قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقهعوارض مصرف قرص راکوتان کم نیست، هرچند زمانی که درمانهای آنتی بیوتیکی روی جوش ها و آکنه پاسخ ندهد، آخرین روش درمانی استفاده از راکوتان است. قرص راکوتان یا آکوتان Roaccutane با نام علمی ایزوترتینوین از خانواده ویتامین آ است. که اغلب برای خفیف شدن مشکلات پوستی مانند آکنه تجویز می شود.
چگونگی مصرف قرص راکوتان قرص راکوتان را حتما با نظر پزشک مصرف کنید، اما به طور معمولا این قرص یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. فراموش نکنید که کپسول ها باید با یک نوشیدنی، یا با غذا یا فقط بعد از غذا (با معده پر) مصرف شوند.
در صورتی استفاده از دارو را فراموش کردید به هیچ عنوان به جای یک دوز در دوز بعدی دو دوز مصرف نکنید.
مزیت های قرص راکوتان از قرص راکوتان به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی در برابر ایجاد آکنه استفاده می‌شود. هرچند که شما میتوانید برای رفع جوش و مشکلات پوستی به سراغ مکمل های دارویی با عوارض کمتر بروید. اما استفاده از راکوتان می‌تواند بر روی عملکرد غدد ترشح کننده چربی پوست تاثیر گذاشته و آن را به طور موثری کاهش دهد.
یکی دیگر از تاثیراتی که قرص راکوتان بر روی پوست د..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عوارض مصرف قرص راکوتان کم نیست، هرچند زمانی که درمانهای آنتی بیوتیکی روی جوش ها و آکنه پاسخ ندهد، آخرین روش درمانی استفاده از راکوتان است. قرص راکوتان یا آکوتان Roaccutane با نام علمی ایزوترتینوین از خانواده ویتامین آ است. که اغلب برای خفیف شدن مشکلات پوستی مانند آکنه تجویز می شود.

چگونگی مصرف قرص راکوتان

قرص راکوتان را حتما با نظر پزشک مصرف کنید، اما به طور معمولا این قرص یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. فراموش نکنید که کپسول ها باید با یک نوشیدنی، یا با غذا یا فقط بعد از غذا (با معده پر) مصرف شوند.

در صورتی استفاده از دارو را فراموش کردید به هیچ عنوان به جای یک دوز در دوز بعدی دو دوز مصرف نکنید.

مزیت های قرص راکوتان

از قرص راکوتان به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی در برابر ایجاد آکنه استفاده می‌شود. هرچند که شما میتوانید برای رفع جوش و مشکلات پوستی به سراغ مکمل های دارویی با عوارض کمتر بروید. اما استفاده از راکوتان می‌تواند بر روی عملکرد غدد ترشح کننده چربی پوست تاثیر گذاشته و آن را به طور موثری کاهش دهد.

یکی دیگر از تاثیراتی که قرص راکوتان بر روی پوست دارد؛ از بین بردن باکتری‌هایی است که در ایجاد اکنه موثر هستند.

عوارض قرص راکوتان

از جمله شایع ترین عوارض استفاده از قرص راکوتان خشکی لب و دهان، خشکی و زبری پوست، التهاب پلک و لب، عوارض گوارشی، نازک شدن موها از عوارض خفیف مصرف راکوتان است، اما این همه مشکلات نیست راکوتان می تواند عوارض جدی تری داشته باشد برخی از این عوارض به شرح زیر است:

اختلال بینایی:

مصرف قرص راکوتان در طولانی مدت میتواند باعث تاری دید شود. در این صورت حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

مشکلات گوارشی:

اگر شما به این قرص حساسیت داشته باشید، ممکن است به سرعت با مشکلات گوارشی رو به رو شوید.

مشکلات کبدی:

اگر شما در هنگام مصرف دارو متوجه علایم مانند بیماری هپاتیت شدید(مانند زردی پوست) حتما برای چکاپ دوره ای کبد خود به پزشک مراجعه کنید.

التهاب کلیه:

یکی دیگر از عوارض مصرف قرص راکوتان التهاب کلیه است. اگر در هنگام مصرف قرص دچار سختگی در تخلیه ادرار، تورم پا واحساس خستگی پیش از حد شدید احتمال التهاب کلیه در شما وجود دارد و باید هرچه زودتر از آسیب به ان جلوگیری کنید.

