چگونه تکنولوژی در پزشکی درمان از راه دور را ممکن ساخته است ؟

چگونه تکنولوژی در پزشکی درمان از راه دور را ممکن ساخته است ؟

مراکز مراقبتی بهداشتی یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها برای عموم مردم محسوب می‌شوند. به همین دلیل فعالیت شبانه روزی این مراکز اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت عمومی جامعه و رفع خطرات بهداشتی و سلامتی دارد.

در این میان بسیاری از مراکز بهداشتی شبانه روزی فعالیت‌های خود را به‌صورت حضوری در اختیار مردم و مخاطبان قرار می‌دهند. این در حالی است که در برخی مواقع حضور فیزیکی در محل مرکز برای مردم فراهم نیست. همچنین ممکن است که آمبولانس‌ها نتوانند به موقع خودشان را به محل درخواست برسانند. در این شرایط باید راهکاری مناسب بر اساس رشد فناوری پیدا کرد.

خوشبختانه می‌توان فعالیت مراکز مراقبت بهداشتی را با فناوری روز ادغام نمود و با دارا بودن سیستم سوابق الکترونیک بیماران و مخاطبان، تمامی خدمات بهداشتی و درمانی را به‌صورت دور کار و شبانه روزی به بیماران رساند. با توجه به جذابی و اهمیت این بحث در حفظ سلامت بیشتر مردم جامعه، در این نوشتار قصد داریم روش کار کلینیک‌های شبانه روزی را با کمک فناوری به‌صورت کامل بررسی کنیم.

خدمات بهداشتی با سرعت و کیفیت بیشتر

بعد از بروز بیماری کرونا، تمامی سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی در جهان، روی این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که باید به شکل کامل فاصله اجتماعی رعایت شود. در این میان رسیدگی به بیماران با رعایت فاصله اجتماعی نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد و باید راه‌حل مناسب و انعطاف‌پذیری برای این مسئله پیدا می‌شد.

جالب است بدانید که ۴۰ کلینیک از تیم Athena health در کشورهای اروپایی این موضوع را بررسی کردند و راه‌حلی ارائه کردند که علاوه بر قابلیت‌های سلامت از راه دور، مزایای دیگری نیز برای بیماران ارائه می‌داد.

روش کار به این صورت بود که با استفاده از فناوری اینترنت و گوشی‌های هوشمند، خدمات بهداشتی به‌صورت مجاز و دور کار به بیماران و مخاطبانی که سوابق الکترونیکی آن‌ها را دارند، صورت بگیرد. در این صورت بیماران فقط نیاز به دو فاکتور مهم برای برخورداری از این فناوری داشتند. افراد نیاز به بسته اینترنت پرسرعت سالانه و مناسب به همراه یک گوشی هوشمند یا تبلت دارند تا این خدمات به بهترین شکل به آن‌ها ارائه شود.

تیم Athena health کار خود را آغاز کرد و با دارا بودن پورتال اختصاصی بیماران با آن‌ها تماس گرفتند و سه راه مختلف برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی شامل خدمات مجازی، تلفنی و مجازی را در اختیار آن‌ها قرار دادند.
مزایای خدمات بهداشتی مجازی

اگرچه استفاده از این روش درمانی از راه دور، در ابتدا برای کارکنان سلامت، مردم، مربیان و متخصصان کمی گنگ به نظر می‌رسید؛ اما به‌سرعت آموزش‌هایی به کارکنان سلامت و مخاطبان صورت گرفت. به‌مرور زمان جذابیت این روش درمانی و مراقبتی مورد توجه کادر درمانی و بیماران قرار گرفت؛ به‌طوری که در همان ماه ابتدایی ۱۴ درصد از کل قرار ملاقات‌های حضوری به‌صورت دورکاری تلفنی و مجازی تبدیل شد

البته مزایای این روش کاری درمانی، فقط مختص به کاهش ترافیک در مراکز مراقبت بهداشتی نیست؛ بلکه ویژگی‌های مثبت دیگری نیز به کادر درمانی و بیماران ارائه می‌دهد. در ادامه به این مزایا اشاره می‌شود.

