خار پاشنه + روش های درمان ساده خانگی

زمان مطالعه: ۷ دقیقهخار پاشنه یک ضایعه است که پا را درگیر خود می کند. این ضایعه در اثر رشد استخوانی مانند رسوب کلسیم ایجاد می شود که بین استخوان پاشنه و قوس پای شما گسترش پیدا می کند.
این ضایعه استخوانی اغلب از پشت پا شروع می شود و در نهایت قسمت های دیگر پا را تحت تاثیر خود قرار می دهد. طول این رسوبات استخوانی می تواند تا ۱۲ سانتی متر باشد. البته این ضایعه استخوانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد.
عواملی وجود دارد که ریسک ابتلا به این اتفاق را بیشتر می کند. اما خوشبختانه با تمرینات خانگی و برخی درمان های پزشکی به راحتی درمان می شود. همچنین تنها در شرایط بسیار حاد نیاز به جراحی باز دارد.
خار پاشنه چیست؟ خار پاشنه یک رسوب کلسیمی است که باعث بیرون زدگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا می شود. این ضایعه استخوانی با عکس برداری توسط اشعه ایکس قابل مشاهده است.
اگرچه این ضایعه استخوانی در ابتدا بدون درد است اما با پیشرفت موجب درد در ناحیه پاشنه پا می شود. این رسوبات غالباً با فاسئیت کف پا، التهاب دردناک باند رشته ای بافت همبند (فاسیای کف پا) همراه هستند که در امتداد پایین پا قرار گرفت..

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خار پاشنه یک ضایعه است که پا را درگیر خود می کند. این ضایعه در اثر رشد استخوانی مانند رسوب کلسیم ایجاد می شود که بین استخوان پاشنه و قوس پای شما گسترش پیدا می کند.

این ضایعه استخوانی اغلب از پشت پا شروع می شود و در نهایت قسمت های دیگر پا را تحت تاثیر خود قرار می دهد. طول این رسوبات استخوانی می تواند تا ۱۲ سانتی متر باشد. البته این ضایعه استخوانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد.

عواملی وجود دارد که ریسک ابتلا به این اتفاق را بیشتر می کند. اما خوشبختانه با تمرینات خانگی و برخی درمان های پزشکی به راحتی درمان می شود. همچنین تنها در شرایط بسیار حاد نیاز به جراحی باز دارد.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رسوب کلسیمی است که باعث بیرون زدگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا می شود. این ضایعه استخوانی با عکس برداری توسط اشعه ایکس قابل مشاهده است.

اگرچه این ضایعه استخوانی در ابتدا بدون درد است اما با پیشرفت موجب درد در ناحیه پاشنه پا می شود. این رسوبات غالباً با فاسئیت کف پا، التهاب دردناک باند رشته ای بافت همبند (فاسیای کف پا) همراه هستند که در امتداد پایین پا قرار گرفته اند و استخوان پاشنه را به توپ پا متصل می کند.

درمان های این رسوبات پاشنه پا و شرایط مرتبط با آن شامل ورزش، داروهای ضد التهاب و تزریق کورتیزون است.در صورت عدم موفقیت درمان های محافظه کارانه ممکن است پزشک شما جراحی آن را برای شما لازم بداند.

نکته: این بیماری و رسوبات ایجاد شده در ناحیه پاشنه پا را گاهی با نام سندرم خار پاشنه نیز می شناسند.

بسیاری از افرادی که این بیماری را دارند نیز دچار ورم کف پا می شوند. این وضعیت دردناک با بافت سفت و رشته ای که بین پاشنه و انگشتان شما قرار دارد سروکار دارد.

آشنایی با علائم خار پاشنه

علائم خار پاشنه

خار پاشنه در ابتدا هیچ علائمی را از خود نشان نمی دهد اما زمانی که بیشتر شود موجب درد های متناوب یا مزمن می شود. این درد اغلب هنگام راه رفتن، آهسته دویدن یا دویدن ناگهان خود را نشان می دهد. همچنین در برخی مواقع موجب التهابات در ناحیه پاشنه پا می شود.

