بهترین سن بارداری بانوان ؛ سن طلایی باروری برای خانم‌ها

زمان مطالعه: ۶ دقیقههمانطور که می‌دانید امروزه زوجین برای بارداری کنترل بیشتری نسبت به گذشته انجاتم داده و این امر سبب شده تا سن بارداری نیز افزایش یابد. اگرچه بارداری یکی از مهمترین و پرچالش ترین موارد در زندگی بانوان است اما متاسفانه افراد با نادیده گرفتن این موضوع متوجه نیستند که چه شرایط سختی را برای خود رقم می‌زنند و حاملگی را دشوار می‌سازند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که بهترین سن بارداری بانوان چه سنی است و برای مادرانی که یک فرزند دارند، بهترین سن بارداری برای فرزند دوم چه زمانی است. با ما همراه باشید.
اهمیت سن در بارداری قبل از بررسی بهترین سن بارداری بانوان بهتر است ابتدا به اهمیت سن در باردای بپردازیم.
سن خانم ها یکی از مهمترین مسائل برای باروری تخمک سالم می‌باشد و بسیاری از فاکتورهای دیر به این مورد وابسته هستند. به این مورد توجه داشته باشید زمانی که بانوان در طول زندگی، دیر اقدام به بارداری کنند باید به این مسئله توجه داشته باشند که شاید به مشکلات ناباروری یا برای مثال آندومتریوز دچار باشند و به این ترتیب سنین طلایی برای درمان این مشکل را از دست می‌دهند.
حتی در..

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همانطور که می‌دانید امروزه زوجین برای بارداری کنترل بیشتری نسبت به گذشته انجاتم داده و این امر سبب شده تا سن بارداری نیز افزایش یابد. اگرچه بارداری یکی از مهمترین و پرچالش ترین موارد در زندگی بانوان است اما متاسفانه افراد با نادیده گرفتن این موضوع متوجه نیستند که چه شرایط سختی را برای خود رقم می‌زنند و حاملگی را دشوار می‌سازند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که بهترین سن بارداری بانوان چه سنی است و برای مادرانی که یک فرزند دارند، بهترین سن بارداری برای فرزند دوم چه زمانی است. با ما همراه باشید.

اهمیت سن در بارداری

قبل از بررسی بهترین سن بارداری بانوان بهتر است ابتدا به اهمیت سن در باردای بپردازیم.

سن خانم ها یکی از مهمترین مسائل برای باروری تخمک سالم می‌باشد و بسیاری از فاکتورهای دیر به این مورد وابسته هستند. به این مورد توجه داشته باشید زمانی که بانوان در طول زندگی، دیر اقدام به بارداری کنند باید به این مسئله توجه داشته باشند که شاید به مشکلات ناباروری یا برای مثال آندومتریوز دچار باشند و به این ترتیب سنین طلایی برای درمان این مشکل را از دست می‌دهند.

حتی در خانم ها و آقایانی که مشکلات ناباروری ندارند، شانس باروری موفق در خانم در سنین بالا نیز حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد است. همین احتمال بارداری در بانوانی که دارای این مشکمل نیستند حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد است که تفاوت زیادی با آن آمار دارد. بنابراین توصیه می‌گردد در اولین فرصت که برایتان در زندگی وجود دارد، به بارداری اقدام کنید.

بیشتر بخوانیم: اهمیت مصرف مکمل قبل از بارداری

عوارض به تاخیر انداختن بارداری

احتمال بارداری در خانم هایی که در بازه سنی ۲۵ الی ۳۰ سالگی قرار دارند، حدود ۳۵% ، در بازه سنی ۴۰ سالگی تنها ۳۰% ، در سنین ۴۵ سالگی نیز حدود ۴ الی ۶% می‌باشد. بنابراین دانستید که احتمال بارداری در بازه سنی ۴۰ سالگی نیز حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
سقط جنین از مشکلات مهمی است که حدودا در سه ماهه اول بارداری بسیار بیشتر از ماه های دیگر است و باید حتما دلیل ایجاد این مشکل در فرد توسط متخصص زنان خوب بررسی گردد. سقط جنین در بانوان با رده سنی ۴۰ سال به بالا نسبت به سایر سنین بیشتر است.

