انتخاب یک مکمل غذایی به چه عواملی بستگی دارد؟

مکمل غذایی، یک مکمل است که باید در کنار رژیم غذایی مناسب برای تامین برخی از مواد مغذی مورد استفاده قرار گیرد.
حتما شما هم تا به حال اقدام به خرید مکمل غذایی کرده اید. ولی در هنگام خرید مکمل های غذایی به چه نکاتی توجه داشتید؟ برای خرید یک مکمل تغذیه ای مناسب می بایست به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید با بهترین انتخاب خود، اقدام به خرید مکمل کنید. ولی برخی از افراد بدون توجه به نکات خرید مکمل های غذایی، اقدام به خرید آن ها می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات و عواملی که در انتخاب مکمل غذایی مهم هستند را ذکر کنیم. پس اگر به دنبال خرید مکمل های غذایی هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
مکمل غذایی چیست؟ قبل از اینکه بخواهید در رابطه با نحوه خرید مکمل های غذایی صحبت کنیم، باید بدانیم که این مکمل ها چه نوع مکمل هایی هستند؟ اصلا به چه محصولی مکمل غذایی گفته می شود؟ به طور کلی، هر یک از محصولاتی که حاوی مواد مغذی باشند و کمک کننده تغذیه ما برای تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن باشند، به عنوان مکمل های غذایی شناخته می شوند.
در واقع، مکمل های غذایی تکمیل کننده غذا و تغذ..

مکمل غذایی، یک مکمل است که باید در کنار رژیم غذایی مناسب برای تامین برخی از مواد مغذی مورد استفاده قرار گیرد.

حتما شما هم تا به حال اقدام به خرید مکمل غذایی کرده اید. ولی در هنگام خرید مکمل های غذایی به چه نکاتی توجه داشتید؟ برای خرید یک مکمل تغذیه ای مناسب می بایست به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید با بهترین انتخاب خود، اقدام به خرید مکمل کنید. ولی برخی از افراد بدون توجه به نکات خرید مکمل های غذایی، اقدام به خرید آن ها می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات و عواملی که در انتخاب مکمل غذایی مهم هستند را ذکر کنیم. پس اگر به دنبال خرید مکمل های غذایی هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مکمل غذایی چیست؟

قبل از اینکه بخواهید در رابطه با نحوه خرید مکمل های غذایی صحبت کنیم، باید بدانیم که این مکمل ها چه نوع مکمل هایی هستند؟ اصلا به چه محصولی مکمل غذایی گفته می شود؟ به طور کلی، هر یک از محصولاتی که حاوی مواد مغذی باشند و کمک کننده تغذیه ما برای تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن باشند، به عنوان مکمل های غذایی شناخته می شوند.

در واقع، مکمل های غذایی تکمیل کننده غذا و تغذیه ما هستند و به عنوان داروی درمان کننده شناخته نمی شوند. این مکمل ها باید در کنار رژیم غذایی مناسب مصرف گردند تا اثرات جانبی خاصی را به همراه نداشته باشند.

انواع مکمل های غذایی

حال که با مکمل های غذایی آشنا شدیم، می خواهید بدانیم که انواع مکمل های غذایی چیست؟ به طور کلی، مکمل های غذایی در انواع مختلفی وجود دارند و بسته به نوع ترکیباتی که دارند، می توانند خواص زیادی نیز داشته باشند. از جمله انواع مکمل های غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مولتی ویتامین ها: مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل های تغذیه ای پرطرفدار به شما می روند. این محصولات یا دارای چند نوع ویتامین محدود و یا دارای چندین نوع ویتامین و مواد معدنی هستند. مصرف مولتی ویتامین ها به همه بازه های سنی توصیه می شود. به همین خاطر، این محصولات به صورت قرص، شربت، قطره و … به تولید رسیده اند.
  • مکمل های گیاهی: برخی از مکمل های غذایی دارای ترکیبات کاملا گیاهی می باشند. این مکمل ها عمدتا هدف خاصی برای تولید دارند. برخی تقویت کننده قوای جنسی، برخی تقویت کننده سیستم ایمنی، برخی کاهش دهنده نفخ و دل درد و … هستند.
  • محصولات پودری: برخی از مکمل های غذایی به ویژه مکمل های ورزشی، به صورت پودری به تولید می رسند. این مکمل ها باید به همراه آب و یا نوشیدنی دلخواه حل شوند و سپس میل گردند.
  • قرص های جوشان: برخی از ویتامین ها به صورت جوشان به تولید می رسند. به طور مثال، مکمل های ویتامین سی، زینک و … از جمله مکمل هایی هستند که به صورت جوشان به تولید رسیده اند و با حل شدن در آب قابل مصرف می باشند. برخی از مولتی ویتامین ها نیز به صورت جوشان به تولید رسیده اند.

برای خرید یک مکمل غذایی مناسب باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

برای خرید یک مکمل غذایی مناسب باید به یک سری نکات توجه داشته باشید تا نهایت با یک انتخاب درست، بهترین مکمل را خریداری کنید. امروزه، تنوع مکمل های غذایی در کشور ایران بسیار افزایش پیدا کرده است و همین موضوع خرید یک مکمل غذایی مناسب را سخت کرده است. در ادامه نکاتی که باید در هنگام خرید مکمل های غذایی به آن ها توجه داشته باشید را ذکر می کنیم.

