هر آن چیز که باید درباره ی سرطان کبد بدانید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
اگر واژه سرطان ده سال پیش به گوشی کسی می رسید سریع تجسم مرگ به سراغش میومد، اما امروزه با راهکارهای نوین پزشکی برای هر بیماری حتی سرطان هم درمان هایی وجود دارد. به بهم خوردن چرخه ی سلولی که نتیجه آن ازدیاد سلول های بدن در یک نقطه می شود را سرطان می گویند. این اتفاق به دلایلی ممکن است در هر نقطه ای از بدن رخ دهد. کبد عضوی پرکار است که در سمت راست شکم زیر دیافراگم قرار دارد. این ارگان روزانه وظایف زیادی از قبیل تولید انسولین، تنظیم هورمون ها، پاکسازی و دفع سموم بدن را به عهده دارد. قابل پیش‌بینی است که اگر از این عضو بدن به خوبی مراقبت نکرد میتواند صدماتی را در پی داشته باشد.
شما می توانید جهت خرید قرص کبد از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
سرطان کبد چیست؟ کبد از بزرگترین و مهم ترین ارگان های بدن محسوب می شود. از عملکردهای این عضو شامل:
ذخیره ویتامین ها و مواد مغذی ایجاد مایع صفرا برای هضم غذا تنظیم انسولین در بدن تولید هورمون ها تجزیه سموم خونی و جلوگیری از لخته شدن رشد بیش از اندازه ی سلول های بدن را سرطان یا Cancer می گویند. به رشد غیر طبیعی سل..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

اگر واژه سرطان ده سال پیش به گوشی کسی می رسید سریع تجسم مرگ به سراغش میومد، اما امروزه با راهکارهای نوین پزشکی برای هر بیماری حتی سرطان هم درمان هایی وجود دارد. به بهم خوردن چرخه ی سلولی که نتیجه آن ازدیاد سلول های بدن در یک نقطه می شود را سرطان می گویند. این اتفاق به دلایلی ممکن است در هر نقطه ای از بدن رخ دهد. کبد عضوی پرکار است که در سمت راست شکم زیر دیافراگم قرار دارد. این ارگان روزانه وظایف زیادی از قبیل تولید انسولین، تنظیم هورمون ها، پاکسازی و دفع سموم بدن را به عهده دارد. قابل پیش‌بینی است که اگر از این عضو بدن به خوبی مراقبت نکرد میتواند صدماتی را در پی داشته باشد.

قرص کبدشما می توانید جهت خرید قرص کبد از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

سرطان کبد چیست؟

کبد از بزرگترین و مهم ترین ارگان های بدن محسوب می شود. از عملکردهای این عضو شامل:

  • ذخیره ویتامین ها و مواد مغذی
  • ایجاد مایع صفرا برای هضم غذا
  • تنظیم انسولین در بدن
  • تولید هورمون ها
  • تجزیه سموم خونی و جلوگیری از لخته شدن

رشد بیش از اندازه ی سلول های بدن را سرطان یا Cancer می گویند. به رشد غیر طبیعی سلول های کبد یا اختلال در کار کبد را سرطان کبد می گویند. این سرطان به انواع مختلفی خود را نشان می دهد.

انواع سرطان کبد

سرطان کبد انواع مختلفی دارد و به دو دسته تقسیم می شود. دسته ی اول در اثر تغییر سلول های کبدی به وجود می آید، دسته دوم سرطان از عضوهای دیگر شروع شده و به کبد منتقل می شود. هرکدام از این دسته ها خود به وجود آورنده ی انواع دیگری از سرطان های کبد هستند. بیماری های سرطان اولیه شامل:

  • کارسینوم هپاتوسلولار(HCC): شایع ترین نوع سرطان کبد است از بهم خوردن چرخه ی سلولی کبد به وجود می آید.

  • کلانژیوکارسینوما(CCA): این نوع از سرطان به عنوان سرطان مجاری صفراوی هم شناخته می شود. خلل اصلی در لوله هایی است که مایع صفرا را از کبد به کیسه ی صفرا منتقل می کند.

بیماری های سرطان ثانویه کبد شایع تر از سرطان اولیه آن است و به این نوع سرطان متاستاتیک هم گفته می شود. این تومورهای اولیه اغلب در نواحی معده، پانکراس، ریه و دستگاه گوارش وجود دارد و از طریق گردش خون به کبد راه پیدا می کنند.

علت های سرطان کبد

از مهم ترین دلایل ابتلا به سرطان کبد:

  • ابتلا به هپاتیت Cو B
  • مصرف بیش از حد الکل
  • چاقی در مواردی که به بیماری تبدیل شود
  • دیابت
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سموم
  • بیماری های قارچی

عوامل خطرساز سرطان کبد

این عامل ها خود به تنهایی باعث سرطان کبد نمی شوند اما می تواند خط ابتلا به بیماری را بالا ببرند برای مثال داشتن بیماری های کبدی از جمله هپاتیتB یاC منجر به آسیب رساندن به بافت ها کبدی می شود، هپاتیت یک عفونت ویروسی است که عضو هدف اش در بدن کبد می باشد و باعث پارانشیم یا التهاب کبدی می شود. عفونت ها در بدن اگر به موقع درمان نشوند هرکدام می تواند اثرات جبران ناپذیری در بدن داشته باشند.