ناهنجاری های کوروموزومی و اختلالات این چنینی مثل بیماری سندروم داون، با بالا رفتن سن بارداری، بیشتر در بانوان رخ می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید سن بالای پدر، در به وجود آمدن هر یک از این مشکلات نیز موثر بوده و تنها به سن خانم ها ختم نمی‌شود.
احتمال به وجود آمدن دیابت بارداری و سایر مشکلات نظیر فشار خون، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) و … در خانم ها با سن بالای بارداری بیشتر بوده و این موارد کاملا برای جنین و حتی مادر نیز خطرناک است.
درصد پیشامد زایمان زودرس و یا حتی مرگ جنین در بانوان باردار با سن بالا نیز بیشتر مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانیم: بارداری در سن بالا؛ مزایا و خطرات آن و نکاتی که باید بدانید

بارداری زنان در سنین مختلف

در ابتدا به عنوان خانمي كه قصد باردار شدن داريد به خاطر داشته باشيد كه به منظور تصمیم گیری درست در مورد انتخاب سن مناسب بارداری یک زن عواملی مانند دوره باروری، بلوغ عاطفی، ثبات شغلی، گرایش خانواده به داشتن فرزند و تامین شدن مالی خانواده باید در نظر گرفته شود.

با این که سنین بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی در زنان دوره ای است که بدن آن ها به طور كامل مستعد باروری است، اما با این حال برخی از زنان ممکن است آمادگی عاطفی برای قبول مسئولیت رسیدگی به فرزند و گذراندن دوران سخت بارداری را نداشته باشند.

سن طلایی باروری خانم ها

به یاد داشته باشید که اگر یک زن همواره از ابتدای زندگی خود شیوه زندگی سالم را حفظ کرده و در تمام این دوران تغذیه مناسبي داشته باشد، برای او سنین بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی ایده آل ترین دوره برای باردار شدن خواهد بود، چون بدن او در اين دوران قادر خواهد بود تا به خوبی از عهده مسئولیت بارداری برآید.

بیشتر بخوانیم: اهمیت تغذیه در دوران بارداری

اين در حالي است كه در سنین بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی، زنان دارای بلوغ عاطفی به منظور مقابله با مسئولیت های نگهداری از فرزند خود هم خواهند بود. اما برخی از زنان شاغل که بیشتر از هر چیز به شغل خود اهمیت می دهند، اوایل سی سالگی را برای داشتن دوران بارداری سالم مناسب تشخیص می دهند.

به یاد داشته باشید که دیابت بارداری در میان زنانی که در سنین بالاتر از ۳۵ سالگی حامله می-شوند، یک نگرانی جدی است، چون با توجه به وزنی که بدن این زنان در طول چند سال گذشته به دست آورده است. بدن آن ها ظرفیت حمل جنین و گذراندن دوران سخت بارداری را نداشته و دچار مشكل دیابت دوران بارداری مي شود.

بیشتر بخوانیم: دیابت بارداری و هر آنچه که مادر باردار باید بداند

سن طلایی باروری برای خانم‌ها

بهترین سن برای بارداری میان خانم ها حدود رده ۲۵ الی ۳۰ سالگی می‌باشد و حتی زایمان سزارین و یا طبیعی نیز در این بازه آسان تر است. در رده سنی ۳۰ الی ۳۵ سالگی نیز کمابیش باروری کاهش یافته و این آمار در سن ۳۵ سالگی تا ۴۰ سالگی به شدت کاهش می‌یابد و حتی از نظر پزشکی برای بارداری خانم ها این سنین مناسب نیستند. در سنین ۴۰ سالگی به بعد اگر خانمی مایل به بارداری باشد، به دلیل بالا بودن سن باید حتما تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان قرار بگیرند.

برای مشاهده و خرید انواع مکمل بهبود باروری، کلیک کنید.

بهترین سن بارداری برای فرزند دوم چه سنی است؟

در واقع، وقتی که فاصله بارداری‌ها زیاد باشد ظرفیت و توان بارداری مادر کم شده و همین کاهش توان باروری مادر باعث می‌شود جنین نتواند بطور صحیح و مطلوب رشد و تکامل پیدا کند. تحقیقی دیگر که در مجله پزشکی انگلیس چاپ شده است، نشان داده فاصله کم بین بارداری‌ها خطر مرگ نوزاد را بیشتر می‌کند. این محققان به پروتئینی اشاره کرده‌اند که تنظیم کننده زایمان است و وقتی فاصله بارداری‌ها کم باشد امکان توازن این پروتئین دربارداری وجود ندارد، در نتیجه خطر مرگ جنین را تهدید می‌کند.

