توصیه‌ای که ۹ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم

به عنوان یک معلم در رشته راه و ساختمان و مدیریت بحران در ۲۲ تیرماه امسال این یادداشت را برای وزیر محترم راه و شهرسازی نوشتم. اصل یادداشت: چند توصیه به وزیر راه و شهرسازی آینده
در این یادداشت بر اساس سابقه ناچیز خود در عمران کشور چند توصیه به وزیر آینده این وزارتخانه از روی خلوص و ارادت تقدیم کردم. مجموعا ۱۰ بند به صورت تفکیک شده خدمت شان ارائه دادم که بند ۴ آن عینا اینجا تقدیم می شود :
« توصیه می کنم در باب برنامه ٤ و سپس ٨ ساله به حمل و نقل ریلی خیلی زیاد توجه کنید، فرصت بسط ان در این مرقومه نیست ولیکن درهای بهشت وزارتخانه قسمت معاونت راه وزارتخانه شما خواهد بود که به کمک شما خواهد امد، اگر به عرایضم دقت و توجه کنید ! در ٨ سال مجموعه ای از خطوط ریلی تحویل کشور خواهید داد که ماندگار و راه گشا خواهد بود. سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند حتی در بدترین شرایط خطوط ریلی موجود برای حمل و نقل و بار بکار گرفته می شوند که درامد قابل توجه ای برای کشور و راحتی سفر مردم فراهم خواهد ساخت »
متاسفانه وزارتخانه متبوع بدلایل مشخص مجدادا به سمت بنا و ساختمان خم شد و علی رغم توصیه های یک معلم آ..

به عنوان یک معلم در رشته راه و ساختمان و مدیریت بحران در ۲۲ تیرماه امسال این یادداشت را برای وزیر محترم راه و شهرسازی نوشتم. اصل یادداشت: چند توصیه به وزیر راه و شهرسازی آینده

در این یادداشت بر اساس سابقه ناچیز خود در عمران کشور چند توصیه به وزیر آینده این وزارتخانه از روی خلوص و ارادت تقدیم کردم. مجموعا ۱۰ بند به صورت تفکیک شده خدمت شان ارائه دادم که بند ۴ آن عینا اینجا تقدیم می شود :
« توصیه می کنم در باب برنامه ٤ و سپس ٨ ساله به حمل و نقل ریلی خیلی زیاد توجه کنید، فرصت بسط ان در این مرقومه نیست ولیکن درهای بهشت وزارتخانه قسمت معاونت راه وزارتخانه شما خواهد بود که به کمک شما خواهد امد، اگر به عرایضم دقت و توجه کنید ! در ٨ سال مجموعه ای از خطوط ریلی تحویل کشور خواهید داد که ماندگار و راه گشا خواهد بود. سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند حتی در بدترین شرایط خطوط ریلی موجود برای حمل و نقل و بار بکار گرفته می شوند که درامد قابل توجه ای برای کشور و راحتی سفر مردم فراهم خواهد ساخت »

متاسفانه وزارتخانه متبوع بدلایل مشخص مجدادا به سمت بنا و ساختمان خم شد و علی رغم توصیه های یک معلم آشنا به حرفه، مهمترین اقدام برای کشور را در حد لازم بها نبخشید!
دو فراز از این پاراگراف:
الف) خطوط ریلی و درهای بهشت کشور
ب) سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند

حال با توجه به جنگ روسیه با اوکراین و درخواست گرجستان، سوئد و نروژ برای پیوستن به ناتو و شرایط تحریم های روسیه و جایگاه استراتژیک ایران در منطقه و حتی درخواست روسیه برای تضمین باز بودن این کریدور از امریکا، آیا ۹ ماه قبل می توانستم به شما توصیه بهتری بنمایم؟! سه مقاله بنده در خصوص جنگ روسیه و اوکراین و جایگاه ویژه ایران بشرح زیر :
جایگاه رفیع ایران، گرجستان و بازی خطرناک ناتو
و
تاییدی بر استراتژی اشغال چرنوبیل
‏و
اشغال چرنوبیل و مدیریت درست بحران توسط روسیه!

البته که دیر شد ! ولیکن در اسرع وقت سیاست کشور به سمت آنچه که گفته بودم یعنی ایجاد کردیورهای ریلی و جاده ای بین شمال به جنوب و همینطور شرق به غرب فراهم نمایید. خوشبختانه کشور ایران با ۱،۶۴۸،۰۰۰ کیلومتر مربع که بصورت تقریبی در یک مربع عرض/بطول یک/بیک قرار می گیرد (aspect ratio) یعنی ۱۳۵۰ در ۱۳۵۰ کیلومتر که دارای تناسب فوق العاده ای برای حمل و نقل از شمال به جنوب و از شرق به غرب می باشد. برخی نقاط تا ۱۸۰۰ کیلومتر برخی کمتر از ۱۳۵۰ کیلومتر، این یک نعمت است که بسیاری از کشورها ندارند ؟ روسیه بین طول و عرض آن تفاوت زیاد است همینطور امریکا و چین و یا …

از این شرایط پیش آمده به نفع کشور باید بهره برد، قبلا عرض کرده بودم. ولیکن در حال حاضر چاره ای نیست با تاخیر بدون درنگ شروع بفرمایید.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور