شربت اشتها آور کودکان + عوارض مصرف

زمان مطالعه: ۵ دقیقهشربت اشتها آور کودکان را پزشک کودک شما بر اساس سن و وضعیت رشد فرزند شما برای او تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که بین ۱-۵ سالگی، بسیاری از کودکان به طور معمول هر ساله فقط ۱.۸ – ۲.۲ وزن اضافه می‌کنند. کودکان در این محدوده سنی به طور معمول می‌توانند ۳-۴ ماه بدون افزایش وزن باشند. از آنجا که رشد آن‌ها در این سن سریع نیست به کالری کمتری نیاز دارند و به نظر می‌رسد اشتها ضعیف تری داشته باشند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ساز و کار شربت های اشتها آور را مورد بررسی قرار دهیم.
دلایل کاهش اشتها در کودکان قبل از معرفی شربت اشتها آور کودکان، ابتدا به دلایل اصلی کاهش اشتها در کودکان می پردازیم.
اینکه کودک چه مقدار غذا بخورد، توسط مرکز اشتها در مغز کنترل می‌شود. کودکان به همان اندازه که برای رشد و تولید انرژی نیاز دارند، غذا می‌خورند. بسیاری از والدین سعی می‌کنند فرزندان خود را مجبور به خوردن مواد غذایی بیش از نیاز خود کنند زیرا می‌ترسند اشتهای کم باعث مشکلات سلامتی یا کمبودهایی تغذیه شود. این درست نیست زیرا تغذیه اجباری در لذت طبیعی غذا خوردن اختلال ایجاد می‌کند و د..

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شربت اشتها آور کودکان را پزشک کودک شما بر اساس سن و وضعیت رشد فرزند شما برای او تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که بین ۱-۵ سالگی، بسیاری از کودکان به طور معمول هر ساله فقط ۱.۸ – ۲.۲ وزن اضافه می‌کنند. کودکان در این محدوده سنی به طور معمول می‌توانند ۳-۴ ماه بدون افزایش وزن باشند. از آنجا که رشد آن‌ها در این سن سریع نیست به کالری کمتری نیاز دارند و به نظر می‌رسد اشتها ضعیف تری داشته باشند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ساز و کار شربت های اشتها آور را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل کاهش اشتها در کودکان

قبل از معرفی شربت اشتها آور کودکان، ابتدا به دلایل اصلی کاهش اشتها در کودکان می پردازیم.

اینکه کودک چه مقدار غذا بخورد، توسط مرکز اشتها در مغز کنترل می‌شود. کودکان به همان اندازه که برای رشد و تولید انرژی نیاز دارند، غذا می‌خورند. بسیاری از والدین سعی می‌کنند فرزندان خود را مجبور به خوردن مواد غذایی بیش از نیاز خود کنند زیرا می‌ترسند اشتهای کم باعث مشکلات سلامتی یا کمبودهایی تغذیه شود. این درست نیست زیرا تغذیه اجباری در لذت طبیعی غذا خوردن اختلال ایجاد می‌کند و در واقع اشتهای کودک را کاهش می‌دهد.

بی اشتهایی ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. از جمله دلایل بی اشتهایی می توان به:

  • عفونت
  • دندان در آوردن کودک
  • تب
  • اسهال
  • بیماری های هورمونی
  • تیروئید
  • دیابت
  • کم خونی
  • فقر آهن
  • کمبود روی
  • کمبود ویتامین D۳
  • عوامل ژنتیکی و … اشاره کرد.

تشخیص علت این بی اشتهایی بسیار ضروری است. زیرا اگر کودک به یک عفونت ادراری ساده مبتلا شود، حتی استفاده از داروهای اشتها آور گیاهی می تواند علائم بیماری را پنهان کند. در این صورت ممکن است روند تشخیص بیماری در کودک به تعویق بیفتد و زمانی متوجه بیماری شوید که دیگر خیلی دیر شده است.

