پسوریازیس بیماری پوستی که باید شناخت.

زمان مطالعه: ۴ دقیقهپسوریازیس بیماری شایعی است که احتمالا نام آن را در بین دوستان و آشنایان و گاهی در تبلیغات رسانه ای شنیده‌ایم، اما مطمئنا بسیاری از افراد با این بیماری آشنایی ندارند. گاهی افراد دچار ضایعات پوستی متفاوتی هستند که بعنوان خشکی،آلرژی و … قلمداد می کنند و چون پسوریازیس یک بیماری دوره ای می باشد، اگر خفیف بروز کند پس از مدتی برطرف میگردد و شخص تا زمان طولانی از این بیماری بی اطلاع می ماند. پسوریازیس یک بیماری پوستی غیر شایع با نامهای صدف پوستی یا صدفک می باشد که افراد مبتلا مشکلات مختلفی با این بیماری دارند. صدفک یک بیماری خود ایمنی می باشد، یعنی بدن علیه خودش اقدام میکند. پس این بیماری بصورت ژنتیکی بوده و هیچ سرایتی ندارد.
پوست انسان دائم در حال ریختن است و پوست جدید و سالم جایگزین می شود اما در این بیماری، سلوله های پوست با سرعت بیشتری تولید می شوند اما ریزش پوست کند تر است و همین امر باعث پوسته پوسته شدن می شود. این بیماری بصورت دوره ای نمایان می شود و علت بروز آن میتواند تغییرات آب و هوایی یا مکانی، تحریکات موضعی، استفاده از دارو، غذا، استرس و هیجان، سیگار و یا الکل ..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پسوریازیس بیماری شایعی است که احتمالا نام آن را در بین دوستان و آشنایان و گاهی در تبلیغات رسانه ای شنیده‌ایم، اما مطمئنا بسیاری از افراد با این بیماری آشنایی ندارند. گاهی افراد دچار ضایعات پوستی متفاوتی هستند که بعنوان خشکی،آلرژی و … قلمداد می کنند و چون پسوریازیس یک بیماری دوره ای می باشد، اگر خفیف بروز کند پس از مدتی برطرف میگردد و شخص تا زمان طولانی از این بیماری بی اطلاع می ماند. پسوریازیس یک بیماری پوستی غیر شایع با نامهای صدف پوستی یا صدفک می باشد که افراد مبتلا مشکلات مختلفی با این بیماری دارند. صدفک یک بیماری خود ایمنی می باشد، یعنی بدن علیه خودش اقدام میکند. پس این بیماری بصورت ژنتیکی بوده و هیچ سرایتی ندارد.

پوست انسان دائم در حال ریختن است و پوست جدید و سالم جایگزین می شود اما در این بیماری، سلوله های پوست با سرعت بیشتری تولید می شوند اما ریزش پوست کند تر است و همین امر باعث پوسته پوسته شدن می شود. این بیماری بصورت دوره ای نمایان می شود و علت بروز آن میتواند تغییرات آب و هوایی یا مکانی، تحریکات موضعی، استفاده از دارو، غذا، استرس و هیجان، سیگار و یا الکل باشد.

علائم پسوریازیس:

خشکی پوست و ترک خوردن پوست، خارش و سوزش و درد روی پوست، فلسی شدن همراه با قرمزی، ضخیم و برآمده شدن غیر طبیعی ناخن ها ، زخم های نقره ای رنگ و ضخیم روی پوست و مفاصل متورم و سفت از علائم پسوریازیس می باشد که در هرشخص می تواند یک یا چند عارضه خفیف ، متوسط تا شدید و بیشتر در ناحیه آرنج، زانو، صورت ، پوست سر دیده شود.

آشنایی با انواع پسوریازیس:

پسوریازیس ولگاریس که به آن پلاکی هم گفته می شود که در این حالت پوست خشک و لکه قرمزدیده می شود و با بزرگ شدن لکه، یک ضایعه فلسی نمایان میگردد و پس از بهبود خشکی، لکه‌های خون زیر پوست دیده می شود که با خارش همراه است.

پسوریازیس قطره ای

در بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده شده و علت اصلی آن عفونت باکتریایی می باشد و بصورت تکه های خشک، لکه های کوچک شبیه به قطره آب در سراسر بدن دیده می شود و این ضایعات پوسته نازکی دارند.

پسوریازیس صدف پوستی

در قسمت هایی ایجاد می شود و پر چین و چروک باشد مانند زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه، اطراف نواحی تناسلی که پلاک قرمز ، صاف ، خارش آور و پوست ملتهب است که با تعریق و اصطحکاک بدتر می شود و علت آن میتواند عفونت قارچی باشد.

پسوریازیس ناخن

در قسمت کوچکی از ناخن ایجاد می شود و باعث تغییر رنگ، تغییر ظاهر، رشد غیرعادی، و ضخیم شدن ناخن می شود.

