دیر بهتر از هرگز است

الحمدالله دولت و وزارت راه و شهرسازی بلاخره با تاخیر و بعد از سی و اندی سال به همان حرف بنده و نتیجه من رسیدند!
کدام بی معرفتی مسکن برای قشر ضعیف را بلند مرتبه که حداقل ٥ برابر گرانتر از یکی دو طبقه است و شاید هم ٧ الی ٨ برابر می سازد ؟ ساختمان بلند، گرانتر طراحی می شود، نیاز به ماشین الات گرانتر دارد، نیروی متخصص تر برای ساخت لازم دارد، مصالح بیشتر می خواهد، فونداسیون قویتر لازم دارد، اسکلت خیلی قویتر و هزینه برتر می خواهد، گرمایش و سرمایشش گرانتر است، لوله و تاسیساتش بسیار پر هزینه تر است، برق و گازرسانی و آب رسانی اش به طبقات بالاتر خیلی گرانتر است، آسانسور لازم دارد، پله و راه پله اضطراری حتما باید باشد، ساختش بیشتر طول می کشد، تاسیسات آتش سوزی گران لازم دارد، نگهداری و تعمیر می خواهد، … خلاصه تماما یک پسوند “گران تر” همیشه به هر قسمت آن آویزان است. مسکن های ملی و یا مهر یا هر مسکنی که برای قشر ضعیف بصورت بلند مرتبه ساخته شد فقط برای پیمانکاران و شرکت ها سود داشت ! مردم بیچاره اسیر شدند و عاقبت یک مسکن کاملا آسیب پذیر تحویل گرفتند ! خداوند به مالکان آن ها در زمان زلزله، آتش سوزی..

الحمدالله دولت و وزارت راه و شهرسازی بلاخره با تاخیر و بعد از سی و اندی سال به همان حرف بنده و نتیجه من رسیدند!

کدام بی معرفتی مسکن برای قشر ضعیف را بلند مرتبه که حداقل ٥ برابر گرانتر از یکی دو طبقه است و شاید هم ٧ الی ٨ برابر می سازد ؟ ساختمان بلند، گرانتر طراحی می شود، نیاز به ماشین الات گرانتر دارد، نیروی متخصص تر برای ساخت لازم دارد، مصالح بیشتر می خواهد، فونداسیون قویتر لازم دارد، اسکلت خیلی قویتر و هزینه برتر می خواهد، گرمایش و سرمایشش گرانتر است، لوله و تاسیساتش بسیار پر هزینه تر است، برق و گازرسانی و آب رسانی اش به طبقات بالاتر خیلی گرانتر است، آسانسور لازم دارد، پله و راه پله اضطراری حتما باید باشد، ساختش بیشتر طول می کشد، تاسیسات آتش سوزی گران لازم دارد، نگهداری و تعمیر می خواهد، … خلاصه تماما یک پسوند "گران تر" همیشه به هر قسمت آن آویزان است. مسکن های ملی و یا مهر یا هر مسکنی که برای قشر ضعیف بصورت بلند مرتبه ساخته شد فقط برای پیمانکاران و شرکت ها سود داشت ! مردم بیچاره اسیر شدند و عاقبت یک مسکن کاملا آسیب پذیر تحویل گرفتند ! خداوند به مالکان آن ها در زمان زلزله، آتش سوزی و … رحم بفرماید.

خب معلوم بوده و است که همه مشاوران و پیمانکاران از طرحهای گرانتر حمایت کنند ولی چرا ما باید گول آنها را در وزارت راه و شهرسازی یا دولت بخصوص برای مردم کم در آمد باید در طول سالیان خورده و بدام آنها گرفتار شویم ! مردم کشور نیاز به مسکن ارزان قیمت که حق تک تک مردم هر کشوری است دارند و روشش دقیقا همان است که در مقالاتم سالهاست عرض کرده‌ام. مسکن کوتاه مرتبه ! ما که زمین داریم و زیر ساخت ها خیلی ارزانتر تولید می شوند تا بلند مرتبه سازی !

زیر و بم موفقیت در ساخت مسکن ملی را در دو مقاله زیر عینا آورده‌ام، امیدوارم بطور کامل مطالعه شود

یادداشت اول

یادداشت دوم

الحمدالله امروز خبر زیر را دیدم که کلمه «ویلا» حسب مقاله اول حقیر در بالا اصلاح و کلمه «کم تراکم» بجای آن و ساخت کوتاه مرتبه عین همان مقاله اول و دوم نگارنده بعنوان "سیاست جدید وزارت" اعلام و جایگزین شده است، که بسیار مسرورم کرد.

بقول یک ضرب المثل خارجی

‏ bette late than never، دیر بهتر از هرگز) مجدادا متذکر می شوم فقط نظارت در این بخش بر ساخت و ساز کاملا جدی و در قالب سازمان یافته تعریف شود تا خدای ناکرده، منابع مردم و ثروت ملی تبدیل به ساخت و ساز های آسیب پذیر نشود. عین خبر :

آغاز گام دوم نهضت مسکن در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی:

▫️این هفته مرحله دوم طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را با ظرفیت ۱۰۰ هزار واحد آغاز می‌کنیم که سیاست جدید، ساخت مسکن با تراکم پایین خواهد بود./ایسنا

*استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

۶۵۶۵