دندان درد دوران بارداری و راه کاهش درد

دندان درد بارداری می تواند به علت های مختلفی رخ دهد و همچنین، روش های مختلفی برای درمان درد دندان وجود دارند.
یکی از دردهای غافلگیر کننده در دوران بارداری، درد دندان است. افرادی که شاهد درد دندان در هنگام آسیب به دندان های خودشان می باشند، می بایست سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند و دندان خود را ترمیم نمایند. دندان درد بارداری، مانند دندان دردهای دیگر قابل درمان نمی باشد و لازم است که افراد از روش های مناسب برای درمان دردهای دندان در دوران بارداری استفاده کنند.
در این مقاله قصد داریم در ابتدا در رابطه با علت های ایجاد کننده درد دندان بارداری صحبت کنیم. پس از آن نیز در رابطه با روش های درمان درد دندان ها در این دوران صحبت می کنیم. پس اگر شما هم باردار هستید و از درد دندان رنج می برید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
دندان درد بارداری و علت های آن
یکی از دردهایی که مادران باردار از آن شکایت می کنند، دندان درد بارداری است. متاسفانه، درد دندان در اثر عوامل مختلفی در دوران بارداری رخ می دهد و می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. ولی بیشتر دردهای ایجاد شده در اثر تغییرات هور..

دندان درد بارداری می تواند به علت های مختلفی رخ دهد و همچنین، روش های مختلفی برای درمان درد دندان وجود دارند.

یکی از دردهای غافلگیر کننده در دوران بارداری، درد دندان است. افرادی که شاهد درد دندان در هنگام آسیب به دندان های خودشان می باشند، می بایست سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند و دندان خود را ترمیم نمایند. دندان درد بارداری، مانند دندان دردهای دیگر قابل درمان نمی باشد و لازم است که افراد از روش های مناسب برای درمان دردهای دندان در دوران بارداری استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریم در ابتدا در رابطه با علت های ایجاد کننده درد دندان بارداری صحبت کنیم. پس از آن نیز در رابطه با روش های درمان درد دندان ها در این دوران صحبت می کنیم. پس اگر شما هم باردار هستید و از درد دندان رنج می برید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دندان درد بارداری و علت های آن

یکی از دردهایی که مادران باردار از آن شکایت می کنند، دندان درد بارداری است. متاسفانه، درد دندان در اثر عوامل مختلفی در دوران بارداری رخ می دهد و می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. ولی بیشتر دردهای ایجاد شده در اثر تغییرات هورمونی و حساس شدن دندان ها می باشد.

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد درد دندان در دوران بارداری می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • حساس شدن دندان ها در اثر تغییرات هورمونی

یکی از علت های ایجاد کننده درد دندان بارداری، تغییرات هورمونی است. در ماه های ابتدایی بارداری، دندان درد بارداری در اثر تغییرات هورمونی بدن بانوان و همچنین، حساس شدن دندان ها رخ می دهد.

  • آسیب رسیدن به دندان ها در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

برخی از بانوان باردار به علت تنش های جسمی و روحی که دارند، قادر به انجام امور روزمره خودشان نمی باشند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری، یکی از علت های ایجاد کننده دندان درد بارداری می باشد.

  • تجمع پلاک بر روی دندان ها

پلاک هایی که بر روی دندان ها ایجاد می شوند، به شدت برای درد دندان مضر هستند. به طور کلی، اگر بانوان باردار به بهداشت دندان های خودشان توجهی نداشته باشند، پلاک ها بر روی دندان ها تجمع می کنند و کم کم باعث پوسیدگی خواهند شد.

  • افزایش اسید و رفلاکس معده

افزایش اسید و رفلاکس معده یکی از مشکلاتی است که در اثر ویار و تهوع های دوران بارداری رخ می دهد. بانوان باردار به ویژه در صبح ها با رفلاکس زیادی مواجه هستند و این رفلاکس باعث ایجاد آسیب به دندان های شما می گردد.

  • خوردن غذاهای شیرین که برای دندان مضر هستند.

غذاهای شیرین یکی از تمایلات مادران باردار در این دوران می باشند. بسیاری از مادران باردار علاقه مند هستند که روزانه غذاهای شیرین مصرف کنند و این غذاها باعث ایجاد آسیب به دندان های مادران باردار می شوند.

روش های درمان دندان دردهای بارداری

با توجه به اینکه بانوان باردار قادر به استفاده از روش های درمان دندان درد به صورت معمول نیستند، لازم است که از روش های بی ضرر برای درمان دندان درد بارداری استفاده کنند. به طور کلی، روش های مختلفی وجود دارند که برای ترمیم دندان ها و کاهش درد دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. ولی برخی از آن ها برای درمان دندان درد بارداری مناسب می باشند. در ادامه به برخی از روش های درمان دندان درد در دوران بارداری اشاره می کنیم.

