مطالبی در مورد تابلو برق و دسته بندیهای آن

در یک واحد، از هر نوعی مسکونی، تجاری، تولیدی و… ده‌ها دستگاه الکتریکی وجود دارند که هر کدام با یک ولتاژ مشخصی کار می‌کنند و اگر برقی که دریافت می‌کنند شدیدتر از ولتاژ تعیین شده باشد، به سادگی آسیب می‌بینند. خصوصا دستگاه‌هایی که دارای مدارهای الکتریکی ظریف زیادی می‌باشند. ولتاژ برق شهری که به سمت واحدها فرستاده می‌شود، می‌تواند شدیدتر از حدی باشد که مورد نیاز لوازم برقی واحد مورد نظر می‌باشد. همچنین در شرایط طبیعی خاص مانند سیل و طوفان که برق نوسانات مختلفی را تجربه می‌کند، ولتاژ برق باید بخوبی کنترل شود تا منجر به خسارت مالی نگردد. حال به سراغ ساخت تابلو برق برویم؛ تابلو برق دقیقا وظیفه کنترل جریان برق و ولتاژ آن را دارد، به طریقی که از لوازم برقی موجود جلوگیری کند. بدنه تابلوی برق همچنین باعث می‌شود که افراد ساکن در آن ناحیه از خطر برق گرفتگی توسط ده‌ها نوع مدار الکتریکی به دور باشند.

تابلو برق یک محفظه یا باکس معمولا فلزی می‌باشد که وظیفه کنترل برق یک ناحیه را برعهده دارد. رایج‌ترین نوع تابلو برق را می‌توانید در سیستم روشنایی خیابان‌های شهرتان مشاهده کنید که وظیفه کاهش ولتاژ برای رساندن آن به سطح مناسب چراغ‌های روشنایی می‌باشد. همانطور که انتظار می‌رود، تابلو برق انواع بسیار مختلفی دارد که در این مقاله قرار است به مهم‌ترین آن‌ها به زبان ساده بپردازیم.

اگر قصد سفارش یا خرید تابلو برق برای اهداف گوناگون را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات سایت صنعت یار در زمینه تابلوهای برق استفاده کافی را ببرید. تولید و نصب تابلو برق یک کار تخصصی بوده و نیازمند مهارت بالا می‌باشد و به تنهایی قادر به انجام آن نخواهید بود. شما به مشاوره و نظر یک کارشناس مخصوص نیاز دارید که با بازدید از محل پروژه، نوع تابلو برقی را که نیاز دارید مشخص کند.

 دسته بندی تابلو برق

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع تابلوهای برق برویم، باید دسته‌بندی آن‌ها را یاد بگیریم. از آن‌جا که تابلوهای برق با ولتاژ سرو کار دارند، دسته بندی آن‌ها هم با توجه به میزان ولتاژ آن‌ها انجام می‌شود. تمامی تابلوهای برق به دو دسته کلی فشار متوسط و فشار ضعیف تقسیم می‌شوند. اکثر تابلوهای برقی که در محل زندگی خود مشاهده می‌کنید، از نوع تابلو برق فشار ضعیف می‌باشند. هرکدام از آن‌ها انواع خاصی از تابلوهای برق را شامل می‌شوند و هر نوع تابلو برق، به نوبه خود شاخه‌ها و انواع خاص دیگری را شامل می‌شود.

تابلو برق مسکونی

یکی از رایج‌ترین نوع تابلوهای برق، تابلوی توزیع برق مسکونی می‌باشد که در سرتاسر زندگی ما حضور دارد و نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین تابلوهای برق مسکونی بیشترین تنوع و گوناگونی را از لحاظ نوع و کارایی دارند. برای مثال، در یک ساختمان مسکونی چند طبقه، تعداد بسیار زیادی از انواع مختلف تابلوهای برق وجود دارند که هرکدام وظیفه خاصی را برعهده دارند.

از مهم‌ترین نوع تابلو برق مسکونی، تابلو برق کنتوری می‌باشد که وظیفه نظارت بر کنتورهای تمامی واحدها و کنترل ولتاژ آن‌ها را برعهده دارد؛ به گونه‌ای می‌توان گفت که سرور تمامی تابلوهای برق ساختمان می‌باشد. این تابلو برق همچنین حجم بسیار زیادی را در بر می‌گیرد و معمولا یک اتاق یا دیوار کامل را به آن اختصاص می‌دهند؛ زیرا تمامی کنتورها باید در محفظه‌ای جداگانه در کنار آن قرار گرفته، و همچنین یک محفظه جداگانه دیگر در کنار آن برای کلیدها در نظر گرفته شود.

نوع بعدی تابلو برق مسکونی که کاربر زیادی در ساختمان‌های مسکونی دارد، تابلوی تقسیم برق عمومی می‌باشد که اختصاص به تمامی واحدها دارد. این تابلو وظیفه کنترل و برق رسانی به تمامی اشیاء برقی موجود در ساختمان را دارد که تمامی ساکنین واحدها بصورت عمومی از آن استفاده می‌کنند. برای مثال، روشنایی راهروها، پارکینگ، آیفون‌ها، دوربین‌های مداربسته و… همگی جزء موارد عمومی قلمداد می‌شوند.

نوع دیگری از تابول برق مسکونی تابلو برق مسکونی مینیاتوری می‌باشد که در هر واحد یکی از آن‌ها وجود خواهد داشت و هرکدام وظیفه کنترل برق یک واحد را انجام می‌دهند. تمامی اشیاء برقی هر واحد توسط این تابلو برق برق‌رسانی می‌شوند.