مراقبت های علمی دوران آخر بارداری

دوران آخر بارداری، یکی از دوران بارداری می باشد که فرد باردار همواره به دنبال زایمان خود می باشد و خستگی طاقت فرسایی را تحمل کرده است. در این متن به اطلاعات بیشتری از این دوره اشاره شده است.
داروخانه آنلاین داروهلپ شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کند
مراقبت های علمی دوران آخر بارداری
مراقبت های بارداری شامل کلیه اقدامات از قبیل آزمایش ها و معاینات برای تشخیص میزان سلامتی مادر و جنین از اوایل بارداری تا اواخر بارداری را شامل می شود. زنان باردار معمولاً از اوایل بارداری زیر نظر پزشک متخصص می باشند که برای انجام انواع تست ها جهت اطلاع ار سلامتی خود و جنین، طبق دوره های زمانی بسیار مشخص به آن جا مراجعه می کنند. انجام آزمایش و تست هایی از قبیل آزمایش خون ادرار، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و معاینه کردن لگن می تواند از آزمایش های مرتبط جهت مراقبت از مادر در دوران بارداری و کمک به سلامت جنین باشد. خانم های باردار می بایست در ماه های هفتم و هشتم بارداری خود، معمولاً هر دو هفته یک بار به پزشک مورد نظر خود مراجعه کرده و این در حالی می باشد که بهترین اقدام برای کمک به مراقبت های مورد نظر، در ما..

دوران آخر بارداری، یکی از دوران بارداری می باشد که فرد باردار همواره به دنبال زایمان خود می باشد و خستگی طاقت فرسایی را تحمل کرده است. در این متن به اطلاعات بیشتری از این دوره اشاره شده است.

داروخانه آنلاین داروهلپ شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کند

مراقبت های علمی دوران آخر بارداری

مراقبت های بارداری شامل کلیه اقدامات از قبیل آزمایش ها و معاینات برای تشخیص میزان سلامتی مادر و جنین از اوایل بارداری تا اواخر بارداری را شامل می شود. زنان باردار معمولاً از اوایل بارداری زیر نظر پزشک متخصص می باشند که برای انجام انواع تست ها جهت اطلاع ار سلامتی خود و جنین، طبق دوره های زمانی بسیار مشخص به آن جا مراجعه می کنند. انجام آزمایش و تست هایی از قبیل آزمایش خون ادرار، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و معاینه کردن لگن می تواند از آزمایش های مرتبط جهت مراقبت از مادر در دوران بارداری و کمک به سلامت جنین باشد. خانم های باردار می بایست در ماه های هفتم و هشتم بارداری خود، معمولاً هر دو هفته یک بار به پزشک مورد نظر خود مراجعه کرده و این در حالی می باشد که بهترین اقدام برای کمک به مراقبت های مورد نظر، در ماه های آخر، مادر باید هفته به هفته برای انجام تست های مرتبط با مراقبت های بارداری به نزد متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

بارداری می تواند یکی از مهم ترین اتفاقات موجود در زندگی افراد باشد که اکثریت خانم ها آن را تجربه می کنند. مدت زمان بارداری طبق مطالعات انجام شده ۹ ماه و برابر با ۴۰ هفته می باشد. که هر هفته از شروع بارداری به بعد، اتفاقات بسیار مؤثری در درون و ظاهر بانوان باردار و جنین رخ می دهد.

سه ماهه سوم بارداری دوران آخر بارداری افراد می باشد که از هفته های ۲۹ تا ۴۰ یا ماه های ۷، ۸ و ۹ را در بر می گیرد. در این سه ماهه، نوزاد فرد رشد می کند و شروع به تغییر وضعیت می کند تا برای تولد آماده شود.

