علائم و روش درمان تیروئید پرکار! آیا این بیماری درمان می شود؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
تیروئید پرکار یا به عبارتی پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند. تیروئید پرکار می تواند متابولیسم بدن را تسریع کند و باعث کاهش وزن ناخواسته و ضربان قلب سریع یا نامنظم شود.
در منابع خارجی گفته شده است که چندین روش درمانی برای تیروئید پرکار موجود هستند. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات، درمان تیروئید پرکار شامل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید فرد می شود.
تیروئید پرکار چاق می کنه؟ تیروئید پرکار می تواند سایر علائم بیماری های دیگر را ایجاد کند و همین امر تشخیص را برای پزشک دشوا می سازد. علائم و نشانه های این بیماری به صورت زیر هستند:
کاهش وزن ناخواسته، حتی زمانی که اشتها و مصرف غذا ثابت مانده یا افزایش می یابد. ضربان قلب سریع، معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه ضربان قلب نامنظم (آریتمی) تپش قلب شما (تپش قلب) افزایش اشتها عصبی بودن، اضطراب و تحریک پذیری لرزش، معمولاً لرزش در دست ها و انگشتان است. تعریق تغییر در الگو..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

تیروئید پرکار یا به عبارتی پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند. تیروئید پرکار می تواند متابولیسم بدن را تسریع کند و باعث کاهش وزن ناخواسته و ضربان قلب سریع یا نامنظم شود.

در منابع خارجی گفته شده است که چندین روش درمانی برای تیروئید پرکار موجود هستند. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات، درمان تیروئید پرکار شامل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید فرد می شود.

تیروئید پرکار چاق می کنه؟

تیروئید پرکار می تواند سایر علائم بیماری های دیگر را ایجاد کند و همین امر تشخیص را برای پزشک دشوا می سازد. علائم و نشانه های این بیماری به صورت زیر هستند:

  • کاهش وزن ناخواسته، حتی زمانی که اشتها و مصرف غذا ثابت مانده یا افزایش می یابد.
  • ضربان قلب سریع، معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب شما (تپش قلب)
  • افزایش اشتها
  • عصبی بودن، اضطراب و تحریک پذیری
  • لرزش، معمولاً لرزش در دست ها و انگشتان است.
  • تعریق
  • تغییر در الگوهای قاعدگی
  • افزایش حساسیت به گرما
  • تغییر در الگوی مدفوع، به ویژه حرکات مکرر روده
  • بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)، که احتمال دارد به صورت تورم در پایه گردن شما ظاهر شود.
  • خستگی، ضعف عضلانی
  • مشکل در خوابیدن
  • نازک شدن پوست
  • موهای ظریف و شکننده

افراد مسن به احتمال زیاد یا هیچ علامت یا نشانه ای ندارند یا علائم کمی مانند افزایش ضربان قلب، عدم تحمل گرما و تمایل به خستگی در طول فعالیت های معمولی تجربه می کنند.

علل ابتلا به تیروئید پرکار چیست ؟

تیروئید پرکار می تواند ناشی از تعدادی از عوامل متعددی باشد از جمله بیماری گریوز، بیماری پلامر و تیروئیدیت. تیروئید فرد یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در قاعده گردن قرار میگیرد. غده تیروئید تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارد. تمامی متابولیسم بدن توسط هورمون های تیروئید تنظیم می شود.

غده تیروئید فرد دو هورمون اصلی تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) تولید می کند که بر هر سلول بدن تأثیر می گذارد. آنها میزان استفاده بدن از چربی ها و کربوهیدرات ها را حفظ می کنند، به کنترل دمای بدن کمک می کنند، بر ضربان قلب تأثیر می گذارند و برای تنظیم تولید پروتئین ضروری هستند. همچنین، تیروئید هورمونی تولید می کند که به تنظیم مقدار کلسیم خون (کلسی تونین) کمک می کند.

علل شایع این بیماری

به طور معمول، تیروئید فرد مقدار مناسبی از هورمون ها را ترشح می کند، اما گاهی اوقات این غده T4 را بیش از حد تولید می کند. این امر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • بیماری گریوز: بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی است که در آن آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن، تیروئید فرد را برای تولید بیش از حد T4 تحریک می کند. این امر شایع ترین علت تیروئید پرکار است.
  • ندول های تیروئید پرکار : این شکل از تیروئید پرکار زمانی رخ می دهد که یک یا چند بیش از حد هورمون ترشح می کند.
  • تیروئیدیت: گاهی اوقات غده تیروئید فرد احتمال دارد پس از بارداری به دلیل یک بیماری خودایمنی یا به دلایل ناشناخته ملتهب شود. التهاب می تواند باعث شود هورمون تیروئید اضافی ذخیره شده در غده به جریان خون فرد بازگردد. برخی از انواع تیروئیدیت احتمال دارد باعث درد شوند، در حالی که برخی دیگر بدون درد هستند.

