کمبود آهن چه عوارضی دارد؟ برای کمبود آهن چه قرصی بخوریم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقهآیا می دانید کمبود آهن چه عوارضی دارد؟ از عبارت فقر آهن چه می دانید؟ علائم کمبود آهن چیست؟ آیا می دانید که اگر بدنتان دچار فقر آهن است، باید چه قرصی بخورید؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود درباره کمبود آهن پاسخ دهیم.
فقر آهن چیست؟ وقتی ذخایر آهن بدن کم می‌شود، گلبول‌های قرمز قادر نخواهند بود اکسیژن کافی را به بخش‌های مختلف بدن برسانند و بیماری به نام آنمی (کم خونی) ایجاد خواهد شد که ناشی از کمبود آهن است.
کم‌خونی یا «آنِمی» به کاهش گلبول‌های قرمز سالم خون یا کاهش هموگلوبین گفته می‌شود که وظیفه‌ی اکسیژن‌رسانی به دستگاه‌های مختلف بدن را به‌ عهده دارند.
همین کاهش گلبول قرمز و اختلال در اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن، باعث بروز مشکل در اعضای متعدد بدن و ظهور علائم بسیاری می‌شود. در حال‌ حاضر شایع‌ترین کم‌خونی، کم‌خونی فقر آهن است. آهن مهم‌ترین ماده برای ساخت هموگلوبین است و هنگامی که جذب این ماده کافی نباشد یا نیاز بدن به آن به‌ دلیلی (مثلاً بارداری یا خونریزی مانند خونریزی زیاد هنگام قاعدگی) افزایش یابد، بیمار دچار کم‌خونی فقر آهن خواهد شد.

در ادامه با ما..

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیا می دانید کمبود آهن چه عوارضی دارد؟ از عبارت فقر آهن چه می دانید؟ علائم کمبود آهن چیست؟ آیا می دانید که اگر بدنتان دچار فقر آهن است، باید چه قرصی بخورید؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود درباره کمبود آهن پاسخ دهیم.

فقر آهن چیست؟

وقتی ذخایر آهن بدن کم می‌شود، گلبول‌های قرمز قادر نخواهند بود اکسیژن کافی را به بخش‌های مختلف بدن برسانند و بیماری به نام آنمی (کم خونی) ایجاد خواهد شد که ناشی از کمبود آهن است.

کم‌خونی یا «آنِمی» به کاهش گلبول‌های قرمز سالم خون یا کاهش هموگلوبین گفته می‌شود که وظیفه‌ی اکسیژن‌رسانی به دستگاه‌های مختلف بدن را به‌ عهده دارند.

همین کاهش گلبول قرمز و اختلال در اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن، باعث بروز مشکل در اعضای متعدد بدن و ظهور علائم بسیاری می‌شود. در حال‌ حاضر شایع‌ترین کم‌خونی، کم‌خونی فقر آهن است. آهن مهم‌ترین ماده برای ساخت هموگلوبین است و هنگامی که جذب این ماده کافی نباشد یا نیاز بدن به آن به‌ دلیلی (مثلاً بارداری یا خونریزی مانند خونریزی زیاد هنگام قاعدگی) افزایش یابد، بیمار دچار کم‌خونی فقر آهن خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که کمبود آهن چه عوارضی دارد و چگونه روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانیم: بهترین مکمل آهن برای کودکان

علائم کمبود آهن چیست؟

در ابتدا قبل از بررسی این که کمبود آهن چه عوارضی دارد باید به شما علائم کمبود آهن را بگوییم.

دختران نوجوان و خانم‌ها در سنین باروری به‌ دلیل خونریزی ماهانه،بارداری، زایمان و شیردهی، بیشتر از آقایان در معرض کم‌خونی فقر آهن قرار دارند. تحقیقات نشان داده که تقریباً نیمی از خانم‌ها با ذخایر ناکافی آهن باردار می‌شوند که این امر می‌تواند مشکلات جدی برای مادر و جنین ایجاد کند.

شناختن علائم فقر آهن اهمیت زیادی دارد که می‌تواند به درمان و پیشگیری به‌ موقع از آن کمک کند. شایع‌ترین علائم کم خونی عبارتند از:

  • رنگ‌پریدگی پوست، لب‌ها و ناخن‌ها
  • احساس خستگی یا ضعف
  • سرگیجه، سردرد
  • تنگی نفس
  • ضربان سریع قلب
  • عدم تمرکز، خواب آلودگی و بی‌حوصلگی
  • ریزش مو
  • تغییرات خُلقی (مانند بداخلاقی)
  • کمبود انرژی

کمبود آهن چه عوارضی دارد؟

آهن تقریباً برای زندگیِ همه موجودات زنده، عنصری ضروری به شمار می‌رود. بدون وجود آهن، بسیاری از روندهای مهم حیات حتی در موجودات تک سلولی نیز متوقف می‌شود.