البته باید به این نکته اشاره کنیم درد هایی که شما بر اثر این ضایعه استخوانی احساس می کنید به دلیل تجمع رسوبات نمی باشد؛ بلکه به دلیل آسیب هایی است که آن ها به بافت های نرم پا ایجاد کرده اند می باشد.

بسیاری از افراد درد و ورم ناشی از این بیماری را مانند فرو رفتن یک چاقو یا سنجاق با پایین پای خود هنگام اولین ایستادن صبح توصیف می کنند.

همچنین اغلب این افراد شکایت دارند که پس از ایستادن مدت زمان طولانی احساس درد در ناحیه پاشنه و کف پا بسیار زیاد می شود. در نتیجه به طور جمع بندی علائم این ضایعه استخوانی شامل موارد زیر می باشد:

  • درد
  • التهاب
  • تورم در جلوی پاشنه ی پا

این امکان وجود دارد زمانی که شما ناحیه آسیب دیده را لمس می کنید احساس گرما کنید. این علائم ممکن است تا قوس پای شما گسترش پیدا کند. در نهایت با پیشرفت زیاد آن ممکن است یک برآمدگی کوچک استخوانی دیده شود.

برخی از خارهای پاشنه پا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد شما تغییری در بافت نرم یا استخوان های اطراف پاشنه مشاهده نکنید. این رسوبات کلسیمی تنها از طریق اشعه ایکس و آزمایشات دیگری که برای مشکلات دیگر پا انجام می شود کشف شود.

عوامل ایجاد خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه هنگامی ایجاد می شود که رسوبات کلسیم در زیر استخوان پاشنه جمع می شود. این فرآیند معمولاً در طی چند ماه اتفاق می افتد.

این ضایعه استخوانی اغلب به دلیل کشیدگی عضلات پا و رباط ها، کشش فاشیای کف پا و پارگی مکرر غشایی است که استخوان پاشنه را می پوشاند. این مشکل مخصوصاً در بین ورزشکارانی دیده می شود که فعالیت آن ها شامل مقدار زیادی دویدن و پریدن است.

فشارهای مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت دلیل اصلی این بیماری پا است. همچنین ممکن است از پوشیدن کفشی که از پای شما به خوبی محافظت نمی کند نیز نقش چشمگیری در ایجاد این رسوبات پاشنه ای داشته باشند.

این رسوبات پاشنه ای ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • آرتروز
  • کبودی پاشنه پا
  • اضافه وزن بدن
  • کفش غیر استاندارد
  • مسائل مربوط به راه رفتن
  • پوشیدن بیش از حد دمپایی یا صندل های لای انگشتی
  • کفش فرسوده
  • داشتن ورم پا

بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند نیز دچار ورم کف پا می شوند. این وضعیت دردناک با بافت سفت و رشته ای که بین پاشنه و انگشتان شما قرار دارد سروکار دارد.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با مواد غذایی مفید برای تقویت مفاصل

آشنایی با نحوه ی درمان

نحوه ی درمان خارهای پاشنه

۱٫ استراحت کردن

درمان خار پاشنه در درجه اول شامل استراحت و تغییر سبک زندگی است. استراحت یکی از اقدامات درمانی است که هم برای ورم کف پا و هم این بیماری توصیه می شود.

استراحت نه تنها به تسکین درد حاد کمک می کند بلکه می تواند از وخیم شدن وضعیت بیماری شما کاملا جلوگیری کند. این را همیشه به خاطر داشته باشید استراحت دادن به پا بعد از مدت ها ایستادن و سایر فعالیت ها می تواند به شما کمک بسیاری کند.

در مورد درد حاد ناشی از این بیماری پزشک متخصص غدد پا از شما می خواهد تا زمانی که علائم شما فروکش نکند به پا استراحت دهید.

قرار دادن وزن روی پاشنه خود در حالی که درد دارید احتمالاً وضعیت شما را بدتر می کند. همچنین می تواند زمان بهبودی شما را طولانی کند.

۲٫ کمپرس آب سرد برای خار پاشنه

استفاده کردن از کمپرس آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه موجب بی حس کردن موقت ناحیه آسیب دیده می شود. در نتیجه با این کار شما می توانید درد خار پاشنه را تسکین دهید. این روش همچنین به کاهش تورم کمک می کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم کمپرس سرد در برخی از زمان ها ممکن است پاسخگو نباشد و با توجه به وضعیت این بیماری این امکان وجود دارد پزشک برای شما استفاده از چسب های حرارتی خارهای پاشنه را پیشنهاد کند. این بسته های درمانی موجب کاهش دردهای مفصلی و عضلانی خواهد شد.