  • دندان درد بارداری و درمان آن با کمک میخک

میخک به عنوان یکی از بهترین گیاهانی است که برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. مادران باردار برای درمان و کاهش دندان درد بارداری، می بایست مقداری میخک را بکوبند و سپس بر روی دندانی که درد دارد، قرار دهند.

معمولا پس از گذشت چند دقیقه، درد دندان با کمک میخک ساکت می شود. لازم به توضیح است که برای جلوگیری از آسیب میخک به دندان ها نیاز است که افراد میخک را قورت ندهند و فقط آن را به صورت موضعی استفاده کنند.

  • استفاده از سیر بر روی دندان

سیر یکی از انواع سبزیجاتی است که برای کاهش دندان درد بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که شاهد دردهای تیر کشنده در دندان خودشان می باشند، می توانند یک حبه سیر را له کنند و بر روی دندانی که درد می کند، قرار دهند. این کار باعث کاهش درد دندان در دوران بارداری می شود.

  • جویدن و یا استفاده از پیاز

پیاز با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب، منجر به کاهش دندان درد بارداری می شود. افرادی که قادر به جویدن پیاز می باشند، می بایست چند تکه پیاز را در دهان خود قرار دهند و بجوند تا پیاز جذب دندان ها شود.

در صورتی که قادر به جویدن پیاز نمی باشید، می توانید چند تکه پیاز را له کنید و بر روی دندان آسیب دیده و دارای درد قرار دهید. این کار باعث کاهش درد و تورم و التهاب دندان می شود.

  • کمپرس آب سرد و یا یخ؛ راهی برای کاهش درد دندان بارداری

در صورتی که دندان شما دارای ورم می باشد، می توانید از کمپرس آب سرد برای کاهش ورم دندان استفاده کنید. همچنین، در صورتی که دندان شما درد ندارد و فقط احساس درد می کنید، می توانید از کمپرس آب گرم برای کاهش درد و افزایش خونرسانی به ناحیه آسیب دیده استفاده نمایید.

پیشگیری از دردهای دندان در این دوران

دندان درد بارداری، معمولا اتفاق می افتد. زیرا دلایل مختلفی وجود دارند که در دوران بارداری دست به دست هم می دهند و باعث ضعیف شدن دندان ها و آسیب رسیدن به آن ها می شوند. پیشگیری از دندان درد بارداری، بهتر است درمان دندان درد می باشد. زیرا بسیاری از بانوان باردار به علت شرایط خاصی که دارند، نمی توانند از روش های درمانی روتین استفاده کنند.

روش های پیشگیری کننده از درد دندان دوران بارداری، چیزی به جز رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. افرادی که علاقه مند هستند بهداشت دهان و دندان خود را بهبود ببخشند، می توانند از مسواک و خمیر دندان های مناسب استفاده کنند. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی به بانوان باردار توصیه می شود.

همچنین، بانوان باردار می توانند یک بار در روز از خمیر دندان استفاده نمایند. برخی از دهانشویه ها مناسب بانوان باردار می باشند و لازم است که بانوان باردار از این دهانشویه ها استفاده کنند. اجتناب از خوردن غذاهای شیرین و یا حداقل مسواک زدن پس از مصرف این غذاها به شدت توصیه می شود.

مراجعه به دندانپزشک برای درمان درد دندان در این دوران ممنوع است؟

یکی از دغدغه ها و نگرانی های مادران باردار در دوران بارداری دندان درد است. به هر حال، ممکن است که مادران باردار در این دوران شاهد دردهای دندان باشند. ولی توصیه اکید پزشکان این است که بانوان باردار قبل از اینکه اقدام به بارداری کنند، به دندانپزشک مراجعه نمایند و از صحت سلامت دندان های خودشان مطلع شوند.

ولی به هر حال این امکان وجود دارد که برخی از مادران باردار در دوران بارداری با مشکل دندان درد مواجه شده باشند. گاهی نیز هیچ یک از روش های درمانی برای درمان دندان درد بارداری جواب نمی دهد و مادران باردار هر روز شاهد دردهای شدید در ناحیه دندان آسیب دیده می باشند.

در این زمان مراجعه به دندانپزشک، نه تنها ممنوع نیست؛ بلکه ضروری و حیاتی به نظر می رسد. افرادی که علاقه مند هستند درد دندان را کاهش دهند، می بایست حتما به دندانپزشک مراجعه کنند تا مداخلات درمانی انجام شود. لازم به توضیح است که هیچ دغدغه و نگرانی برای انجام امور دندانپزشکی در دوران بارداری وجود ندارد. اما باز هم لازم است که مادران باردار، به کلینیک های دندانپزشکی معتبر مراجعه کنند و دندان های خود را ترمیم نمایند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بیشتر در رابطه با دندان درد دوران بارداری صحبت کنیم. افرادی که شاهد دردهای تیر کشنده و شدید شونده در دندان های خودشان می باشند، می بایست از روش های مناسب برای کاهش درد دندان در این دوران استفاده کنند. همانطور که ذکر شد، مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری منعی ندارد!

نوشته دندان درد دوران بارداری و راه کاهش درد اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.