یبوست + راهکارهای درمان خانگی

زمان مطالعه: ۷ دقیقهرفع یبوست یکی از معضلات گوارشی است که بسیاری از افراد به آن دچار هستند. این مشکل شاید به نظر خیلی مهم نباشد اما این را باید حتما در نظر داشت افراد مبتلا به آن باید در اسرع وقت و پیش از نشان دادن سایر بیماری ها لازم است که درمان شود.
اگر بیماری شدت گرفته و مزمن شود، می تواند سخت باشد ولی معمولا درمان راحتی دارد و با راه های خانگی و ساده می توان آن را درمان کرد. در این مقاله به راه های درمان این بیماری گوارشی و نکاتی در رابه با آن، به طور جامع و اثبات شده خواهیم پرداخت.
یبوست چیست؟ در ابتدای راه برای درمان و رفع یبوست باید این بیماری را شناخت. بنابراین در ادامه توضیحات مختصری در رابطه با آن عرض میکنم.
یبوست به سفت شدن، خشک شدن و تکه تکه شدن مدفوع گفته می شود که در طی آن اجابت مزاج با سختی مواجه می شود و برای فرد بیمار آزار دهنده است.
نکته: یبوست به مادر بیماری ها معروف است و بسیاری از بیماری ها به وجود این بیماری وابسته هستند و پدید می آیند.
علائم یبوست چیست؟ نفخ شکم افزایش گاز معده کم شدن حرکات روده ای اجابت مزاج دردناک. ۱٫ افزایش گاز معده و نفخ یکی از اولین علا..

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رفع یبوست یکی از معضلات گوارشی است که بسیاری از افراد به آن دچار هستند. این مشکل شاید به نظر خیلی مهم نباشد اما این را باید حتما در نظر داشت افراد مبتلا به آن باید در اسرع وقت و پیش از نشان دادن سایر بیماری ها لازم است که درمان شود.

اگر بیماری شدت گرفته و مزمن شود، می تواند سخت باشد ولی معمولا درمان راحتی دارد و با راه های خانگی و ساده می توان آن را درمان کرد. در این مقاله به راه های درمان این بیماری گوارشی و نکاتی در رابه با آن، به طور جامع و اثبات شده خواهیم پرداخت.

یبوست چیست؟

در ابتدای راه برای درمان و رفع یبوست باید این بیماری را شناخت. بنابراین در ادامه توضیحات مختصری در رابطه با آن عرض میکنم.

یبوست به سفت شدن، خشک شدن و تکه تکه شدن مدفوع گفته می شود که در طی آن اجابت مزاج با سختی مواجه می شود و برای فرد بیمار آزار دهنده است.

نکته: یبوست به مادر بیماری ها معروف است و بسیاری از بیماری ها به وجود این بیماری وابسته هستند و پدید می آیند.

علائم یبوست چیست؟

  • نفخ شکم
  • افزایش گاز معده
  • کم شدن حرکات روده ای
  • اجابت مزاج دردناک.

۱٫ افزایش گاز معده و نفخ

یکی از اولین علائم یبوست نفخ شکم و زیاد شدن شدید گاز معده است. این علائم ناشی از تجمع بیش از حد مواد زائد و پسماند غذاها در روده ها است.

وقتی غذا در روده ها بماند و دفع نشود تولید گاز می کند. اگر این گاز خارج نشود، نفخ به وجود می آورد. این گاز بیش از حد، از مدفوع گیر افتاده در روده ها تولید می شود که با اجابت مزاج کاهش پیدا می کند.

۲٫ کم شدن حرکات روده و ایجاد یبوست

کم شدن حرکات روده را می توان یکی از عوامل ایجاد کننده یبوست دانست ولی یبوست هم می تواند باعث کندی حرکات روده و کم شدن آنها شود. کم شدن و کند شدن حرکات روده به دلیل تاخیر در اجابت مزاج است که گاهی عمدا اتفاق می افتد.

