عوارض مصرف قرص منیزیم چیست ؟

عوارض مصرف قرص منیزیم

منیزیم از آن دسته مواد معدنی است که کمتر به آن پرداخته شده در حالی که فواید بی نظیر قابل توجهی دارد. آیا می دانستید منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن شماست؟ عملکردهای بسیار مهمی از تولید انرژی گرفته تا ساخت DNA در بدن نیازمند عنصر منیزیم هستند. تقویت استخوان‌ها، تنظیم فشار خون و ثابت نگه داشتن ریتم قلب تنها بخشی از فواید منیزیم است. کمبود منیزیم در بدن را با خوردن مکمل منیزیم به صورت قرص یا کپسول می‌توان جبران کرد. آیا این قرص عوارضی هم دارد؟ عوارض مصرف قرص منیزیم موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

فواید منیزیم برای بدن انسان

در کشور ما همچون بسیاری از کشورهای دیگر مردم به اندازه کافی از غذاهای حاوی منیزیم استفاده نمی‌کنند. افرادی که در بدن خود کمبود منیزیم دارند احتمال بیشتری دارد که نشانگرهای التهابی بالا در بدن خود داشته باشند. باید بدانید که التهاب به نوبه خود با بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها مرتبط است‌. کمبود منیزیم همچنین افزایش خطر پوکی استخوان در بدن را در پی خواهد داشت. سطوح مناسب منیزیم در بدن از فشار خون بالا در افراد مبتلا به این بیماری پیشگیری به عمل می‌آورد. کمبود منیزیم نادر است اما بیشتر در موارد زیر دیده می‌شود:

  • بیماران کلیوی
  • اشخاص دارای بیماری کرون
  • مشکلات پاراتیروئید
  • افرادی که داروهای خاصی برای دیابت و سرطان مصرف می کنند
  • افراد مسن
  • معتادان به مصرف الکل

بیشتر بخوانید: برای جذب بهتر قرص منیزیم چه زمانی از روز آن را بخوریم؟

قرص منیزیم

عوارض مصرف قرص منیزیم

مکمل‌های منیزیم به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. اکثر افرادی که قرص منیزیم استفاده می‌کنند، اغلب دچار هیچ نوع عارضه‌ای نمی‌شوند اما در برخی موارد عوارض زیر ممکن است دیده شود:

عوارض گوارشی

اسهال، حالت تهوع و استفراغ ممکن است پس از خوردن قرص منیزیم بوجود آید. به ویژه اگر فرد در دوزهای بالا از این مکمل استفاده کرده باشد. مقدار مصرف منیزیم اگر مطابق با دستور پزشک باشد اغلب این عوارض مشاهده نخواهد شد.

دقت داشته باشید که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی بیش از بقیه در معرض ابتلا به عوارض جانبی مکمل‌های غذایی از جمله منیزیم هستند.

نرم شدن مدفوع

مکمل‌های منیزیم اغلب موجب نرم شدن مدفوع می‌شوند. این عارضه آزاردهنده نیست و حتی ممکن است افراد متوجه نشوند که این علامت از عوارض مصرف قرص منیزیم است. دقت کنید که دوزهای بسیار بالای منیزیم حتی می‌توانند کشنده باشند. حالت تهوع، اسهال، فشار خون پایین، ضعف عضلانی و خستگی از علائم مصرف بیش از حد مکمل منیزیم محسوب می‌شود.

چه کسانی نباید قرص منیزیم بخورند؟

همه افراد در صورت لزوم می‌توانند از منیزیم در قالب مکمل استفاده کنند. افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های روده، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی نباید بدون مشورت با پزشک به سراغ مصرف قرص منیزیم بروند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بر اساس شواهد و تحقیقات مصرف قرص منیزیم در صورتی که در بدن کمبودی از لحاظ این ماده معدنی وجود نداشته باشد، منفعت خاصی به دنبال نخواهد داشت. پس بدون دلیل و بدون نظرخواهی از پزشک از مصرف مکمل منیزیم بپرهیزید.