مزایای خدمات بهداشتی مجازی

مراکز و کلینیک‌های شبانه روزی بهداشتی برای ارائه خدمات درمانی دورکاری به بیماران، ابتدا فرم رضایتی از این روش درمانی از بیماران جمع کردند و بعد از آن این روش آغاز شد. این مزایا مواردی شامل:

  • رساندن خدمات بهداشتی در زمان کمتری صورت می‌گیرد و بیماران می‌توانند با یک تماس کوتاه تمامی مراقبت‌های بهداشتی را دریافت کنند و یا اینکه این خدمات به‌صورت مجازی و از طریق خدمات اینترنتی دریافت شود. بنابراین مهم‌ترین مزیت این روش درمانی، صرفه‌جویی در زمان بیماران و کادر درمانی است.
  • پشتیبانی بهداشتی از بیماران کلینیک‌های شبانه روزی موجب می‌شود که بیماران در زمان نیاز به کادر درمانی، با بالاترین سرعت، مراقبت‌های بهداشتی را دریافت کنند.
  • فناوری روز، محدودیت‌های مربوط به فاصله مکانی و زمانی را از بین می‌برد و تمامی بیماران در قسمت‌های دورتر و روستاها می‌توانند مشاوره و خدمات درمانی را به موقع دریافت کنند.
  • ارائه خدمات درمانی دور کار به‌صورت تلفنی و مجازی در آینده تبدیل به بخشی از ساختار درمانی خواهد شد و به‌ عنوان یک استراتژی مفید برای گسترش بیشتر خدمات به جمعیت‌های دوردست محسوب می‌شود.

روش های دور کار درمانی کلینیک های بهداشتی

همان‌طور که بیان شد روش‌های مراقبتی به سه روش حضوری، تلفنی و مجازی قابل انجام است. در این میان دو روش دور کار تلفنی و مجازی با توجه به موانع و محدودیت‌های بیماران انجام می‌شود. به عبارت بهتر بیماران حق انتخاب دارند تا روش درمانی مورد پسند خود را انتخاب کنند.

بیماران می‌توانند روش تلفنی را دریافت کنند. در این صورت با در دست داشتن یک گوشی موبایل ساده نیز می‌توانند تمامی خدمات را دریافت کنند. همچنین امکان دریافت خدمات با رشد فناوری فراهم شده است. برای دریافت خدمات درمانی دورکار به‌صورت مجازی، تمامی بیماران نیاز به گوشی‌های موبایل هوشمند و بسته‌های اینترنت پرسرعت هستند.

همچنین مخاطبان می‌توانند از هر دو روش به‌صورت ترکیبی استفاده کنند. به عبارت بهتر روش تلفنی و مجازی را همزمان دریافت کنند و نیازی به حضور در مراکز بهداشتی برای دریافت خدمات نداشته باشند. هدف کلینیک‌های شبانه روزی از ارائه این روش‌های درمانی، ادامه استفاده از مراقبت‌های مجازی به روش‌های هیجان‌انگیز و جدید است.

کلام پایانی

فناوری هرروز چهره جذاب و جدیدی از خود نمایان می‌کند تا بتوانیم امکانات مختلف درمانی، رفاهی و اجتماعی و… را با سرعت و قابلیت‌های بهتر دریافت کنیم. در این میان برای برخورداری از این امکانات که بر اساس فناوری روز ایجاد می‌شوند، نیاز به ابزارهای مناسب و مجهز برای دریافت این خدمات داریم.

مهم‌ترین ابزار فیزیکی برای در اختیار داشتن فناوری، استفاده از گوشی‌های موبایل هوشمند و تبلت‌های مناسب است. در این صورت می‌توانید انواع اپلیکیشن‌های کاربردی را به شکل روزانه در اختیار داشته باشید و از خدمات مجازی به بهترین شکل استفاده کنید. برای این منظور بهتر است به دنبال بهترین کیفیت باشید.

البته دریافت ابزارهای متناسب با فناوری روز نیاز به انجام هزینه‌های زیاد دارد. به‌طور مثال برای در اختیار داشت یک گوشی موبایل هوشمند و یا تبلت مناسب باید هزینه زیادی انجام دهید. درعین‌حال نداشتن ابزارهای متناسب با فناوری و تکنولوژی روز به معنای دور ماندن از بسیاری خدمات مختلف درمانی، رفاهی و … است. برای این منظور خرید قسطی تبلت سامسونگ روشی جذاب محسوب می‌شود تا بتوانید با کمترین هزینه، فناوری‌های روز را با بالا‌ترین کیفیت در اختیار بگیرید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید[مجموع: ۲ میانگین: ۵]

نوشته چگونه تکنولوژی در پزشکی درمان از راه دور را ممکن ساخته است ؟ اولین بار در مجله داروخانه مثبت سبز. پدیدار شد.