر زنان، خونریزی غیرطبیعی رحم به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود. و..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

خونریزی غیر طبیعی رحم باعث بروز مشکلات زیادی در رحم می شود. منابع خارجی به این موضوع اشاره می کنند که این بیماری می تواند در هر زمانی از چرخه ماهانه از جمله در دوره قاعدگی طبیعی فرد رخ دهد.

علائم خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی واژینال بین قاعدگی یکی از علائم خونریزی غیر طبیعی رحم است. داشتن خونریزی بسیار شدید در طول قاعدگی نیز می تواند به عنوان خونریزی غیرطبیعی رحم در نظر گرفته شود. خونریزی بسیار شدید در طول دوره و یا خونریزی که بیش از ۷ روز طول بکشد منوراژی نامیده می شود. برای مثال، زنان احتمال دارد آنقدر خونریزی کنند که هر ساعت یک یا چند تامپون یا نوار بهداشتی مصرف کنند .

چه چیزی باعث خونریزی غیر طبیعی رحم می شود؟

موارد مختلفی می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. بارداری یک علت شایع است. پولیپ رحم یا فیبروم (توده های کوچک و بزرگ) در رحم نیز می توانند از دلایل این بیماری به شمار بروند. به ندرت، مشکل تیروئید، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شود.

در بیشتر زنان، خونریزی غیرطبیعی رحم به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود. وقتی مشکل از هورمون ها باشد، پزشکان این مشکل را خونریزی ناکارآمد رحم یا DUB می نامند. خونریزی غیرطبیعی ناشی از عدم تعادل هورمونی در نوجوانان یا در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، شایع تر است.

اینها تنها تعدادی از مشکلاتی است که می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شود. این مشکلات در هر سنی امکان دارد رخ دهند، اما علت احتمالی خونریزی غیرطبیعی رحم معمولاً به سن فرد بستگی دارد.

خونریزی غیر طبیعی رحم زنان در سنین نوجوانی، ۲۰ و ۳۰ سالگی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از علل شایع خونریزی غیرطبیعی در رحم در زنان جوان و نوجوانان بارداری است. بسیاری از زنان در چند ماه اول بارداری طبیعی خونریزی غیرطبیعی دارند. برخی از قرص های ضد بارداری یا دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی شوند. برخی از زنان جوانی که خونریزی غیرطبیعی رحم دارند، در طول سیکل قاعدگی، تخمک را از تخمدان خود آزاد نمی کنند .

شاید برای شما جالب باشد که بدانید خونریزی غیر طبیعی رحم برای نوجوانانی که به تازگی پریود شده اند رایج است. این امر باعث عدم تعادل هورمونی می شود که در آن استروژن شرایطی را به وجود می آورد که پوشش داخلی رحم (به نام آندومتر) رشد کند تا زمانی که خیلی ضخیم شود. وقتی بدن فرد در طول دوره قاعدگی این پوشش را خارج می کند، خونریزی بسیار شدید خواهد بود. همچنین عدم تعادل هورمونی باعث می شود بدن فرد نداند که چه زمانی خونریزی رخ می دهد. این امر می تواند باعث خونریزی نامنظم (“لکه بینی”) بین دوره های فرد شود که به عنوان خونریزی غیر طبیعی رحم در نظر گرفته می شود.

خونریزی غیر طبیعی رحم زنان در ۴۰ سالگی و اوایل ۵۰ سالگی

در سال‌های قبل از یائسگی و زمانی که یائسگی شروع می‌شود، زنان در طی ماه هایی تخمک گذاری نمی کنند. این امر می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شود و پریودهای شدید و خونریزی های سبک تر و نامنظم را به همراه خواهد داشت.

