آقای شهردار ١٠٠٪؜ اشتباه است

اخیرا شهردار محترم تهران برای رفع گره از کار مردم ساخت مسکن جدید را در تهران توصیه فرمودند ؟
زاکانی: ۵۱ درصد از تهرانی‌ها اجاره‌نشین هستند/ساخت مسکن ارزان گره از کار مردم باز می‌کند
-علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
۵۱ درصد از مردم در تهران اجاره نشین هستند لذا، ساخت این مسکن های ارزان قیمت می تواند به مردم کمک کند.
– با صنعتی سازی و شرایطی که سریع، محکم و ارزان مسکن ساخته شود، می توان گره از کار مردم باز کرد./ ایسنا
آقای دکتر، آمار کاملا مردود ! مسکن سریع، محکم و ارزان در کنار هم ممکن نیست !
باشد که ما گفتیم و وظیفه خود ادا کردیم و از زکات دهندگان دانش بسیار کم خود بودیم ! بخوانید و به شهرداری هشدار توقف فوری دهید! امیدوارم کلیه مقامات کشور، هر ایرانی دلسوز و خصوصا هر تهرانی این مقاله را چندین بار بخواند و به دیگر عزیزان هم وطن و همشهری نیز ارسال و به شهرداری محترم تهران هم از عواقب تلخ این نوع طرح های کاملا مردود تذکرات لازم را گوشزد بفرمایند!
بیشتر از زلزله، امروز نگران تصمیمات عجولانه شورای شهر و شهرداری تهران هستم ! آنهایی که با من آشنا هستند این جمله را باور نخواهند کرد ! سی و ا..

اخیرا شهردار محترم تهران برای رفع گره از کار مردم ساخت مسکن جدید را در تهران توصیه فرمودند ؟
زاکانی: ۵۱ درصد از تهرانی‌ها اجاره‌نشین هستند/ساخت مسکن ارزان گره از کار مردم باز می‌کند

-علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
۵۱ درصد از مردم در تهران اجاره نشین هستند لذا، ساخت این مسکن های ارزان قیمت می تواند به مردم کمک کند.

– با صنعتی سازی و شرایطی که سریع، محکم و ارزان مسکن ساخته شود، می توان گره از کار مردم باز کرد./ ایسنا

آقای دکتر، آمار کاملا مردود ! مسکن سریع، محکم و ارزان در کنار هم ممکن نیست !

باشد که ما گفتیم و وظیفه خود ادا کردیم و از زکات دهندگان دانش بسیار کم خود بودیم ! بخوانید و به شهرداری هشدار توقف فوری دهید! امیدوارم کلیه مقامات کشور، هر ایرانی دلسوز و خصوصا هر تهرانی این مقاله را چندین بار بخواند و به دیگر عزیزان هم وطن و همشهری نیز ارسال و به شهرداری محترم تهران هم از عواقب تلخ این نوع طرح های کاملا مردود تذکرات لازم را گوشزد بفرمایند!

بیشتر از زلزله، امروز نگران تصمیمات عجولانه شورای شهر و شهرداری تهران هستم ! آنهایی که با من آشنا هستند این جمله را باور نخواهند کرد ! سی و اندی سال دم از زلزله و تبعات سخت آن و امروز نگران شهرداری و شورای شهر !

بله بر هر فردی عجیب خواهد آمد ؟ می دانستم این رخ خواهد داد برای همین قبل از انتخابات نوشتم که مردم عزیز تهران و کشور انتخابات دیگری در سایه انتخابات ریاست جمهوری در حال انجام است (انتخابات شورای شهر) که اگر به آن دقت نشود ممکن است شهر،تاریخ و هویت شهرتان از بین برود ! https://www.khabaronline.ir/amp/1525303/

در همین راستا، چند مدت پیش یکی از اعضای جدید شورای تهران که خود را دانشجوی دکتری مهندسی زلزله معرفی کرده اند، در لباس مقدس روحانیت، فرمودند سال ٢٠٩٠ منتظر زلزله در تهران باید بود ! بر مبنی ابتدایی ترین علوم و بخصوص علوم زلزله شناسی این بیان از ریشه غلط است.

غلط زیاد می کنیم ولی این غلط ممکن است به دست اندرکارن طوری القا کند که ٧٠ سال وقت برای زلزله هست پس نگران نباشید !؟ سوگند می خورم بر اساس علم موجود وقت تمام است و وقتی نمانده است، لطف و حکمت پروردگار جل شانه است که زلزله، تهران را با خاک تا به امروز یکسان نکرده است!

