تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی در چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقههمه ما وقتی که موهایمان سالم و پرپشت هستند، جوان‌تر و زیباتر به نظر می‌رسیم. متأسفانه، ممکن است به دلیل ریزش موی ارثی و هورمونی موهای ما شروع به ریزش کنند. در این مقاله می خواهیم با تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی آشنا شویم و راهکارهای درمانی را نیز بررسی کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. چرا موهایمان می‌ریزد؟ ریزش ۱۰۰ تار مو در طول روز عادی است. این میزان معمولاً باعث کم پشتی قابل توجهی نمی شود، زیرا موهای جدید به طور دائم جایگزین موهای از دست رفته می شوند.
دلایل ریزش مو به طور معمول شامل موارد زیر است: سابقه ی خانوادگی (ریزش مو ارثی) تغییرات هورمونی و بیماری ها مصرف داروها و مکمل ها پرتو درمانی (رادیوتراپی) سر زایمان فشار عصبی شدید برخی مدل های مو استفاده از مواد شیمیایی خاص و عوامل زیر احتمال ریزش مو را افزایش می دهند:
داشتن سابقه ی طاسی در خانواده ی پدری یا مادری افزایش سن کاهش قابل توجه وزن بیماری های خاص مانند دیابت و لوپوس استرس بیشتر بخوانیم: ۱۰ علت رایج ریزش مو
علت ریزش مو ارثی چیست؟ الگوی ریزش مو ارثی، شایع‌ترین علت از دست رفتن بخش و حجم عظیم..

زمان مطالعه: ۷ دقیقههمه ما وقتی که موهایمان سالم و پرپشت هستند، جوان‌تر و زیباتر به نظر می‌رسیم. متأسفانه، ممکن است به دلیل ریزش موی ارثی و هورمونی موهای ما شروع به ریزش کنند. در این مقاله می خواهیم با تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی آشنا شویم و راهکارهای درمانی را نیز بررسی کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چرا موهایمان می‌ریزد؟

ریزش ۱۰۰ تار مو در طول روز عادی است. این میزان معمولاً باعث کم پشتی قابل توجهی نمی شود، زیرا موهای جدید به طور دائم جایگزین موهای از دست رفته می شوند.

دلایل ریزش مو به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • سابقه ی خانوادگی (ریزش مو ارثی)
  • تغییرات هورمونی و بیماری ها
  • مصرف داروها و مکمل ها
  • پرتو درمانی (رادیوتراپی) سر
  • زایمان
  • فشار عصبی شدید
  • برخی مدل های مو
  • استفاده از مواد شیمیایی خاص

و عوامل زیر احتمال ریزش مو را افزایش می دهند:

  • داشتن سابقه ی طاسی در خانواده ی پدری یا مادری
  • افزایش سن
  • کاهش قابل توجه وزن
  • بیماری های خاص مانند دیابت و لوپوس
  • استرس

بیشتر بخوانیم: ۱۰ علت رایج ریزش مو

علت ریزش مو ارثی چیست؟

الگوی ریزش مو ارثی، شایع‌ترین علت از دست رفتن بخش و حجم عظیمی از مو ها است. این الگو در حقیقت یک بیماری نیست. بلکه یک روند طبیعی مرتبط با ژنتیک، هورمون ها و فرآیند سالخوردگی است. هم آقایان و هم بانوان تجربه ریزش مو را در سنین مختلف به دلایل ارثی ( که تنها به والدین آنها مرتبط نمی شود) داشته اند. اما تحقیقات از نظر تاریخی بیشتر بر روی موضوعات مرتبط با ریزش موی مردان متمرکز شده است (و تلاش‌ها برای پیوند این دو نشان داده‌اند که کاهش موهای الگوی زنانه با همان مارکرهای ژنتیکی پیش‌بینی نمی‌شود).

