پروتئین وی برای بانوان چه مزایایی دارد ؟

پروتئین وی برای بانوان

۹ آمینو اسید ضروری برای بدن وجود دارد که هیچ‌یک از آنها قابلیت ساخته شدن در بدن را ندارند. با مصرف محصولی به نام پروتئین وی می‌توان همه این اسیدهای آمینه را برای بدن تهیه کرد. به همین دلیل است که پروتئین وی را که نام دیگر آن پروتئین آب پنیر است، یکی از بهترین منابع پروتئینی می‌دانند. بیشترین کاربرد پروتئین whey در عضله‌سازی بوده و کاملا طبیعی است که این فرآورده بیش از همه برای ورزشکاران کاربرد داشته باشد. فرقی نمی‌کند که شما آقا باشید یا خانم؛ پروتئین وی مزایایی دارد که به واسطه آنها می‌توانید سلامت خود را ارتقا بخشیده و عملکرد ورزشی بهتری نیز داشته باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا فواید پروتئین وی برای بانوان را برایتان شرح دهیم.

پروتئین وی چیست ؟

یکی از پروتئین‌های اصلی موجود در محصولات لبنی به جز کازئین، پروتئین وی است. در فرآیند تبدیل شیر به پنیر، ماده‌ای تولید می‌شود که به آن “پروتئین آب پنیر” می‌گویند. این ماده را که در ابتدا به حالت مایع است می‌توان طی فرایندهای دیگری به صورت پودر در آورده و مورد استفاده قرار داد. پروتئین وی حاوی سطوح بالایی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAAs) بوده و یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن این است که هضم و جذب سریعی در بدن دارد. این پروتئین برای اکثر مردم ایمن بوده و در مقادیر مناسب هیچ نوع عارضه جانبی را پدید نمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: ترکیبات پروتئین وی چیست ؟

فواید پروتئین وی برای بانوان

برخی از خواص پروتئین وی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، فقط مخصوص خانم‌ها است و بعضی دیگر هم برای بانوان و هم برای آقایان:

تاثیر پروتئین وی در کاهش وزن

مصرف مکمل پروتئین وی سبب رشد و افزایش حجم عضلات می‌شود. در کنار این مزیت بزرگ، پودر پروتئین whey می‌تواند کاهش وزن را به دنبال داشته باشد و این ویژگی احتمالا برای زنان بسیار قابل توجه است. یک مطالعه ۲۳ هفته‌ای روی بزرگسالان دارای اضافه وزن نشان داد که افزودن روزانه ۵۶ گرم پروتئین آب پنیر به رژیم غذایی موجب کاهش چربی‌های بدن شده و این کاهش چربی ۲.۳ کیلوگرم بیشتر از مصرف پروتئین سویا به همان مقداری که ذکر شد، است.

پروتئین وی چیستاز طرف دیگر مصرف پروتئین وی می‌تواند ترشح هورمون گرلین را که مسئول تحریک اشتها است، کاهش دهد و از این جهت نیز در کمتر غذا خوردن و کاهش وزن تاثیر بگذارد. پروتئین وی به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک کرده و از این جهت نیز برای اندام زنان بسیار مناسب است. پس اگر خانم‌ها مایلند اندامی عضلانی و بدون چربی داشته باشند، پیشنهاد می‌شود در کنار تمرینات ورزشی خود از مکمل پروتئین وی کمک بگیرند.

آیا پروتئین وی به افزایش وزن نیز می تواند کمک کند؟

به طور کلی همه انواع پروتئین این قابلیت را دارند که فرد را به مدت طولانی سیر نگه دارند و به این طریق در کاهش وزن موثر واقع شوند. پروتئین وی هضم و جذب سریعی در بدن دارد و همان‌طور که شرح دادیم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما جالب است بدانید که برای افزایش وزن نیز می‌توان از مکمل پروتئین وی استفاده نمود. به این منظور باید دوز مصرف پروتئین وی را افزایش دهید که البته مقدار دقیق بهتر است توسط مربی شما و زیر نظر پزشک تعیین شود. اگر قصد افزایش وزن دارید، بهتر است از پروتئین وی ایزوله استفاده نکنید زیرا در این محصول مقدار چربی و کربوهیدرات به حداقل می‌رسد. پروتئین وی ایزوله برای افرادی مناسب است که مایلند وزن کم کنند.

خرید پروتئین وی

کمک به حفظ سلامت پوست مو و ناخن

کلاژن و آمینو اسیدهایی که در پروتئین وی یافت می‌شوند، به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و سبب تقویت پوست می‌شوند. برای التیام و ترمیم همه بافت‌های آسیب‌دیده از جمله پوست، مو و ناخن همه افراد به پروتئین و اسیدهای آمینه نیاز دارند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۹۴ درصد از افراد پس از مصرف روزانه پروتئین وی حداقل به مدت ۴ هفته بهبود متوسطی را در ظاهر موهای خود گزارش کرده‌اند. با مصرف پروتئین وی در مقادیر مطلوب می‌توان به مرور موهایی سالم‌تر، پرپشت‌تر و زیباتر داشت.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: آیا پروتئین وی برای پوست مفید است ؟

پروتئین وی برای عضله سازی زنان

از دیگر فواید پروتئین وی برای بانوان کمک به تناسب انجام و عضله‌سازی را می‌توان نام برد. هرگز تصور نکنید که با خوردن مکمل پروتئین اندامی عضلانی شبیه به مردان خواهید داشت زیرا سیستم بدنی خانم‌ها از بسیاری جهات با آقایان متفاوت است. مصرف پروتئین وی عضلاتی با سایز متوسط را برای زنان ایجاد می‌کند و سبب کاهش چربی در بدن می‌شود. به این منظور بهتر است قبل و بعد از تمرینات ورزشی مقدار مناسبی پروتئین وی مصرف شود. اگر می‌خواهید در کنار کاهش چربی‌های بدن، بدنی عضلانی‌تر و خوش‌فرم‌تر داشته باشید مصرف پودر پروتئین وی را حتما امتحان کنید.

مصرف پروتئین وی قبل از ورزش سبب کمک به عضله‌سازی می‌شود و بعد از ورزش نیز کمک می‌کند تا ریکاوری با سرعت بیشتری صورت گیرد و درد عضلات و آسیب‌های ورزشی زودتر بهبود یابند.

پروتئین وی برای عضله سازی

کاهش ریسک ابتلا به سکته قلبی با مصرف پروتئین وی

پروتئین وی از دو جهت می‌تواند در سلامت قلب تاثیری مثبت بر جای گذارد. این مکمل مقدار کلسترول بد را در بدن کاهش داده و سطح فشار خون را نیز پایین می‌آورد. چربی و فشار خون بالا هر دو از عوامل تاثیرگذار در بالا بردن ریسک ابتلا به حملات قلبی هستند. پروتئین وی با اثر مثبتی که روی کلسترول و فشار خون می‌گذارد، ریسک ابتلا به حمله قلبی را در زنان و مردان پایین می‌آورد.

محافظت از زنان در برابر سرطان سینه

Whey protein با افزایش ذخایر آنتی اکسیدانی در بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این نوع از پروتئین احتمالا می‌تواند در جلوگیری از سرطان‌ها نیز اثرگذار باشد. در یک مطالعه مشخص شد که پروتئین وی برای بانوان می‌تواند این مزیت را داشته باشد که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. البته در این زمینه هنوز تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد و به قطعیت نمی‌توان سخن گفت.

درمان آسم

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروتئین وی می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و با کاهش التهاب در بدن سبب کاهش علائم آسم در زنان، کودکان و مردان شود. در این صورت مشکلات تنفسی کمتری مشاهده خواهد شد. با این وجود اگر به آسم مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک از مکمل پروتئین وی استفاده نکنید.

