علایم حساسیت فصلی و درمان آن

زمان مطالعه: ۳ دقیقهعلایم حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی هر سال همزمان با گرده افشانی گیاهان یا پخش کردن هاگ هایشان در بین افراد به وفور دیده می شود. برخی از افراد ممکن است فقط به نوع خاصی از گیاه یا گرده آن حساسیت داشته باشند و برخی دیگر به گروه های بزرگ تری از گیاهان، اما آیا فقط این اتفاق در بهار می افتد؟ یا فقط گرده افشانی گیاهان باعث بروز حساسیت می شود؟
علت دیده شدن علایم حساسیت در اسفند ماه و بهار تنها گیاهان نیستند، در واقع در بسیاری از موارد به دلیل پایان سال و استفاده از مواد شوینده برای خانه تکانی بسیاری از افراد به ریه های خود آسیب می زنند و در نتیجه علایمی مانند حساسیت فصلی را بروز می دهند. از طرف دیگر در ماه های منتهی به تابستان نیز تب ورزش هایی مانند شنا بالا میگیرد میزان مواد شیمیایی که شما می رسد بیشتر می شود.
علایم حساسیت فصلی چیست؟ در حدود یک پنجم افراد به نوعی از آلرژی مبتلا هستند و حدود ۸ درصد جمعیت عادی دچار آلرژی فصلی است. عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، بروز قرمزی روی پوست، تنگی نفس و سایر علائم در همه ساعات شبانه‌روز با شدت و ضعف همراه فرد مبتلا هستند.
ع..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علایم حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی هر سال همزمان با گرده افشانی گیاهان یا پخش کردن هاگ هایشان در بین افراد به وفور دیده می شود. برخی از افراد ممکن است فقط به نوع خاصی از گیاه یا گرده آن حساسیت داشته باشند و برخی دیگر به گروه های بزرگ تری از گیاهان، اما آیا فقط این اتفاق در بهار می افتد؟ یا فقط گرده افشانی گیاهان باعث بروز حساسیت می شود؟

علت دیده شدن علایم حساسیت در اسفند ماه و بهار تنها گیاهان نیستند، در واقع در بسیاری از موارد به دلیل پایان سال و استفاده از مواد شوینده برای خانه تکانی بسیاری از افراد به ریه های خود آسیب می زنند و در نتیجه علایمی مانند حساسیت فصلی را بروز می دهند. از طرف دیگر در ماه های منتهی به تابستان نیز تب ورزش هایی مانند شنا بالا میگیرد میزان مواد شیمیایی که شما می رسد بیشتر می شود.

علایم حساسیت فصلی چیست؟

در حدود یک پنجم افراد به نوعی از آلرژی مبتلا هستند و حدود ۸ درصد جمعیت عادی دچار آلرژی فصلی است. عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، بروز قرمزی روی پوست، تنگی نفس و سایر علائم در همه ساعات شبانه‌روز با شدت و ضعف همراه فرد مبتلا هستند.

علت بروز علایم حساسیت فصلی چیست؟

زمانی جسمی خارجی مانند گرده یک گیاه وارد بدن شما می شود، بدن شما واکنش خاصی نشان نباید بدهد چراکه دستگاه ایمنی این گرده را خطری برای بدن تشخیص نمی دهد، اما برخی افراد دارای دستگاه ایمنی حساس تری هستند و به همین دلیل شاهد واکنش بدنشان نسبت به این موارد هستند.

در واقع همین واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود مواردی مانند هاگ و گرده آلرژی یا حساسیت فصلی است. این واکنش ها اغلب مشکل خاصی برای سلامتی شما ایجاد نمی کند صرفا نشان از مقابله بدن با ورود عامل خارجی است.

اگر ما نمی‌توانیم به راحتی نفس عمیق بکشیم، یا شب‌ها دچار سرفه می‌شویم، آبریزش بینی و گاهی چرک بینی به سراغمان آمده، چشمانمان می‌خارد، شاید یکی از علل آن آلرژی باشد.

کافی است به این مسئله دقت کنیم که آیا ما به صورت مرتب در زمان خاصی از سال دچار علایم می شویم یا خیر؟ چرا که نه فقط در بهار بلکه در هر فصلی گیاهان یا شرایط خاصی می تواند برای گروهی حساسیت زا باشد.