ریزش مو مردان و یا ریزش مو ارثی، به ریزش موی سر آقایان اشاره دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که سطح هورمون‌ها در طول عمر و به ویژه در سنین بالاتر تغییر ‌کند. این نوع ریزش مو،‌ علل مختلفی دارد و درمان‌های پزشکی و دارویی متفاوتی نیز برای آن ارائه شده است. با کمک این روش‌های درمان ریزش مو مردان می‌توان ریزش مو را کنترل و یا میزان آن را کاهش داد.

گاهی اوقات ریزش موی ناگهانی و غیر منتظره می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت و یا بیماری جدی در بدن باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

معمولا هنگامی که سه عامل اصلی ژنتیک، سن و هورمون‌ها هم‌افزایی می‌کنند، آقایان موهای خود را از دست می‌دهند. عوامل ژنتیکی دلیل کوچک شدن تدریجی فولیکول‌های مو (حفره‌های کوچک در پوست سر) شناخته می‌شود. در این حالت روز به روز موها نازک‌تر و ظریف‌تر می‌شود؛ تا جایی که دیگر روی سر، مویی رشد نمی‌کند.

در ادامه به تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی می پردازیم.

ریزش مو ارثی از چند سالگی شروع می‌شود؟

به همین دلیل ریزش موهای زنانه به طور ارثی به میزان قابل ‌توجهی کم‌تر از آقایان است. ما می‌دانیم که تقریبا ۳۰ درصد از مردان نسبت در سن ۳۰ سالگی، ۵۰ درصد در سن ۵۰ سالگی و ۸۰ درصد در سن ۷۰ سالگی، میزان قابل توجهی از ریزش مو را تجربه می‌کنند. محصولات متعددی با ساختار های مختلف، برای بهبود این عملکرد به وجود آمده اند که تا به حال چندان هم موفق عمل نکرده اند؛ که در غیر این صورت می توانستیم جلوگیری از ریزش مو در افراد مختلف را کنترل شده بدانیم. اما با روی کار آمدن روغن رویش مجدد مو تحولی جدید در دنیای سلامت و زیبایی یافت شده است. روغن رویش مجدد مو با این دست محصولات تفاوت آشکاری دارد و در حقیقت مانند یک عنصر حیاتی به پوست و بافت مو جهت رویش کمک شایانی می نماید.

بیشتر بخوانیم: هرآنچه که باید راجع به عمل کاشت مو بدانید

ریزش موی ارثی تا چند سالگی ادامه دارد؟

آقایان با توجه به سن و ساختار ژنتیکی خود، اکثرا درجاتی از ریزش مو را تجربه می‌کنند. ریزش مو مردان ۵۰ درصد از آقایان سفید پوست را تا قبل از ۵۰ سالگی و ۸۰ درصد آنان را تا قبل از ۷۰ سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. سایر ملیت‌ها مانند چینی‌ها و ژاپنی‌ها کمتر تحت تاثیر این نوع ریزش مو قرار می‌گیرند. اگر در اقوام درجه یک و دوم شما ریزش مو به این شکل وجود دارد، ریسک بیشتری برای طاسی دارید.

پیشگیری از ریزش موی ارثی

بسیاری فکر می‌کنند که ریزش مو به عنوان بخشی طبیعی از بالا رفتن سن است و نیاز به درمان آن را جدی نمی‌گیرند. با این حال، ریزش مو می تواند اثرات روانشناختی منفی، مانند پایین آمدن سطح اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد. در بعضی موارد این مشکل، حتی باعث ایجاد افسردگی می‌شود. برخی درمان‌ها که ممکن است باعث کاهش ریزش مو شود.

۱) کاشت مو

کاشت مو، گرفتن مو از نقاط دیگر بدن و پیوند آنها به پوست سر است. موهای قسمت پشت و پایین سر نسبت به آندروژن ها مقاوم‌تر هستند و به همین دلیل در جراحی‌های پیوند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. موهایی که به نواحی طاسی پیوند می‌خورند، عموماً نسبت به هورمون‌های مردانه مقاوم‌تر هستند.

