دوز سوم واکسن کرونا و هرچه که لازم است درباره آن بدانید!

زمان مطالعه: ۲ دقیقهدوز سوم واکسن کرونا یا بوستر زمانی اهمیتش مشخص شد. که با بیشتر شدن تعداد مبتلایان به واریانت جدید کرونا (سویه امیکرون) بار دیگر مردم جهان به سمت قرنطینه سوق داده شدند.
در کشور ما هم با دیده شدن سویه امیکرون دوز سوم واکسن کرونا جایگاه خاصی پیدا کرد. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مقرر شده است. افراد بالای ۱۸ سال کشور که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد، برای تزریق دوز سوم به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.
خب حالا بار دیگر این سویه جدید را قبل تزریق دوز سوم بررسی کنیم:
علائم و نشانه‌های امیکرون سویه جدید ویروس کرونا علائمی خفیف‌تر از سویه‌های قبلی و خصوصا دلتا دارد و محققان را امیدوار کرده است که این جهش آغازی بر پایان کرونا در جهان باشد. دوره پنهان بیماری در این سویه کوتاهتر از نوع معمول و حدود سه روز است. امیکرون زودتر علائم نشان می‌دهد، بسیار سریع شایع شده و عده زیادی را مبتلا کرده و ایمنی ایجاد می‌کند. تست «پی.سی.آر» روتین در اغلب موارد منفی است و تنها برخی از آزمایشگاه‌ها کیت تشخیص امیکرون را دارند. گلودرد، آبریزش..

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دوز سوم واکسن کرونا یا بوستر زمانی اهمیتش مشخص شد. که با بیشتر شدن تعداد مبتلایان به واریانت جدید کرونا (سویه امیکرون) بار دیگر مردم جهان به سمت قرنطینه سوق داده شدند.

در کشور ما هم با دیده شدن سویه امیکرون دوز سوم واکسن کرونا جایگاه خاصی پیدا کرد. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مقرر شده است. افراد بالای ۱۸ سال کشور که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد، برای تزریق دوز سوم به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

خب حالا بار دیگر این سویه جدید را قبل تزریق دوز سوم بررسی کنیم:

علائم و نشانه‌های امیکرون

  • سویه جدید ویروس کرونا علائمی خفیف‌تر از سویه‌های قبلی و خصوصا دلتا دارد و محققان را امیدوار کرده است که این جهش آغازی بر پایان کرونا در جهان باشد.
  • دوره پنهان بیماری در این سویه کوتاهتر از نوع معمول و حدود سه روز است.
  • امیکرون زودتر علائم نشان می‌دهد، بسیار سریع شایع شده و عده زیادی را مبتلا کرده و ایمنی ایجاد می‌کند.
  • تست «پی.سی.آر» روتین در اغلب موارد منفی است و تنها برخی از آزمایشگاه‌ها کیت تشخیص امیکرون را دارند.
  • گلودرد، آبریزش بینی، سرفه خشک و درد بدن (بخصوص درد پشت) از علائم شایع این بیماری هستند. از دست دادن حس بویایی و چشایی دیگر علامت اصلی نیست.
  • امیکرون در کودکان شایع‌تر است و در برخی موارد با ایجاد جوش در بدن کودک گزارش شده است.
  • امیکرون کمتر از دلتا منجر به بستری بیمارستانی می‌شود.
  • ابتلای قبلی به دلتا، تضمین نمی‌کند که فرد به امیکرون مبتلا نشود.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا و ایجا ایمنی در مقابل امیکرون

طبق آخرین نتایج از سوی سازمان بهداشت جهانی، تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند تا حد بسیاری از ابتلا به امیکرون جلوگیری کند. در همین راستا، آژانس دارویی اروپا نیز تزریق دوز بوستر برای تمامی واکسن‌ها، سه ماه بعد از تزریق دوز دوم را، موثر و بی‌خطر دانسته است.

دوز بوستر در واقع دوز سوم واکسن کروناست. مطالعات نشان می‌دهد، که پس از واکسیناسیون علیه کرونا، ممکن است محافظت در برابر ویروس با گذشت زمان کاهش یابد. در نتیجه کمتر بتواند در برابر انواع جدید این ویروس مانند نوع دلتا محافظت کند.

دوز سوم واکسن چه انتخابی داشته باشیم؟

بر اساس ابلاغیه جدید کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. فارغ از اینکه چه واکسنی بوده، سه ماه بعد از تزریق دوز دوم می‌توانند برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند.

تا پیش از این مقرر شده بود. دوز سوم در افرادی که دو دوز سینوفارم تزریق کرده‌اند سه ماه بعد از تزریق دوز دوم و برای افرادی که دو دوز واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، شش ماه پس از تزریق دوز دوم باشد. اما بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی کرونا، برای ایجاد ایمنی سریع در مقابل امیکرون، این زمان برای همه یکسان شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، برای دوز سوم، کسانی که در نوبت اول و دوم، اسپوتنیک‌وی، سینوفارم، آسترازنکا و کووایران برکت تزریق کرده اند، بهتر است. برای دوز بوستر همان واکسن قبلی را بزنند. البته با توجه به واردات کم بهارات و اسپوتنیک‌وی، واکسن‌های آسترازنکا، سینوفارم یا پاستوکووک پلاس به عنوان دوز سوم در نظر گرفته شده است.

هرچند به صورت علمی شما بر اساس زیر میتوانید واکسن های دوز سوم را دریافت کنید:

دو دوز سینوفارم: سینوفارم، آسترازنکا، پاستوکووک

دو دوز آسترازنکا: آسترازنکا، پاستوکووک پلاس،

دو دوز اسپوتنیک: آسترازنکا، پاستوکووک پلاس، اسپوتنیک

نوشته دوز سوم واکسن کرونا و هرچه که لازم است درباره آن بدانید! اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.