بیشتر بخوانیم: درمان بی اشتهایی کودکان + بررسی راهکارها

والدین باید منحنی رشد را ملاک رشد کودک قرار دهند، نه مشاهدات و نظر شخصی خود و اطرافیان. اگر این منحنی بالا رونده باشد، به آن معناست که کودک سوءتغذیه ندارد. ولی اگر روند نزولی باشد، باید حتما کودک را نزد پزشک برده تا علت این روند نزولی مشخص شود.

در سال اول کودک بسیار سریع رشد می کند. به گونه ای که در پایان ۳ سالگی وزن کودک به ۳ برابر وزن هنگام تولدش می رسد. و قدش هم بین ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند. اما در سال دوم، رشد کودک به نصف این میزان می رسد و در سال سوم، رشد قدی و وزنی سرعت زیادی ندارد. در حقیقت بعد از ۳ سالگی فرآیند رشد به گونه ای است که اگر کودک در سال ۸ سانتی متر قد کشید و ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن اضافه کرد، عالی ترین رشد را داشته است.

بیشتر بخوانیم: چرا باید به کودکان مولتی ویتامین ایمیوسنس بدهیم؟

آیا می توان به کودکان بد غذا اشتها آور داد؟

چون شربت اشتها آور کودکان بر روی دیگر ارگان های بدن هم تاثیر می گذارند، پس به هیچ عنوان استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود و اما در رابطه با مصرف کوتاه مدت این داروها برای رفع بی اشتهایی باید بدانید که گاهی بی اشتهایی در کودکان به علت یک بیماری عفونی و مانند عفونت ادرار ساده در کودک است و والدین با تجویز سرخود شربت اشتها آور برای کودکان بر روی این بیماری سرپوش می گذارند و یا گاهی بی اشتهایی به علت مشکلات هورمنی می باشد که اگر تشخیص داده نشود، رشد بچه را به خطر می اندازد. حتی دیابت و کم خونی نیز می تواند از دلایل بی اشتهایی باشند. پس مصرف خود سرانه داروهای اشتها آور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت توصیه نمی شود.

باید بدانید مولتی ویتامین ها خواص مواد غذایی طبیعی را ندارند، بنابراین خیلی به آنها اعتماد نکنید و خودسرانه به کودکتان مکمل ندهید. از سوی دیگر، شربت های اشتهاآور گیاهی که در عطاری ها موجود است را هم نباید خودسرانه مصرف کرد چون از مواد غیرمجازی مانند کورتون که چاق کننده است استفاده می کنند و قطعا عوارضی را برای کودک به وجود می آورند. حتما جهت بررسی علل بد غذایی و کم اشتهایی کودکان ابتدا او را به پزشک متخصص اطفال ببرید و تحت نظر او هر گونه اشتها آور را به فرزندتان بدهید.

بیشتر بخوانیم: ۱۰ راهکار خانگی برای درمان یبوست کودکان

معرفی شربت اشتها آور بر حسب سن کودک

۱- شربت اشتها آور کودکان زیر ۳ ساله

شربت ها و مکمل اشتها آور کودکان در سنین مختلف در دسترس است. این شربت ها را فقط با تجویز پزشک تهیه کنید چون ممکن است عوارضی برای کودک شما داشته باشد.شربت اشتها برای کودک زیر ۳ ساله با تأمین ویتامین ها و مینرال ها می‌تواند کمبودهای غذایی ناشی از کم اشتهایی کودکان را نیز از بین ببرد. ویتامین و مولتی ویتامین کودکان را نیز می‌توان برای بهبود اشتهای کودکان استفاده کرد.

انواع اشتها آور کودک

۲- شربت اشتها آور کودکان زیر یک سال

کودکان زیر یک سال بیشتر با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌شوند و همین وابستگی ممکن است سبب کاهش اشتهای کودک به غذاهای جامد شود. برای این کودکان نیز مکمل هایی اختصاصی تولید و به بازار عرضه شده است. پزشک با اندازه گیری قد و وزن کودک در صورت نیاز شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال را برای او تجویز خواهد کرد.

مشاهده و خرید انواع مکمل اشتها آور کودکان

عوارض مصرف شربت اشتها آور کودکان

از جمله عوارض شربت اشتها آور برای کودکان به دلیل وجود مواد محرک می‌توان به برهم زدن چرخه خواب کودک، بی‌قراری، تپش قلب، اسهال، یبوست و استفراغ اشاره کرد. مصرف زیاد مکمل رشد کودکان همچنین می‌تواند اختلالات دفع ایجاد کند. بیشتر عوارض این مکمل ها به علت وجود سیپروهپتادین است که یک ماده رایج افزایش اشتها است که بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانیم: بهترین مکمل برای افزایش قد کودکان

مدت زمان مصرف داروها اهمیت زیادی دارد و قطعا این داروها چون بر دیگر ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارند، مصرف طولانی مدت آنها اصلا توصیه نمی شود، اما نکته مهم تر این است که بی اشتهایی می تواند علت های مختلفی داشته باشد از جمله بیماری های عفونی مثل یک عفونت ادراری ساده، والدین با خوراندن شربت اشتهای حتی گیاهی به کودکشان در واقع علامت یک بیماری را پنهان می کنند.

ممکن است بی اشتهایی ناشی از بیماری هورمونی باشد و در این صورت رشد بچه دچار مشکل شود. حتی بیماری تیروئید، دیابت و کم خونی نیز همگی روی اشتها تاثیر می گذارند. اگر والدین خودسرانه این داروها را به کودکشان بدهند بدون آنکه علت بی اشتهایی بچه بررسی شده باشد، ممکن است روند درمان بیماری کودکشان را به تعویق بیندازد و زمانی متوجه شوند که خیلی دیر شده باشد.

مهم ترین معیار اشتها و تغذیه کودکان منحنی رشد است

دکتر ضیاءالدین مظهری: کودکان بنا بر غریزه طبیعی حفظ حیات، نیاز دارند غذا بخورند و این یک نیاز طبیعی است مگر آنکه کودک به دلایلی دچار بی اشتهایی شده باشد. نتایج مطالعه های متعدد نشان داده، مادران جوان بین بی اشتهایی و عدم نیاز به غذا در کودک تفاوت قائل نمی شوند و همین مساله باعث می شود مدام دنبال راه حلی برای افزایش اشتهای فرزند خود باشند.

بیشتر بخوانیم: بهترین مکمل آهن برای کودکان

متاسفانه بسیاری از مادران به زور یا با دادن پاداش یا التماس یا شیوه های نادرست دیگر، بچه را وادار به خوردن غذا می کنند، در حالی که با این کار سیستم طبیعی رفع نیاز کودک را به هم می ریزند و کودک از غذا خوردن متنفر می شود یا خاطره بدی از غذا خوردن در ذهنش باقی می ماند. برخی از مادران نیز برای آنکه اشتهای کودکشان را زیاد کنند، انواع مکمل های مولتی ویتامین را به کودکشان می خورانند یا به او شربت اشتهاآور می دهند.

کلام آخر

شما به عنوان والدین حق دارید که از بابت بی‌اشتهایی یا کم اشتهایی کودک خود نگران باشید. این موضوع به دلیل اهمیت خاص آن برای آینده فرزند شما باید توسط پزشک و با متخصص تغذیه بررسی و اظهار نظر شود، چرا که ممکن است سلامت او به خطر بی‌افتد، دادن داروی اشتباه یا میزان نامتعارف از اقداماتی است که می‌تواند خطرناک باشد. ما در این مقاله فواید و عوارض استفاده از شربت اشتها آور کودکان را برای شما بررسی کردیم. امیدوارم با مطالعه این مطلب توانسته باشیم شما را تا حد خوبی راهنمایی کرده باشیم.

بیشتر بخوانیم: بهترین مکمل برای افزایش وزن کودک چیست؟

سوالات خود را از متخصصین ما در بخش نظرات بپرسید.

نوشته شربت اشتها آور کودکان + عوارض مصرف اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.