مقدار و نحوه مصرف پروتئین وی برای زنان

اکثر خانم‌ها مقدار پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف مواد غذایی در طی روز دریافت نمی‌کنند. اگر خانم‌ها تمرینات ورزشی انجام دهند، بیش از افراد عادی به پروتئین نیاز خواهند داشت تا بافت‌های عضلانی در بدن آنها رو به تحلیل نرود. مقدار پروتئینی که یک خانم باید مصرف کند به میزان فعالیت وی در طول روز بستگی دارد. اما به طور کلی توصیه می‌شود که بانوان روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین را ۱ یا ۲ بار در روز استفاده نمایند. آقایان نسبت به خانم‌ها به مقدار پروتئین بیشتری نیاز دارند. مکمل پروتئین وی برای اثرگذاری بهتر لازم است تا قبل و بعد از تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

مقدار مصرف پروتئین وی برای زنان

عوارض مصرف پروتئین وی برای زنان

مقدار اندکی لاکتوز در پروتئین وی وجود دارد که اگر به آن حساسیت نداشته باشید، معمولا هیچ نوع عارضه جانبی خاصی متوجه شما نخواهد شد. چنانچه در مقادیر بالا و به مدت طولانی از مکمل پروتیئن وی استفاده کنید، ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • معده‌درد و دیگر علائم گوارشی نظیر تهوع
  • گرفتگی‌‎های عضلانی
  • افزایش آکنه روی پوست (در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است)
  • آسیب به کبد و کلیه

اگر دچار اختلالات کبدی یا کلیوی هستید، بدون مشورت پزشک به سراغ مصرف مکمل پروتئین و همچنین دیگر مکمل های بدنسازی نروید.

جایگزین پروتئین وی برای خانم ها

پروتئین وی برای بانوان و آقایان کاملا بی‌خطر است اما به دلیل وجود لاکتوز در آن برخی از افراد ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته و دچار واکنش‌های آلرژیک مثل درد معده شوند. در این صورت می‌توان از انواع دیگری از مکمل پروتئین استفاده نمود که پروتئین سویا یکی از آنها است. پروتئین سویا نیز سرشار از مواد مغذی بوده و در عضله‌سازی موثر عمل می‌کند. پروتئین نخود فرنگی نیز نوع دیگری از پروتئین است که در بازار کم پیدا می‌شود اما حساسیت‌زا نبوده و طیف وسیعی از اسیدهای آمینه و مواد مغذی را در بر می‌گیرد.

خطرات مصرف پروتئین وی تاریخ گذشته چیست ؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ماندگاری پودر پروتئین وی حدودا ۹ تا ۱۹ ماه است. با این حال بیشتر تولید کنندگان پودر پروتئین وی تاریخ انقضای ۲ ساله را برای این محصول در نظر می‌گیرند که احتمالا به دلیل افزودنی‎‌هایی است که به عنوان مواد نگهدارنده به آن اضافه می‌کنند. مصرف پروتئین وی در مدت کوتاهی پس از تاریخ انقضا اگر علائمی مبنی بر خراب و فاسد شدن پودر وجود نداشته باشد، کاملا مجاز و بی‌خطر است. اما اگر در طعم، بو یا ظاهر پودر تغییراتی دیده شود، بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.

قیمت پروتئین وی برای بانوان

مکمل‌های پروتئین وی موجود در بازار مخصوص خانم‌ها و آقایان هستند و معمولا شرکت‌های سازنده تفکیک جنسیتی برای تهیه پروتئین وی بکار نگرفته‌اند. بنابراین قیمت پروتئین وی برای خانم‌ها با آقایان فرقی ندارد. برای خرید پروتئین وی می‌توانید به وبسایت داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه نموده و محصول مورد نظر خود را از بین برندهای مختلف ایرانی و خارجی انتخاب کنید.

سخن پایانی

پروتئین وی برای بانوان فواید بسیاری دارد. مثلا به حفظ سلامت پوست و مو کمک کرده، در کاهش وزن موثر است و به عضله‌سازی نیز کمک می‌کند. اگر ورزش می‌کنید و به مقدار کافی نیز در رژیم غذایی خود پروتئین مصرف نمی‎کنید، حتما برای یک دوره هم که شده مکمل پروتئین وی را امتحان کنید. این مکمل به ریکاوری پس از ورزش نیز کمک کرده و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید[مجموع: ۳ میانگین: ۵]

نوشته پروتئین وی برای بانوان چه مزایایی دارد ؟ اولین بار در مجله داروخانه مثبت سبز. پدیدار شد.