کاشت مو

در جریان انتشار تحقیقی در سال ۲۰۱۳، دانشمندان موفق شدند فولیکول‌های موی جدیدی در آزمایشگاه بسازند که بعد از کاشت روی بدن موش‌ها، مجددا رشد کند. در واقع این تنها روشی است که تاکنون برای رشد موهای جدید کشف شده است.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با بهترین روش کاشت مو

۲) درمان دارویی

مرکز غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو نوع درمان دارویی را برای ریزش مو مردان تایید کرده است:

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، نوعی درمان موضعی پوست سر است؛ این دارو به صورت بدون نسخه و در داروخانه‌ها به عنوان لوسیون یا فوم در دسترس قرار دارد. همچنین گزارش شده که این محصول روی فرق سر، تاثیر زیادی دارد.

مشاهده نتیجه استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد و برای حفظ اثر درمانی، باید آن را به طور نامحدود و منظم استفاده کنید. عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل شامل مشکلات پوستی، از جمله خارش و سوزش، کهیر، تورم، حساسیت و درماتیت تماسی است.

بیشتر بخوانیم: قرص ضد ریزش مو سیستین b6 و همه خواص آن

فیناستراید و دوتاستراید

فیناستراید، نوعی داروی خوراکی نسخه‌ای برای درمان ریزش مو مردان است. درواقع فیناستراید نوعی بازدارنده ۵ آلفا ردوکتاز و تولید کننده دی هیدروتستسترون(DHT) است.

DHT، هورمون مردانه‌ای است که نقش مهمی در کوچک کردن فولیکول‌های موی پوست سر دارد. این دارو مانع تشکیل این هورمون در پوست سر شده و پیشرفت طاسی مربوط به DHT را کاهش می‌دهد.

برای دیدن اثرات این دارو نیز، بیشتر از ۶ ماه زمان نیاز است. قرص ۱ میلی گرم آن معمولا باید یک بار در روز و حداقل به مدت ۳ ماه مصرف شود. با قطع مصرف قرص، اثرات آن نیز از بین خواهد رفت.

۳) درمان با محصولات تقویتی

دو روش دیگر برای درمان ریزش مو در آقایان وجود دارد که هر دو در قالب مصرف شامپویی طراحی شده‌اند و برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک نیست:

کتوکونازول ۲ درصد
پریتیون زینک ۱ درصد
البته میزان تاثیراین شامپوها احتمالا کمتر از فیناستراید و ماینوکسیدیل است.

همچنین طبق بررسی‌ها، قارچ مالاسزیا که از عوامل ایجاد شوره است، می‌تواند در ریزش مو نیز عامل مهمی باشد. به همین دلیل، صرف نظر از وجود یا عدم وجود شوره، استفاده از شامپوهای ضد شوره که علیه فعالیت این قارچ فرموله شده‌اند، ممکن است در کاهش ریزش موی مردان موثر باشد.

بیشتر بخوانیم: چه وقت از لوسیون برای مقابله با ریزش مو استفاده کنیم؟

سرم تقویت کننده و ضد ریزش درماسیف مناسب مو و ابرو نیز از دیگر محصولاتی است که برای پیشگیری و درمان ریزش موها موثر واقع می شود.

Derma-Scalp باعث تحریک جریان گردش خون مویرگى پوست سر شده و فرآیند رشد مو را تسریع می بخشد. این محصول باعث افزایش استحکام موهاى نازک و شکننده شده و ریشه مو را تقویت می کند، ساختار کراتینى و افزایش حجم و ضخامت مو بهبود پیدا می کند.

سرم تقویت کننده و ضد ریزش درماسیف مناسب مو و ابرو 50 میل

مشاهده و خرید

۴) لیزر درمانی

لیزر و نور درمانی، روش‌های محبوبی به حساب می‌آیند؛ اما تاکنون مشاهده نشده که این روش‌ها باعث کندی یا جلوگیری از روند ریزش مو در مردان شود، حتی FDA نیز اثربخشی آن‌ها را تایید نکرده است. یک دوره لیزر درمانی ممکن است ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

به غیر از دلایل ازثی که در بالا اشاره کردم، ریزش مو ممکن است زمانی رخ دهد که هورمون های بدن به هم بریزند.

