نوروبیون و عوارض این آمپول تقویتی!

زمان مطالعه: ۳ دقیقهنوروبیون از آن دسته آمپول های ویتامینی است، که این روزها بسیار دیده شده افراد به هر دلیلی از جمله خستگی و بی حالی، بیماری یا آمادگی برای یک فعالیت خارج از برنامه به صورت خود تجویزی استفاده می کنند. این آمپول که حاوی سه ویتامین از هشت ویتامین گروه ب است. شامل: ۱۰۰ میلی گرم ویتامین B1 یا تیامین، ۲۰۰ میلی گرم ویتامین B6 یا پیریدوکسین و ۲۰۰ میکرو گرم ویتامین B12 یا همان کوبالامین است. که این مقادیر بیش از ۱۰۰% نیاز روزانه به این سه ویتامین است، عملکرد اصلی نوروبیون حمایت از ترمیم و بازسازی سلولهای عصبی و درمان کم خونی مگالوبلاستیک است.
همچنین نوروبیون به‌عنوان کاهش سریع دردهای اسکلتی مانند کمر درد، افزایش توان معتادان در زمان ترک مواد مخدر، التهابات دیابتی (نوروپاتی) استفاده می شود. چون با وجود این سه ویتامین، سرعت بازسازی اعصاب و انتقال دهنده‌های عصبی بالا می‌رود.
ویتامین های گروه B هرکدام برای عملکرد صحیح سلولهای بدن و واکنش‌های درست در اعصاب، قلب، کبد، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی، پوست، مغز، خونسازی و … نقش دارند. پس باتوجه به عملکرد گسترده انواع ویتامین های گروه B، ..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نوروبیون از آن دسته آمپول های ویتامینی است، که این روزها بسیار دیده شده افراد به هر دلیلی از جمله خستگی و بی حالی، بیماری یا آمادگی برای یک فعالیت خارج از برنامه به صورت خود تجویزی استفاده می کنند. این آمپول که حاوی سه ویتامین از هشت ویتامین گروه ب است. شامل: ۱۰۰ میلی گرم ویتامین B1 یا تیامین، ۲۰۰ میلی گرم ویتامین B6 یا پیریدوکسین و ۲۰۰ میکرو گرم ویتامین B12 یا همان کوبالامین است. که این مقادیر بیش از ۱۰۰% نیاز روزانه به این سه ویتامین است، عملکرد اصلی نوروبیون حمایت از ترمیم و بازسازی سلولهای عصبی و درمان کم خونی مگالوبلاستیک است.

همچنین نوروبیون به‌عنوان کاهش سریع دردهای اسکلتی مانند کمر درد، افزایش توان معتادان در زمان ترک مواد مخدر، التهابات دیابتی (نوروپاتی) استفاده می شود. چون با وجود این سه ویتامین، سرعت بازسازی اعصاب و انتقال دهنده‌های عصبی بالا می‌رود.

ویتامین های گروه B هرکدام برای عملکرد صحیح سلولهای بدن و واکنش‌های درست در اعصاب، قلب، کبد، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی، پوست، مغز، خونسازی و … نقش دارند. پس باتوجه به عملکرد گسترده انواع ویتامین های گروه B، به نظر می‌رسد، استفاده از یک آمپول کامل‌تر مانند ب کمپلس که معمولا همراه با آمپول ب ۱۲ است، انتخاب بهتری نسبت به نوروبیون برای تقویت کلی بدن باشد.

عوارض کمبود ویتامین B:

کم خونی، ضعف و خستگی، نارسایی قلب مانند آریتمی، نارسایی کبد، مشکلات کلیوی، مشکلات پوستی، خونریزی لثه و دهان، افسردگی، ضعف و بی حالی، زوال عقلی، ریزش مو، خشکی و التهاب پوست و پیری زودرس می تواند عوارض کمبود ویتامین های گروه ب باشد.

منابع ویتامین B :

تقریبا می‌توان گفت تمام غذاها منبع خوبی از انواع ویتامین‌های گروه ب هستند. میوه‌ها ، سبزیجات، غلات، حبوبات، لبنیات و انواع گوشت‌ها منابع خوبی از این ویتامین‌ها هستند و کمبود آن در اثر بیماری، بدغذایی، پیری و کاهش ترشحات گوارشی جهت جذب B12و همچنین کاهش جذب روده‌ای مواد مغذی، شرایط پر استرس و کاهش دریافت منابع غذایی به وجود می‌آید. که در این مواقع برای کاهش عوارض، آمپول تجویز می‌گردد. ویتامین های B محلول در آب هستند. بنابراین مصرف بیش از حد آن از طریق ادرار دفع می‌شود و در بدن ذخیره کمی دارند. همچنین شما میتوانید از انواع مکمل های غذایی ویتامین ب که به صورت قرص در بازار است استفاده کنید.

موارد منع مصرف نوروبیون :

کسانی که دچار ورم معده، زخم معده ، آریتمی قلبی، سابقه سکته قلبی و مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی هستند، تنها با دستور پزشک باید این آمپول را مصرف کنند.

عوارض نوروبیون:

نوروبیون مانند هر داروی دیگری می‌تواند عوارضی داشته باشد، هرچند خفیف مانند:

خارش پوست و کهیر، خونریزی معده، احساس درد و ضعف بدنی است. همچنین گرفتگی در گلو، آلرژی شدید گوارشی یا تنفسی، استرس و اضطراب نیز در مواردی دیده شده است.

مصرف بیش از حد نوروبیون:

ویتامین های گروه ب حلال در آب هستند. پس به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند. مصرف زیاد نوروبیون، عوارض زیادی ندارد، اما احتمال مسمومیت با ویتامین B12 وجود دارد. عوارضی مانند؛ سردرد، سرگیجه، اضطراب، خارش پوستی و خارش بدن، درد مفاصل، افزایش حجم خون و گلبول های قرمز، حالت تهوع، استفراغ و علائمی شبیه سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش بینی و ایجاد علائم یکباره نقرس همراه داشته باشد.

از طرفی نوروبیون حاوی مواد نگهدارنده‎ای است که به صورت خیلی جزیی حاوی فلزات سمی آلومینویم و جیوه باشد. مصرف محدود آن با تجویز پزشک هیچ آسیبی ندارد. اما مصرف زیاد دوز این فلزات سنگین را در بدن بالا برده که خود عوارض بدی بجای می گذارند.

کرونا و نروبیون :

در دوران ابتلا به کرونا، به دلیل کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن جهت مقابله با این ویروس، ضعف و بی حالی حتی در دوران بعد از نقاهت مشاهده می‌شود، که می‌توان جهت بازیابی حال بیمار، با تجویز پزشک از نوروبیون استفاده کرد. که البته باز هم در اینجا پیشنهاد می شود. با توجه به ضعف و بیحالی و خالی شدن بدن از مواد مغذی، اصولا تغذیه کامل و سالم داشته باشید و استفاده از آمپول ب کمپلکس و ب ۱۲ به دلیل تامین تمام ویتامین های گروه B تاثیر بیشتری دارد .

آمپول نوروبیون از معروفترین و محبوبترین آمپولهای تقویتی در جهان است. اما مانند تمام داروها فواید و عوارض خاص خود را دارد. مصرف بجای این آمپول به سلامت بدن بسیار کمک می کند. ولی در این بین دستور پزشک نباید نادیده گرفته شود، تا این فواید تبدیل به عوارض نشود.

نوشته نوروبیون و عوارض این آمپول تقویتی! اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.