مدتی پیش هم در جلسه ای در شورای شهر تهران مطرح شد که نیاز به ساخت ١٥٠،٠٠٠ مسکن "در سال" برای تهران است حال تخفیف داده و عرض نمودند حداقل در سال باید ١٠٠،٠٠٠ بسازیم و فرمودند بر عکس باور « دروغی » که در رسانه ها وجود دارد! عین خبر از زبان ریس و نایب ریس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تخصص های (رییس: دانشجوی مدیریت دولتی و نایب ریس: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی !) فراموش نفرمایید این فرمایشات روسای کمیسیون معماری و شهرسازی ابر شهر تهران است ؟! :

" وی تشریح کرد: در خصوص مسکن، یک دروغ رسانه‌ای رایج است که می‌گویند ساخت مسکن معلول جمعیت پذیری است. این در حالی است که گروه‌هایی در تهران وجود دارند که نیاز به مسکن جدید دارند. از بافت فرسوده گرفته تا مسکن اولی‌ها، آسیب دیدگان اجتماعی و بد مسکن‌ها.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: تهران طبق آمار حداقل سالی ۱۰۰ هزار مسکن نیاز دارد. هرچند که معتقدم بیش از ۱۵۰ هزار مسکن نیاز است و این در حالی است که در تهران سالانه حدود ۴۰ هزار مسکن ساخته می‌شود." و آدرس عین خبر اینجا:
‏https://www.mehrnews.com/news/5299704/نیاز-سالیانه-تهران-به-ساخت حرفی درباره "دروغ بزرگ" موضوع بحث ریس محترم کمیسیون یعنی حرفی که ٩٩،٩٩٩٪؜ مردم دنیا که ساخت مسکن را معلول جمعیت پذیری می دانند نمی زنم ! چون تمام جهان آن وقت دروغگو می شوند !

حال صد هزار ساختمان یا واحد؟ کمترین یعنی واحد را فرض می کنیم، هر واحد ٤ الی ٥ نفر یعنی نیم میلیون نفر در تهران در سال دارای همان شرایطی است که فرموده اند؟ بعید می دانم! در ٤ سال یعنی دو میلیون نفر، یک پنجم جمعیت شب تهران!!! الله اکبر یا من حساب بلد نیستم یا نمی دانم دیگر چه می گویم؟ در ضمن نمی دانستم یک نفر از ٥ نفر تهرانی هم شرایط اسفناک ذکر شده در خبر را دارند؟ در ادامه می فرمایند چون ایشان "معتقدند" ؟

در ضمن در پاراگرف بعدی که اینجا نیاوردم و می شود در لینک اصلی خبر آنرا مطالعه و دید، فرموده اند که (مضمون) اقتصاد از این بابت یعنی عدم ساخت و ساز صدمه دیده و می بیند ! خب ببیند شهر ١٢ ملیونی را به ١٤ میلیون فقط برای مسایل اقتصادی تبدیل کنید که در اولین زلزله همه از بین بروند و یا معلول و درمانده بشوند! و این در حالی است که شما ٤٠٠،٠٠٠ ساختمان به (اسم) آن افرادی که نام بردید و دلم را شدیدا سوزانیدید و به (کام) انبوه سازان بنا کرده باشید، کدام یک از آن افراد نام برده امکان خرید ٥ متر از این مسکن ها را خواهند داشت! قرن بیست و یکم است، سال ۱۴٠٢ است مردم ایران بی سواد و نادان نیستند که به این حرف ها دیگر بها بدهند، به شعور مردم ایران اسلامی و متمدن توهین نفرمایید! لطفا به حرفهای هم گوش کنیم و بهترین را انتخاب کنیم همه در یک قطاریم و مقصد تهرانی آباد است!

امیدوارم در مرحله اول، عزیزان شورا کمی آرامتر و با دقت بیشتری به مسایل تهران برخورد نمایند، عجله ای نیست زود یا دیر همه شما عزیزان را خواهیم شناخت و معروف خواهید شد! لازم نیست برای جلب نظر مردم مواردی بفرمایید که در خبرها انعکاس پیدا کند تا با شما از این طریق آشنا شویم.