۳٫ تزریق داروهای ضد التهاب

برای درد شدید خار پاشنه پزشک متخصص غدد می تواند داروهای کورتیکواستروئید را توصیه کند. این تزریق های ضد التهابی به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می کند.

۴٫ داروهای مسکن بدون نسخه

درد حاد یا کوتاه مدت خار پاشنه ممکن است با کمک داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) کاهش یابد. این ها ممکن است شامل داروهای زیر باشد:

  • استامینوفن (تایلنول)
  • آسپرین
  • ایبوپروفن (Advil ، Motrin)

نکته: اگر داروی دیگری مانند داروهای رقیق کننده خون یا سایر مشکلات کبدی یا کلیوی دارید که می تواند از مصرف مسکن های OTC جلوگیری کند به پزشک خود اطلاع دهید.

۵٫ تمرینات فیزیوتراپی و تمرینات کششی

پزشک متخصص شما ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان روشی برای یادگیری و تمرین تمرینات برای جلوگیری از درد طولانی مدت خار پاشنه توصیه کند. خصوصاً که داروهای ضد التهاب را در این زمان ها می توان با خیال راحت فقط برای مدت بسیار کوتاهی مصرف کرد.

تمرینات این رسوبات دردناک پاشنه پا شامل کشش عضلات پاشنه و فاسیای کف پا است. فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که چگونه برخی از تمرینات را در خانه انجام دهید. این موارد را می توان در هر زمان از روز انجام دهید. اما به یاد داشته باشید تمرینات کشیدگی به خصوص در شب قبل از خواب می تواند بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانیم: دیسک گردن

۶٫ استفاده از کفش های ارتوتیک

استفاده از کفش های ارتوتیک برای خار پاشنه می تواند درد و التهاب را تا میزان چشمگیری کاهش دهد. لژ های پاشنه کفش می تواند به شما در بهبود قوس و پاشنه ی پا و همچنین کاهش درد کمر کمک کند.

پد های پاشنه و کفی طبی نیز می توانند از ساییدگی بیشتر جلوگیری کنند. آن ها باید علاوه بر کفش مناسب برای محافظت از پا در اطراف آن استفاده شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع کفی های طبی کلیک کنید

پیشگیری از خار پاشنه

شما می توانید با پوشیدن کفش های مناسب و داشتن زیره های جاذب ضربه، داشتن ساقه های سفت و محکم همچنین پوشیدن کفش هایی با لژ مناسب از پاهای خود محافظت کنید. همچنین با این کار از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کنید.

همچنین این را به یاد داشته باشید هر روز صبح یا قبل از انجام فعالیت های بدنی با انجام حرکات کششی اندام های خود را گرم کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

از پوشیدن کفش هایی با سایش بیش از حد روی پاشنه و کف پا خودداری کنید و اگر اضافه وزن دارید با کاهش وزن نیز می تواند به جلوگیری از این بیماری دردناک کمک کند

راهکار و درمان خانگی خار پاشنه

درمان های خانگی برای خار پاشنه اغلب می تواند کمک خوبی برای کاهش التهابات و درد های ناشی از آن باشد. اما به خاطر داشته باشید تا عامل اصلی ایجاد این رسوبات از بین نروند این درمان ها موقتی عمل می کنند.

۱٫ استفاده از خمیر زردچوبه

۲٫ ماساژ پا داخل محلول آب و نمک اپسوم

۳٫ ماساژ پا داخل آب و نمک دریا

۴٫ ماساژ دادن پا داخل محلول سرکه سیب

۵٫ نوشیدن دم کرده ی گیاه یونجه

۶٫ قرار دادن پا به مدت ۳۰ دقیقه در محلول آب و بوراکس

ورزش های موثر برای درمان خار پاشنه

تمرینات کششی از جمله روش های خوبی برای تهویه و پاکسازی کلی بدن هستند. چرا که به شما کمک می کنند تا عضلات دردناک و رباط های سفت را تمرین داده و از آسیب دیدگی نیز جلوگیری کنند. همین مفهوم در مورد مدیریت و بهبودی درد خار پاشنه نیز صدق می کند.