احساس خستگی، ضعف و پایین بودن دمای بدن، رنگ پریدگی پوست و ناخن های دست، ریزش شدید مو، احساس گیجی و منگی، سردردهای زیاد ، التهاب و تورم زبان همگی از نشانه های کمبود آهن بدن هستند.

برای مشاهده و خرید انواع قرص آهن مخصوص بانوان کلیک کنید.

علائم کمبود ناخن

فقر آهن عوارض نامطلوبی روی گروه بزرگی از سلول‌ها، بافت‌ها و اعضای بدن دارد. فقر آهن گاهی روی کارکرد برخی از اعضای مهم بدن مانند خون، به شدت تاثیر منفی می‌گذارد.

بیشتر بخوانیم: انواع قرص جوشان + معرفی کاربردی ترین قرص های جوشان

کم خونی

بیشترِ ما با کم خونی فقر آهن آشنا هستیم. در این بیماری، منابع آهن بدن برای تولید هموگلوبین که در خون، مسئول جابه‌جایی اکسیژن است، کافی نیست.

گاهی میزان آهن بدن کم می‌شود، ولی این کمبود آن‌قدر زیاد نیست که باعث کم‌خونی فقر آهن شود.

کاهش غلظت آهن در مایع بین‌سلولی و داخل‌سلولی بدن روی بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی بدن تاثیر می‌گذارد و کارکرد اعضای بدن را از حالت ایده‌آل دور می‌کند. یکی از این اعضا، دستگاه ایمنی بدن است.

اگرچه منابع آهن از طریق بسیاری از غذاها در دسترس هستند، اما تعدادی از افراد از جمله دختران نوجوان و زنان در محدوده سنی ۱۹ تا ۵۰ سال ممکن است میزان آهن مورد نیاز روزانه بدن خود را تنها از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت نکنند.

فقر آهن و عفونت‌

میزان آهن بدن و کارکرد سیستم ایمنی، رابطه نزدیکی با هم دارند.

برخی پژوهش‌های معتبر پزشکی حاکی از این هستند که فقر آهن باعث می‌شود فرد بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی شود. به عبارت دیگر کسانی که فقر آهن دارند، بیشتر دچار عفونت می‌شوند.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فقر آهن با تشدید علائم عفونی در برخی بیماران همراه بوده است.

همیشه یادمان باشد که کارکرد دستگاه ایمنی فقط به یک عنصر و یک ماده وابسته نیست. وجود تعادل و میزان کافی از مواد بسیار زیادی در داشتن یک سیستم ایمنی قوی نقش دارند. آهن یکی از آنهاست.

بیشتر بخوانیم: ضرورت استفاده از قطره آهن برای کودکان

مقدار آهن مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

مشکل کمبود آهن برای کودکان کم سن و زنان باردار و یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این موارد پزشک علاوه بر تغییر رژیم غذایی مکملهای حاوی آهن را نیز تجویز خواهد کرد.

نوزادان نیز برای رشد مغزی و فیزیکی بدن به آهن نیاز دارند. بدن نوزادان برای ۴ تا ۶ ماه اول پس از تولدشان ذخیره آهن کافی را داراست.

پزشکان اطفال معمولا برای نوزادان نارس متولد شده و یا نوزادانی که کمبود وزن دارند و از شیر مادر تغذیه می کنند، قطره های مکمل آهن تجویز می کنند. پس از ۶ ماهگی که نیاز بدن نوزاد به آهن بیشتر می شود و کودک به رشد کافی برای مصرف غذاهای جامد می رسد، می تواند بخش اعظم آهن مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی به دست آورد. اکثر غذاها و شیرخشکهای مخصوص نوزادان غنی شده با آهن هستند.

