انواع مداد لب + راهنمای استفاده صحیح از خط لب

زمان مطالعه: ۹ دقیقهداشتن لب های زیبا و خوش فرم، آرزوی هر شخصی است. متاسفانه بعضی از افراد به دلایل گوناگون دارای لب های نا متقارن و کوچک هستند و دوست دارند که به لب هایشان فرم و حالتی خاص بدهند. تنوع و گوناگونی انواع مداد لب موجود در بازار، ممکن است شما را هنگام خرید و استفاده از آن گیج کند.
مداد لب برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد صنعت لوازم آرایش شد و هنوز هم کاربرد خاص خودش را دارد.
کاربرد مداد لب ، در واقع زیباتر دیده شدن لب هاست و میتواند جزئیات بیشتری را به لب های شما اضافه کند مثلا لب ها را بزرگتر و حجیم تر نشان دهد.
از مداد لب معمولا برای پوشاندن نواحی بیرونی لب استفاده میشود و کاربرد زیادی در جلوه دادن به لب ها دارد.
در این مقاله شما را با انواع مداد لب و چگونگی استفاده صحیح از آن هنگام آرایش آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
مداد لب چیست؟ یکی از لوازم آرایشی که اغلب خانم ها از استفاده آن غافل میشوند، مداد لب ( به انگلیسی : Lip Liner ) است. استفاده صحیح از مداد لب تاثیر بسیار زیادی در زیباتر شدن لب ها دارد و میتواند لب ها را برجسته تر و خوش فرم تر کند. معمولا خط ..

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

داشتن لب های زیبا و خوش فرم، آرزوی هر شخصی است. متاسفانه بعضی از افراد به دلایل گوناگون دارای لب های نا متقارن و کوچک هستند و دوست دارند که به لب هایشان فرم و حالتی خاص بدهند. تنوع و گوناگونی انواع مداد لب موجود در بازار، ممکن است شما را هنگام خرید و استفاده از آن گیج کند.

مداد لب برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد صنعت لوازم آرایش شد و هنوز هم کاربرد خاص خودش را دارد.

کاربرد مداد لب ، در واقع زیباتر دیده شدن لب هاست و میتواند جزئیات بیشتری را به لب های شما اضافه کند مثلا لب ها را بزرگتر و حجیم تر نشان دهد.

از مداد لب معمولا برای پوشاندن نواحی بیرونی لب استفاده میشود و کاربرد زیادی در جلوه دادن به لب ها دارد.

در این مقاله شما را با انواع مداد لب و چگونگی استفاده صحیح از آن هنگام آرایش آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مداد لب چیست؟

یکی از لوازم آرایشی که اغلب خانم ها از استفاده آن غافل میشوند، مداد لب ( به انگلیسی : Lip Liner ) است. استفاده صحیح از مداد لب تاثیر بسیار زیادی در زیباتر شدن لب ها دارد و میتواند لب ها را برجسته تر و خوش فرم تر کند. معمولا خط لب را با عنوان مداد لب می شناسیم و جز دسته آرایشی لب محسوب می شود. از خط لب، برای پوشاندن نواحی ناهموار بیرونی لب استفاده می شود و بعد از آن باید رژ لب را در کادری که توسط خط لب یا مداد لب ایجاد کرده اید، بکشید. با این روش رژ لب در کادری مشخص بر روی لب کشیده شده که باعث برجسته تر شدن و منظم تر شدن ناهمواری های لب می شود.

بهتر است که بعد از کشیدن خط لب برای پایداری رژ لب خود، ابتدا از مرطوب کننده لب استفاده نمایید و سپس رژ لب را بر روی آن بزنید تا در مواقع خشکی، از پوسته پوسته شدن لب و یا خونریزی جلوگیری کند. استفاده از بالم لب به مرطوب شدن لب و تقویت لب به خاطر وجود ویتامین هایی از جمله E موثر است. معمولا خط لب به صورت مدادی و یا قالب لوله ای به فروش می رسد و همچنین برای تیز کردن سر آن ها از از تراش مخصوص می توان استفاده نمود. خط لب ها دارای رنگ های مختلفی هستند و برای انواع رژلب ها، اعم از مایع و جامد مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانیم: معجزات بالم لب در رفع خشکی لب‌ها

انواع مداد لب

در ادامه به معرفی انواع مداد لب می پردازیم:

  • خط لب مدادی

با استفاده از خط لب‌ های مدادی، می‌ توانید یک خط لب دقیق و زیبا بکشید. بیشتر این مدادها بافت ملایم و کرم‌ مانند دارند و به خوبی محیط اطراف لب را پوشش می‌ دهند. پیشنهاد می‌ کنیم برای دقت بیشتر قبل از هر بار استفاده، آن را بتراشید.

  • خط لب‌ ماتیکی

همان‌گونه که از نام این خط لب پیداست، با یک خط لب‌ رژ مانند طرف هستیم که برخلاف رژ، نوکی تیز و باریک دارد. به لطف این نوک تیز می‌ توانید به راحتی خط لب دقیقی بکشید. با کمک مداد لب ماتیکی می‌ توان روی قسمت‌ های وسط و کناره‌ های لب، خط دقیقی ترسیم کرد. به این نکته نیز اشاره کنیم از آنجایی که این نوع مداد از سایر مداد های لب نرم‌ تر است استفاده از آن اثر بیشتری روی لب می‌ گذارد و رنگ غلیظ‌ تری نیز دارد.

  • خط لب مومی

اگر عجله دارید و نمی‌خواهید وقت زیادی برای کشیدن خط لب صرف کنید بهتر است سراغ مدادهای لب مومی را بگیرید که شباهت‌ زیادی به خط‌ لب‌های معمولی دارند با این تفاوت که نوک آن‌ها بزرگ‌تر است و در هر بار استفاده رنگدانه‌‌ های زیادی را به لب منتقل می‌ کنند. مداد‌‌ های مومی ترکیباتی ارگانیک و گیاهی دارند و زیبایی لب‌ها را کاملاً طبیعی و جذاب جلوه می‌ دهند. در نتیجه استفاده از آن‌ها برای آرایش روزانه لب‌ها پیشنهاد می‌ شود.

خط‌ لب‌های مومی در ابعاد کوچک و بزرگ به فروش می‌رسند و همان‌گونه که کاملاً مشخص است مدل‌های کوچکتر این خط‌ لب‌ها دقت بیشتری دارند و مدادهای بزرگ‌تر قسمت بیشتری از سطح لب را پوشش می‌دهند. بیشتر خط‌ لب‌های مومی به همراه یک تراش عرضه می‌شوند و پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر بار استفاده حتماً نوک این مداد را بتراشید تا تیز شود.

مواد تشکیل دهنده مداد لب

خط لب ها هم مانند رژلب ها از مواد ارگانیک و یا شیمیایی تشکیل می شوند که قبل از خرید، حتما باید از مواد تشکیل دهنده و یا برند آن اطلاع پیدا کنید. عموم خط لب ها از موادی چون موم (WAX)، روغن و یا رنگدانه ها (Pigment)، تشکیل می شوند. روغن موجود در خط لب ها نسبت به رژلب ها کمتر بوده ولی موم و رنگدانه های آن بیشتر از رژ لب است. به همین علت است که به راحتی و زیبایی در اطراف لب کشیده می شود و دارای یک چسبندگی خاص است. بهترین مومی که در خط لب استفاده می شود، موم ژاپنی است.