سه ماهه سوم بارداری که اصلی ترین مرحله بارداری در فرد می باشد، فرد تنها چند هفته فرصت دارد تا از بخش بارداری که می تواند چالش برانگیز ترین بخش زندگی یک مادر باشد رها شود. در سه ماهه سوم، کودک هم چنان به رشد خود ادامه می دهد به طوری که در پایان، طول یک نوزاد کامل معمولا بین ۱۹ تا ۲۱ اینچ و بین ۶ تا ۹ پوند است. کودک در این بازه زمانی قادر است که سر خود را به سمت پایین خم کند تا برای زایمان آماده شود. در هفته ۳۶، سر کودک باید به سمت ناحیه لگن مادر حرکت کند که به آن روشن شدن نیز می گویند. به گونه ای که در ۲ هفته آخر بارداری، نوزاد در این وضعیت رو به پایین باقی می ماند. باید در نظر داشته باشیم که کودک در سه ماهه سوم به روش های مهم دیگری رشد می کند. در طول این مرحله، قادر است که چشمانش را باز کند و ببیند، صداها را بشنود، قادر به مکیدن انگشت شصت خود می باشد و هم چنین قادر به گریه کردن و لبخند زدن می باشد.

در این دوره از بارداری، مغز کودک هم چنان به رشد خود ادامه می دهد. ریه ها و کلیه های نوزاد بالغ شده و به رشد خود رسیده اند. بدن توانایی عضلانی و حدود ۱۶ درصد از چربی مورد نیاز بدن را به دست می آورد. استخوان های بالای جمجمه فرد به گونه ای نرم هستند که این می تواند انجام زایمان را برای مادر آسان تر کند. بیشتر نوزادان در این مرحله چشم ‌های آبی دارند و تا چند روز یا چند هفته پس از تولدشان همین رنگ باقی می ‌مانند. هم چنین روی انگشتان پا ناخن دارد و تا انتهای انگشتانش می رسد. اگر نوزاد پسر باشد، بیضه های وی به داخل کیسه بیضه فرو رفته اند.

در طول سه ماهه سوم، ورنیکس کازئوزا، به عنوان یک نوع از پوشش محافظ، پوست جنین را می پوشاند. در طول این دوره از بارداری موهای نرم بدن به نام lanugo می ریزند و در پایان هفته ۴۰ تقریباً از بین می روند.

حال علاوه بر تغییرات ایجاد شده در بدن جنین، بدن مادر نیز می تواند شاهد تغییراتی باشد که از جمله مهم ترین تغییرات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن درد در ناحیه شکم؛ همان طور که کودک رشد می کند، فضای بیشتری در شکم مادر را اشغال می کند که این می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در مادر شود. به گونه ای که وقتی که مادر شب ها در رختخواب می باشد و سعی می کند که بخوابد، نمی تواند با این وضعیت هم چنان راحت باشد و حتی ممکن است احساس کند که کشیدن نفس های عمیق سخت تر است.

داشتن كمر درد؛ وزن اضافی که بانوان در جریان بارداری به دست می آورند، فشار بیشتری بر کمر آنها وارد می کند و این باعث می شود که مادر در این ماه های آخر احساس درد داشته باشد. هم چنین ممکن است با شل شدن رباط ها برای آماده شدن برای زایمان، در لگن و باسن احساس ناراحتی کند. برای کاهش فشار روی کمر، باید سعی کرد که وضعیت بدنی خوب را تمرین کرد. صاف نشست و از صندلی استفاده کرد که پشتیبان خوبی را فراهم می کند. شب ها به پهلو خوابید و یک بالش را بین پاهای خود قرار دهد. کفش های پاشنه کوتاه و راحت با ساپورت خوب بپوشد. برای تسکین کمردرد، از پد گرم کننده استفاده کند. حتی می تواند در مواقع ضروری از پزشک خود بپرسد که آیا مصرف استامینوفن برای وی مشکل ساز است و یا نه؟

داشتن خون ریزی؛ خانم باردار در ماه های آخر ممکن است مقداری خون ریزی خفیف داشته باشد که این عامل می تواند نشان از شروع زایمان باشد. اما لکه بینی گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی باشد، از جمله، جدا شدن جفت از دیواره رحم خطر ابتلای فرد به زایمان زودرس. بسیار ضروری است که فرد به محض مشاهده هر گونه خون ریزی با پزشک مورد نظر خود تماس بگیرد.