تداخل دارویی قرص منیزیم

عوارض مصرف قرص منیزیم در بسیاری از موارد ممکن است بر اثر تداخل دارویی بوجود آید. مکمل‌های منیزیم می‌توانند با داروهای زیر ایجاد تداخل کنند:

  • داروهای ادرار آور یا دیورتیک ها
  • آنتی بیوتیک ها
  • قرص های قلب

بنابراین در صورت مصرف این نوع داروها پیش از خوردن قرص منیزیم با پزشک مشورت نمایید.

منیزیم

روزانه به چه مقدار منیزیم نیاز داریم؟

مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه منیزیم در سنین مختلف به شرح زیر است:

  • ۱ تا ۳ سالگی: ۸۰ میلی گرم
  • ۴ تا ۸ سالگی: ۱۳۰ میلی گرم
  • ۹ تا ۱۳ سالگی: ۲۴۰ میلی گرم

از سن ۱۴ سالگی مقدار توصیه شده برای مردان و زنان متفاوت است:

  • ۱۴ تا ۱۸ سال: زنان: ۳۶۰ و مردان: ۴۱۰ میلی گرم
  • ۱۹ تا ۳۰ سال: زنان: ۳۱۰ و مردان ۴۰۰ میلی گرم
  • ۳۱ سالگی به بعد: زنان ۳۲۰ و مردان ۴۲۰ میلی گرم

همچنین در دوران بارداری خانم‌های زیر ۱۹ سال به ۴۰۰ میلی گرم منیزیم، ۱۹ تا ۳۰ ساله ۳۵۰ و ۳۱ سال به بالا ۳۶۰ میلی گرم منیزیم به صورت روزانه نیاز دارند. در دوران شیردهی بانوان زیر ۱۹ سال روزانه به ۳۶۰ میلی گرم، ۱۹ تا ۳۰ سال به ۳۱۰ میلی گرم و ۳۱ سال به بالا ۳۲۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند. در درجه نخست تامین منیزیم بدن با خوردن منابع غذایی منیزیم باید صورت گیرد.

بهترین زمان مصرف قرص منیزیم چه وقت است؟

در هر زمانی از روز می‌توانید مکمل منیزیم را مصرف کنید. در واقع فرقی نمی‌کند که آن را صبح قبل از صبحانه بخورید، همراه با وعده های غذایی بخورید یا درست قبل از خواب. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به منظور کاهش عوارض قرص منیزیم آن را همراه با غذا یا پیش از آنکه به رختخواب بروند میل کنند. مصرف منیزیم قبل از خواب با تاثیر مثبت در کاهش استرس ممکن است در بهبود کیفیت خواب موثر باشد.

منابع غذایی حاوی منیزیم کدامند؟

بهترین منابع طبیعی برای تامین منیزیم بدن عبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج
  • لوبیا، نخود و سویا
  • غلات سبوس دار
  • غلات کامل

منابع منیزیم

توجه کنید که منیزیم در غذاهای فرآوری شده ممکن است از بین برود.

کلام پایانی

عوارض مصرف قرص منیزیم خیلی شایع نیست و تنها زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از حد مجاز از این مکمل استفاده کرده باشد. قرص منیزیم همچنین با برخی داروها مثل داروهای قلبی تداخل دارد و برای جلوگیری از عوارض و کاهش جذب از مصرف همزمان آنها باید خودداری شود. سعی کنید در درجه اول نیاز بدن خود به منیزیم را با مصرف منابع طبیعی منیزیم یعنی خوراکی‌ها تامین کنید و تنها زمانی به سراغ مکمل منیزیم بروید که واقعا بدن شما به آن نیاز داشته باشد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید[مجموع: ۲ میانگین: ۴]

نوشته عوارض مصرف قرص منیزیم چیست ؟ اولین بار در مجله داروخانه مثبت سبز. پدیدار شد.