تخلیه ادرار به سختی، پف کردگی پلک و تورم پاها، احساس خستگی بیش از حد، از علائم التهاب کلیه می باشد که باید هرچه سریعتر رسیدگی شود و از آسیب کلیوی جلوگیری شود.

فشار خون بالا:

در بعضی از افراد فشار خون بالا وجود دارد و یا نه فرد کاملا سالم می باشد اما پس از مدتی با مصرف راکوتان دچار اختلال در بینایی، تاری دید، سردرد های دائم و … می شود که نشان از فشار خون بالا در جمجه دارد. فشار خون بالا میتواند بسیار خطرناک و احتمال سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و… دهد، پس باید با مشاهده این علائم راکوتان را مصرف نکرد و پزشک را سریعا در جریان گذاشت.

Acne (Acne Vulgaris) > Fact Sheets > Yale Medicine

ضعف و تحلیل عضلانی:

ضعف و بیحالی در عضلات بصورت سختی و حس درد در حرکت دادن دست و پا، متورم و کبود بودن بدن، تیره بودن ادرار، کاهش ادرار یا عدم تخلیه ادرار، گیجی و بی آبی بدن که در اثر تخریب عضلات با وجود مصرف طولانی مدت راکوتان می تواند رخ دهد، در آخر باعث نارسایی کلیه می شود که تهدید کننده جان فرد می باشد.

اختلالات روانی و قرص راکوتان:

مصرف خودسرانه و بی حد راکوتان میتواند اثراتی در روان فرد داشته باشد، مانند تغییر خلق و خو، ناراحتی عاطفی، افسردگی بخصوص در کسانی که از قبل دچار این بیماری در فرم خفیف بودن، پرخاشگری، حس توهم و شنیدن و دیدن صداها و چیزهایی که وجود ندارند. که درصورت هریک از این علائم دیده شود، مصرف راکوتان را متوقف کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

واکنش های آلرژیک:

واکنش های آلرژیک میتواند بسیاری جزئی مثل خارش پوست یا قرمزی ملتهمه چشم باشد اما در فرم شدید آن میتواند باعث اختلال تنفس و بلع بدلیل التهاب گلو، لب، دهان و نای باشد و علائمی شبیه آسم مثل خس خس سینه داشته باشد. که باید دارو سریعا قطع و به پشک اطلاع داده شود.

ممنوعیت قرص راکوتان در دوران بارداری:

مصرف راکوتان میتواند باعث سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و عوارض جبران ناپذیری در جنین مانند ناهنجاری در چشم ف مغز، گوش، قلب، صورت و غدد بدن دارد در نتیجه مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است و زنانی که قصد بارداری دارند، باید حداقل ۶ ماه از زمان مصرف راکوتان گذشته باشد، سپس اقدام نمایند. باید این نکته را عنوان کرد که راکوتان در زمان شیردهی نیز ممنوع بوده چون ایزوترتینوین از طریق شیر نیز به نوزاد منتقل شده و عوارض مشابهی در تکامل نوزاد ایجاد می کند.

راکوتان و مشکلات قاعدگی:

در مطالعات اخیر مشاهده شده است که حتی سه ماه بعد از قطع راکوتان، عوارضی بصورت طولانی شدن دوره خونریزی، قطع شدن دوره خونریزی به مدت یک یا چند ماه، همچنین افزایش دردهای پیش قاعدگی دارد. پس در صورت بروز چنین علائمی باید پزشک را در جریان قرار داد. در خصوص مشکلات قاعدگی می توانید به مطلب لوازم آرایشی مضر در دوران بارداری مراجعه کنید.

سخن پایانی:

درمان مشکلات و جوش های پوستی راه حل های مختلفی دارد و معمولا درصورت بی پاسخ ماندن به این روش ها، پزشک راکوتان را تجویز می نماید که معمولا گفته می شود، طول درمان نهایتا ۵ الی ۶ ماه می باشد و در این بین نیز پزشک باید ، بیمار را پایش کند و از نظر عاورض جانبی خطرناک این بیماری، هشدار های لازم را داده تا درصورت نیاز، سریعا اقدامات لازم صورت گیرد. پس تجویز خودسرانه این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیگردد.

اما میتوانید برای کاهش عوارض به سراغ دارو های گیاهی و مکمل هایی بروید که به سادگی در داروخانه انلاین دارو دات کام یافت می شود.

نوشته قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.