· نیاز جسمی خودتان چیست؟

اولین موضوعی که باید برای انتخاب یک مکمل غذایی به آن توجه داشته باشید، نیاز جسمی خودتان است. برخی از مکمل های تغذیه ای برای رفع کمبود ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن استفاده می شوند. به طور مثال، افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن می باشند، می بایست از مکمل های تغذیه ای حاوی آهن استفاده کنند. زیرا بدن آن ها با کمبود آهن مواجه شده است.

بنابراین، قبل از خرید یک مکمل غذایی باید به نیاز خودتان توجه داشته باشید. اگر بدن شما دارای کمبود ویتامین ها و یک سری از مواد معدنی می باشد، می بایست از مکمل هایی استفاده کنید که برای رفع مشکل شما ضروری هستند.

توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب مکمل غذایی باید به میزان برخی از مواد مغذی در بدن خود توجه داشته باشید. به طور مثال، اگر ویتامین دی موجود در بدن شما کافی می باشد، دیگر نیازی به مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین دی ندارید.

· به برند مکمل توجه داشته باشید …

مکمل های غذایی در تنوع بسیار زیادی وجود دارند و امروزه برندهای ایرانی و خارجی مختلفی اقدام به تولید این مکمل ها کرده اند. اگر قصد خرید مکمل غذایی را دارید، می بایست به برند مکمل هم توجه داشته باشید. بسیاری از مکمل های ایرانی با کیفیت تر از مکمل های خارجی و تحت لیسانس می باشند. بنابراین، شما باید در درجه اول به این برندها توجه داشته باشید و بهترین برند را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که برخی از برندهای خارجی حتی با داشتن ترکیبات مشابه با یک محصول ایرانی، دارای قیمت بالاتری می باشند. پس باید در هنگام انتخاب برند و نوع شرکت سازنده، به قیمت محصول هم توجه کنید و در نهایت بهترین محصول را از لحاظ قیمت محصول و بودجه خودتان خریداری کنید.

· بازه سنی و خرید مکمل غذایی

مکمل های غذایی برای مصرف بازه های سنی مختلفی به تولید می رسند. اگر قصد خرید مکمل غذایی را دارید، می بایست در درجه اول به بازه سنی مجاز به مصرف آن مکمل تغذیه ای توجه داشته باشید. برخی از مکمل های غذایی برای بازه سنی بزرگسال به تولید رسیده اند و بدیهی است که کودکان مجاز به مصرف این مکمل ها نیستند.

برخی از مکمل های غذایی که معمولا به صورت شربت و یا قطره می باشند، برای مصرف کودکان به تولید رسیده اند. البته بازه سنی این مکمل ها به طور دقیق مشخص می شود و بهتر است که والدین حتما با پزشک داروساز برای مصرف این مکمل ها مشورت کنند.

بنابراین، قبل از مصرف یک مکمل غذایی به بروشور و یا بازه سنی مصرف درج شده بر روی درب جعبه توجه داشته باشید.

· توجه به هشدار و نکات مصرف مکمل های غذایی

به هر حال هر یک از مکمل های غذایی تولید شده، دارای هشدار مصرف متفاوتی می باشند. منظور از هشدار مصرف تداخل های دارویی، منع مصرف و موارد مختلف دیگر می باشد. افراد می بایست برای مصرف مکمل غذایی به این نکات توجه داشته باشند تا در نهایت بهترین مکمل را خریداری کنند.

برخی از افراد به برخی از ویتامین ها، گیاهان و مواد معدنی حساسیت دارند. این افراد باید توجه بیشتری به نکات مصرف و حتی ترکیبات موجود در یک مکمل غذایی داشته باشند تا در نهایت بهترین مکمل را خریداری کنند.

همچنین، افرادی که از داروهای مختلف برای درمان بیماری های خودشان استفاده می کنند، می بایست به تداخل دارویی محصول مورد نظر خودشان توجه داشته باشند. معمولا بسیاری از مکمل های غذایی با داروها تداخل ایجاد نمی کنند. ولی برخی از این مکمل ها به دلیل داشتن ترکیبات خاص، باعث ایجاد تداخل، کاهش جذب و یا افزایش اثربخشی یک دارو می شوند.

· قیمت مکمل غذایی

به عنوان نکته آخر، شما باید به قیمت مکمل غذایی نیز توجه داشته باشید. مکمل های غذایی می توانند با قیمت های متنوع خریداری شوند. زیرا برندهای این مکمل ها متنوع هستند و از طرفی تعداد و میزان مکمل غذایی در قیمت آن موثر است. پس قبل از اینکه اقدام به خرید یک مکمل کنید، ابتدا ببینید که می توانید آن مکمل را با قیمت پایین تر تهیه کنید؟ بسیاری از برندهای ایرانی مکمل های غذایی خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم نکاتی که برای خرید مکمل های غذایی باید به آن ها توجه داشته باشید را ذکر کنیم. مکمل های غذایی در تنوع بسیار زیادی به تولید می رسند و بدیهی است که شما می توانید آن ها را بر حسب نیاز خودتان خریداری کنید.

قبل از خرید یک مکمل غذایی و یا انتخاب آن، به هشدارهای مصرف آن توجه داشته باشید. به هر حال برخی از مکمل ها دارای منع مصرف می باشند و شاید شما نمی توانید از آن ها استفاده کنید.

نوشته انتخاب یک مکمل غذایی به چه عواملی بستگی دارد؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.