ضخیم شدن پوشش داخلی رحم یکی دیگر از علل خونریزی در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله است. فرآیند ضخیم شدن می تواند هشداری برای سرطان رحم باشد. اگر خونریزی غیرطبیعی رحم دارید و در این گروه سنی هستید، باید به پزشک مراجعه کنید . احتمال دارد بخشی طبیعی از افزایش سن باشد، اما مهم است که مطمئن شوید سرطان رحم علت آن نیست.

زنان بعد از یائسگی

درمان جایگزینی هورمونی یکی از علل شایع خونریزی غیر طبیعی رحم پس از یائسگی است. علل دیگر خونریزی غیر طبیعی رحم عبارتند از سرطان آندومتر و رحم. این سرطان ها در زنان مسن بیشتر از زنان جوان دیده می شوند. اما سرطان همیشه علت خونریزی غیرطبیعی رحم نیست. بسیاری از مشکلات دیگر می توانند باعث خونریزی پس از یائسگی شوند. به همین دلیل، در صورت بروز هرگونه خونریزی پس از یائسگی، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی غیر طبیعی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

خونریزی غیر طبیعی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشاتی که پزشک برای خونریزی غیر طبیعی رحم تجویز می کند به سن فرد بستگی دارد . اگر می خواهید باردار باشید، پزشک آزمایش بارداری را نیز تجویز می کند. اگر خونریزی شما زیاد باشد، علاوه بر آزمایشات دیگر، پزشک احتمال دارد بخواهد وضعیت خون را بررسی کند تا مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد. خونریزی های غیر طبیعی می تواند منجر به کمبود آهن و کم خونی شود.

  • معاینه سونوگرافی ناحیه لگن هم رحم و هم تخمدان ها را نشان می دهد. همچنین می تواند علت خونریزی شما را نشان دهد.
  • پزشک احتمال دارد بخواهد بیوپسی آندومتر را انجام دهد. این آزمایش مرتبط به پوشش داخلی رحم است. این کار با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک (به نام کاتتر) در رحم انجام می شود. پزشک از کاتتر برای برداشتن یک قطعه کوچک از پوشش رحم استفاده می کند. سپس استر به آزمایشگاه فرستاده می شود. این آزمایش نشان می دهد که آیا سرطان یا تغییری در سلول ها دارید. بیوپسی را می توان در مطب پزشک نیز انجام داد و فقط درد خفیفی ایجاد می کند.
  • آزمایش دیگر هیستروسکوپی است. در این روش یک لوله نازک با یک دوربین کوچک در داخل رحم شما قرار می گیرد. دوربین به پزشک اجازه می دهد تا داخل رحم شما را ببیند. اگر هر چیز غیرطبیعی ظاهر شود، پزشک می‌تواند برای بیوپسی بافت بگیرد.

آیا می توان از خونریزی غیرطبیعی رحم پیشگیری کرد ؟

اگر خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از تغییرات هورمونی است، نمی توانید از آن جلوگیری کنید. اما اگر تغییرات هورمونی شما ناشی از اضافه وزن باشد، کاهش وزن می تواند کمک کننده باشد. وزن شما بر تولید هورمون درونتان تأثیر می گذارد. حفظ وزن سالم می تواند به جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی رحم کمک کند. برای خرید قرص لاغری و کاهش وزن می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

چندین گزینه درمانی برای درمان خونریزی غیرطبیعی وجود دارد. درمان شما به علت خونریزی، سن شما و اینکه آیا می خواهید در آینده باردار شوید یا خیر بستگی دارد. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام درمان برای شما مناسب است. یا اگر پزشک شما تشخیص دهد که عدم تعادل هورمونی باعث خونریزی غیرطبیعی در شما شده است، شما و پزشکتان تصمیم می گیرید که صبر کنید و ببینید که آیا خونریزی خود به خود بهبود می یابد یا خیر. برخی از گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

