غلظت خون، بیماری که باید بشناسیم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
امروزه با تغییر عادات غذایی و ماشینی شدن زندگی، استفاده از غذاهای فراوری شده به حداکثر رسیده است. کم شدن فعالیت روزانه هم یکی دیگر از دلایل بروز بیماری هایی از قبیل دیابت، فشار خون و غلظت خون است. باید بدانیم که بیماری غلظت خون با فشار خون تفاوت دارد. به افزایش هموگلوبین در خون غلظت خون می گویند در حالی که فشار خون در نتیجه افزایش حجم خون در ورید به وجود می آید و تفاوت های اساسی دارند.
شما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
غلظت خون چیست؟ سلول های خونی از دو جز هموگلوبین و پلاسما تشکیل شده است، افزایش تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین در واحد حجم خون را غلظت خون می نامند. به زبان ساده اگر تعداد هموگلوبین از پلاسما بیشتر باشد غلظت خون به وجود می آید. اگر هموگلوبین در مردان و زنان به ترتیب بالاتر از ۱۸ و ۱۶ باشد، فرد به غلظت خون مبتلا است.
علت ایجاد غلظت خون علل این بیماری به دو دسته ی علل اولیه و ثانویه تقسیم می شود. از علل اولیه بیماری غلظت خون عامل ژنتیک است، طی یک جهش ژنتیکی در مغز و استخوان (بدون دخالت عوامل..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

امروزه با تغییر عادات غذایی و ماشینی شدن زندگی، استفاده از غذاهای فراوری شده به حداکثر رسیده است. کم شدن فعالیت روزانه هم یکی دیگر از دلایل بروز بیماری هایی از قبیل دیابت، فشار خون و غلظت خون است. باید بدانیم که بیماری غلظت خون با فشار خون تفاوت دارد. به افزایش هموگلوبین در خون غلظت خون می گویند در حالی که فشار خون در نتیجه افزایش حجم خون در ورید به وجود می آید و تفاوت های اساسی دارند.

قلب و عروقشما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

غلظت خون چیست؟

سلول های خونی از دو جز هموگلوبین و پلاسما تشکیل شده است، افزایش تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین در واحد حجم خون را غلظت خون می نامند. به زبان ساده اگر تعداد هموگلوبین از پلاسما بیشتر باشد غلظت خون به وجود می آید. اگر هموگلوبین در مردان و زنان به ترتیب بالاتر از ۱۸ و ۱۶ باشد، فرد به غلظت خون مبتلا است.

علت ایجاد غلظت خون

علل این بیماری به دو دسته ی علل اولیه و ثانویه تقسیم می شود. از علل اولیه بیماری غلظت خون عامل ژنتیک است، طی یک جهش ژنتیکی در مغز و استخوان (بدون دخالت عوامل بیرونی) گلبول های قرمز را بیش از حد مورد نیاز بدن تولید می کنند که به این بیماری اریتروسیتوز یا پلی سایتمی گفته می شود. از علل ثانویه این بیماری که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می دهد به دلیل افزایش گلبول قرمز تحت تاثیر داروی خاصی یا بیماری زمینه ای است.

عوامل تاثیر گذار در غلظت خون

به گفته منابع خارجی هنگامی که مقدار کافی اکسیژن به بافت ها نرسد، بدن این پیام را به کلیه ها می دهد که برای جبران این کمبود هورمون اریتروپویتین ترشح کند، این هورمون محرک مغز استخوان برای تولید گلبول قرمز می باشد و در نتیجه باعث افزایش هموگلوبین در حجم خون و بروز غلظت خون می شود. از مواردی که موجب این عمل می شوند:

  • زندگی در ارتفاعات بالا و شهرهای صنعتی افرادی که در محیط کوهستانی و یا مکان های دارای آلودگی هوا زندگی می کنند به دلیل کمبود اکسیژن ممکن است دچار بیماری غلظت خون شوند.
  • استعمال دخانیات مصرف سیگار و قلیان از موانع اکسیژن رسانی به خون است و از دلایل ایجاد غلظت خون ثانویه است.
  • استرس یا تنهش های عصبی باعث افزایش آدرنالین می شود که حجم هموگلوبین نسبت به پلاسما را افزایش داده و از عوامل ایجد غلظت خون می باشد .
  • استفاده از داروهای استروئیدی مصرف داروها و مکمل هایی که دارای تسترون هستند می تواند غلظت خون را افزایش دهد
  • ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی هرگونه اختلال در روند گردش خون و اکسیژن رسانی به خون می تواند از عوامل ایجاد گردش خون باشد.
  • وجود کیست و تومور در مواردی که باعث ایجاد لخته شود می تواند منجر به غلظت خون شود.

