معرفی رشته و بازار کار مهندسی کشاورزی

استخدام مهندس کشاورزی

معرفی رشته و بازار کار مهندسی کشاورزی

مهندسی کشاورزی ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد که به طراحی، توسعه، مدیریت و بهینه‌سازی سیستم‌های مربوط به کشاورزی، منابع آب، باغبانی، منابع طبیعی و محیط زیست می‌پردازد. تولید کالاهای کشاورزی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی سه هدف اصلی این رشته هستند.

بررسی اجمالی بازار کار مهندسی کشاورزی

مهندسان کشاورزی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند. مواردی نظیر مدیریت منابع آب، بهینه‌سازی سیستم‌های زراعی و دامپروری، تولید ماشین‌آلات کشاورزی و استفاده صحیح از انواع کودها و آفت‌کش‌ها، تنها نمونه‌‌هایی از فعالیت‌های مهندسان کشاورزی هستند.

در ادامه به صورت مفصل با شرایط استخدام مهندسی کشاورزی و موقعیت‌های شغلی آن آشنا خواهید شد.

حداقل حقوق مهندس کشاورزی چقدر است؟

کمترین میزان درآمد مهندسان کشاورزی با نرخ حداقل دستمزد برابری می‌کند. مهندسان کشاورزی در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط، حقوقی معادل ۱۲ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

رشته کشاورزی چه شاخه‌ هایی دارد؟

رشته مهندسی کشاورزی بسیار گسترده است و زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  1. مهندسی ماشین آلات کشاورزی
  2. مهندسی باغبانی
  3. مهندسی علوم دامی
  4. مهندسی زراعت و اصلاح نباتات
  5. گیاه پزشکی
  6. علوم و مهندسی آب
  7. مهندسی مکانیک بیوسیستم

شغل ‌های رشته کشاورزی

بازار کار مهندسی کشاورزی بسیار گسترده است. دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

بازار کار مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی

فارغ‌التحصیلان این رشته مهارت‌های لازم درباره تعمیر، ساخت و نگهداری ماشین‌های کشاورزی را یاد می‌گیرند. در حقیقت آن‌ها نقش مدرن کردن کشاورزی و استفاده از روش‌های جدید را بر عهده دارند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی در مراکز دولتی و پژوهشکده‌ها نیز استخدام می‌شوند.

بازار کار مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات

دانش‌آموختگان رشته زراعت و اصلاح نباتات امکان آن را دارند که در بخش خصوصی و دولتی کار کنند. آن‌ها دانش لازم برای اداره یک مزرعه را دارند. برخی از این شرکت‌های خصوصی در زمینه تولید و فروش انواع بذرها و محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند. آن‌ها به فارغ‌التحصیلان رشته زراعت و اصلاح نباتات به عنوان مشاور یا کارشناس فروش نیاز دارند.

بازار کار مهندسی کشاورزی گرایش علوم دامی

علوم دامی یکی از شاخه‌های مهندسی کشاورزی است که وظایفی مربوط به تغذیه، پرورش، اصلاح نژاد و مدیریت دام دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و زنبورداری‌ها مشغول به کار شوند. برخی نیز ترجیح می‌دهند که در مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی کار کنند.

بازار کار مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی

مهندسی باغبانی یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های رشته کشاورزی است و طیف وسیعی از شغل‌ها را شامل می‌شود. اولین صنعتی که به فارغ‌التحصیلان رشته باغبانی نیاز دارد، صنعت غذاست. دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در گلخانه‌ها، مزارع و باغ‌ها مشغول به کار شوند.

بخش دیگر فعالیت مهندسان باغبانی در حوزه تولید گل‌ها و گیاهان زینتی است. فعالان این بخش درآمد قابل توجهی دارند به همین خاطر دیگر دانش‌آموختگان رشته مهندسی کشاورزی نیز به سراغ پرورش گیاهان زینتی آمده‌اند.

تولید گیاهان دارویی و زینتی از دیگر فعالیت‌های مهندسان باغبانی است. بسیاری از مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی پایه گیاهی دارند.

بازار کار علوم و مهندسی آب

دانش‌آموختگان رشته علوم و مهندسی آب، در حوزه‌های شغلی گوناگونی مشغول به کار می‌شوند. وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به فارغ‌التحصیلان این رشته احتیاج دارند. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری نیز فارغ‌التحصیلان رشته علوم و مهندسی آب را استخدام می‌کنند.