در این دوره از بارداری، هم چنین ممکن است انقباضات براکستون هیکس شروع به احساس انقباضات خفیف کند، که آماده کردن رحم برای زایمان واقعی است. انقباضات براکستون هیکس اغلب به شدت انقباضات زایمان واقعی نیستند، اما ممکن است تا حد زیادی شبیه زایمان باشند و در نهایت می توانند به سمت آن پیش روند. یکی از تفاوت‌های اصلی این است که انقباضات واقعی به تدریج به هم نزدیک ‌تر و نزدیک‌ تر می ‌شوند و سپس شدیدتر می ‌شوند. اگر بعد از انقباضات صورت فرد قرمز شده و نفس وی تنگ شده است، یا مرتباً در بدن وی انقباضات ظاهر می شوند، باید سریع به پزشک موردنظر خود مراجعه کند.

بزرگ شدن و نشت سینه؛ در پایان بارداری، سینه های مادر باردار تا ۲ پوند رشد می کند. بنابراین، لازم است که افراد اطمینان حاصل کنند که از یک سوتین حمایتی استفاده کنند تا کمرشان آسیب نبیند. هم چنین بانوان نزدیک به تاریخ زایمان، ممکن است شاهد نشت مایع زرد رنگی از نوک سینه خود باشند. این ماده که آغوز نام دارد در چند روز اول پس از تولد، نوزاد را تغذیه می کند.

رویاهای واضح؛ دیدن رویاها یا کابوس های واضح تر در سه ماهه سوم معمول است. این می تواند خواب فرد را مختل کند. رویاهای وحشیانه فرد می تواند احتمالاً ناشی از تغییرات در سطح هورمون های بارداری باشد.

دست و پا چلفتی؛ ممکن است که فرد در سه ماهه سوم احساس دست و پا چلفتی یا عدم تعادل کند. هم چنین ممکن است که چیزهایی را رها کند. بخشی از دلیل این اتفاقات به خاطر این می باشد که خانم باردار در ناحیه شکم خود وزن اضافه کرده است. و این باعث می شود تعادل بدن وی را دشوارتر سازد.

تخلیه؛ در سه ماهه سوم ممکن است افراد باردار ترشحات واژن بیش تری را مشاهده کنند. اگر جریان به اندازه کافی سنگین است که از لاین های شورت فرد عبور کند، می بایست با پزشک خود تماس بگیرند. نزدیک به تاریخ زایمان، ممکن است ترشح غلیظ، شفاف یا کمی خونی مشاهده کنند. این پلاگ مخاطی این افراد است و نشانه آن است که دهانه رحم فرد برای آماده شدن برای زایمان شروع به گشاد شدن کرده است. لازم به ذکر است که اگر افراد به طور ناگهانی خروج آب از بدن را مشاهده کردند، ممکن است به این معنی باشد که کیسه آب آن ها پاره شده است. اگرچه فقط حدود ۸ درصد از زنان باردار قبل از شروع انقباضات، آب خود را قطع می کنند، پس افراد باید در جریان باشند که بعد از پاره شدن کیسه آب آن ها، می بایست که در اسرع وقت با پزشک مورد نظر خود تماس بگیرند.

خستگی؛ ممکن است که افراد در سه ماهه دوم بارداری احساس انرژی داشته باشند، اما در سه ماهه سوم بارداری خسته به نظر آیند. حمل وزن اضافی، چندین بار بیدار شدن از خواب در طول شب برای رفتن به دستشویی و کنار آمدن با اضطراب ناشی از آماده شدن برای یک نوزاد، همگی می توانند بر روی فرد دارای تأثیرات بسیار زیادی باشند.

نوشته مراقبت های علمی دوران آخر بارداری اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.