روش های کاهش استرس در خانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقهروش های کاهش استرس زیادی در مطالعات مختلف معرفی شده اند. علت زیاد بودن حجم مطالعات انتشار نتایج هم چیزی جز اهمیت آن و صد البته فراگیر بودن چنین مطلبی نیست.
احتمالا کمتر کسی امروز در جامعه باشد که حداقل یک بار تجربه اضطراب شدید را نداشته باشد، به همین دلیل پیدا کردن روش های کاهش استرس و اضطراب برای بازگرداندن آرامش روحی و سلامت جسمی لازم است. ما در این مطلب به سراغ ساده ترین روش های کاهش استرس رفته ایم:
ورزش کردن ورزش یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است. هرچند که بالابردن ضربان قلب و انجام فعالیت زیاد فیزیکی به بدن استرس می دهد اما به همان میزان از استرس روحی و ذهنی شما کم می کند. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کمتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند دچار اضطراب می‌شوند.
چرا ورزش یکی از روش های کاهش استرس است؟ ورزش باعث کاهش هورمون‌های استرس‌ بدن مثل کورتیزول می‌شود. همچنین به تولید هورمون اندورفین کمک می‌کند.
اهمیت خواب در کاهش استرس مطالعات نشان داده است که افرادی که خواب با کیفیتی دارند، یا در ..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

روش های کاهش استرس زیادی در مطالعات مختلف معرفی شده اند. علت زیاد بودن حجم مطالعات انتشار نتایج هم چیزی جز اهمیت آن و صد البته فراگیر بودن چنین مطلبی نیست.

احتمالا کمتر کسی امروز در جامعه باشد که حداقل یک بار تجربه اضطراب شدید را نداشته باشد، به همین دلیل پیدا کردن روش های کاهش استرس و اضطراب برای بازگرداندن آرامش روحی و سلامت جسمی لازم است. ما در این مطلب به سراغ ساده ترین روش های کاهش استرس رفته ایم:

ورزش کردن

ورزش یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است. هرچند که بالابردن ضربان قلب و انجام فعالیت زیاد فیزیکی به بدن استرس می دهد اما به همان میزان از استرس روحی و ذهنی شما کم می کند. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کمتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند دچار اضطراب می‌شوند.

چرا ورزش یکی از روش های کاهش استرس است؟ ورزش باعث کاهش هورمون‌های استرس‌ بدن مثل کورتیزول می‌شود. همچنین به تولید هورمون اندورفین کمک می‌کند.

اهمیت خواب در کاهش استرس

مطالعات نشان داده است که افرادی که خواب با کیفیتی دارند، یا در شبانه روز به اندازه کافی می خوابند در زندگی استرس کمتری را تجربه می کنند.

استفاده کردن از مکمل‌های غذایی

مکمل‌‌های غذایی زیادی هستند که باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند. در اینجا به طور خلاصه به چند مورد از‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم که تاثیر خیلی خوبی در کاهش استرس دارند. مکمل های زیر از جمله مواردی هستند که در کاهش اضطراب تاثیر دارند.

کپسول کالم انرژی نچرال ورلد

قرص نوترارست کارن ۹۰ عددی

برای آشنایی بیشتر با این مکمل ها روی محصول مورد نظر کلیک کنید.

کم کردن مصرف کافئین

کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میزان زیاد می‌توانند باعث استرس و اضطراب شوند. افراد ظرفیت‌های مختلفی برای مصرف کافئین دارند. اگر متوجه شدید که کافئین شما را عصبی و مضطرب می‌کند، به فکر قطع کردن آن باشید.

تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف میزان مناسبی از کافئین می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. اما این میزان در مورد همه افراد یکسان نیست.

آدامس جویدن

یکی از روش های کاهش استرس آن هم ارزان در دسترس! آدامس جویدن است. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که افرادی که آدامس می‌جوند در کنترل آرامش ذهن خود موفق‌ترند و استرس کمتری دارند. یک توضیح منطقی برای این موضوع این است که جویدن آدامس باعث می‌شود موج‌های مغز فرد شبیه موج‌های مغز افراد آرام می‌شود.

برنامه ریزی و انجام به موقع امور از مهمترین روش های کاهش استرس!

یک راه دیگر برای به دست آوردن کنترل روی استرس این است که اولویت‌های خود را مشخص کنید و عقب انداختن کارها را متوقف کنید. به تعویق انداختن کارها شما را به سمت واکنشی رفتار کردن هدایت می‌کند و در حال تقلا کردن برای رسیدن رها می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث استرس و تاثیرات منفی روی سلامتی و کاهش کیفیت خواب شود.

به تهیه یک لیست برای کارها و طبقه‌بندی کردن‌شان بر اساس اولویت عادت کنید. برای خود اهداف واقعی تعیین کنید و تمرکز خود را از روی لیست برندارید.