بیشتر بخوانیم: اهمیت مصرف مکمل قبل از بارداری

به دلیل اینکه بدن به سرعت خود را با مقدار کم یا زیاد آهن وفق می دهد و میزان جذب آهن مورد نیاز خود را تنظیم می کند، متعادل کردن آهن بدن و نگه داشتن آن در سطح مناسب و متعادل، کار سختی نیست. سازمان غذا و داروی امریکا مقدار آهن مورد نیاز روزانه بدن را برای گروههای سنی مختلف و جنسیت به شرح زیر بیان کرده است:

کودکان ۱ تا ۳ سال: ۷ میلی گرم
کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۱۰ میلی گرم
نوجوانان ۹ تا ۱۳ سال: ۸ میلی گرم
مردان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۱۱ میلی گرم
زنان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۱۵ میلی گرم
مردان بالای ۱۹ سال: ۸ میلی گرم
زنان ۱۹ تا ۵۰ سال: ۱۸ میلی گرم
زنان بالای ۵۱ سال: ۸ میلی گرم

آهن مورد نیاز بدن چگونه تامین می‌شود؟

آهن مورد نیاز بدن از غذاهای مختلف مانند زرده‌ی تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و … تأمین می‌شود. از دلایل کم خونی فقر آهن می‌توان به مواردی همچون تغذیه‌ی نادرست، گیاهخواری و جذب ناکافی آهن از غذاهای خورده شده اشاره کرد.

جبران کمبود آهن

فرآیند جذب آهن نیاز به محیط اسیدی معده دارد. بنابراین مصرف هم‌زمان آهن با داروهای ضد‌اسید معده، جذب آن را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف همزمان آهن با شیر و لبنیات، مکمل کلسیم و منیزیم، چای و قهوه، غلات، توت‌فرنگی و طالبی توصیه نمی‌شود. از سوی‌ دیگر مصرف همزمان آهن با ویتامین ث، روند جذب آن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: کم خونی ؛ نشانه ها، پیشگیری و راه های درمان

برای کمبود آهن چه قرصی بخوریم؟

بعد از آن که دانستیم کمبود آهن چه عوارضی دارد نوبت به این می‌رسد که به شما بگوییم برای جبران کمبود آهن چه قرصی را مصرف کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که هرگز هیچ مکملی را بدون نظر پزشک متخصص مصرف نکنید.

علاوه بر مصرف مواد غذایی که به آن اشاره کردیم، درمان فقر آهن با مصرف مکمل آهن نیز برطرف می‌شود.ممکن است پزشک معالج برای جبران کمبود آهن در بدنتان برای شما قرص آهن تجویز کند.

از نکات بسیار مهم در انتخاب مکمل آهن، مقدار آهن موجود در آن، وضعیت جذب و تحمل گوارشی آن است. بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار به مقدار کافی آهنِ قابل جذب ندارند و باید به‌ دفعات در روز مصرف شوند. از سوی دیگر بعضی از مکمل‌های آهن باعث بروز عوارضی شدیدی مانند تهوع، یبوست، دل‌درد، اسهال و تغییر رنگ مدفوع می‌شوند. بنابراین باید در انتخاب مکمل آهن در درمان فقر آهن دقت کنیم.

ما در این بخش یکی از مکمل های فوق العاده که برای جبران کمبود آهن کاربرد دارد را به شما معرفی می کنی. از دست ندهید.

قرص آهن + ویتامین ث (بیس گلیسینات) هلث اید ۳۰عددی

قرص آهن هلث اید برای جذب بهتر با ویتامین ث ترکیب شده است. این محصول برای جبران کم خونی در بزرگسالان فوق العاده عمل می کند. همچنین این قرص دارای کمترین عارضه گوارشی است و برای گیاهخواران انتخابی ایده آل است.

قرص آهن + ویتامین ث (بیس گلیسینات) هلث اید 30عددی

مشاهده و خرید

ویژگی های قرص آهن + ویتامین ث هلث اید

  • حاوی ویتامین‎های موثر مثل ویتامین سی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تامین املاح معدنی برای بهبود سلامت
  • فاقد گلوتن و رنگ های مصنوعی
  • بهبود کم خونی
  • مناسب برای افراد گیاه خوار
  • مناسب برای بیماران مبتلا به سلیاک

نتیجه‌گیری

در این مطلب ما به شما گفتیم که کمبود آهن چه عوارضی دارد ، فقر آهن چیست ، علائم کمبود آهن چیست و برای جبران کمبود آهن چه قرصی بخورید.

از همه موارد بالا یک نتیجه می‌گیریم: در هنگامی که احساس سلامتی نمی‌کنیم به میزان آهن بدن خود حساس باشیم و پیش از بروز مشکل، از فقر آهن پیشگیری کنیم.

نوشته کمبود آهن چه عوارضی دارد؟ برای کمبود آهن چه قرصی بخوریم؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.