عوارض پستانک برای نوزاد ؛ آیا خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقهعوارض پستانک برای نوزاد برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. آن ها معمولا می خواهند بدانند که این کار برای فرزندشان ضرر دارد یا خیر؟ اکثرا والدین برای آرام کردن نوزاد خود از پستانک استفاده می کنند اما کم کم هر پدر و مادری باید یاد بگیرند تا نوزاد خود را با روش های دیگری غیر از پستانک آرام کنند چرا که استفاده از پستانک برای نوزادان دارای مضراتی ازجمله آسیب به دندان ها و احتمال ابتلا به عفونت گوش است. برای آگاهی بیشتر در مورد مضرات استفاده از پستانک و نکات بهداشتی مربوط به آن تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.
کاربرد پستانک برای نوزاد بسیاری از مادران برای ساکت کردن فرزند خود از پستانک استفاده می کنند و به محض گریه کردن کودک به او پستانک می دهند. هنگامی که فرزندتان به اندازه کافی نخوابیده است و بی قرار است، پستانک می تواند برای آرام کردن و خوابیدن او کمک کند.
به جز این، استفاده از پستانک برای نوزاد فایده ی دیگری ندارد و در واقع مضرات آن برای نوزادان بیشتر از فوایدش است. به همین دلیل به مادران توصیه می شود که فرزند خود را به پستانک عادت ندهند چرا که در آینده برای گر..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عوارض پستانک برای نوزاد برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. آن ها معمولا می خواهند بدانند که این کار برای فرزندشان ضرر دارد یا خیر؟ اکثرا والدین برای آرام کردن نوزاد خود از پستانک استفاده می کنند اما کم کم هر پدر و مادری باید یاد بگیرند تا نوزاد خود را با روش های دیگری غیر از پستانک آرام کنند چرا که استفاده از پستانک برای نوزادان دارای مضراتی ازجمله آسیب به دندان ها و احتمال ابتلا به عفونت گوش است. برای آگاهی بیشتر در مورد مضرات استفاده از پستانک و نکات بهداشتی مربوط به آن تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

کاربرد پستانک برای نوزاد

بسیاری از مادران برای ساکت کردن فرزند خود از پستانک استفاده می کنند و به محض گریه کردن کودک به او پستانک می دهند. هنگامی که فرزندتان به اندازه کافی نخوابیده است و بی قرار است، پستانک می تواند برای آرام کردن و خوابیدن او کمک کند.

به جز این، استفاده از پستانک برای نوزاد فایده ی دیگری ندارد و در واقع مضرات آن برای نوزادان بیشتر از فوایدش است. به همین دلیل به مادران توصیه می شود که فرزند خود را به پستانک عادت ندهند چرا که در آینده برای گرفتن این عادت از او دچار مشکل و دردسر می شوند. در ادامه برخی از دلایلی را که به شما میگویند چرا نباید به نوزاد خود پستانک بدهید ذکر کرده ایم.

بیشتر بخوانیم: انواع شیشه شیر + راهنمای جامع خرید شیشه شیر

مضرات استفاده از پستانک برای نوزاد

عوارض پستانک برای نوزاد | اختلال در تغذیه

اگر نوزاد قبل از مهارت یافتن در مکیدن سینه ی مادر به پستانک عادت کند ممکن است دیگر سینه ی مادر را نگیرد و پستانک را ترجیح دهد. بنابراین در تغذیه موفق او با شیر مادر تداخل ایجاد می شود. اگر کودک را با شیر خود تغذیه می کنید باید اجازه دهید نوزاد به شکل طبیعی در مکیدن سینه مهارت پیدا کند. کودک با استفاده از حرکات مختلفی توسط دهان یاد می گیرد از سینه ی مادر شیر بخورد. تا زمانی که نوزادتان مکیدن از سینه ی مادر را به خوبی یاد نگرفته، سطح تولید شیر در پستان ها ثابت نمی شود. به همین خاطر بهتر است که تا قبل از یک ماهگی به نوزاد خود پستانک ندهید.

عوارض پستانک برای نوزاد | احتمال ابتلا به عفونت گوش

استفاده از پستانك، ممكن است راه ورودی برای انواع باكتری‌ها به گوش باشد وخطر ابتلا به عفونت گوش میانی را در شیرخوارگان افزایش دهد. اگر نوزاد شما مستعد ابتلا به عفونت گوش است توصیه می شود اصلا از پستانک استفاده نشود. اما اگر استفاده از پستانک را واقعا برای کودک خود لازم می دانید و اصرار به آن دارید لازم است بدانید که بهتر است نوزاد تنها تا ۶ ماهگی ( یعنی زمانی که بیشترین نیاز رابه مکیدن دارد) از پستانک استفاده کند. علاوه بر این ترک پستانک بعد از ۶ ماهگی آسان تر است.