رفتن به کلاس یوگا

یوگا چند سالی است که تبدیل به یکی از روش های کاهش استرس و یک ورزش عالی برای تمام سنین شده است. با این‌که یوگا سبک‌های مختلفی دارد اما یک هدف واحد را دنبال می‌کند؛ ارتباط موثر میان ذهن و جسم.

یوگا می‌تواند روحیه را تقویت کند و حتی مانند یک داروی ضد افسردگی، در درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد. هنوز این سوال‌ها مطرح است که یوگا چطور می‌تواند استرس را کاهش دهد. به نظر می‌رسد فواید یوگا به عنوان یکی از روش های کاهش استرس‌ و اضطراب با تاثیر آن بر روی سیستم عصبی و واکنش‌های عصبی مرتبط است.

فلسفه و تاریخچه یوگا و انواع مختلف یوگا و تأثیر آن بر بدن، از صفر تا صد یوگا - اسپا هانا

خنده از روش های کاهش استرس عجیب!

از گذشته این پیام را به ما داده اند که خنده بر هر درد بی درمان دواست! و حقیقا استرس داشتن وقتی در حال خنده هستیم ساده نیست.اما خنده با ما چه کاری انجام میدهد؟

  • تسکین دادن عکس‌العمل‌های استرسی
  • تسکین دادن تنش عصبی با آرام کردن عضله‌ها

در بلند مدت خندیدن حتی می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و روحیه شما شود. تحقیقاتی روی افراد سرطانی به این نتیجه رسید که افراد گروهی که می‌خندیدند، کاهش استرس بیشتری را در مقایسه با افرادی که فقط سعی کرده بودند حواس‌شان را از استرس پرت کنند، تجربه کردند.

برای کاهش استرس موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید

گوش دادن به موسیقی می‌تواند تاثیرات ضد استرسی زیادی در بدن داشته باشد. موسیقی آرام و ملایم می‌تواند با ترغیب کردن مغز به آرامش، به کاهش فشار خون کمک کند و به همان اندازه تپش قلب و هورمون‌های استرس را کاهش دهد. برخی از موسیقی‌های کلاسیک و فولک می‌تواند مشخصا آرامش‌بخش باشد اما گوش کردن به موسیقی مورد علاقه‌تان به هر سبک و ژانری که باشد نیز می‌تواند موثر باشد. صدای طبیعیت نیز می‌تواند خیلی آرامش بخش باشد؛ به همین جهت است که این صداها در موسیقی‌های ریلکس کننده گنجانده شده‌اند.

نفس کشیدن عمیق

استرس ذهن باعث فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک (Sympathetic) می‌شود و به بدن شما سیگنال‌هایی می‌فرستد که باعث عکس‌العمل‌های استرسی شدید خواهند شد. حین این عکس‌العمل، هورمون‌های استرس آزاد می‌شوند و شما علائم فیزیکی را تجربه می‌کنید؛ علائمی مثل ضربان قلب شدید، نفس نفس زدن، سریع نفس کشیدن و گرفتگی عروق.

تمرین نفس کشیدن عمیق می‌تواند به فعال کردن سیستم عصبی پاراسماتیک (Parasympathetic) که وظیفه کنترل عکس‌العمل و آرام شدن را دارد، کمک کند. چندین نوع مختلف از تمرین نفس کشیدن عمیق وجود دارد که شامل diaphragmatic breathing، abdominal breathing، belly breathing و paced respiration می‌شود. هدف از نفس کشیدن عمیق تمرکز بر روی نفس کشیدن و چگونگی ‌آن است که باعث می‌شود تنفس عمیق‌تر و آهسته‌تر شود. وقتی که شما یک نفس عمیق از طریق بینی می‌کشید و تمام حجم ریه خود را پر می‌کنید و بعد شمرده و آرام بازدم می‌کنید ضربان قلب شما آرام می‌شود و به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

وقت گذراندن با حیوانات یکی از بهترین روش های کاهش استرس

How to Make a Cat Love You in 7 Easy Steps | Reader's Digest Canada

داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند به کاهش استرس و بهتر کردن روحیه بسیار کمک کند. وقت گذراندن با حیوانات به ترشح اکسیتوسین در بدن که باعث بهبود روحیه و وضعیت روحی مثبت در افراد می‌شود کمک می‌کند. داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند با مسئولیت دادن به شما، مجبور کردن شما به فعالیت بیشتر و در عین حال بخشیدن یک همنشین به شما، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. تمام این مزیت‌ها باعث بهبود حال روحی و در نتیجه روحیه شما می‌شود.

نوشته روش های کاهش استرس در خانه اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.