این فولیکول مو است که وقتی تعادل هورمونی در بدن شما مختل می شود، تحت تاثیر قرار می گیرد. این به نوبه خود چرخه مو را مختل می کند و منجر به ریزش مو یا کاهش جایگزینی با موهای جدید می شود.

طبیعی است که در مراحل مختلف زندگی خود شاهد فراز و نشیب هایی در سطوح هورمونی باشید. به عنوان مثال، برخی از نوجوانان ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی با ریزش مو مواجه شوند، اما معمولاً با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل برگشت است. اما اگر طاسی با الگوی مردانه یا زنانه دارید، حتی با افزایش سن همچنان با ریزش مو مواجه خواهید شد.

همچنین برخی از زنان ممکن است با افزایش ریزش مو پس از زایمان (آلوپسی پس از زایمان)، یائسگی و غیره مواجه شوند. سن نیز در کاهش برخی هورمون ها و افزایش برخی دیگر نقش دارد که می تواند بر چرخه موی شما تأثیر بگذارد. اختلالات غده تیروئید و PCOS نیز از عوامل شایع عدم تعادل هورمونی هستند که منجر به ریزش مو می شود.

برای مثال زمانی که بدن بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی داشته باشد یا به اندازه‌ی کافی این هورمون‌ها را نداشته باشد، نوعی شوک در سیستم ایجاد شده و حالت تلوژن افلوویوم بروز پیدا می‌کند.

تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) نوعی اختلال پوست سر بوده که در آن ریشه‌های مو خیلی زود وارد مرحله‌ی استراحت رشد مو می‌شوند‌. ممکن است ۷۰ درصد موهای‌ سر در مدت ۲ ماه، طی مرحله‌ا‌ی از تلوژن افلوویوم بریزد‌.

ریزش موی هورمونی

درمان ریزش موی هورمونی چگونه است؟

اول از همه، اگر به اختلالات هورمونی برای ریزش مو خود شک دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بزرگتر سلامتی جلوگیری کنید. پزشک شما داروها یا درمان‌های جایگزین هورمونی را برای مدیریت این اختلال پیشنهاد می‌کند که به کاهش ریزش مو نیز کمک می‌کند.
استرس را از خود دور نگه دارید. استرس می تواند عدم تعادل هورمونی در بدن شما را بدتر کند و در نتیجه منجر به افزایش ریزش مو شود. برای مقابله با استرس مزمن می توانید یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی یا جلسات مشاوره را امتحان کنید.

بیشتر بخوانیم: قرص ب کمپلکس برای ریزش مو چقدر موثر است؟

در کنار تغذیه سالم، خواب کافی نیز ضروری است. بنابراین در حالی که یک رژیم غذایی مغذی غنی شده با سبزیجات و میوه های سبز مصرف می کنید، مطمئن شوید که خواب سالمی نیز داشته باشید. کمبود خواب کافی می تواند منجر به سطوح بالاتر استرس شود که به نوبه خود می تواند منجر به ریزش مو شود.
اگر با ریزش موی شدید مواجه هستید، باید از استفاده از حرارت یا مواد شیمیایی خشن روی موهای خود اجتناب کنید..
شما می توانید با مشورت با متخصص پوست خود PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت را انتخاب کنید تا اثرات ریزش موی هورمونی را معکوس کنید.
استفاده موضعی از ماینوکسیدیل می تواند به رشد مو در شرایطی مانند آلوپسی آندروژنیک کمک کند.
یکی دیگر از روش های درمانی موجود برای رشد مجدد مو مزوتراپی است. این شامل تزریق مستقیم مواد مغذی و ویتامین ها به پوست سر برای تقویت رشد مجدد مو است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اصلی‌ترین دلایل ریزش مو ارثی در آقایان و خانم ها را عنوان کنیم. تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی و راه های درمانی هر یک را برای شما بازگو کردیم. اگر به ناگهانی دچار ریزش مو شدید، قبل از هر اقدامی حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص گردد سپس اقدام به راهکارهای درمانی مناسب کنید.

شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید تا متخصصین ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

نوشته تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی در چیست؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.