عوامل خطر در ابتلا به تیروئید پرکار

عوامل خطر در ابتلا به تیروئید پرکار

عوامل خطرناک ابتلا به تیروئید پرکار عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی، به ویژه بیماری گریوز
  • جنسیت زنانه
  • سابقه شخصی برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۱، کم خونی خطرناک و نارسایی اولیه آدرنال

تیروئید پرکار چه خطراتی دارد ؟

تیروئید پرکار می تواند عوارض زیادی ایجاد کند که به شرح زیرند:

  • مشکلات قلبی: یکی از جدی ترین عوارض تیروئید پرکار بیماری های قلبی است. این عوارض شامل ضربان قلب سریع و یا اختلال ریتم قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی است که خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهد.
  • استخوان های شکننده: تیروئید پرکار درمان نشده می تواند منجر به استخوان های ضعیف و شکننده (پوکی استخوان) شود. استحکام استخوان های فرد تا حد زیادی به مقدار کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در آنها بستگی دارد. هورمون تیروئید بیش از حد در توانایی بدن برای ترکیب کلسیم در استخوان ها اختلال ایجاد می کند.
  • مشکلات چشمی: افراد مبتلا به افتالموپاتی گریوز دچار مشکلات چشمی از جمله برآمدگی، قرمزی یا متورم شدن چشم ها، حساسیت به نور و تاری یا دوبینی می شوند. مشکلات شدید چشمی درمان نشده می توانند منجر به از دست دادن بینایی شود.
  • پوست قرمز و متورم: در موارد نادر، افراد مبتلا به بیماری گریوز دچار درموپاتی گریوز می شوند. این بر روی پوست تأثیر می گذارد و باعث قرمزی و تورم می شود که اغلب در ساق پا و پا ایجاد می شود.
  • بحران تیروتوکسیک: همچنین تیروئید پرکار فرد را در معرض خطر بحران تیروتوکسیک قرار می دهد . تشدید ناگهانی علائم فرد منجر به تب، نبض سریع و حتی هذیان می شود. اگر این اتفاق بیافتد، فرد باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشد.

تشخیص تیروئید پرکار

تیروئید پرکار با استفاده از موارد زیر تشخیص داده می شود:

  • سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی: در طول معاینه، پزشک سعی می کند لرزش خفیفی را در انگشتان، رفلکس های بیش فعال، تغییرات چشم و پوست گرم و مرطوب تشخیص دهد. همچنین پزشک غده تیروئید را هنگام قورت دادن بررسی می‌کند تا ببیند بزرگ شده، برآمده یا حساس است یا خیر. همچنین، پزشک نبض بیمار را بررسی می‌کند تا ببیند سریع یا نامنظم است.
  • آزمایشات خون: آزمایشات خونی که تیروکسین و هورمون محرک تیروئید (TSH) را اندازه گیری می کنند می توانند تشخیص را تایید کنند. سطوح بالای تیروکسین نشان دهنده تیروئید پرکار است. این آزمایشات به ویژه برای افراد مسن که علائم تیروئید پرکار را نداشته باشند، ضروری هستند. ( در صورت مصرف بیوتین و ویتامین های گروه ب نتایج کاذبی را ایجاد می کند. اگر از بیوتین یا مولتی ویتامین همراه با بیوتین استفاده می کنید، به پزشک اطلاع دهید. برای اطمینان از انجام آزمایش دقیق، مصرف بیوتین را حداقل ۱۲ ساعت قبل از خونگیری قطع کنید)

اگر آزمایش خون نشان دهنده تیروئید پرکار باشد، پزشک یکی از آزمایش های زیر را برای کمک به تعیین علت تیروئید پرکار شما توصیه میکند:

  • تست جذب ید رادیواکتیو: برای این آزمایش، یک دوز کوچک خوراکی از ید رادیواکتیو (رادیو ید) مصرف می‌کنید تا پزشک ببیند چه مقدار در غده تیروئید شما جمع می‌شود. بعد از ۴، ۶ یا ۲۴ ساعت و گاهی بعد از هر سه دوره زمانی معاینه خواهید شد تا معلوم شود تیروئید شما چقدر ید جذب کرده است. جذب زیاد ید رادیواکتیو نشان می دهد که غده تیروئید شما بیش از حد تیروکسین تولید می کند یا خیر.
  • اسکن تیروئید: در طول این آزمایش، یک ایزوتوپ رادیواکتیو به داخل ورید داخل آرنج یا گاهی اوقات به رگ دست تزریق می‌شود. سپس بیماری روی یک میز دراز می کشد و سر خود را به سمت عقب می کشد و یک دوربین مخصوص تصویری از غده تیروئید را بر روی صفحه کامپیوتر ایجاد می کند. این آزمایش نشان می دهد که چگونه ید در تیروئید جمع می شود.
  • سونوگرافی تیروئید: این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویری از تیروئید استفاده می کند. سونوگرافی در تشخیص ندول های تیروئید بهتر از آزمایش های دیگر است و در این صورت در معرض هیچ گونه اشعه ای قرار نگیرد.

درمان تیروئید پرکار چیست؟

چندین روش درمانی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. بهترین رویکرد برای فرد با توجه به سن، شرایط فیزیکی، علت اصلی پرکاری تیروئید، ترجیحات شخصی و شدت اختلال انتخاب می شود. درمان های احتمالی عبارتند از:

  • ید رادیواکتیو: ید رادیواکتیو که از طریق دهان مصرف می شود، توسط غده تیروئید جذب می شود. علائم معمولا در عرض چند ماه فروکش می کنند. ید رادیواکتیو اضافی طی هفته ها تا چند ماه از بدن ناپدید می شود. این درمان باعث کند شدن فعالیت تیروئید به اندازه ای می شود که کم کاری تیروئید در نظر گرفته شود و در نهایت امکان دارد نیاز به مصرف هر روز دارو برای جایگزینی تیروکسین باشد.
  • داروهای ضد تیروئید: این داروها به تدریج علائم پرکاری تیروئید را با جلوگیری از تولید مقادیر بیش از حد هورمون غده تیروئید کاهش می دهند. این داروها شامل متیمازول (تاپازول) و پروپیلیتیوراسیل هستند. علائم معمولاً طی چند هفته تا چند ماه شروع به بهبود می‌کنند، اما درمان با داروهای ضد تیروئید معمولاً حداقل یک سال و اغلب بیشتر ادامه می‌یابد. تعداد کمی از افرادی که به این داروها حساسیت دارند احتمال دارد دچار بثورات پوستی، کهیر، تب یا درد مفاصل شوند. همچنین این دارو ها می توانند فرد را مستعد ابتلا به عفونت کنند.
  • مسدود کننده های بتا: اگرچه این داروها معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند و بر سطح تیروئید تأثیر نمی‌گذارند، اما می‌توانند علائم پرکاری تیروئید مانند لرزش، ضربان قلب سریع و تپش قلب را کاهش دهند. به همین دلیل، پزشک آنها را تجویز میکند تا به فرد کمک کند تا زمانی که سطح تیروئید به حد طبیعی نزدیک شود، احساس بهتری داشته باشد. این داروها به طور کلی برای افرادی که آسم دارند توصیه نمی شود و عوارض جانبی احتمال دارد شامل خستگی و اختلال عملکرد جنسی باشد.
  • جراحی (تیروئیدکتومی): اگر باردار هستید یا نمی‌توانید داروهای ضد تیروئید را تحمل کنید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید درمان با ید رادیواکتیو انجام دهید، میتوانید از جراحی تیروئید بهره ببرید، اگرچه این گزینه تنها در موارد معدودی مورد استفاده است. در عمل تیروئیدکتومی، پزشک بیشتر غده تیروئید فرد را برمی دارد. خطرات این جراحی شامل آسیب به تارهای صوتی و غدد پاراتیروئید هستند( چهار غده ریز که در پشت غده تیروئید قرار دارند و به کنترل سطح کلسیم در خون کمک می کنند)

علاوه بر این، شما بعد از جراحی به درمان مادام العمر با لووتیروکسین (لووکسیل، سینتروید، و غیره) نیاز دارید تا بدن خود را با مقادیر طبیعی هورمون تیروئید تامین کنید. اگر غدد پاراتیروئید شما نیز برداشته شوند، به دارو نیاز دارید تا سطح کلسیم خون خود را در حد نرمال نگه دارید.

خرید مکمل دارویی

برای خرید انواع مکمل دارویی مانند قرص تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید. همچنین، می توانید برای قرص مگاسلنیم ویواتون اقدام کنید. این قرص به عملکرد مناسب غده تیروئید کمک می کند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • اسکن هسته ای تیروئید چیست؟ (تشخیص، ارزیابی و درمان)
  • انواع سرطان تیروئید کدامند و چه مشکلاتی را به وجود می آورند؟

نویسنده و گردآوررنده : پرستو رجبی

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۲ میانگین: ۱]