آیا کوئینزلند استرالیا ایالت خوبی برای زندگی است؟

آیا کوئینزلند استرالیا ایالت خوبی برای زندگی است؟

ایالت کوئینزلند (Queensland) که بریزبِین  (Brisbane) پایتخت آن است در شمال شرق استرالیا مستقرشده است. بریزبِین علاوه بر این‌که پایتخت‏ ایالت کوئینزلند است؛ بزرگ‌ترین شهر این ایالت نیز می‌باشد.

ایالت کوئینزلند استرالیا

استان کوئینزلند ۱۸۵۲۶۴۲ کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیت آن تقریباً ۵ میلیون نفر است؛ که نیمی از این تعداد در بخش‌های شرقی این ایالت ساکن هستند. بخش‌های مرکزی و غربی این ایالت استرالیایی تراکم جمعیتی کمی دارد.

ایالت کوئینزلند به دلیل داشتن هفت هزار کیلومتر خط ساحلی زیبا و مشهورش، یکی از جذاب‌ترین ایالت‌های استرالیاست. کوئینزلند که به ایالت سان شاین (Sunshine) (سرزمین تلألؤ خورشید یا ایالت آفتابی) معروف است، پرطرفدارترین منطقه گردشگرى استرالیاست. نواحی گردشگرى جذاب، جنگل‌های انبوه و ساحل‌های صخره‌ای این ایالت در لیست جاذبه‌های جهانى ثبت‌شده‌اند. رودها، صخره‌ها و آبشارهایش نیز قسمتی از طبیعت بکر و بی‌نظیر ایالت کوئینزلند به‌حساب می‌آیند و این محیط آبی و آفتابی می‌تواند لحظه‌ها و خاطره‌های بی‌نظیر و متفاوتی برای گردشگران بسازد. همچنین سواحل طلایى آن بسیار دیدنی است.

آب‌وهوای متفاوت ایالت کوئینزلند

ایالت کوئینزلند به خاطر وسعت زیاد، آب‌وهوایش در مکان‌های گوناگون متفاوت است. ایالت کوئینزلند به‌طورکلی دو فصل را تجربه می‌کند، تابستان و زمستان. تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی معتدل. در تمام این ایالت پنج منطقه‌ی آب‌وهوایی به‌طورکلی وجود دارد. شمال آن، تابستانی گرم و مرطوب و زمستانی گرم و خشک دارد، نواحی ساحلی جنوب شرقی که شامل بریزبِین نیز می‌باشد،  تابستانی گرم و مرطوب، زمستانی معتدل و خشک دارد. مرکز و شمال غربی کوئینزلند دارای تابستانی، خشک و گرم و زمستانی، معتدل و خشک است. جنوب آن  تابستانِ خشک و گرم و زمستانِ  خشک و سردی دارد و جنوب شرقی آن تابستانی گرم و مرطوب و زمستانی  خشک و سرد دارد.

جمعیت ایالت ویکتوریا استرالیا

در دسامبر سال ۲۰۱۹ ویکتوریا ۶۶۵۱،۰۷۴ نفر جمعیت داشت. استرالیا اداره آمار تخمین می‌زند که مردم به‌خوبی ممکن است رسیدن ۷٫۲ میلیون در سال ۲۰۵۰٫ ملبورن، پایتخت ایالت، بیش از سه نفر از چهار ویکتوریا را در خود جای‌داده است. تقریباً ۷۲٪ از ویکتوریاها متولد استرالیا هستند. این رقم در ملبورن تقریباً ۶۶٪ می‌رسد اما در بعضی از نواحی روستایی در شمال غربی ایالت به بیش از ۹۵٪ می‌رسد. کمتر از یک درصد از افراد این منطقه را بومیان تشکیل می‌دهد.

