چرا مصرف ویتامین سی روزانه مهم است؟

مصرف روزانه ویتامین سی می تواند برای بدن فواید بسیار زیادی داشته باشد. تقویت سیستم ایمنی بدن، کلاژن سازی، پیشگیری از بیماری ها، مزیت های این ویتامین است.
ویتامین سی به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین های موجود در مواد غذایی مختلف شناخته می شود. چند سالی است که بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که همه مردم به صورت روزانه، از ویتامین ث استفاده کنند. واقعیت این است که مصرف روزانه ویتامین سی می تواند فواید بسیار بی شماری برای بدن داشته باشد. ولی بسیاری از ما این ویتامین را فقط به عنوان یک ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شناسیم.
این در حالی است که ویتامین سی می تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. به همین خاطر است که مصرف روزانه ویتامین سی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
فواید بی شمار ویتامین سی؛ دلیلی برای لزوم استفاده روزانه از این ویتامین حتما تا به حال نام ویتامین های مختلفی را شنیده اید که مصرف هر کدام برای بدن ضرورت دارد. ویتامین های گروه ب، ویتامین آ، ویتامین دی ۳ و … از جمله ویتامین های موجود در بدن می باشند که مصرف آن ها از طریق مکمل های تغذیه ای ضروری است.
ویت..

مصرف روزانه ویتامین سی می تواند برای بدن فواید بسیار زیادی داشته باشد. تقویت سیستم ایمنی بدن، کلاژن سازی، پیشگیری از بیماری ها، مزیت های این ویتامین است.

ویتامین سی به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین های موجود در مواد غذایی مختلف شناخته می شود. چند سالی است که بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که همه مردم به صورت روزانه، از ویتامین ث استفاده کنند. واقعیت این است که مصرف روزانه ویتامین سی می تواند فواید بسیار بی شماری برای بدن داشته باشد. ولی بسیاری از ما این ویتامین را فقط به عنوان یک ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شناسیم.

این در حالی است که ویتامین سی می تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. به همین خاطر است که مصرف روزانه ویتامین سی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

فواید بی شمار ویتامین سی؛ دلیلی برای لزوم استفاده روزانه از این ویتامین

حتما تا به حال نام ویتامین های مختلفی را شنیده اید که مصرف هر کدام برای بدن ضرورت دارد. ویتامین های گروه ب، ویتامین آ، ویتامین دی ۳ و … از جمله ویتامین های موجود در بدن می باشند که مصرف آن ها از طریق مکمل های تغذیه ای ضروری است.

ویتامین سی به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین ها در بدن به شمار می رود که خواص زیادی برای بدن دارد. مصرف ویتامین ث همواره توسط پزشکان به افراد توصیه می شود. زیرا مشخص شده است که این ویتامین می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد.

در ادامه قصد داریم فواید بی شمار مصرف روزانه ویتامین سی را ذکر کنیم. اگر با این فواید آشنا باشید، حتما هر روز از ویتامین ث استفاده می کنید.

۱٫ کمک به ترمیم زخم

بسیاری از پژوهش های علمی مشخص کرده اند که مصرف ویتامین سی می تواند در بهبود سریع تر زخم موثر باشد. در واقع، این ویتامین یکی از اجزای اصلی بافت همبند و پوست بوده و از این رو می تواند سرعت ترمیم زخم ها را بهبود ببخشد.

۲٫ تقویت سیستم ایمنی

تقریبا همه ما ایرانیان، ویتامین سی را به عنوان یک ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شناسیم. این ویتامین می تواند مقاومت بدن را در مقابل بیماری های مختلف افزایش دهد. از این رو مصرف آن برای بهبود علائم بیماری های مختلف موثر خواهد بود.

۳٫ پیشگیری از ابتلا به کرونا با ویتامین سی

پس از ورود کرونا به کشورهای مختلف، مصرف ویتامین سی بسیار بالا رفت. زیرا مشخص شد که این ویتامین می تواند نقش بسیار موثری در کاهش شدت این بیماری داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد، در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هم موثر است.

۴٫ پیشگیری از سرطان با ویتامین سی!

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان است و از این رو می توان خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. بسیاری از پژوهش ها مشخص کرده اند که افرادی که به صورت روزانه از ویتامین سی استفاده می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان های مختلف می باشند.

۵٫ پیشگیری از آسیب به سلول ها

رادیکال های آزاد موجود در بدن، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب سلولی می باشند. تنها ترکیبی در بدن که می تواند اثرات رادیکال های آزاد را خنثی کند، ماده آنتی اکسیدان است. ویتامین سی به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در بدن شناخته می شود.

این ویتامین می تواند با دادن یک الکترون به رادیکال های آزاد، اثر آن ها را خنثی کند و مانع از بروز بیماری های مختلف شود.

۶٫ کمک به تولید کلاژن در بدن

کلاژن به عنوان یک پروتئین فراوان در بدن شناخته می شود که در ساختار غضروف ها، پوست، بافت های همبند مانند تاندون ها، استخوان ها و … وجود دارد. میزان کلاژن در بدن باید به اندازه مطلوب باشد تا بدن استحکام خوبی داشته باشد.

