مصرف بیش از حد کراتین چه عوارضی دارد؟

پک کراتین کراتین ۱۰۰ گرمی ویواپاور سوپر کراتین ۳۰۰ گرم پودر کربو کراتین کراتین مونوهیدارت ویوا پک کراتین مونوهیدرات مکمل کراتین باید به اندازه برای ورزشکاران مصرف شود. در غیر این صورت عوارض جانبی زیادی را به همراه خواهد داشت.
شاید تا به حال نام کراتین را شنیده باشید. creatine یکی از انواع مواد مغذی است که در بدن انسان یافت می شود. این ماده از مجموع سه اسید آمینه تشکیل شده است و می تواند خواص مختلفی برای بدن داشته باشد. امروزه،..

پک کراتین کراتین ۱۰۰ گرمی ویواپاور سوپر کراتین ۳۰۰ گرم پودر کربو کراتین کراتین مونوهیدارت ویوا پک کراتین مونوهیدرات

مکمل کراتین باید به اندازه برای ورزشکاران مصرف شود. در غیر این صورت عوارض جانبی زیادی را به همراه خواهد داشت.

شاید تا به حال نام کراتین را شنیده باشید. creatine یکی از انواع مواد مغذی است که در بدن انسان یافت می شود. این ماده از مجموع سه اسید آمینه تشکیل شده است و می تواند خواص مختلفی برای بدن داشته باشد. امروزه، بسیاری از ورزشکاران برای تامین انرژی و بهبود عملکرد ورزشی خودشان اقدام به مصرف مکمل کراتین می کنند. اما غافل از اینکه مصرف بیش از اندازه از این ماده باعث ایجاد یک سری از عوارض جانبی در بدن می شود.

با توجه به اینکه creatine به عنوان یک مکمل ورزشی است که بسیار مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار گرفته است، لازم است که اطلاعات کافی در رابطه با عوارض این محصول وجود داشته باشد. در حال حاضر نیز تحقیقات بسیار گسترده ای بر روی فواید و عوارض مصرف این مکمل انجام شده اند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

کراتین چگونه مصرف می شود؟

Creatine یکی از انواع موادی است که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد. این ماده از ترکیب سه اسید آمینه تشکیل شده است و به همین خاطر به نام پروتئین کراتین نیز شناخته می شود. creatine را می توان به صورت روزانه مورد استفاده قرار داد؛ اما باید بدانید که این پروتئین به صورت طبیعی در بدن وجود دارد. حدود ۹۵ درصد از کل این پروتئین در عضلات و ۵ درصد آن در مغز یافت می شود.

Creatine در بسیاری از مکمل های تغذیه ای وجود دارد. این پروتئین در مکمل های ورزشی یافت می شود و مکمل های ورزشی حاوی این پروتئین عمدتا به شکل پودری به تولید می رسند و می توانند به صورت روزانه و با حل شدن در آب، استفاده شوند.

فواید مصرف creatine برای ورزشکاران

ورزشکاران روزانه می توانند از creatine برای بهبود عملکرد ورزشی خودشان استفاده کنند. با توجه به فواید بسیار زیادی که برای کراتین وجود دارد، در حال حاضر بسیاری از جوانان و نوجوانان اقدام به مصرف کراتین به صورت روزانه می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم با فواید مختلف creatine آشنا شویم.

  • موثر در عضله سازی بیشتر
  • کمک به درمان برخی از مشکلات مغزی مانند آلزایمر، صرع، سکته های مغزی و …
  • بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران
  • کمک به تحریک سلول ها
  • پیشگیری از تجزیه پروتئین ها
  • کمک به افزایش حجم عضلات

عوارض مصرف بیش از اندازه از کراتین

کراتین به عنوان یک پروتئین ضروری برای بدن به شمار می رود که در بافت های مختلف وجود دارد. این پروتئین در بسیاری از مکمل های ورزشی یافت می شود و به همین خاطر بدنسازان و ورزشکارانی زیادی اقدام به مصرف این پروتئین می کنند؛ اما به هر حال ممکن است افراد در رابطه با عوارض مصرف بیش از اندازه از کراتین اطلاعات کافی نداشته باشند. به همین خاطر در ادامه به عوارض مختلف مصرف بیش از اندازه از این پروتئین اشاره می کنیم.