دوم امیدوارم مردم و همشهریان به کمک شورایی های محترم آمده و در قالب تشکل های مردم نهاد و دوستداران شهر تهران (زبدگان شهری، موضوع این یادداشتم https://www.khabaronline.ir/news/1569904/زبدگان-شهری-اقدامی-فوری)

در امور و تصمیمات منطقی و یا غیر منطقی شورا دخالت و مشارکت و کمک بدهند و اجازه هر اقدامی را به شهرداری ندهند مسلما از روی معرفت نه لجبازی.

حال، بعد از خواندن این نظریه ها و دستاورد های شگرف در حوزه شهرسازی و عمران شهری، لازم شد، سری هم به رزومه و سوابق شورای محترم شهر بزنم ؛ اشتباه نکنم دو یا سه نفر مهندس که فقط جناب چمران در معماری تخصص دارند، و ارادتی که خدمتشان برای اظهار نظر در ساخت موزه جنگ در کردستان مدتها قبل به دستور ایشان راهی آن دیار شدم، نفر دوم مهندس مکانیک و باز مطمئن نیستم اصلا نفر سومی در مهندسی بود یا نه ! شاید یک نفر دیگر !

الی ماشا الله همه مدیر و فارغ التحصیل مدیریت، البته بعد از سی سال در دانشگاه نمی دانستم مدیریت اینهمه زیر شاخه دارد ! مدیریت این، مدیریت آن، مدیریت ما، مدیریت شما و …بیشتر هم از دانشگاه های غیر دولتی که بنظرم آمد حتما باید با وزیر محترم علوم درباره جمع کردن دانشگاه های دولتی صحبتی داشته باشم! حتما کارمان بد بوده که بیش از یکی دو نفر در جمع ٢١ نفر نداشتیم! همینجا بود که یاد مثل اجانب افتادم: too many chiefs and not enough Indians :

‎به توضیح زیر

Used to describe a situation where there are too many people giving orders and not enough people to carry them out. که در فارسی معادل، ماشا الله همه مدیر و دستور بده ولی کسی نیست که کار ها را انجام بدهد ؟

در همین راستا باید عرض کنم در مرتبه اول، شهر بیشتر از هر چیزی یک واحد مهندسی است تا اینکه چیز دیگری باشد، بعدا امور دیگر بر آن ملحق می شوند. حال با دو یا سه مهندس در شورا ! و با جوانان مدیر سی الی چهل ساله؟ نا گفته نماند استفاده از جوانان تکیه کلام بنده همواره بوده و است و مکتوب هم هستند ولی در کارهای مشورتی کجا دیده اید از جوانان استفاده شود!

معمولا خبرگان و پیشکسوتان با سالها تجربه بعنوان شورای مشورتی انتخاب می شوند! یکجا هم که خواستیم شروع کنیم عکس عمل کردیم؟ الله اکبر! نهایت آرزوی یک جوان ٣٥ ساله از شهر، شهری مثل دبی است! که اصلا شهر شناخته نمی شود بیشتر یک اقامتگاه است تا شهر!

در ادامه، مطمئن هستم عزیزان شورا، معاونین و مدیران شهر با همت های عالی و متعالی و سخت کوشی های زیاد ! به اینجا رسیده اند و شک هم ندارم در پستهای مناسب بر اساس سوابق علمی خود بسیار هم موفق خواهند بود. این یادداشت انتقاد نیست یک تحلیل بر اساس فرمایشات خود عزیزان و رزومه های خود آنان است.

ای کاش می شد وزارت کشور حرف این معلم دلسوز و انشا الله ایران دوست را قبول می کرد و دوباره برای شورا های شهری انتخابات برگزار می کرد. از این عزیزان هم در پست های مناسب برای ترقی کشور استفاده می کرد. می شود با رای گیری انترنتی هزینه هم نکرد یا خیلی کم هزینه کرد، اینهم راه حل ! عادت ندارم پیشنهاد بدهم و راه حل ندهم، چون برای اصلاح امور می نویسم نه برای بد و خوب جلوه دادن افراد یا نهاد ها!

