چگونه ال آرژنین را مصرف کنیم ؟

ال آرژنین به عنوان نوعی اسید آمینه هم در بدن ساخته می‌شود و هم در برخی از غذاها وجود دارد. غذاهای غنی از ال آرژنین شامل پروتئین‌های گیاهی و حیوانی مثل لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی و مغزهای موجود در آجیل است. ال-آرژنین هم به شکل عمده در ساخت پروتئین عضله دخیل است و هم برای ساخت اکسید نیتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به سلامت رگ‌های خونی کمک شود. به دلیل مزایای فراوان این آمینو اسید بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از آن در قالب مکمل غذایی به صورت قرص ال آرژنین استفاده نمایند. در این مطلب با نحوه مصرف ال آرژنین و فواید این آمینو اسید بیشتر آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

  • فواید مصرف ال آرژنین
    • نقش ال آرژنین در مشکلات قلبی
    • رفع اختلال نعوظ با مصرف ال آرژنین
    • فواید ال آرژنین در ورزش
  • نحوه مصرف ال آرژنین
    • دوز ال آرژنین برای درد قفسه سینه و فشار خون
    • مقدار مصرف ال آرژنین برای درمان اختلال نعوظ
    • طریقه مصرف L-arginine برای درمان پره اکلامپسی
    • نحوه مصرف ال آرژنین در بدنسازی
  • بهترین زمان مصرف ال آرژنین
  • عوارض مصرف ال آرژنین
  • سخن پایانی

فواید مصرف ال آرژنین

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که L-arginine با بهبود جریان خون در درمان بیماری‌های قلبی مانند درد قفسه سینه یا فشار خون بالا یا انسداد شریان‌ها ممکن است بتواند مفید باشد. در بعضی دیگر از پژوهش‌ها نیز این اسید آمینه برای تقویت سیستم ایمنی، رفع اختلال نعوظ، بهبود عملکرد ورزشی، تسریع بهبودی پس از عمل جراحی و کاهش وزن نیز موثر اعلام شده است. همچنین شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ال آرژنین ممکن است به سیستیت بینابینی و پره اکلامپسی کمک کند. متاسفانه به طور کلی تحقیقات زیادی در مورد فواید ال آرژنین صورت نگرفته و با قطعیت هیچ‌یک از موارد بالا را نمی‌توان تائید یا رد کرد.

آرژنین

با این حال پیش از توضیح در مورد نحوه مصرف ال آرژنین در مورد بعضی از خواص آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما خواهیم گذاشت:

نقش ال آرژنین در مشکلات قلبی

در چندین تحقیق مختلف مشخص شد که ال آرژنین می‌تواند از سلامت قلب محافظت کرده و برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مفید است. با این حال مقاله‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۰۶ منتشر شد نشان داد که ال آرژنین سفتی عروق خونی یا عملکرد قلب را در افراد بالای ۶۰ سال بهبود نمی‌بخشد. در مطالعات دیگری محققان دریافتند که آرژنین ممکن است با مرگ و میر بیشتری پس از انفارکتوس مرتبط باشد. بنابراین به طور دقیق نمی‌توان گفت که ال آرژنین برای درمان بیماری‌های قلبی مفید است.

ال آرژنین هورمون رشد را تحریک می‌کند و در افزایش قد کودکان و نوجوانان موثر است. برای اطلاعات بیشتر مقاله: طریقه مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد را مطالعه کنید.

رفع اختلال نعوظ با مصرف ال آرژنین

پاره‌ای از تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید واقع شود. چنین تصور می‌شود که ال آرژنین اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و این مسئله موجب می‌شود تا جریان خون بیشتری در رگ‌های خونی موجود در آلت تناسلی گردش یابد. در نتیجه رگ‌های خونی آلت تناسلی منبسط می‌شوند و به حفظ نعوظ کمک می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که سطوح ال-آرژنین و ال-سیترولین در افراد مبتلا به اختلال نعوظ کمتر از سایرین است. اما در این زمینه نیز تحقیقات کامل نیست و بدون مشورت با پزشک نباید در مقادیر بالا از قرص ال آرژنین برای قوای جنسی مردان استفاده نمود.

فواید ال آرژنین در ورزش

قرص ال آرژنین یک مکمل ورزشی است که به ساخت پروتئین در بدن کمک کرده و عضله‌سازی را تسهیل می‌کند. این اسید آمینه انرژی لازم جهت انجام تمرینات ورزشی را برای فرد فراهم کرده و ریکاوری ماهیچه‌ها پس از تمرین را تسریع می‎‌نماید. با خوردن این مکمل ورزشی بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای احساس خستگی کمتری خواهند داشت.