عوارض غلظت خون

عوارض غلظت خون تدریجی است، یعنی اگر غلظت خون در طولانی مدت درمان نشود عوارض شدیدی از خود به جا می گذارد. غلظت خون موجب کند شدن حرکت خون در رگ ها شده که به مرور باعث لخته شدن خون و گرفتگی عروق می شود. این گرفتگی اگر در شریان های حیاتی رخ بدهد باعث برزو سکته قلبی یا مغزی می شود. غلظت خون سبب آسیب های دیگری از جمله موارد زیر می شود :

  • افزایش فشار خون
  • خون دماغ شدن
  • بزرگ شدن ارگان هایی مانند کبد و طحال
  • گرفتگی در دست ها و پاها
  • مسدود شدن مویرگ های ریه(آمبولی ریوی)
  • نقرس

اگر غلظت خون به موقع درمان نشود آسیب های جدی در پی دارد.

شربت عناب ایران داروکشما می توانید جهت خرید شربت عناب ایران داروک از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

علائم غلظت خون

علائم زیادی وجود دارد که شاید از نشانه های غلظت خون باشد یا ممکن است نباشد. علائمی چون سردرد، سرگیجه، ضعف در پاها و دست ها، خستگی، گر گرفتگی در گردن و سینه از علائم غلظت خون است ولی تشخیص قطعی فقط با دادن آزمایش خون مشخص می شود.

پیشگیری یا درمان غلظت خون

غلظت خون به صورت دارویی یا حتی خوراکی به راحتی درمان و یا کنترل می شود. روش دارویی آن برای افرادی است که غلظت خون بالایی داشته و یا بیماری زمینه ای دیگری دارند که برخی مواد غذایی را نمی توانند مصرف کنند. داروهایی که برای کاهش غلظت خون وجود دارد:

  • Hydroxyurea: این دارو باعث کاهش رشد سلول های جدید در بدن می شود و تعداد گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد و در درمان غلظت خون موثر است، این دارو بیشتر برای بیماران سرطانی توصیه می شود.

  • اینترفرون آ: بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و به سرعت باعث تجزیه سلول های خونی می شود.
  • آسپرین: این دارو خون را رقیق می کند و از لخته شدن آن جلوگیری می کند. البته عوارضی از قبیل احساس سوزش در دست و پاها، خونریزی معده در صورت داشتن سابقه زخم معده می شود .

البته که مصرف خودسرانه این داروها اصلا توصیه نمی شود. اگر غلظت خون در آزمایش تشخیص داده شد با مشورت پزشک متخصص باید درمان های لازم انجام شود.

رژیم غذایی برای کنترل غلظت خون

از راه های ساده و خانگی که می شود برای درمان غلظت خون انجام داد اصلاح سبک غذایی است، مصرف کردن گوشت یا فراورده های پرچرب مثل روغن های جامد یا غذاهای فست فودی باعث به وجود آمدن بیماری غلظت خون می شوند زیرا راه عبور خون را کاهش می دهند. از مواد غذایی که می شود برای کنترل غلظت خون استفاده کرد:

  • سیر: خاصیت تصفیه خون و رقیق کنندگی دارد و با تولید اکسید نیتریک باعث باز شدن شریان های خونی می شود.
  • آب انار: پر مصرف ترین خوراکی برای درمان غلظت خون است که به جریان گردش خون و رقیق شدن خون کمک می کند.

  • چای سبز: ترکیب EGCG که در چای سبز وجود دارد باعث منظم شدن جریان خون می شود و همچنین به رقیق شدن آن کمک کرده و در پیشگیری و درمان غلظت خون موثر است.

  • روغن زیتون: این روغن بهتر از روغن های دیگر عمل می کند و باعث جلوگیری از چسبندگی پلاکت های خون می شود.
  • زنجبیل: سالیسیلات اسید موجود در زنجبیل باعث پیشگیری از سکته مغزی می شود و در کاهش غلظت خون تاثیر بسزایی دارد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • فشار خون بالا چه آسیبی به بدن وارد می کند؟
  • عفونت خون، بیماری خطرناک و کشنده که مشکلات زیادی را به وجود می آورد!

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصول زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • شربت عناب باریج اسانس

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۲ میانگین: ۲٫۵]