بازار کار گیاه‌پزشکی

متخصصان گیاه‌پزشکی به تشخیص، پیشگیری، درمان بیماری‌ها و رفع آفات گیاهان می‌پردازند. این شغل اهمیتی حیاتی در کشاورزی ایران دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی در مراکز پژوهشی و کشاورزی مشغول به کار هستند. شرکت‌های توزیع سم و کود نیز گیاه‌پزشک‌ها را استخدام می‌کنند. از دیگر حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی می‌توان به شهرداری، جهاد کشاورزی و ادارات منابع طبیعی اشاره کرد.

بازار کار مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک بیوسیستم

مکانیک بیوسیستم یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های مهندسی کشاورزی است. این رشته شباهت بسیار زیادی به رشته مکانیک دارد. فارغ‌التحصیلان مکانیک بیوسیستم در حوزه طراحی، ساخت و تولید وسایل کشاورزی فعالیت می‌کنند. برخی از دانش‌آموختگان این رشته در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول به کار می‌شوند.

درباره اقتصاد کشاورزی و بازار کار آن

اقتصاد کشاورزی به عنوان یک بخش از علم اقتصاد، درباره مطالعه و تحلیل روابط اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی و صنایع غذایی است. علم اقتصاد کشاورزی به مطالعه عوامل تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی، نظام قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، سیاست‌های کشاورزی، اقتصاد خانوارهای کشاورز و اثرات این عوامل بر اقتصاد کلان می‌پردازد.

از اهمیت اقتصاد کشاورزی می‌توان به دستیابی به امنیت غذایی، توسعه پایدار، کاهش فقر روستایی و تعادل بین منافع اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.

فارغ‌التحصیلان اقتصاد کشاورزی بیشتر در پژوهشکده‌ها، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی مشغول به کار می‌شوند.

برای ورود به بازار کار مهندسی کشاورزی چه مهارت‌هایی لازم است؟

برای آن‌که در بازار کار مهندسی کشاورزی بتوانید شغل خوبی پیدا کنید به مهارت‌های مختلفی نیاز خواهید داشت.

  1. مهارت‌های فنی: داشتن دانش و تجربه در زمینه اصول و تکنیک‌های مهندسی کشاورزی امری لازم و ضروری است.
  2. مهارت‌های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط موثر با تیم‌های کاری، مشتریان و دیگر افراد در صنعت کشاورزی اهمیت زیادی دارد.
  3. مهارت‌های مدیریتی: توانایی مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی برای فعالیت در صنعت کشاورزی ضروری است.
  4. توانایی حل مسئله: کار در حوزه کشاورزی چالش‌ها و مشکلات مخصوص به خودش را دارد. مهندس کشاورزی باید با تقویت مهارت حل مسئله بتواند چالش‌ها و مشکلات کاری را مدیریت کند.
  5. مهارت‌های کامپیوتری: تسلط بر نرم‌افزارهای مربوط به طراحی و تحلیل در حوزه مهندسی کشاورزی مانند متلب و اتوکد اهمیت بسیار بالایی دارد.
  6. توانایی کار تیمی: مهندس کشاورزی باید بتواند با هم‌تیمی‌های خود تعامل مثبتی داشته باشد.

شغل مهندسی کشاورزی برای چه کسانی مناسب نیست؟

مهندسی کشاورزی شغلی پرچالش است پس اگر نمی‌توانید فشار کاری سنگینی را تحمل کنید این شغل برایتان مناسب نیست. بسیاری از شغل‌های مرتبط با مهندسی کشاورزی در خارج از شهر قرار دارند. اگر علاقه ندارید در محیط‌های خارج از شهر مانند گلخانه، باغ یا مزرعه کار کنید، این شغل‌ها به شما توصیه نمی‌شوند.

وضعیت استخدام رشته کشاورزی برای خانم ها

در سال‌های گذشته استخدام مهندس کشاورزی خانم چندان فراگیر نبود، اما به تدریج چنین ذهنیتی تغییر پیدا کرده است و زنان در گلخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز دولتی استخدام می‌شوند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به صورت خلاصه شاخه‌های رشته مهندسی کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و در گام بعد، موقعیت‌های شغلی و بازار کار مهندسی کشاورزی معرفی شد. در پایان نیز با مهارت‌های لازم مهندسان کشاورزی برای ورود به بازار کار آشنا شدید.