انواع خاصی از کشش ها می تواند به بهبود درد و التهاب در مناطق پاشنه و ساق پا کمک کند. این تمرینات شامل موارد زیر می شود.

۱٫ کشش ساق پا با دیوار برای خار پاشنه

کشش ساق پا با دیوار برای خار پاشنه

یکی از ورزش های کششی که برای درمان خار پاشنه انجام می دهد کشش ساق پا توسط دیوار است. در این روش تنها کافیست یکی دست های خود را به دیوار تکیه دهید و پای سالم را کمی عقب تر بگذارید.

سپس پایی که دچار آسیب شده است را مطابق با تصویر به دیوار تکیه دهید و تا جایی که پاشنه دچار آسیب نشده است به آن کشش دهید.

۳٫ کشش ساق پا با استپ

کشش ساق پا با استپ

از دیگر ورزش های کششی برای درمان خار پاشنه کمک گرفتن از استپ های ورزشی است. برای انجام این حرکت مانند قبل پایی که آسیب دیده است را روی استپ قرار می دهید و به کف پا کشش وارد می کنید.

البته برای انجام این حرکت می توانید از پله نیز کمک بگیرید. شما می توانید تا کف پا روی پله ها بایستید. در حالی که تعادل خود را حفظ کرده اید با عقب و جلو کردن خود به کف پا کشش وارد کنید.

۴٫ توپ تنیس

درمان خار پشانه با توپ

برای ورزش دادن پا برای درمان خار پاشنه می توانید یک توپ گلف یا هر شیء گرد به اندازه این توپ تهیه کنید و آن را کف پای خود قرار دهید. سپس کف پا را با توپ ماساژ دهید . باعث کشش آن شوید.

۵٫ استفاده از حوله

جمع کردن حوله با پا برای درمان خار پاشنه

یکی از ورزش های کششی آسانی که به درمان خار پاشنه کمک می کند آن است که یک حوله کوچک روی زمین پهن کنید. سپس سعی کنید با انگشتان پای آسیب دیده آن را مطابق عکس جمع کنید.

روغن های اسانسی برای خار پاشنه

روغن تراپی برای درد پا

برخی از روغن های اسانسی ممکن است به عنوان ضد التهاب طبیعی برای درمان خار پاشنه عمل کنند. این روغن ها اغلب قادر هستند هم درد و هم تورم را کاهش دهند. همچنین برای تسکین بیشتر در قسمت پاشنه، شما می توانید هنگامی که این روغن ها را به پا می زنید کمی پاشنه ی پا را به آرامی ماساژ دهید. برخی از برجسته ترین روغن های اسانسی ضد التهاب شامل موارد زیر هستند:

  • روغن ترنج
  • روغن اکالیپتوس
  • روغن رازیانه
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن پرتقال
  • روغن رزماری
  • روغن کنجد
  • روغن آویشن

البته در حالی که هنوز مطالعاتی برای ارزیابی اثرات ضد التهابی آن ها در حال انجام است. هنوز هیچ مدرک مشخص و اثبات شده ای برای این مسئله وجود ندارد که واقعا روغن های اسانسی می توانند به تنهایی درد و التهابات ناشی از آسیب این عارضه را کم کنند. اما تجربه افراد دارای این بیماری نشان داده برای آن ها موثر بوده است.

همچنین لازم به یادآوری است که این روغن ها خاصیت دارویی دارند. در صورت استفاده نادرست می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

نکته: همیشه چند قطره از یک روغن اسانسی را حداقل با سه برابر مقدار روغن حامل ترکیب کنید و قبل از استفاده از آن تست حساسیت را انجام دهید.

در آخر:

خار پاشنه یکی از بیماری های پا است که بر اثر رسوب کلسیم موجب ناراحتی در ناحیه پاشنه پا می شود. خوشبختانه این عارضه با انجام تمرین های کششی در خانه و برخی دارو ها در ۹۰ درصد مواقع درمان می شود.

نوشته خار پاشنه + روش های درمان ساده خانگی اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.