پسوریازیس پوست سر

ضایعات گسترده ای است که میتواند باعث درگیری صورت ، گوش و خط رویش مو شود و احتمال ریزش مو بالا می رود.

پسوریازیس مفصلی

باعث تورم و درد شده و در مفاصل بروز می کند و گاهی همراه با التهاب پوست یا تغییر ظاهر ناخن می شود. در این حالت پسوریازیس با شدت متوسط تا زیاد متغیر است و میتواند باعث تغییر شکل دائمی مفصل گردد.

پسوریازیس پوسته ای

در سطح وسیع یا کوچکی از بدن بخصوص روی دست، پا و انگشتان دیده می شود که به سرعت منتشر میگردد . که علاوه بر ضایعات پوستی همراه با تار یا پودرهای حاوی مایع در پوست دیده می شود. این نوع پسوریازیس بسیار نادر است و میتواند همراه با تب، لرز، اسهال، خارش شدید باشد.

افراد در معرض ابتلا

هر شخصی می تواند به پسوریازیس مبتلا شود اما گروهی از افراد بیشتر مستعد این بیماری هستند از جمله کسانی که سابقه خانوادگی دارند بخصوص اگر یک یاز والدین باشد، افرادی که استرس بالا دارند، اضافه و وزن و چاقی ، استعمال سیگار و کسانی که دائما به عفونت های مختلف مبتلا می شوند مانند کودکان و حتی افرادی که مبتلا به HIV هستند.

درمان پسوریازیس :

هدف از درمان در پسوریازیس، کاهش رشد سلولی است که درمان ۱۰۰% وجود ندارد اما میتوان با استفاده از پرتو درمانی و داروهای موضعی وخوراکی، علائم را کاهش داد، که بسته به نوع ضایعه، سن و مشکلات دیگر بیمار درمان متفاوت است.

در موارد خفیف پسوریازیس میتوان از کرم های مرطوب کننده بدون اسانس برای رفع خشکی پوست و پیشگیری از ترک استفاده کرد. نور خورشید نیز راهی برای درمان پسوریازیس است، یعنی نور خورشد یا اشعه ماورا بنفش عامل رشد سریع سلولی را متوقف می نمایند.. اما در موارد حاد از داروهای موضعی حاوی مواد نفتی مانند تزارتون و ترکیبات ویتامین دی مانند کلسیتریول و کورتیکواستروئید ها استفاده می شود. و برای پسوریازیس پوست سر از ترکیبات حاوی ذغال و گوگرد و سالیسیلیک اسید و ویتامین دی و شامپوهای ضد شوره و ضد ریزش مو استفاده می شود.در موارد شدیدتر که به درمان پاسخ داده نمی شود از داروهای خودایمنی و کنسر استفاده می شود.

برای مشاهده کرم های ضدالتهاب و قرمزی، کلیک کنید.

کنترل شخصی:

به غیر از موارد درمانی گفته شده، رعایت بعضی موارد از شروع دوره بیماری تا حد امکان پیشگیری می کند و می تواند وخامت بیماری را تصحیح کند . مانند حمام کردن روزانه که باعث می شود پوست تمیز و عاری از میکروارگانیسم های بیماری زا و تشدید کننده است، استفاده از مرطوب کننده و لوسیون بدن پس از استحام و تکرار در روز بخصوص در فصل سرما، کاهش وزن زیرا وزن بالا و تجمع چربی خود عاملی برای التهاب می باشد، تغذیه سالم و عدم استفاده از غذاهای التهاب زا مانند فست فود و غذاهای حاوی نگدارنده و سرخ شده، گوشت قرمز ، شناسایی مواد غذایی که با مصرف آنها دوره پوست پوست شدن آغاز می شود مانند توت فرنگی ، بادمجان و برخی ادویه جات، استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه های رنگی حاوی آنتی اکسیدان جهت کاهش التهاب، استفاده از مکمل هایی که در ترمیم پوست موثر هستند مانند امگا ۳ ، ویتامین دی و ویتامین دی ، عصاره آلوئه ورا، دوری از محیط پرتنش و استرس زا و عدم استعمال سیگار.

شما می توانید برای تهیه مکمل‌های مربوط به پوست و مو به سایت دارو دات کام مراجعه کنید.

سخن پایانی

بیماری پوستی پسوریازیس، که شیوع پایینی دارد ولی بسیاری از اوقات با حساسیت و التهاب پوست اشتباه گرفته می شود، در صورت عدم درمان و رسیدگی می تواند موجب سرطان پوست، عفونت های طولانی مدت و غیر قابل درمان و حتی مرگ شود. پس آگاهی در مورد بیماری های نادر جهت پیشگیری از عواقب ناخواسته بسیار اولویت دارد.

زهرا قلعه گیر – مشاور تغذیه

نوشته پسوریازیس بیماری پوستی که باید شناخت. اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.