هرچند که اغلب حساسیت فصلی را مرتبط با گیاهان و عوامل طبیعی می دانیم اما برخی از عوامل نیز مانند دود(مثلا زمانی که در زمستان برای گرمایش از شومینه یا بخاری های هیزمی استفاده می کنند)، نیش حشرات در فصل های تابستان، کلر موجود در آب استخر ها

بیشتر بخوانید: نشانه‌های ابتلا به آلرژی بهاری و درمان آن

راه های درمان علایم حساسیت فصلی

شما می توایند علائم آلرژی را با توجه به عوامل ایجاد کننده آن کاهش دهید و در قدم بعدی می توانید حتی به سراغ استفاده از مکمل های دستگاه تنفس، گوش و بینی یا درمان های تجویزی پزشکان بروید. در ادامه به سراغ نحوه کنترل شرایط می رویم:

بسته نگه داشتن پنجره‌ها

در فصل بهار اگر حساسیت دارید بهتر است، پنجره ها را باز نگه ندارید، یا حتی در خانه از فیلتر های تصفیه هوا استفاده کنید، تا کمتر دچار علایم حساسیت شوید.

نکات مهم هنگام ورود به خانه

وقتی به خانه وارد می‌شویم، ناخواسته مقداری از گرده گیاهان یا سایر عوامل آلرژی‌زا را ممکن است با خود به داخل خانه بیاوریم. این عوامل ممکن است روی پوشاک،کفش، مو و پوست ما قرار داشته باشند.

استفاده از ماسک

ساده ترین راه پیشگیری از بروز علایم استفاده از ماسک است.

شستشوی گلو و بینی

وقتی مواد آلرژی‌زا به مخاط بینی یا گلو می‌چسبند، مدتی طول می‌کشد تا واکنش دستگاه ایمنی بدن ما را تحریک کنند و علائم آلرژی ظاهر شود.

شستشوی گلو (غرغره) و شستشوی بینی با محلول نمکی (سرم شستشو) می‌تواند با کاهش تعداد این عوامل در مخاط حلق و بینی، به کاهش علائم آلرژی منجر شود. برای افراد مبتلا به آلرژی، به‌ویژه شستشوی بینی و گلو هنگام ورود به خانه توصیه می‌شود.

نوشیدن مایعات فراوان

آلرژی باعث تحریک مخاط و تولید ترشحات بیشتر در بینی و پشت حلق می‌شود. نوشیدن آب و آبمیوه‌ی بیشتر، باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این ترشحات می‌گردد.

مایعات گرم مانند چای و سوپ یا بخور گرم هم می‌تواند در این مورد مفید باشد.

طبیعی زندگی کنیم

استفاده کمتر از مواد شوینده و دیگر مواد شیمیایی به شما کمک می کند تا کمتر خودتان در شرایط بروز علایم حساسیت قرار دهید.

استعمال دخانیات ممنوع

هرگونه آلودگی هوا از جمله دود قلیان و سیگار، علائم آلرژی فصلی را وخیم‌تر می‌کند.

دود دخانیات، آبریزش و خارش بینی و چشم را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. حتی گاهی اسپری‌ها مانند اسپری عطر یا دود ناشی از شومینه نیز علائم آلرژی ما را تشدید می‌نماید.

افراد مبتلا به اضطراب، بیش از دیگران از حساسیت (آلرژی) فصلی به علف‌ها و دیگر

درمان دارویی و کاهش علایم حساسیت فصلی

اگر به درمان بیش‌تری نیاز باشد، معمولا پزشک روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد می‌دهد:

  • داروهای خوراکی کنترل کننده آلرژی (مثل آنتی‌هیستامین‌ها، قرص ستیریزین)
  • داروهای موضعی (مثل اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی،…)
  • انواع مکمل گیاهی و مکمل های تقویت کننده ایمنی بدن

شما می توانید انواع مکمل های مربوط به سلامتی، سیستم ایمنی و همینطور دستگاه تنفسی را از طریق سایت دارو دات کام تهیه کنید.

نوشته علایم حساسیت فصلی و درمان آن اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.