۳٫ اجابت مزاج دردناک

سخت شدن دفع مدفوع یکی از علائم شایع یبوست است که به دلیل دردناک و آزار دهنده بودن، بسیاری از بیماران را به مطب دکتر ها و بیمارستان ها می کشاند.

سخت شدن اجابت مزاج در اثر خشکی بیش از حد مدفوع به وجود می آید. هرچه مدفوع زمان بیشتری در روده باقی بماند، خشک تر می شود زیرا روده بزرگ محل جذب آب است. البته گاهی نیز خوردن غذاهای با طبع خشک مانند انواع فست فودها و غذاهای فراوری شده، باعث خشک شدن مدفوع می شود.

بیشتر بخوانیم: ۱۰ راهکار خانگی برای درمان یبوست کودکان

علل ایجاد یبوست چیست؟

علت های عمده ابتلا به یبوست در نوع غذایی استفاده می شود و به طور کلی به سبک زندگی باز می گردد. کسانی که بیشتر از غذاهای با طبع خشک استفاده می کنند و اجابت مزاج را به تاخیر می اندازند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

برخی از مشکلات مربوط به روده و معده هم می تواند سبب بروز یبوست شود که دراین موارد رفع یبوست را مشکل می کند.

درمان و رفع یبوست در خانه

درمان رفع یبوست در خانه

اگر یبوست ناشی از سبک غلط زندگی باشد، در خانه و با درمان های خانگی قابل برطرف شدن است. با اصلاح سبک زندگی و غذا خوردن و مصرف میوه، سبزی و غذاهایی که ملین هستند می توانید به جنگ آن بروید.

ولی اگر یبوست یک بیماری زمینه ای باشد برای درمان آن باید ابتدا بیماری زمینه ای درمان شود. در این بخش به ارائه چند روش خانگی برای رفع یبوست می پردازیم.

برای درمان یبوست چی بخوریم؟

فیبر باعث زیاد شدن حجم مدفوع می شود و این افزایش حجم در رفع یبوست نقش اساسی دارد. لذا در ادامه به معرفی میوه ها و سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی دارند می پردازیم.

۱٫ سبزیجات سبز برگ و رفع یبوست

انواع سبزی مانند اسفناج، تره، شاهی، کاسنی، برگ ترب و تربچه، ریحان، پونه، پیازچه، برگ چغندر، کاهو، ریواس و هر گیاه با برگ سبز در کاهش و رفع یبوست موثر است. این مواد با داشتن فیبر بالا در دفع راحت تر مدفوع موثر هستند.

۲٫ میوه ها

بسیاری از میوه های تابستانه طبع ملین دارند و در رفع یبوست بسیار مفید هستند. خانواده آلوها، آلبالو، انجیر، سیب و گلابی از میوه های تابستانه ای هستند که در درمان یبوست کارساز هستند.

این میوه ها علاوه بر داشتن محتوای فیبر بالا از آب زیادی هم برخوردار هستند که در رفع یبوست و راحت تر شدن اجابت مزاج نقش مهمی دارند. مرکبات و کیوی هم با دارا بودن فیبر زیادی که دارند می توانند در رفع یبوست کمک کننده باشند.

۳٫ مایعات گرم

بسیاری از مایعات گرم می توانند در رفع یبوست تاثیر گذار باشند. مایعات گرم با نرم کردن معده و روده حرکات روده ها را بیشتر می کنند.

از این مایعات می توان به مخلوط خاکشیر و آب گرم اشاره کرد. این مایع شاف بخش تاثیر زیادی در درمان یبوست دارد و حتما باید ناشتا و گرم خورده شود تا تاثیر خود را داشته باشد.

۴٫ میوه های خشک

اگر از مصرف مواد غذایی که صرف نظر کنیم، برای رفع فوری یبوست می توان به انواع لواشک، آلبالو خشکه، تمر هندی و آلو بخارا اشاره کرد.

