بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی چه زمانی است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقهبه طور معمول، بیشتر ویتامین ها را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. با این حال، برخی از ویتامین ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند، به همین دلیل است که خوب است بدانید که چگونه و چه زمانی مکمل مصرف کنید تا جذب بهینه را افزایش دهید. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
ضرورت مصرف مولتی ویتامین قبل از بررسی زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی ابتدا به طور خلاصه به اهمیت مصرف مولتی ویتامین ها می پردازیم.
مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. مکمل‌ها تنها برنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.
مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود.
برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویت..

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به طور معمول، بیشتر ویتامین ها را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. با این حال، برخی از ویتامین ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند، به همین دلیل است که خوب است بدانید که چگونه و چه زمانی مکمل مصرف کنید تا جذب بهینه را افزایش دهید. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ضرورت مصرف مولتی ویتامین

قبل از بررسی زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی ابتدا به طور خلاصه به اهمیت مصرف مولتی ویتامین ها می پردازیم.

مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. مکمل‌ها تنها برنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.

مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود.

برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان!

بیشتر بخوانیم: بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟

صبح مولتی ویتامین بخوریم یا شب؟

قبل از اینکه بدانید بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی چه زمانی از روز است، بهتر است ابتدا به طور کلی با ساعات مناسب مصرف ویتامین ها آشنا شوید.

معمولا” برای خیلی ها پیش آمده که شنیده اند، صبح ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد.اهمیت مصرف مولتی ویتامین و مناسب ترین زمان مصرف ویتامین هابیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آن ها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آن ها بکاهد.

فرآیند هضم در طول خواب کند می‌شود، بنابراین مصرف مکمل‌های مغذی در اواخر شب با جذب موثر ارتباطی ندارد. نیل لوین، متخصص تغذیه بالینی در NOW Foods، موافق است که صبح برای مولتی ویتامین ها و هر نوع ویتامین B بهترین است.

بیشتر بخوانیم: مولتی ویتامین ها؛ فواید، عوارض و موارد مصرف آن

زمان مناسب مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

سعی کنید به کودکان صبح زود مولتی ویتامین بدهید چرا که بیدار که می شوند بهترین عملکرد را دارند و انرژی نیاز دارند.یک کودک ۶ ماهه تا ۵ ساله هر روز مکمل های ویتامین حاوی ویتامین های A، C و D دا نیاز دارد که با مشورت پزشک میزان دوز مصرفی آن را مشخص میشود.

بیشتر بخوانیم: افزایش وزن از طریق روش‌های اصولی و علمی

مولتی ویتامین را با غذا بخوریم یا بدون غذا؟

بیشتر مکمل ها باید همراه با غذا مصرف شوند تا احتمال ایجاد ناراحتی معده را کاهش دهند و هضم را تحریک کنند و جذب را بهبود بخشند. برای تعداد کمی از افراد واقعاً مهم نیست که آنها را با معده خالی مصرف کنید. پس به کدام یک باید توجه کرد؟

ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K زمانی بهتر جذب می شوند که آنها را همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی حداقل یک قاشق چای خوری چربی (حدود ۵ گرم چربی) مصرف کنید. همین امر در مورد مولتی ویتامین شما که حاوی این ویتامین ها است نیز صدق می کند.

به عنوان مثال، اگر مولتی ویتامین خود را با صبحانه مصرف می کنید، مطمئن شوید که مقداری کره بادام همراه با بلغور جو دوسر یا آووکادو همراه با تخم مرغ و نان تست میل کنید.

بیشتر بخوانیم: آیا مولتی ویتامین‌ها باعث چاقی می‌شوند؟

برای پروبیوتیک ها، تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف آنها با غذا یا ۳۰ دقیقه قبل از غذا می تواند بهتر از مصرف آنها بعد از غذا باشد.

بلومبرگ اشاره می کند که هیدراتاسیون نیز نقش مهمی ایفا می کند. او می گوید: «مصرف مایعات به ویژه برای از هم پاشیدگی قرص یا کپسول مکمل و برای حل شدن مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین B اهمیت دارد. بنابراین مطمئن شوید که تمام مکمل ها را با یک لیوان آب بزرگ میل کنید.

مولتی ویتامین را با غذا بخوریم یا بدون غذا؟

استثنای اصلی قاعده “با غذا مصرف کنید” برای مکمل های غذایی، انواع خاصی از آنها است. فقط مکمل های معدنی کلات را می توان بدون غذا مصرف کرد. کلات زمانی اتفاق می افتد که یک ماده معدنی به اسید متصل شده باشد، بنابراین برای تجزیه آن به اسید معده شما متکی نیست. سیترات کلسیم و گلیسینات منیزیم نمونه های اصلی هستند.

نمونه برنامه روزانه مصرف مولتی ویتامین

در اینجا یک برنامه نمونه برای جذب بهتر مکمل ها آورده ایم.

با صبحانه با ناهار با شام
•مولتی ویتامین

اسید فولیک

•پروبیوتیک ها

•امگا ۳

•کلسیم •اهن
•ویتامین های B •ویتامین دی •ویتامین سی

چرا باید برخی مولتی ویتامین ها را با غذا مصرف کنیم؟

ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آن ها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند. در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

مصرف مولتی ویتامین همراه با غذا

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود. خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد. ویتامین های محرک مثل ویتامین C، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین C خواب را برهم می زند اما این مورد تأیید نشده است.

بیشتر بخوانیم: بهترین مولتی ویتامین‌ برای خانم‌ها را می شناسید؟

نکته مهم هنگام مصرف مولتی ویتامین

فیبر(مانند پوست میوه و یا سبزیجات) در روده می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن شب است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود. در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به شب ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی

برای افراد سالم، مصرف مولتی ویتامین به افزایش وزن کمکی نمی کند اما بدن شما برای رشد، توسعه و عملکرد طبیعی به ویتامین ها نیاز دارید.

از آنجایی که مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب هستند، معمولاً مصرف آن‌ها همراه با وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. این ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را افزایش دهد و در عین حال خطر ناراحتی های گوارشی را کاهش دهد.

همان طور که اشاره کردیم بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی همراه با غذا یا کمی پیش از آن است. مولتی ویتامین‌ها معمولا روزانه یک بار باید مورد مصرف قرار بگیرند. این مکمل را در قالب قرص، کپسول، قرص جوشان، شربت و قطره می‌توانید در داروخانه‌ها بیابید. خرید مولتی ویتامین نیازی به نسخه پزشک ندارد.

بیشتر بخوانیم: معرفی بهترین مولتی ویتامین برای مردان بالای ۵۰ سال

نتیجه‌گیری

زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی را در این مطلب شرح دادیم. اگر مایل به چاقی نبوده و با مصرف این مکمل دچار افزایش اشتها می‌شوید، آن را قبل از خواب بخورید. دقت داشته باشید که از مولتی ویتامین به عنوان قرص چاقی نباید استفاده نمود زیرا کارایی این قرص تنها جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است.

نوشته بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی چه زمانی است؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.