بهترین سن بارداری برای فرزند دوم

وقتی فاصله سنی بچه‌ها از هم بسیار زیاد باشد امکان برقراری ارتباط و بازی با هم در آن‌ها کم می‌شود. البته در بعضی موارد این فاصله‌گذاری‌ها به دلیل بی‌دقتی نیست. گاهی بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد و گاهی مادر به دلیل نازایی بوسیله روش‌های مختلف درمان شده است و می‌ترسد که با افزایش سن امکان بارداری مجدد در او بسیار کم‌تر شود، در نتیجه به فاصله کمی بچه دوم را به‌دنیا می‌آورد.

با توجه به تمامی این نکات و با دقت به این موضوع که در مورد فاصله مطلوب بین بارداری‌ها هنوز بحث و اختلاف نظر وجود دارد، اما دانشمندان همچنان معتقدند این فاصله نباید کمتر از ۱۸ ماه (البته بعضی‌ها حداقل ۱۸ تا ۲۳ ماه را توصیه می‌کنند) و یا بیشتر از ۵ سال باشد، چون در هر دو حالت، امکان بروز مشکلاتی برای کودکان و والدین وجود دارد.

سوالات متداول

آیا بارداری بالای ۴۰ سالگی غیرممکن است؟

در پاسخ باید ذکر کرد که بارداری مابین سن ۴۰ الی ۴۵ سالگی غیر ممکن نیست، اگرچه میزان احتمال بارداری در این سنین به شدت کاهش می‌یابد اما قابل انجام است. خانم ها باید حتما توجه داشته باشند که در این سنین احتمال به وجود آمدن اختلالات و ناهنجاری ها برای جنین افزایش می‌یابد بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد بارداری دارند بهتر است در سنین پایین تر به این موضوع بپردازند و اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند که درصد سقط جنین در مادرانی که بالای ۴۰ سال سن دارند نیز بیشتر از سایر سنین مناسب برای حاملگی است. بارداری بالای 40 سالگی بیشتر بخوانیم: علائم اولیه بارداری که هر مادری باید بداند

بارداری زیر ۱۸ سالگی چه پیامد هایی دارد؟

ایجاد خطرات شدید در بارداری تنها در سنین بالا رخ نداده و حتی در سنین پایین خطرات فراوانی را هم برای جنین و هم مادر به همراه دارد. رشد کم جنین، دیابت بارداری، فشار خون بارداری، پره اکلامپسی و … از جمله خطراتی هستند که در بانوانی که زیر ۱۸ سال سن دارند و باردار شده اند، وجود دارد. بنابراین با پیشرفت علم پزشکی و افزایش دانش افراد، حتما باید دانسته باشید که بارداری زیر سن ۱۸ سالگی اصلا مناسب نبوده و حتی ممنوع است.

سخن آخر

به عنوان خانمي كه قصد باردار شدن داريد، همواره به خاطر داشته باشيد كه شما می توانید با درک كامل جزئيات دوران بارداري به مقدار قابل توجهی از مشکلات اين دوران كاسته و به سلامتي و شادي خود و فرزندتان فكر كنيد. بهترین سن بارداری بانوان حدود رده ۲۵ الی ۳۰ سالگی است و در سنین کمتر از ۱۸ و بالاتر از ۴۰ احتمال سقط جنین و … بیشتر می شود. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد بارداری دارند، بهتر است در سنین مناسب اقدام کنند.

اگر پدر و مادر تمایل دارند فرزند دیگری نیز داشته باشند، بهتر است فاصله مناسبی را رعایت کنند. فاصله بین دو حاملگی مادر نباید از دو سال و نیم کمتر باشد. در این مدت مادر نیروی خود را که در نتیجه حاملگی قبلی و شیر دادن از دست داده، دوباره به دست می‌آورد و کودک نیز در این سن، ادرار و مدفوع خود را کنترل می‌کند و مسائل و مشکلات چندانی ندارد. فاصله دو سال و نیم تا سه سال بین دو کودک به شکلی است که دو کودک می‌توانند با هم رابطه صحیحی برقرار کنند.

نوشته بهترین سن بارداری بانوان ؛ سن طلایی باروری برای خانم‌ها اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.