عوارض پستانک برای نوزاد | مشکلات ترک پستانک در نوزادان

مکیدن پستانک در نوزادان خیلی زود به عادت تبدیل می شود. بسیاری از والدین از دادان پستانک به فرزند خود خودداری می کنند چون معتقدند علاوه بر بی فایده بودن آن ترک دادن کودک از پستانک بسیار دردسر دارد. اگر تا به حال از این موضوع آگاهی نداشته اید و از همان بدو تولد به نوزادتان پستانک داده اید دیگر بیش از این نگذارید کودکتان زیاد از پستانک استفاده کند و تا قبل از یک سالگی به تدریج پستانک را از کودک بگیرید. برای این کار زمان هایی که نوزاد پستانک می مکد را به مرور کاهش دهید تا زیاد به آن وابسته نشود.

بیشتر بخوانیم: راهنمای خرید دندان گیر نوزاد + بررسی نکات مهم

عوارض پستانک برای نوزاد | آسیب به رشد طبیعی دندان ها و فک

بیشترین ضرر پستانک برروی دندان هاست. استفاده از پستانک می تواند بر روی رشد دندان های شیری کودک تاثیر نامطلوبی داشته باشد. بنابراین هرچه استفاده از پستانک در کودک مدت زمان بیشتری طول بکشد آسیب های آن به دندان های اصلی نیز وارد می شود. به ویژه اگر عادت مکیدن پستانک تا بعد از ۲ سالگی کودک ادامه پیدا کند علاوه بر آسیب به دندان ها ترک پستانک بسیار دشوار می شود. برخی از آسیب های پستانک به دندان ها شامل حرکت دندان های بالا به سمت خارج و دندان های پایین به سمت داخل، نامتقارن شدن فک بالا و پایین کودک و باریک شدن سقف دهان کودک می شود.

آیا خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد

نکات بهداشتی مهم در رابطه با استفاده از پستانک

– استفاده از پستانک هنگامی که کودک گرسنه است باعث می شود که او گرسنه تر بشود و چون غذایی به معده او نمی رسد بی قراری اش تشدید می شود. بنابراین پستانک را در حد فاصل بین وعده های غذایی و شیر دادن در اختیار کودک قرار دهید و مطمئن شوید تمام شیر مورد نیاز خود را دریافت کرده است. همچنین هرگز از پستانک برای تاخیر در غذا دادن به کودک استفاده نکنید.

– سعی کنید پستانک را از دور گردن نوزاد آویزان نکنید. ممکن است بند پستانک در خواب باعث خفگی نوزاد شود. بهتر است از وصل کردن پستانک به لباس نوزاد با هر گیره یا چیز تیزی خودداری کنید تا سلامت کودک عزیزتان به خطر نیفتد.

– پستانک را هرگز برای مزه دار کردن یا هردلیل دیگری در مواد غذایی فرو نبرید. به ویژه آغشته کردن پستانک در آب میوه، آب قند، عسل و یا شیرینی ها ممکن است باعث فرسودگی دندان کودک شود.

بیشتر بخوانیم: رفلاكس نوزاد ؛ علائم، علت‌ها و راه‌های درمان

– در انتخاب پستانک برا کودکتان دقت کنید. سعی کنید از پستانک استاندارد و مناسب استفاده کنید. همیشه پستانک را با آب گرم شستشو دهید وآنرا تمیز نگه دارید. هرگاه ترک و یا نشانه های فرسودگی در پستانک مشاهده کردید آن را تعویض کنید.

– اگر از نوزادی به فرزندتان پستانک داده اید و این کار وابستگی زیادی در او ایجاد کرده برای از پستانک گرفتن کودک خود دقت بیشتری به خرج دهید تا از آسیب های عاطفی پیش گیری کنید.

شستشوی پستانک

برای مشاهده و خرید پستانک، کلیک کنید.

نتیجه گیری

گاهی اوقات استفاده از پستانک در آرام کردن موقت کودک و به خواب رفتن انها کمک میکند. طبق برخی مطالعات استفاده از پستانک حتی ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادان را کاهش می دهد ولی استفاده طولانی مدت و همیشگی ان عوارضی را در پی خواهد داشت که به آن ها در این مقاله اشاره کردیم.

بیشتر بخوانیم: بهترین مارک پوشک بچه در بازار کدام است؟

شما خواننده عزیز می‌توانید سوالات خود پیرامون سلامتی و تغذیه نوزاد را در بخش نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

نوشته عوارض پستانک برای نوزاد ؛ آیا خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.