بیشتر بخوانیم: برای ماندگار تر شدن رژ لب چه کار کنیم؟

چگونه از مداد لب استفاده کنیم؟

البته بعضی از افراد دوست دارند بطور مداوم خط لب رنگی و یا حتی لب های رنگی داشته باشند. نکته مهم برای داشتن لب های زیبا، توجه داشتن رسم خط لب با توجه به رنگ پوست، رنگ رژلب و حتی رنگ لباس است. افرادی هستند که با وجود رعایت موارد گفته شده، باز لب هایی نازک یا بسیار کلفت دارند، چرا که رسم صحیح خط لب از جمله مواردی است که اگر درست کشیده نشود، باعث زشت شدن لب و چهره می شود. افرادی که دارای لب های نازک هستند باید از خط لب تیره استفاده نمایند و اگر رژلب ۲۴ ساعته باشد، برای کل روز، لبانی زیبا و خوش فرم درانتظار شما خواهد بود.

برخی از آرایشگران به این نکته اشاره می‌ کنند که تمام مدادهای لب با یکدیگر یکسان نیستند. بهتر است که در زمان خریداری این محصول به دنبال بافت کِرِمی و نرم باشید. هنگام استفاده از این نوع مداد، دیگر نیازی به اعمال فشار برای کشیدن خط لب نیست و مداد به راحتی روی لب سُر می‌ خورد. اما زمانی که بر سر دوراهی استفاده از مداد معمولی یا مداد مومی مانده‌ اید به یاد داشته باشید که استفاده از هر کدام از این دو نوع مداد، بستگی به ظاهری دارد که می‌ خواهید به آن برسید.

شما هم با مداد معمولی و هم با مداد مومی می‌ توانید با دقت بالا خط لب خود را بکشید اما با مداد مومی می‌ توانید کل لب را رنگ کنید. در نهایت این‌ که مداد معمولی برای حجم دادن به لب و حفظ شکل رژ مناسب است در حالی که مداد مومی برای حفظ رژ لب و ماندگاری آن مناسب است.

نحوه صحیح کشیدن خط لب

مراحل کشیدن مداد لب

در این بخش می خواهیم، طرز صحیح کشیدن خط لب را با هم یاد بگیریم، برای کشیدن خط لب باید مراحل زیر را طی کنید تا خط لبی زیبا متناسب با پوست، رژلب و لباس داشته باشید.

آماده کردن لب ها جهت رسم خط لب

قبل از شروع به کار باید لب هایتان را آماده کنید، برای اینکه خط لب درستی بکشید، درابتدا باید یک لایه برداری از لب ها داشته باشید یعنی از شر خشکی و پوستهای مرده خلاص شوید که این کار با انواع ماسک ها، مرطوب کننده ها یا همان بالم لب امکان پذیر است. هنگامی که لب شما صاف و نرم شد و دیگر اثری از خشکی و پوسته شدن نبود، حالا نوبت به استفاده از خط لب می رسد.

کشیدن خط لب به طور صحیح

بعد از اینکه لب هایتان را برای کشیدن خط لب آماده کردید، حالا باید شروع به کار شوید. خط لب موردنظر خود را بردارید، البته خط لب باید از رژلبتان کمی تیره تر باشد. حالا از لب بالایی شروع به رسم خط کنید، ابتدا در وسط لب، یک حالت X مانند، ایجاد کنید و در دو قسمت گوشه لب، علامت هایی را بگذارید و سپس از انتهای لب به قسمت X اتصال برقرار کنید. در حالت کلی بر روی خط موجود در لبتان، یک خط بیرونی ایجاد نمایید. به هنگام کشیدن خط لب، سعی کنید سرعت دست تان بیشتر باشد و اگر با سرعت آهسته تری این کار را کنید، باعث کج شدن خط لب می شود.

کشیدن رژلب بعد از ایجاد خط لب

بعد از اینکه خط لبی زیبا بر روی لبان خود کشیدید، باید رژلبی که یک درجه روشن تر از خط لبتان است، بکشید. البته برای کشیدن رژلب، علاوه بر سر رژلب، می توانید از براش رژلب بر روی لبانتان استفاده کنید، چرا که پالت رژلب با براش، رنگ و جلوه زیباتری به خط لب شما می دهد.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با انواع رژ لب و ویژگی ها آن

نکات مهم برای کشیدن خط لب

از خط لب فقط برای بزرگتر کردن و زیباتر کردن لب استفاده نمی شود؛ از خط لب که معمولا به صورت مداد دربازار موجود است، بعنوان کشیدن بر روی لب و جایگزین کردن رژ هم می توان استفاده کرد.