بیش از ۷۵٪ ویکتوریاها در ملبورن، واقع در جنوب ایالت زندگی می‌کنند. مساحت کلان‌شهر ملبورن بیشتر در نظر گرفته‌شده است که تخمین زده می‌شود ۴،۸۵۰،۷۴۰ نفر. مراکز شهری خارج از ملبورن دارای Geelong،Ballarat،Bendigo،Shepparton،Mildura،Warrnambool،Wodonga و دره Latarus است. ویکتوریا شهری‌ترین ایالت استرالیا است: حدوداً ۹۰٪ از ساکنان در شهرها و شهرها زندگی می‌کنند. تلاش‌های دولت ایالتی برای عدم تمرکز جمعیت شامل یک کارزار رسمی است که از سال ۲۰۰۳ به‌منظور تشویق ویکتوریاها برای سکونت در نواحی منطقه‌ای انجام‌شده است، اما ملبورن همچنان به‌سرعت از این مناطق ازنظر رشد جمعیت پیشی می‌گیرد. ملبورن را شهری چند فرهنگی می‌دانند. این شهر دارای سومین جامعه بزرگ یونانی در دنیا پس از دو شهر آتن و تسالونیکی در یونان است. قیمت مناسب مسکن و هزینه پایین‌تر زندگی، نسبت به شهرهای دیگر در استرالیا، از عوامل جذب مهاجران بسیار زیاد به این شهر هستند.

زندگی و فرهنگ کوئینزلند

در این ایالت تعداد مردم کشور استرالیا خیلی بیشتر از تعداد مهاجرین است، درنتیجه فرهنگ وزندگی مردم این کشور تحت تأثیر افراد خارجی قرار نگرفته است؛ اما با توجه به تأثیر رسانه‌ها مانند رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها فرهنگ ایالت کوئینزلند، در حال حاضر تا حدودی به سبک و روش آمریکایی‌ها نزدیک می‌شود.

 

در این ایالت هنرمندان بسیار زیادی در عرصه موسیقی، هنر و رقص فعالیت دارند که بیشتر آن‌ها در مرکز استان کوئینزلند یا همان شهر بریزبین ساکن هستند. همچنین در این شهر سازمان‌های هنری بسیار زیادی مانند باله‌ی کوئینزلند، اپرای کوئینزلند و ارکستر کوئینزلند در بریزبن فعالیت دارند.

با توجه به هنردوستی مردم این ایالت، در شهرهای کوئینزلند سالن‌هایی مجزا برای اجراهای موزیک و باله وجود دارد. به گالری‌های هنری، کتابخانه و موزه‌های گوناگون در ایالت کوئینزلند استرالیا دیده می‌شود.

البته این را هم باید بگوییم ازآنجایی‌که این ایالت یکی از معروف‌ترین نواحی ساحلی در دنیا است، مردم این منطقه علاوه بر هنر و موسیقی به ورزش و سرگرمی خود نیز اهمیت می‌دهند. ازجمله شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری از بیشترین  و مهم‌ترین تفریحات مردم این منطقه است.

شهرهای مهم کوئینزلند

شهرهای ایالت کوئینزلند عبارت‌اند از:

بریزبین (Brisbane)

گلد کست (Gold Coast)

تانزویل (Townsville)

مکای (Mackay)

راکهمپتن (Rockhampton)

شهر بریزبین که به‌عنوان مرکز ایالت کوئینزلند شناخته می‌شود، بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد؛ یعنی نیمی از جمعیت منطقه کوئینزلند استرالیا در این شهر زندگی می‌کنند. به خاطر معماری متمایز کوئینزلند، فرهنگ غذاخوری و آشپزی در فضای باز یکی از مهم‌ترین شهرها در دنیا شمرده می‌شود.

