همرا ه با مسیر سبز تور کربلا زمینی و هوایی

تور کربلا، حضور در بزرگترین گردهمایی شیعیان در جهان

با رسیدن ایام محرم، بسیاری از زائران ایرانی به ویژه در اربعین حسینی با تور کربلا همراه می‌شوند و به زیارت حرم سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌روند. در این مطلب به این قطب مذهبی کشور عراق می‌رویم و شما را با جزئیات تور کربلا و سفر به کشور عراق در ایام محرم و اربعین حسینی بیشتر آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

شهر کربلا

شهر کربلا مرکز استان کربلای عراق است که حرم امام حسین (ع) در آن واقع شده است و هر ساله زوار بسیاری از سراسر دنیا به این شهر سفر می‌کنند. کربلا به ویژه در ماه محرم وایام اربعین حسینی شاهد حضور سیل عظیمی از شیعیان جهان است.

این شهر در جنوب کشور عراق و غرب رود فرات قرار گرفته است و حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. کربلا شهری تاریخ‌ساز است که بعد از واقعه روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش در این شهر، شناخته شد و به دلیل وجود حرم امام سوم شیعیان، شهری مهم و پراهمیت برای مسلمانان جهان محسوب می‌شود. ‌

تور کربلا

برای سفر به کربلا در ایام محرم شما می‌توانید از دو روش اقدام کنید؛ تور کربلا یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای سفر به این شهر است یا می‌توان از طریق سازمان حج و زیارت برای سفر به کربلا اقدام کرد. تورهای مسافرتی طبیعتا هزینه بیشتری برای زائران دارند اما به تبع امکانات بیشتری را نیز به مسافران این شهر ارائه می‌دهند.

حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) مقصد اول زائرانی هستند که با تور کربلا همراه می‌شوند و به این قطب مذهبی دنیا سفر می‌کنند. حرم حضرت عباس (ع) در شمال شرقی حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است و ۳۷۸ متر با آن فاصله دارند. به این فاصله بین الحرمین می‌‌گویند.

خیمه گاه دیگر جاذبه توریستی شهر کربلا است، جایی که خمیه‌های امام حسین(ع) و یارانش در واقعه عاشورا در آن برپا شده است. مزار طفلان مسلم نیز دیگر مقصد زوار در تور کربلا محسوب می‌شود. مهر و جانماز، تسبیح، انگشتر و خرما نیز از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر کربلا هستند.

برای سفر به کشور عراق و شهر کربلا، زائران به پاسپورت و ویزای کشور عراق نیاز دارند. پاسپورت مسافران باید حداقل ۷ ماه اعتبار داشته باشد و ویزا را نیز می‌توان به صورت فردی یا گروهی دریافت کرد. تورهای کربلا معمولا ویزای گروهی دارند و مشافران تنها با کاروان زیارتی خود می‌توانند به کشور عراق وارد یا از این کشور خارج شوند. افراد با داشتن ویزای گروهی می‌توانند تا یک ماه در کربلا حضور داشته باشند. مسئول کاروان و تور کربلا برای دریافت ویزای گروهی کشور عراق اقدام می‌کند و زوار تنها باید مدارک لازم را در اختیار مسئول کاروان قرار دهند.

تور کربلا زمینی و هوایی

تور کربلا به دو شکل زمینی و هوایی برگزار می‌شود که هر یک از آن‌ها شرایط خاص خود را دارند. اگر قصد دارید با تور کربلا هوایی همراه شوید باید بدانید که پرواز مستقیم به این شهر وجود ندارد و زائران در تور هوایی کربلا، به بغداد یا نجف رفته و سپس عازم ‌کربلا می‌‌شوند. فاصله نجف تا کربلا ۸۰ کیلومتر و فاصله بغداد تا این شهر ۱۰۰ کیلومتر است.

تور کربلا هوایی با هزینه بیشتری همراه است اما طبیعتا راحت‌تر خواهد بود و برای مسافران این شهر خستگی کمتری به همراه دارد. تور کربلا زمینی اما سفری ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر را پیش روی زوار قرار می‌دهد. در تور زمینی کربلا شما ابتدا از هر شهری که ساکن باشید با اتوبوس راهی یکی از پایانه‌های مرزی مهران، خسروی، چذابه یا شلمچه خواهید شد و سپس با اتوبوس‌های کشور عراق راهی کربلا می‌شوید.

سفر به کشور عراق با تور هوایی حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه و به صورت زمینی ۱۲ تا ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

بهترین هتل‌های کربلا

هتل‌های خوبی در شهر کربلا وجود دارد که بعضی از آن‌ها در میان زائران ایرانی این شهر محبوب‌تر هستند. نزدیکی به حرم امام حسین (ع) مهم‌ترین معیار در انتخاب بهترین هتل کربلا محسوب می‌شود. هتل‌های بارون، روتانا، ریحان، جواهر، لارسا و کریستال از جمله هتل‌های محبوب این شهر هستند که امکانات خوبی را در اختیار اقامت‌کنندگان خود قرار می‌دهند و به دلیل فراهم کردن دسترسی مناسب به حرم امام حسین (ع) محبوبیت زیادی در میان زائرانی که به کربلا سفر می‌کنند، دارند.

چند نکته مهم در تور کربلا

  • برای تور کربلا هوایی نیاز است زوار با توجه به پاندمی کرونا ۲ دوز واکسن زده باشند و ۱۴ روز نیز از تاریخ دوز دوم آنها گذشته باشد. نوع واکسن نیز تفاوتی ندارد.
  • لوازم ضروری مانند کرم ضدآفتاب، شارژر، کفش راحت و مناسب و … را در تور کربلا فراموش نکنید.
  • در تور کربلا حتما روی یک برگه شماره تلفن مسئول کاروان، اسم و شماره تلفن هتل و … را یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید تا اگر قصد داشتید به تنهایی در شهر گردش کنید، نگرانی گم کردن هتل یا جدا شدن از کاروان را نداشته باشید.

سخن آخر

کربلا یکی از محبوب‌ترین مقاصد شیعیان در دنیا است و هر ساله مسافران بسیاری از سراسر دنیا به ویژه در اربعین حسینی راهی این شهر مهم کشور عراق می‌شوند. کربلا هر ساله میزبان تعداد زیادی از زوار ایرانی نیز هست. برای همراه شدن با تور کربلا و رفتن به این شهر از دو مسیر هوایی و زمینی می‌توان اقدام کرد. همچنین سفر به این شهر نیاز به پاسپورت و ویزای فردی یا گروهی کشور عراق دارد. با آژانس مسافرتی مسیر سبز سفری برنامه‌ریزی شده و بدون دغدغه را به کربلا داشته باشید و لحظاتی معنوی و روحانی را در این قطب گردشگری مذهبی دنیا تجربه کنید.