  • هیچگاه خط لب تان را پهن نکشید، چرا که فرم اصلی لب به هم می ریزد و زشت می شود.
  • همیشه و در هرکجا خط لب به رنگ طبیعی لب هایتان همراه داشته باشید.

مراحل کشیدن خط لب

یک مداد لب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از خرید یک خط لب و استفاده از آن، شاهد پوست پوست شدن لب های خود شده باشید. از سوی دیگر ممکن است با کشیدن آن روی لب خود، با رنگی متفاوت تر از آنچه که خریداری کرده اید، مواجه شده باشید. این ها همگی حاکی از این است که شما یک رژ و یا مداد لب بی کیفیت خریداری کرده اید. اگر می خواهید با این مشکلت مواجه نشوید به شما پیشنهاد می کنیم این ویژگی های خط لب خوب و باکیفیت که به شما معرفی می کنیم:

  • بافت نرم

یکی از ویژگی های خط لب خوب و باکیفیت، نرم بودن آن است. یک مداد لب مرغوب به راحتی روی لب کشیده می شود و هنگام استفاده از آن، شما نیازی به فشار زیاد مداد روی لب های خود ندارید. درواقع مدادهای لب باکیفیت، بافت نرمی دارند و بدون آسیب رساندن و زحمت زیاد روی لب کشیده می شود.

  • بافت مخملی

مداد لب باید بافتی مخملی شکل داشته باشد. مدادهای لب اگر نامرغوب باشند، ماهیت خشک تری نسبت به رژ لب ها دارد. اگر جنس مداد لب ها نامرغوب باشند، نمی توانند پوشش خوبی را ایجاد کنند. بافت مخملی یکی از ویژگی هایی است که باید از مداد لب انتظار داشته باشید. شما می توانید با استفاده از تسترها روی قسمتی از پوست خود از بافت مداد لبی که می خواهید خریداری کنید، مطلع شوید.

  • بافت یکنواخت

هنگامی که مداد لب را روی لب کشیده می شود، می بایست بافتی یکنواخت و بدون تکه تکه شدن را برای شما به همراه داشته باشد. درواقع اگر حین تست مداد لب، شاهد خط های تکه تکه بودید، بهتر است از خرید آن اجتناب کنید، چرا که احتمالا این مداد لب نمی تواند بافتی یکنواخت و یکدست را روی لب های شما ایجاد نماید.

  • حاوی مواد مغذی

لوازم آرایشی به خودی خود از مواد شیمیایی ساخته می شوند که می توانند به سلامت پوست آسیب رسانند، اما برای جلوگیری از این آسیب ها و همچنین مراقبت از پوست، بهتر است لوازم آرایشی را خریداری کنید که حاوی مواد مغذی هستند. مدادهای لب باکیفیت و مرغوب حاوی ویتامین E و ویتامین های محافظ پوست هستند و ضمن استفاده می توانند سلامت پوست لب های شما را تضمین کنند. این مداد لب های شما را زخم نکرده و آن ها را پوسته پوسته نمی کند و در نهایت شما شاهد ایجاد حساسیت روی لب های خود نخواهید بود.

  • عدم وجود سرب

یکی از مهم ترین مسئله ای که هنگام خرید رژهای مدادی باید به آن توجه کنید، عدم وجود سرب در آن است. سرب یک ماده شیمیایی است که برای پایداری رنگ رژ به آن اضافه می کنند و مشکل این است که سرب توسط پوست جذب می شود و ممکن است در دراز مدت مشکلاتی را چون سرطان خون را ایجاد کند در نتیجه برای دور ماندن از این مشکلات سعی کنید رژ لب های بدون سرب را خریداری کنید و از نبودن سرب در آن مطمئن شوید.