به گفته منابع خارجی آمده افرادی که به طور مکرر از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلا به انواع سرطان هستند. مصرف بیش از اندازه ی الکل باعث افزایش تولید چربی در کبد می شود که منجر به سیروز کبدی می شود، علاوه بر آن مصرف الکل باعث تداخل در کار کبد می شود که ضررهای زیادی برای بدن دارد.

سندروم متابولیک یا چاق بودن افراطی عوارضی از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا، قند خون بالا و کم تحرکی را به دنبال دارد که خود میتواند ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. بیماری دیابت باعث افزایش ابتلا به کبد چرب می شود در این موارد کبد در کنترل مقدار چربی در سلول هایش دچار اختلال می شود و موجب التهاب در کبد می شود.

قرص لیورکر هلث ایدشما می توانید جهت خرید قرص لیورکر هلث اید از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

علائم ابتلا به سرطان کبد

این بیماری مانند همه ی سرطان نشانه های مشترکی دارد، مانند بی حالی، استفراغ، تعرق بیش از حد و درد، قطعا مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات مربوطه در تشخیص این بیماری توصیه می شود. با مبتلا شدن به هر کدام از انواع سرطان کبد علائم متفاوتی بروز پیدا می کند برای مثال افراد مبتلا به کارسینوم هپاتوسلولاررعلائمی چون درد در نواحی شکمی و پشت بدن ، زردی و کم خونی را تجربه می کنند و کسانی که کلانژیوکارسینوما را دارند علائمی متفاوتی از قبیل کاهش وزن، بزرگ شدن کبد داشته باشند.

روش های تشخیص سرطان کبد

بهترین راه تشخیص سرطان کبد مراجعه به پزشک انکولوژیست و دادن سونگرافی کبد است در صورت تشخیص و یا مشکوک بودن به سرطان پزشک برای تایید تشخیص خود یکی یا چند تا از روش های زیر را تجویز می کند:

  • انجام آزمایش خون برای آلفافیتوپروتئین: در ۷۰ درصد موارد AFP در بیماران مبتلا به سرطان کبد افزایش پیدا می کند.

  • سی تی اسکن: تصویربرداری و MRI کبد از دیگر راه های دیدن توده مشکوک یا تشخیص خونریزی مربوط به سرطان در بدن است.

  • آنژیوگرافی: در این روش با تزریق ماده حاجب در داخل رگ و استفاده از اشعه ایکس این امکان را میدهد تا پزشک شناسایی کند رگ تامین کننده ی خون برای بافت های سرطانی کبد کدام است.

  • بیوپسی: از بهترین روش ها برای تشخیص سرطان است که در آن طی یک عمل کوچک جراح از بافت مشکوک به سرطان تکه برداری می کند و زیر میکروسکوپ بررسی می کند. این روش از دیگر روش ها هزینه و عوارض بیشتری دارد ولی پزشک را در تشخیص هرچه درست تر این بیماری راهنمایی می کند.

روش های درمان سرطان کبد

برای درمان سرطان کبد از سه روش شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی می توان استفاده کرد که با توجه به پیشرفت بیماری و شرایطی که فرد در آن قرار دارد یکی از این راه ها انتخاب می شود. در مواردی پزشک با استفاده از ترکیب این روش ها سبب درمان سرطان کبد می شود.

  • شیمی درمانی: در شیمی درمانی با استفاده از داروهای خاص و تزریق آن ها در داخل رگ، به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند و در مواردی مانع رشد آن ها می شود. البته با توجه به شدت وخامت ممکن است شیمی درمانی توصیه نشود و فقط گزینه جراحی وجود داشته باشد.

  • رادیوتراپی یا پرتو درمانی: این عمل با استفاده از اشعه صورت می گیرد که منجر به کوچک شدن سلول های سرطانی می شود. گاهی پزشک قبل از عمل جراحی از این روش استفاده می کند تا برداشتن توده آسان تر شود.
  • جراحی: شامل برداشتن توده یا بافت های نواحی آن می باشد. در موارد کمی پیش می آید که کل عضو کبد را بردارند زیرا عضو حیاتی است که در این صورت یک کبد سالم با کبد فرد بیمار جایگزین می شود.

پیشگیری از سرطان کبد

با داشتن یک سبک زندگی سالم از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها می شود جلوگیری کرد. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد:

  • پرهیز از چاقی
  • استفاده از غلات و سبزیجات به جای مواد غذایی فراوری شده و پرچرب
  • پرهیز از مصرف الکل

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • با انواع بیماریهای کبدی آشنا شویم!
  • پزشکی هسته ای برای تشخیص و درمان سرطان

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • قرص هلسی لیور گلدن لایف
  • کپسول لیور ساپورت نوتری سنتری
  • شربت لیور اید حکیم تجارت

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]