نحوه مصرف ال آرژنین

هیچ دوز پیشنهاد شده استانداردی برای ال آرژنین وجود ندارد. اگر می‌خواهید از قرص ال آرژنین استفاده کنید باید ابتدا هدف خود را از مصرف این مکمل مشخص کنید. بر اساس هدف شما محققان دوزهایی از این قرص را پیشنهاد می‌دهند:

دوز ال آرژنین برای درد قفسه سینه و فشار خون

گفتیم که ال آرژنین ممکن است برای درمان بیماری‌های قلبی موثر واقع شود. برای درد قفسه سینه ۲ تا ۶ گرم L-arginine هر روز به مدت یک ماه پیشنهاد می‌شود. برای ادامه مصرف این مکمل باید نظر پزشک را جویا شوید. برای فشار خون بالا دوز ۴ تا ۲۴ گرم در روز به مدت ۲ تا ۲۴ هفته پیشنهاد می‌شود.

مقدار مصرف ال آرژنین برای درمان اختلال نعوظ

نحوه مصرف ال آرژنین برای بهبود نعوظ ۵ گرم در روز است که البته با مشورت پزشک می‌توان این مقدار را افزایش داد. دقت کنید که ال آرژنین احتمالا فقط می‌تواند برای درمان اختلال نعوظ خفیف تا متوسط موثر واقع شود. اختلال نعوظ اگر دائمی و جدی باشد، به درمان‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ال آرژنین را با چه مکملی مصرف کنیم ؟

طریقه مصرف L-arginine برای درمان پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که باعث فشار خون بالا شده و ممکن است به اندام‌هایی همچون کبد و کلیه آسیب برساند. دوز پیشنهادی ال آرژنین برای بهبود پره اکلامپسی معمولا ۳ تا ۴ گرم در روز تا ۱۲ هفته یا تا زمان زایمان است. ال آرژنین ممکن است به صورت وریدی نیز در زنانی که در دوران حاملگی فشار خون بالا دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی توصیه می‌شود که دوز روزانه ال آرژنین کمتر از ۹ گرم در روز باشد تا از عوارض جانبی احتمالی مثل حالت تهوع، اسهال و نفخ جلوگیری شود.

نحوه مصرف ال آرژنین در بدنسازی

با هدف عضله‌سازی ال آرژنین حداقل ۳ بار در روز به مقدار ۲ تا ۶ گرم باید استفاده شود: صبح، قبل از ورزش و بعد از ورزش. ال آرژنین خونرسانی به عضلات را بیشتر کرده و با افزایش انرژی، احساس خستگی را به تاخیر می‌اندازد.

با این وجود با تشخیص پزشک دوزهای بالاتری را نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد زیرا این اسید آمینه معمولا در دوزهای بالاتر نیز ایمن است.

مواد غذایی ال آرژنین

بهترین زمان مصرف ال آرژنین

همانند دیگر اسیدهای آمینه در مورد ال آرژنین نیز توصیه می‌شود که بین وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرد تا به این ترتیب جذب بیشتری در بدن داشته باشد. با هدف بدنسازی می‌توانید تا ۳ بار در روز نیز از این مکمل استفاده کنید. مصرف ال آرژنین همراه با غذا از بروز عوارض گوارشی نیز پیشگیری خواهد کرد.

عوارض مصرف ال آرژنین

ال آرژنین برای اکثر افراد به ویژه در کوتاه مدت کاملا ایمن است و هیچ نوع عارضه خطرناکی را به دنبال نخواهد داشت. برخی از عوارض معمول شامل درد معده، نفخ، اسهال و کاهش فشار خون ممکن است باشد. در این صورت خوردن این مکمل با غذا ممکن است بتواند به حل مشکل کمک کند. با اینکه مکمل ال آرژنین چندان عوارض ناخوشایندی ندارد اما با این حال مصرف آن را نباید خودسرانه افزایش دهید.

سخن پایانی

ال آرژنین فقط یک مکمل بدنسازی نیست. این اسید آمینه می‌تواند در حفظ سلامتی انسان و درمان برخی مشکلات نیز کارایی چشمگیری داشته باشد. نحوه مصرف ال آرژنین برای موارد مختلف را در این مقاله برای شما شرح دادیم. از مصرف ال آرژنین در مقادیر بالا و به صورت خودسرانه بپرهیزید و این مکمل را حتما از مراکز معتبری همچون داروخانه‌‎ها خریداری کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید[مجموع: ۳ میانگین: ۵]