شوربختانه، زمانی هم بنده از سوی دانشگاهیان و فرهیختگان تهران بعنوان شهردار تهران کاندید و مطرح شدم که در آن زمان اعلام کردم که شهر باید کوچک شود و من سیاست بلد نیستم، (بلد بودم که این یادداشت را نمی نوشتم) ! عین خبر اینجا، www.khabaronline.ir/amp/668891/

در ادامه توصیه می کنم هر اقدامی در شهر، کوچک یا بزرگ چند ماه قبل از شروع در جراید، صدا و سیما بطور واضح اعلام و بیان شود تا اگر اعتراض یا نظری بود حتما لحاظ شود. با ذکر اینکه من “معتقدم” فلان چیز شود! که نمی شود با یک شهر و پایتخت یک تمدن اصیل سعی و خطا کرد! کار هایی که چندین سال مطالعه و برنامه ریزی شده در عمل به بن بست می خورد حالا یک شبه و با کلمه "من معتقدم" بسم الله!
در همین راستا چند روزی است که دوباره زمزمه ساخت ۱۸۰،۰۰۰ مسکن در تهران و تعدادی در گود آذری تهران با فقط ٤٠٠ پلاک و جابجایی ساکنان !!! و جایگزین کردن آنها با انبوهی از ساختمان توسط معاون محترم شهرداری بیان شده است که نمی دانم ازدیاد جمعیت، اتوموبیل و بازهم ترافیک، وسایل جمعی، انشعابات آب و برق و گاز و … و هزاران معضل دیگر در پی آن برای شهری در معرض زلزله، فرونشست، لغزش و … یعنی چه !

درست است این بافت ها دارای آسیب پذیری بالا در سوانح است ولی جایگزین کردن تعداد زیادی واحد بجای ٤٠٠ پلاک آیا منطقی است ! بهتر نیست در این منطقه برای کاربری های حمایتی شهر و فقط ٤٠٠ واحد جایگزین بصورت تجمیع بسنده شود ؟ بنده به عنوان یک معلم راه و ساختمان و یک دوست با ٣٠ و اندی سال تجربه نیت خیر ایشان را می بینم ولیکن عرض می کنم دقیقا عکس این دوست عزیز و معاون شهر فکر می کنم و مدارک زیادی در رد این طرح دارم، حال عین خبر :

‏https://www.hamshahrionline.ir/news/671972/جزییات-ساخت-۱۸%DB%B0-هزار-مسکن-در-تهران-جا-به-جایی-ساکنان-باغ-آذری
و
‏https://www.ghatreh.com/news/nn63490276/جزییات-نوسازی-خانه-های-گود-آذری-%۷C-مردم-محله-کجا

ان شا الله همه دوست و شهروندان دلسوز تهران عزیز هستیم، سالها تهران قبل از ما بوده و سالها بعد از ما نیز باید استوار بماند. ما و شما نداریم همه شهروندیم و همه دنبال عزت کشور و پایتخت کشورمان هستیم، لذا مشورت پیشه کنید.

جمع بندی آخر من برای ماندن در تاریخ تهران:

۱- این نوع طرح ها محکوم به شکست است و هیچ وقت حتی در سالها بعد از زمان مقرر هم بپایان نخواهد رسید،
۲- این نوع طرح ها با کلیه ضوابط فنی، اقتصادی، شهرسازی، … برای شهری آسیب پذیر و متراکمی مثل تهران توجیه ندارد
۳- این نوع طرح ها مهاجرت بیشتر به تهران را تسریع و آسیب پذیری های اجتماعی، فرهنگی، بزهکاری، بیکاری، … را در کنار آسیب پذیری های طبیعی مثل زلزله، فرونشست، لغزش و .. را چندین برابر خواهد نمود، همچنین قیمت کالاها، خدمات و سرویس های شهری و عوراض را چندین برابر برای دیگر شهروندان خواهد نمود
۴- این نوع طرح ها خود عاملی برای ازدیاد قیمت مسکن در تهران خواهد شد و هزینه آلودگی های شهری را بسیار متاثر خواهد نمود
۵- در اثر این نوع طرح ها منابع عظیم شهری و واحد های خدمت رسان همانند آب، گاز، برق و تلفن و دیگر خدمات شهری، هم گران و هم با بحران های لاعلاج مواجه خواهند شد. همزمان خدمات درمانی اموزشی و دیگر خدمات شهر تهران نیز دستخوش مشکلات فراوان خواهد شد

در یک کلام، از این نوع طرح های کاملا مردود! شاید بعنوان بدترین یا یکی از چند طرح مخرب تاریخ طهران قدیم تا تهران جدید و آینده بشود نام برد. امید دارم عالیترین مقامات کشور هر چه سریعتر وارد این عرصه شوند!

بفرمایش آقا امیرالمومنین علی علیه السلام:

«إِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ» | نهج‌البلاغه، خطبه ۱۵۳
«انسان بصیر، کسی است که به‌درستی شنید و اندیشه کرد؛ پس به‌درستی نگریست و آگاه شد و از عبرت‌ها پند گرفت.»

والسلام علی من اتبع الهدی

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران