راهنمای خرید چمن مصنوعی برای اماکن ورزشی

امروزه ورزش نقش مهمی در زندگی روزانه بسیاری از افراد دارد به طوریکه حداقل یک ساعت در روز به ورزش معمولی یا حرفه ای اختصاص داده می شود. علاوه بر تاثیری که ورزش بر افزایش سلامتی و انگیزه دارد باعث سرگرمی و تفریح همگان نیز می باشد. محیط و زمین بازی و مسابقات بسیاری از رشته های ورزشی تاثیر شگرفی بر کیفیت مسابقات دارد که می توان از مهم ترین آن ها به چمن زمین های ورزشی اشاره کرد.

در این مقاله قصد ارائه توضیحاتی در مورد چمن های مصنوعی و انواع آن برای رشته های مختلف ورزشی، مزایا و معایب چمن مصنوعی و مزیت آن بر چمن طبیعی و  نحوه زیر سازی و نصب چمن های مصنوعی را داریم. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعاتی در این باره و قصد خرید چمن مصنوعی ورزشی را دارید تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

تاریخچه چمن مصنوعی

از دورانی که ورزش هایی مانند فوتبال بسیار همه گیرو پرطرفدار گردید چمن زمین فوتبال نیز حائز اهمیت گشت. بازیکنان فوتبال به اقتضای رشته ورزشی شان محتمل افتادن بر زمین و آسیب دیدگی های جدی می باشند. در گذشته که زمین های فوتبال با چمن های طبیعی پوشانده می شدند و مصدومیت فوتبالیست ها نیز بسیار بالا بود. اما امروزه با روی کار آمدن چمن مصنوعی ورزشی که با استاندارد های جهانی فیفا مطابقت دارد درصد مصدومیت های جدی بازیکان فوتبال را کاهش داده است.

چمن های مصنوعی در ابتدا از جنس نایلون ساخته می شدند و احتمال بروز آسیب دیدگی ناشی از افتادن را بیشتر می کردند اما با پیشرفت تکنولوژی تولید چمن های مصنوعی و استفاده از مواد پلی پروبلین(PP) تولید و کسب استانداردهای جهانی فیفا اجازه استفاده در زمین های فوتبال را کسب نمود و تا به امروزه با پیشرفت چشمگیری همراه بوده و توانسته به خوبی جایگزین چمن های طبیعی در اماکن ورزشی گردد.

مزایا و معایب چمن های مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی ورزشی با گذشت زمان و بهبود در کیفیت تولید با به دست آوردن یک سری مزایا نسبت به چمن مصنوعی توانسته است جانشینی مناسب در زمین های ورزشی شود. از مزایای چمن مصنوعی ورزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نیاز به مراقبت و نگهداری

عدم نیاز به آبیاری

عدم نیاز به کوددهی

عدم نیاز به هرس کردن

انعطاف پذیری بالا در جهت جلوگیری از آسیب دیدگی افراد

هزینه کم نگهداری

شباهت زیاد به چمن طبیعی

چمن های مصنوعی بر خلاف چمن های طبیعی در برابر نور خورشید،آب، باران زرد نمی شود و بر اثر صدمه دیدن از زمین کنده نمی شود. هزینه نگهداشت آن ها در مقایسه با چمن های طبیعی کمتر می باشد.

معایب

چمن های مصنوعی نیز مانند چمن های طبیعی دارای معایبی نیز می باشند که می توان از جمله جمع شدن آب بر سطح چمن مصنوعی، هزینه زیر سازی سخت، هزینه بالای آن جهت تعویض چمن در صورت خراب شدن را نام برد.

 

نحوه نصب و زیر سازی چمن مصنوعی

نصب و زیر سازی چمن مصنوعی در اماکن مختلف ورزشی به علت نوع کاربری آن متفاوت می باشد اما به صورت کلی زمین هایی که باید با چمن مصنوعی پوشانیده شوند در ابتدا با مواد خاص زیر سازی شوند و سطحی صاف پیدا کنند و سپس چمن مصنوعی را نصب نمایند.

چمن مصنوعی زمین فوتبال

چمن مصنوعی در بین تمامی ورزش ها بیشترین محبوبیت را در ورزش فوتبال دارا می باشد. ارتفاع چمن های مصنوعی به کاررفته در زمین های فوتبال ۵۰ الی۶۰ میلی متر می باشد و به همین علت بسیار نرم و راحت می باشد و  شباهت زیادی به چمن طبیعی دارد. در ورزش فوتبال ضربات فیزیکی زیادی به چمن وارد گردیده وعلاوه بر آن کفش های استوک بازیکنان نیز باعث فرسودگی و خرابی سریعتر چمن  مصنوعی می گردد به همین علت بایستی چمن مصنوعی بسیار مقاومی برای زمین  فوتبال مورد استفاه قرار گیرد تا با دوام و مقاوم باشد.

 

 انواع چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی فوتبالی دارای دو نوع دسته بندی می باشد که بر اساس نخ ساخته شده از آن نام گذاری شده اند.دو نوع ساختار چمن مصنوعی نخ فیبریلیت و نخ مونوفیلامنت می باشند.

چمن مصنوعی فیبریلیت شباهت کمتری به چمن مصنوعی داشته و ساختاری لانه زنبور مانند دارند اما دوام و استحکام بالای دارند.

چمن صمنوعی مونوفیلامنت  دارای انعطاف و جهندگی زیادی می باشد و در برابر خم شدن مقاومت خوبی دارد. از نظر ظاهری شباهت زیادی به چمن طبیعی داشته و بیشتر زمین های فوتبال از چمن مصنوعی مونوفیلانت پوشیده شده اند.

چمن مصنوعی ورزشی تنیس

چمن های مصنوعی مخصوص زمین های تنیس مقاومت بالای با هر نوع آب و هوایی را دارند و بر خلاف چمن مصنوعی نیاز به مراقبت خاصی همچون آبیاری، هرس و کود دهی ندارد. به علت اینکه بازیکنان تنیس در حال بازی دچار لغزش زیادی می شوند بسیار مهم است که چمن مصنوعی به کار رفته در زمین های تنیس از لغزش ایجاد شده در کف را جلوگیری نمایند.

چمن مصنوعی ورزشی فوتسال، چمن مصنوعی گلف و پینت بال نیز دارای خصوصیات منحصر به فرد نسبت به شرایط و ملزومات هر بازی ورزشی ساخته می شوند و در این اماکن ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر اماکن ورزشی و تفریحی که چمن های مصنوعی کاربرد فراونی دارد استخر ها می باشند. از چمن مصنوعی ورزشی در اطراف استخر جهت جلوگیری از خیس شدن و لغزندگی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

هزینه چمن مصنوعی

هزینه خرید چمن مصنوعی به موارد زیادی بستگی داشته که از جمله:متراژ زمین مورد نظر، نوع و جنس چمن مصنوعی، زیرسازی زمین و مقدار وجود موانع در سطح زمین، دستمزد نصاب و…. می توان نام بردو

ما در تیم فراتک دیزاین سعی در ارائه بهترین و مرغوب ترین چمن های مصنوعی و چمن های مصنوعی ورزشی داشته ایم تا بتوانیم شما را در خرید چمن های مصنوعی کمک نماییم.

اگر قصد تهیه چمن مصنوعی ورزشی و یا کسب اطلاعات در خصوص انواع  و هزینه چمن های مصنوعی را دارید میتوانید باز طریق شماره تلفن های موجود با مشاوران ما در تیم فراتک دیزاین تماس حاصل نمایید.

برای دیدن نمونه های بیشتر از چمن های مصنوعی ورزشی به سایت فراتک دیزاین مراجعه نمایید.

خلاصه

در این مقاله در خصوص انواع و کاربردهای متفاوت چمن هاص مصنوعی و مزایا و معایب آن ها مطالعه نمودیم.  در مورد کاربرد متفاوت چمن مصنوعی  ورزشی به جای چمن طبیعی در اماکن ورزشی مختلف نیز توضیحاتی مختصر ارائه گردید. امید است توانسته باشیم شما را در خصوص تهیه چمن های مصنوعی ورزشی یاری کرده باشیم. از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراهی نمودید بسیار سپاسگذاریم.