  • افزایش وزن

یکی از عوارض مصرف بیش از حد از کراتین، افزایش وزن می باشد. افرادی که به دنبال مصرف مکمل های ورزشی می باشند، باید به اندازه از این مکمل های ورزشی استفاده کنند. چون مصرف بیش از اندازه از این مکمل ها عوارض زیادی را به دنبال دارد.

مکمل creatine می تواند باعث افزایش عضله سازی در بدن شود، ولی در صورتی که در مصرف آن زیاده روی کنید، شاهد افزایش وزن نیز خواهید بود.

  • خستگی بیش از حد

اگرچه خود کراتین می تواند باعث تولید بیشتر انرژی در بدن شود؛ اما مصرف بیش از اندازه از آن برای مضر است و حتی می تواند باعث ایجاد خستگی بیش از حد شود. در صورتی که بعد از مصرف این مکمل حس می کنید که دچار خستگی شدیدی شده اید، توصیه می کنیم که دیگر اقدام به مصرف این مکمل نکنید.

  • سردردهای شدید و خفیف

برخی از افراد در اثر مصرف بیش از اندازه از کراتین دچار سردردهای شدید و خفیف می شوند. به هر حال با فشاری که بر روی مغز ایجاد می شود، ممکن است این عارضه در برخی از افراد به وجود بیاید.

در صورتی که پس از مصرف creatine شاهد سردردهای شدید و خفیف بودید، بهتر است مصرف این مکمل را محدودتر کنید.

  • حالت تهوع و استفراغ

برخی از افراد در اثر مصرف مکمل های ورزشی دچار تهوع و استفراغ می شوند. به هر حال مکمل های ورزشی بر روی سیستم گوارشی فشار وارد می کنند و می توانند برای سیستم گوارشی مضر باشند. افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند، باید بیشتر مراقب مصرف کراتین باشند و در حد نیاز خودشان اقدام به مصرف این مکمل کنند.

  • ناراحتی معده و رفلاکس

در صورتی که دارای ناراحتی معده باشید، احتمالا پس از مصرف کراتین دچار رفلاکس می شوید. اما عمدتا با کمک مصرف creatine بعد از غذا، می توان این عارضه را کنترل کرد. به هر حال در صورتی که بیش از مقدار توصیه شده اقدام به مصرف creatine کنید، احتمالا باید شاهد ناراحتی معده و رفلاکس معده هم باشید.

  • افت قند خون

یکی از خواص کراتین این است که می تواند قند خون را کاهش دهد. البته در صورتی که مصرف این پروتئین بی رویه شود، احتمال افت قند خون نیز افزایش پیدا خواهد کرد. creatine به عنوان یک مکمل ورزشی می تواند باعث افت قند خون شود. بنابراین، افرادی که از انسولین و یا داروهای کاهنده قند خون (بیماران دیابتی) استفاده می کنند، باید برای مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنند.

قبل از مصرف کراتین، با پزشک مشورت کنید!

برای اینکه هر مکمل ورزشی را بدون عارضه جانبی مصرف کنید، باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. در حال حاضر، پزشکان و یا کارشناسان مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه برنامه های تغذیه ای برای ورزشکاران می کنند. بهتر است با این افراد مشورت کنید تا در صورت نیاز و بر اساس نیاز خودتان اقدام به مصرف creatine نمایید.

لازم به توضیح است که کراتین باید به صورت روزانه و بر اساس نیاز بدنی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از افرادی که دارای بیماری های زمینه ای می باشند، باید برای مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنند. افراد مبتلا به دیابت، بیماری های کلیوی و … حتما قبل از مصرف کراتین با پزشک مشورت کنند تا دچار مشکل نشوند.