دیدنی‌های طبیعی بی‌نظیر کوییزلند

۱) دیواره‌ی مرجانی؛ بزرگ‌ترین سازه طبیعی دنیا در کوئینزلند

۲) جزیره فریزر در کوئینزلند

۳) گلد کوست

۴) جزایر وایت ساندی

۵) پارک ملی دِینتری

همچنین می‌توان به دیگر نواحی زیبا و پر طرفدار ایالت کوئینزلند اشاره کرد که عبارت‌اند از:

بندر داگلاس (Douglas)، با درختان نخل و انبه خال‏‌خالی خود،

کنز شهری که حاشیه‌ی خیابان‌ها و پارک‌هایش با درختان نخل پوشیده شده و باغ‌های بزرگ و زیبایی دارد،

کوراندا (Kuranda) که دهکده‌ی جنگلی بسیار زیبا و دیدنی «آترتون تِیبلَند» (Atherton Tableland) نیز در آن مستقرشده است.

ساحل سان شاین کوست (Sunshine Coast)، (که بعد از ساحل طلا دومین منطقه‌ی توریستی در بخش جنوبی کوئینزلند به‌حساب می آید)

پارک ملی لمینگتون (Lamington National Park)

تانزویل (Townsville) که بزرگ‌ترین شهر گرم‌سیری در استرالیاست و

جزیره مغناطیسی (Magnetic Island)، (که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی ایالت کوئینزلند به‌حساب می‌‏آید و محیطی فوق‌العاده برای برگزاری تورهای گوناگون است).

بریزبِین پایتخت کوئینزلند

بریزبِین (Brisbane) مرکز و پایتخت کوئینزلند، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استرالیاست که با داشتن جمعیتی تقریباً دو میلیون و چهارصد هزار نفر سومین شهر پرجمعیت استرالیا شمرده می‌شود. این شهر نسبت به مراکز بزرگ‌تر جنوب شرقی کشور خیلی آرام‌تر است. شهر بریزبِین پس از ملبورن و سیدنی یکی از بی‌نظیرترین شهرهای استرالیا است. این شهر رود بریزبِین را در خود جای‌داده و از شرق با دریا و از غرب به رشته‌کوه‌های گریت دیوایدینگ رنج (Great Dividing Range) می‌رسد. با توجه به شرایط جغرافیایی که شهر بریزبِین دارد در بیشتر اوقات سال این شهر دارای هوایی گرم است. البته میانگین بیشترین حد دما در بریزبِین تقریباً بیست و شش درجه سانتی گراد است.

این شهر سالانه پذیرای گردشگران بسیار زیادی از تمام دنیاست. به‌ویژه ماه‌های نوامبر تا مارچ که بهترین زمان ممکن برای گردش در این شهر شمرده می‌شود. در این ماه‌ها به‌آسانی می‌توانید در این شهر به شنا بپردازید. در فصل‌های پاییز و زمستان دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و نسیم‌های ملایم و خنکی شروع به وزیدن می‌کند.

دانشگاه‌های کوئینزلند

شهر بریزبین (Brisbane):

دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)

دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند (Queensland University of Technology)

دانشگاه کاتولیک استرالیا (Australian Catholic University)

دانشگاه باند (Bond University)

شهر گلدکست (Goldext):

دانشگاه گریفیث (Griffith University)

شهر توومبا (Toomba):

دانشگاه کوئینزلند جنوبی (University of South Queensland)

شهر سان شاین کوست (SunshineCost):

دانشگاه سان شاین کوست (SunshineCost University)

شهر راکهمپتون (Rockhampton):

دانشگاه کوئینزلند مرکزی (Central University of Queensland)

شهر تاونزویل (Townsville):

دانشگاه جیمز کوک (James Cook University)

 

ایالت کوئینزلند یکی از ایالت‌های کشور استرالیا بوده که تقریباً ۵ میلیون نفر جمعیت و ۱۸۵۲۶۴۲ کیلومترمربع مساحت دارد. به خاطر وسعت زیاد و ساحلی بودن دارای آب‌وهوای متنوعی است. بسیار خب دوستان عزیز اگر هنوز با خواندن این مقاله سؤالی در ذهن دارید می‌توانید با مشاوران مجرب ما در ویزاپیک در تماس باشید.

منبع این مطلب