در صورتی که میزان کلاژن در بدن کاهش پیدا کند، احتمال بروز بسیاری از بیماری ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ویتامین سی به صورت طبیعی باعث تولید کلاژن در بدن می شود. از این رو می تواند در استحکام بافت ها موثر باشد و باعث پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها شود.

۷٫ پیشگیری از تخریب غضروف های بین استخوانی

مصرف ویتامین سی آن هم به صورت منظم، باعث پیشگیری از تخریب غضروف های بین استخوانی می شود. همانطور که گفته شد، این ویتامین می تواند باعث تولید کلاژن شود. کلاژن پروتئین اصلی تشکیل دهنده غضروف ها می باشد. از این رو مصرف این ویتامین، باعث بهبود کلاژن سازی شده و از تخریب غضروف ها جلوگیری می کند.

با توجه به اینکه بسیاری از بیماری های مفصلی، در اثر تخریب غضروف ها رخ می دهند. می توان با مصرف ویتامین ث، از بروز بسیاری از بیماری های مفصلی جلوگیری کرد.

۸٫ پیشگیری از پیری زودرس پوست

ویتامین سی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و می تواند اثرات رادیکال های آزاد موجود در پوست را خنثی کند. با توجه به اینکه رادیکال های آزاد، باعث تخریب سلول ها می شوند. می توان با مصرف ویتامین ث به صورت روزانه، از این مشکل جلوگیری کرد.

بنابراین، این ویتامین می تواند مانع از تخریب سلول های پوستی شود و در شادابی و جوانی پوست موثر باشد. مصرف ویتامین ث به صورت روزانه، یک پوست جوان و شاداب به شما خواهد داد. زیرا این ویتامین کلاژن ساز طبیعی می باشد و از بروز چین و چروک های پوستی هم جلوگیری می کند.

۹٫ حفظ سلامت قلب و عروق با ویتامین سی

بسیاری از پژوهش های علمی مشخص کرده اند که افرادی که به صورت روزانه از ویتامین سی استفاده می کنند، کمتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی می باشند. پس می توان نتیجه گرفت که ویتامین ث با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

۱۰٫ پیشگیری از ضعف بینایی با مصرف ویتامین سی

ویتامین سی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند در بهبود عملکرد بینایی هم موثر باشد. این ویتامین از بروز بیماری آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد بینایی می گردد.

۱۱٫ کاهش علائم بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی

اولین توصیه ای که بعد از ابتلا به بیماری های ویروسی به افراد می شود این است که از ویتامین ث استفاده کنند. این ویتامین می توانند نقش بسیار موثری در کاهش علائم بیماری های ویروسی داشته باشد. کاهش دوره نقاهت بیماری نیز با مصرف ویتامین ث امکان پذیر است.

ویتامین ث را می توان برای بهبود علائم بیماری کرونا مورد استفاده قرار داد. زیرا مشخص شده است که این ویتامین در کاهش علائم این بیماری هم موثر است.

۱۲٫ پیشگیری از کمبود آهن در بدن

ویتامین ث می تواند باعث جذب بیشتر آهن در بدن شود. به همین خاطر، مصرف روزانه ویتامین ث در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن موثر می باشد. با مصرف ویتامین ث و افزایش جذب آهن در بدن، انرژی بدن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نحوه مصرف ویتامین سی به صورت روزانه

به طور کلی، مکمل های تغذیه ای حاوی ویتامین ث، در فرم های مختلفی وجود دارند. قرص های جوشان، قرص های جویدنی، قرص های بلعیدنی و ساشه های حاوی ویتامین ث از جمله فرم های این ویتامین می باشند. پرطرفدارترین مکمل های تغذیه ای حاوی ویتامین ث در کشور ایران، مکمل های تغذیه ای هستند که به صورت جوشان به تولید رسیده اند.

به هر حال دوز معمول مصرف این ویتامین به صورت روزانه، ۵۰۰ میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. در دوران سرماخوردگی و یا بیماری های دیگر، می توان دوز مصرف این ویتامین را به ۲۰۰۰ میلی گرم در روز افزایش داد.

مضرات و معایب استفاده زیاد از ویتامین سی

اگرچه ویتامین سی به عنوان یک ویتامین محلول در آب شناخته می شود که مصرف بیش از اندازه آن از طریق ادرار دفع می شود. ولی به هر حال نباید در مصرف ویتامین ث هم زیاده روی کرد. از جمله مضراتی که برای مصرف بیش از حد این ویتامین وجود دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سنگ کلیه: در صورت مصرف بیش از اندازه ویتامین ث، احتمال ته نشین شدن این ویتامین در کلیه وجود دارد. با بروز این اتفاق، احتمال بروز سنگ کلیه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • سوزش معده: مصرف زیاد ویتامین ث می تواند عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. مخصوصا اگر از فرم جویدنی و یا جوشان ویتامین ث استفاده کنید.

نوشته چرا مصرف ویتامین سی روزانه مهم است؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.