  • دستگاه داخل رحمی (IUD): پزشک احتمال دارد IUD را پیشنهاد کند. IUD وسیله ای کوچک و پلاستیکی است که پزشک از طریق واژن وارد رحم شما می کند تا از بارداری جلوگیری کند. IUD باعث ترشح هورمون می شود. این روش می تواند به میزان قابل توجهی خونریزی غیر طبیعی را کاهش دهد.
  • قرص های ضد بارداری : یکی از روش های درمان خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده از قرص های ضد بارداری است. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند از ضخیم شدن بیش از حد پوشش داخلی رحم جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند به منظم نگه داشتن چرخه قاعدگی و کاهش گرفتگی نیز کمک کنند. برخی از انواع قرص‌های ضدبارداری، به‌ویژه قرص‌های حاوی پروژسترون می‌توانند در برخی از زنان باعث خونریزی غیرطبیعی شوند. اگر قرصی که مصرف می‌کنید، خونریزی غیرطبیعی شما را کنترل نمی‌کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • D&C یا دیلاتاسیون و کورتاژ: D&C روشی است که در آن دهانه رحم شما به اندازه کافی کشیده می شود تا بتوان ابزار جراحی را در رحم قرار داد. پزشک از این ابزار برای خراش دادن پوشش داخلی رحم شما استفاده می کند. پوشش برداشته شده در آزمایشگاه از نظر بافت غیر طبیعی بررسی می شود. D&C تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اگر خونریزی شدید دارید، پزشک احتمال دارد هم برای تشخیص مشکل و هم برای درمان خونریزی D&C انجام دهد. انجام روش D&C اغلب باعث توقف خونریزی شدید می شود. پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا این روش ضروری است یا خیر.
  • هیسترکتومی : یکی از روش های خونریزی غیر طبیعی رحم هیسترکتومی است. در این نوع جراحی رحم از بدن خارج می شود. اگر هیسترکتومی انجام دهید، دیگر پریود نخواهید شد و نمی توانید باردار شوید. هیسترکتومی جراحی بزرگی است که نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان دارد. احتمالا به یک دوره نقاهت طولانی نیاز داشته باشد. در مورد خطرات و مزایای هیسترکتومی حتما با پزشک مشورت کنید .
  • ابلیشن آندومتر: یکی دیگر از روش های درمان خونریزی غیر طبیعی رحم ابلیشن آندومتر است. این روش یک روش جراحی است که پوشش داخلی رحم را از بین می برد و در این عمل برخلاف هیسترکتومی رحم خارج نمی شود. ابلیشن آندومتر احتمال دارد تمام خونریزی های قاعدگی را در برخی از زنان متوقف کند. با این حال، برخی از زنان هنوز خونریزی خفیف قاعدگی یا لکه بینی بعد از ابلیشن آندومتر دارند. تعداد کمی از خانم ها بعد از عمل، قاعدگی منظم دارند.

برای خونریزی رحم چی خوبه

اگر خونریزی قاعدگی شدید دارید، سعی کنید ایبوپروفن یا مفنامیک اسید را در طول قاعدگی (یا چند روز قبل از انتظار قاعدگی، در صورت اطلاع) مصرف کنید. ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. NSAID ها می توانند برای کاهش خونریزی در طول دوره قائدگی فرد کار کنند.

درمان خونریزی رحم با داروهای گیاهی

باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت می کنید. پزشک احتمالا مکمل آهن برایتان تجویز می کند تا اطمینان حاصل شود که شما دچار کم خونی نمی شوید. برای خرید قرص آهن می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

برای کم شدن درد و خونریزی می توان از دمنوش ترکیبی نعناع و پونه کوهی به همراه نبات استفاده کرد ، بعد از استفاده تاثیر آن را حتما میبینید . برای اینکه این شرایط بدتر نشود از خوردن مواد غذایی شور از جمله فست فود و ترشیجات خودداری کنید .

خرید قرص قاعدگی

تا بدینجا در مورد خونریزی غیر طبیعی رحم صحبت کردیم. برای خرید قرص قاعدگی می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

نویسنده و گردآورنده : پرستو رجبی

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]