  • مرطوب کننده

ماهیت رژ لب ها به دلیل استفاده از ماده های شیمایی، لب ها را خشک می کنند به همین دلیل رژ لب های خوب باید ماهیت مرطوب کننده داشته باشند تا با استفاده از آن لب خشک نشوند و اگر پوست لب های شما خشک است باید به این نکته توجه کنید. همچنین شما می توانید قبل از استفاده رژ لب از یک بالم لب مرطوب کننده استفاده کنید.

ویژگی های مداد لب

بیشتر بخوانیم: آشنایی با ویژگی‌ های رژ لب خوب

انواع مداد لب متناسب با رنگ رژ لب

برای داشتن یک آرایش زیبا و طبیعی و البته جذاب، باید به نکات ریز و مهم آرایشی بیشتر دقت کرد. امروزه اصول آرایش کردن با زمان‌ های قدیم، کمی فرق کرده است و صرفا استفاده از یک رژلب معمولی، خیلی جذاب و زیبا به نظر نمی‌ آید. آشنایی با اصول ترکیب کردن رژ لب با رنگ ‎‌های متنوع انواع مداد لب و یا با رژلب‌ های رنگ دیگر برای داشتن یک آرایش لب زیبا، لازم و ضروری است. در این مطلب با ترکیب رنگ مناسب رژلب و مداد لب آشنا خواهید شد:

  • خط لب قهوه‌ای

این رنگ محبوب و دوست داشتنی مداد لب را که تقریبا همه‌ی خانم‌ ها یکی از آن را دارند، بهتر است با رژلب به رنگ پوست، قهوه‌ای روشن و یا تیره و همچنین رنگ‌ هایی با تناژ مسی، آجری، بژ و طلایی رنگ ست کرد.

  • خط لب نارنجی

این رنگ خط لب با رژلبی به رنگ مرجانی، صورتی روشن یا گلبهی بهترین ترکیب را ایجاد می‌ کند که بسیار زیبا و فریبنده است. به تناسب رنگ رژ لب با رنگ پوست اما استون هم توجه کنید تا بتوانید در انتخاب رنگ رژ لب متناسب با رنگ پوست خود، بهتر عمل کنید.

  • خط لب مشکی

این رنگ خط لب، این گونه به نظر می‌آید که اصلا زیبا نیست و کاربردی ندارد. اما استفاده‌ آن در کنار یک رژ لب به رنگ زرشکی، زیبا و جذاب می شود.

  • خط لب سفید

این رنگ هم در کنار استفاده از یک رژ لب صورتی روشن و براق باعث جذابیت بسیار زیادی می‌ شود و یک آرایش خاص را به همراه خواهد داشت. بهتر است که انواع مداد لب زیبا و رنگی را داشته باشید و متناسب با آن، انواع تناژ رنگ رژ لب را انتخاب و تهیه کنید.

  • خط لب زرشکی

اگر رژ لب صورتی تیره و خط لب زرشکی دارید، پس بهتر است این دو را با هم ترکیب کنید تا لب‌ های زیبا و جذابی داشته باشید. این دو رنگ واقعا از زیباترین و محبوب‌ ترین رنگ‌ ها در بین خانم‌ ها می‌ باشد.

جمع بندی

همان طور که می دانید انواع مداد لب مانند دیگر لوازم آرایشی مثل رژ لب و خط چشم از واجباتی است که در کیف لوازم آرایشی هر خانمی پیدا می شود و نقش بسزایی دارد. استفاده از مداد لب در آرایش اصلا اجباری نیست و برای بهتر نشان دادن رژ لب معمولا از این لوازم آرایشی استفاده می کنند. پس اگر قصد استفاده از مداد لب در آرایش را دارید، حتما نکاتی را که به آن اشاره کردیم مد نظر قرار دهید.

نوشته انواع مداد لب + راهنمای استفاده صحیح از خط لب اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.