امیکرون؛ جدیدترین سویه کرونا چیست و چه چیزی درمورد آن می دانیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقهامیکرون (omicron) جدیدترین سویه کروناست که این روزها به نگرانی جدید جهان تبدیل شده است. درست زمانی که جهان به بهتر شدن شرایط امیدوار می شود، همیشه یک سویه جدید دوباره باعث بیشتر شدن نگرانی ها و شدت گرفتن قرنطینه می شود.
اما اگر شما هم درمورد این سویه جدید کنجکاو هستید، در این مطلب به سراغ آخرین اطلاعاتی که پژوهشگران و اپدمیلوژیست ها منتشر کرده اند می رویم:
امیکرون چه زمانی و کجا پیدا شد؟ این سویه جدید ویروس کرونا، اولین بار پنجم آذرماه در افریقای جنوبی دیده شد. این اتفاق باعث شد که در حالی که این کشور که یکی مقاصد مهم گردشگری است، در حال اماده شدن برای سال نو میلادی بود، بار دیگر همه چیز را متوقف کند و مردم به قرنطینه خانگی بروند.
در حال حاضر چه چیزی از این سویه می‌دانیم؟ مشخص است که هنوز برای گزارش های قطعی درمورد امیکرون زود است اما با این حال پژوهشگران اطلاعات اولیه مهمی را درباره وضعیت آن منتشر کرده اند، از جمله:
قابلیت انتقال: برخلاف خبرهای ضد و نقیض در شبکه های اجتماعی هنوز روشن نیست که سرعت انتقال امیکرون بیشتر از دیگر سویه های کرونا به ویژه دلتا است. اما ..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امیکرون (omicron) جدیدترین سویه کروناست که این روزها به نگرانی جدید جهان تبدیل شده است. درست زمانی که جهان به بهتر شدن شرایط امیدوار می شود، همیشه یک سویه جدید دوباره باعث بیشتر شدن نگرانی ها و شدت گرفتن قرنطینه می شود.
اما اگر شما هم درمورد این سویه جدید کنجکاو هستید، در این مطلب به سراغ آخرین اطلاعاتی که پژوهشگران و اپدمیلوژیست ها منتشر کرده اند می رویم:

امیکرون چه زمانی و کجا پیدا شد؟

این سویه جدید ویروس کرونا، اولین بار پنجم آذرماه در افریقای جنوبی دیده شد. این اتفاق باعث شد که در حالی که این کشور که یکی مقاصد مهم گردشگری است، در حال اماده شدن برای سال نو میلادی بود، بار دیگر همه چیز را متوقف کند و مردم به قرنطینه خانگی بروند.

در حال حاضر چه چیزی از این سویه می‌دانیم؟

مشخص است که هنوز برای گزارش های قطعی درمورد امیکرون زود است اما با این حال پژوهشگران اطلاعات اولیه مهمی را درباره وضعیت آن منتشر کرده اند، از جمله:

قابلیت انتقال:

برخلاف خبرهای ضد و نقیض در شبکه های اجتماعی هنوز روشن نیست که سرعت انتقال امیکرون بیشتر از دیگر سویه های کرونا به ویژه دلتا است. اما در روزهای اخیر تعداد کسانی که در افریقای جنوبی جواب تست کرونای آن ها مثبت می شود زیادتر شده است.
شواهد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلای مجدد به اومیکرون بیشتر باشد؛ یعنی افرادی که قبلاً به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند راحت‌تر به امیکرون مبتلا می‌شوند.

شدت بیماری:

شدت بیماری همچنان در ابهام قراردارد. اما تعداد بیماران بستری در افریقای جنوبی افزایش داشته است. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علایم مرتبط با Omicron با سایر انواع متفاوت است. این مسئله ممکن است مربوط به افزایش کلی شمار بیماران در جهان باشد.
دکتر «آنجلیک کوتزی» که اولین بار نوع امیکرون را شناسایی و علائم آن را مشخص کرد، می‌گوید: «این سویه تاکنون اثرات بسیار خفیفی در بیماران ایجاد کرده است. اما این علائم با نوع دلتا متفاوت هستند.»

طول مدت سویه امیکرون

بیماران ممکن است، از چند روز تا چند هفته با بیماری دست و پنجه نرم کنند. با این حال به نظر نمی رسد که امیکرون کشنده تر از دیگر سویه های کرونا به ویژه دلتا باشد.
رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی سپس تاکید کرد که تا کنون هیچ یک از مبتلایان به سویه اومیکرون در بیمارستان بستری نشده‌اند ولی این عوارض و تبعاتی است که ما در آفریقای جنوبی مشاهده می‌کنیم و بنابراین این احتمال وجود دارد که این تصویر اولیه طی هفته‌های آینده در سایر نقاط جهان تغییر کند.
فراموش نکنید که همه سویه های کرونا می‌توانند شرایط بحرانی ایجاد کنند. گاهی حتی خطر مرگ را دارند. بنابراین پیشگیری همیشه مهمترین کار در این شرایط است.

نشانه‌های امیکرون

آنجلیک کوتزی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی که از نزدیک در جریان شناسایی سویه جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون» بود. او در حال بررسی و شناسایی علائم ابتلا به آن در میان بیماران است. در تازه‌ترین ارزیابی خود از نحوه عملکرد این ویروس جهش یافته اعلام کرد که ابتلا به سویه جدید، بیماری خفیف کووید-۱۹ را در پی داشته است. تا کنون موجب بروز عوارض حادی در میان بیماران نشده است.
به گفته او نخستین بار علائم ابتلا به این سویه جدید را در مردی حدودا ۳۰ ساله مشاهده کرد. علائمی همچون «احساس خستگی زیاد»، «بدن درد و سر درد خفیف» و «گرفتگی صدا»

توصیه های مفید برای مردم

موثرترین قدم برای مقابله با امیکرون و همه ی دیگر سویه های کرونا رعایت فاصله اجتماعی یک متر است. در ماه های اخیر ایران و دیگر کشورها تا اندازه زیادی واکسن دریافت کردند. اما با توجه به خطر کرونا تا زمانی که این ویروس تا حد مناسبی مهار شود. باید همه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. از جمله این اقدامات موارد زیر است:
• پوشیدن ماسک
• درصورتی که در فضای بسته حضور دارید، پنجره باز بگذارید.
• از اجتماع های شلوغ دوری کنید.
• دست هایتان را همیشه تمیز نگه دارید.
• در زمان سرفه یا عطسه حتما از دستمال استفاده کنید.
• واکسن بزنید.

در این شرایط بهترین راه برای دوری از اضطراب و اطلاعات غلط، استفاده از مراجع معتبر برای آگاهی از اخبار است. سایت سازمان جهانی بهداشت معتبرترین مرجع برای اطلاع از وضعیت کروناست. برای بررسی صحت اخبار مربوط به کرونا به سایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) مراجعه کنید.

نوشته امیکرون؛ جدیدترین سویه کرونا چیست و چه چیزی درمورد آن می دانیم؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.