علاوه بر این موارد انجیر خشک، برگه زردآلو و حتی انواع میوه های خشک دیگر می توانند به عنوان یک مسهل عالی عمل کنند. برای بهره از آنها می توانید آنها را به عنوان یک میان وعده مفید و درمانگر به صورت خشک یا خیس خورده در آب ولرم، استفاده کنید تا نتیجه مطلوب از آن را دریافت کنید.

بیشتر بخوانیم: سندروم روده تحریک پذیر چیست و چگونه درمان می شود؟

۵٫ دانه های مفید برای رفع یبوست

تخم شربتی، تخم کتان و تخمه آفتابگردان از دانه های مقوی و ملینی هستند که با داشتن فیبر فراوان کمک زیادی می کند.

۶٫ ریشه های خوراکی

کنگر، ترب، شلغم، سیب زمین ترشی، سیب زمین شیرین و تربچه از ریشه های خوراکی هستند که علاوه بر داشتن فیبر فراوان و افزایش حجم مدفوع، به دلیل خواص ملینی هم که دارند، در درمان یبوست کارساز هستند.

۷٫ حبوبات

حبوباتی مانند نخود، نخود فرنگی و انواع لوبیاها به دلیل داشتن فیبر بالا در حجم کم باعث افزایش حجم مدفوع می شوند.

۸٫ آلوئه ورا

این گیاه پرخاصیت به نام صبر زرد هم شناخته می شود و گونه های مختلفی دارد. از مغز ژله ای این گیاه برای درمان بیماری های پوستی استفاده های فراوانی می شود. این گیاه تنها برای بیماری های پوستی مفید نیست. اگر به صورت خوراکی مصرف شود برای درمان یبوست هم مفید است.

۹٫ زیتون و روغن زیتون

هم زیتون و هم روغن زیتون برای رفع یبوست بسیار پر کاربرد و کارگشا هستند. البته روغن زیتون از خود زیتون کارایی بیشتری دارد. اگر بتوانید روغن زیتون را بخورید برای رفع یبوست بسیار موثر است.

روغن زیتون و زیتون به دلیل فیبر بالا، روغن فراوان و خاصیت ملین بودن برای درمان این بیماری به کار برده می شود. به طور روغن های طبیعی برای درمان این بیماری به کار می روند.

۱۰٫ مغز ها و آجیل

یکی از راه های دریافت فیبر که باعث زیاد شدن حجم مدفوع می شود، استفاده از مغز ها است. مغزها را به صورت یک میان وعده مصرف کنید و سعی کنید از همه انواع آجیل استفاده کنید. اما نکته ای که در رابطه با آجیل ها و مغزها باید در نظر داشته باشید این است که آنها را باید کامل جوید تا خود آنها به علتی برای ابتلا به یبوست تبدیل نشوند.

۱۱٫ تغییر در سبک زندگی

  • بهتر است از خوراکی های طبیعی و غذاهایی که در خانه تهیه می شود استفاده کنید.
  • از مصرف فست فود ها پرهیز کنید.
  • آب بیشتری مصرف کنید.
  • اجابت مزاج را به تاخیر نیندازید.
  • در برخی موارد که یبوست سابقه طولانی دارد، افراد احساس پر بودن و دفع مدفوع را ندارند، بهتر است در حالت دفع قرار بگیرند تا بدن آنها به مرور به عادت کند.
  • برای اجابت مزاج وقت بگذارید و در روز یک بار سعی کنید برای دفع مدفوع خود تلاش کنید.
  • از خوراکی های حاوی ملین استفاده کنید.
  • در نهایت اینکه ورزش کنید. ورزش می تواند به رفع یبوست در دراز مدت و داشتن یک زندگی بهتر به شما کمک زیادی کند.
  • خواب شبانه کافی و صبح بیدار شدن زود را برای درمان و رفع یبوست باید جدی بگیرید.

عرق گیاهی برای رفع یبوست

عرقیجات و درمان با داروهای سنتی، اغلب توصیه هایی هستند که برای این مشکل گوارشی نتیجه داده اند. به همین دلیل بهترین و موثرترین گزینه ها را برایتان در این قسمت معرفی خواهیم کرد. به موارد زیر توجه کنید:

  • عرق رازیانه و یا استفاده از دمنوش رازیانه
  • عرق کاسنی ترکیب شده با مقداری عسل و آب ولرم
  • شربت گلاب و یا دمنوش گل محمدی برای رفع سریع یبوست
  • عرق بابونه برای سرعت بخشیدن به حرکات روده و رفع یبوست گزینه بسیار موثری است
  • سِنا یکی از ملین های عالی است که می توان از عرق سِنا و همینطور دم کرده سِنا برای این منظور استفاده کنید

بیشتر بخوانیم: استفراغ خونی ؛ علل، عوارض و راه‌های درمان آن

هشدار برای یبوست

اگر یبوست شما بیش از سه هفته بطول بیانجامد حتما به پزشک مراجعه کنید. یبوست از علائم بسیاری از بیماری های مزمن روده ای است.

اگر ورم و نفخ شدیدی در شکم دارید، اگر در مدفوع خود خون می بینید، اگر به صورت دوره ای یبوست و اسهال را تجربه می کنید، اگر رفلاکس معده و علائم بازگشت غذا به مری را دارید؛ بهتر است سریعا برای درمان به پزشک مراجعه کنید. یبوست می تواند از علائم بیماری هایی مانند موارد زیر باشد:

  • ورم طحال
  • کولیت روده
  • روده تحریک پذیر
  • ناراحتی های معده
  • گاهی سرطان روده بزرگ

این بیماری های جز بیماری هایی هستند که درمان سختی دارند و نیاز به درمان های اساسی دارند و درمان های خانگی برای آنان کافی نیست.

برخی از افراد هم دارای طبع خشک هستند، این افراد مستعد این بیماری هستند، برای این افراد مصرف بیشتر آب در طول روز مخصوصا در فصل تابستان توصیه می شود. خوردن خوراکی های ملین که در بالا به آنها اشاره شد، برای رفع یبوست کسانی که طبعی خشک دارند بسیار مفید است.

برای مشاهده انواع مکمل ضد یبوست، کلیک کنید.

شناخت بیماری هایی که به دنبال یبوست ایجاد می شود

ایجاد یبوست

یبوست همچنین می تواند عامل به وجود آورنده بسیار از بیماری های مختلف باشد. از مزمن ترین و شایع ترین این بیماری ها می توان به شقاق مقعد و هموروئید (بواسیر) اشاره کرد. این دو بیماری از بیماری های مزمن دستگاه گوارش هستند که تنها راه درمان آنها جراحی است.

از دیگر بیماری هایی که این بیماری مسبب آنهاست می توان به لک و جوش پوستی اشاره کرد.
در یبوست مدفوع دیرتر از وقت مقرر از بدن خارج می شود که در نتیجه مواد زائد توسط روده بزرگ جذب می شود و با ادامه یبوست این مواد زائد از طریق پوست دفع می شوند که در اثر آن عوارض پوستی را به دنبال خواهد داشت.

از آنجایی که در این بیماری مدفوع برای مدت طولانی در روده ها می ماند، حرکات روده ای هم می شود و در پی آن فضا برای مواد خوراکی در وعده های غذایی بعدی به وجود نمی آید. خوردن غذا در وعده بعدی در معده حبس و فاسد می شود. در پی این سلسله اعمال، بیماری های معده، رفلاکس معده، بوی بد دهان و بی اشتهایی به وجود می آید.

نکات پایانی

رفع یبوست با راهکارهای درمانی خانگی املا امکان پذیر است. اما زمانی که در طولانی مدت فرد با این مشکل مواجه باشد، لازم است تا برای پی بردن به مشکلات زمینه ای و پیش گرفتن درمان مناسب با شرایط حتما به پزشک مراجعه کرد.

نوشته یبوست + راهکارهای درمان خانگی اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.