آزمایش ویروس HPV

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص می‌دهد، ویروسی که می‌تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی، سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم شود.

پزشک ممکن است آزمایش HPV را در موارد زیر توصیه کند:

  • تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد و سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASCUS) را نشان داد.
  • شما ۳۰ سال یا بیشتر سن دارید

تست HPV فقط برای زنان در دسترس است. هنوز هیچ آزمایش HPV برای تشخیص ویروس در مردان وجود ندارد. با این حال، مردان ممکن است به HPV آلوده شده و ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

چرا باید آزمایش ویروس HPV بدهیم؟

تست HPV یک تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم است، اما این آزمایش به شما نمی گوید که سرطان دارید یا خیر. در عوض، آزمایش ویروس HPV، ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود، در بدن شما را تشخیص می‌دهد. انواع خاصی از HPV – از جمله نوع ۱۶ و ۱۸ – خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

دانستن اینکه آیا یک نوع HPV دارید که شما را در معرض خطر سرطان دهانه رحم قرار می دهد، به این معنی است که شما و پزشکتان بهتر می توانید برای مراحل بعدی مراقبت های بهداشتی خود تصمیم بگیرید. این مراحل ممکن است شامل نظارت بر پیگیری، آزمایش های بیشتر یا درمان سلول های غیر طبیعی باشد.

استفاده روتین از تست HPV زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود و خیلی مفید نیست. ویروس HPV از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و در افراد جوان بسیار شایع است – اغلب، نتایج آزمایش مثبت خواهد بود. با این حال، عفونت های HPV اغلب در طی یک یا دو سال خود به خود از بین می روند.

تغییرات دهانه رحم که منجر به سرطان می شود معمولاً چندین سال – اغلب ۱۰ سال یا بیشتر – طول می کشد تا ایجاد شود. به همین دلیل، ممکن است به جای اینکه فوراً تحت درمان قرار بگیرید، یک دوره انتظار هوشیارانه را دنبال کنید.

خطرات

مانند هر آزمایش غربالگری، آزمایش HPV خطر نتایج مثبت یا منفی کاذب را به همراه دارد.

نتیجه مثبت اشتباه.

نتیجه آزمایش مثبت کاذب نشان می دهد که شما دارای یک نوع پرخطر HPV هستید در حالی که واقعاً آن را ندارید. یک نتیجه مثبت کاذب می تواند منجر به اقدامات پیگیری غیرضروری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی و اضطراب بی مورد از نتایج آزمایش شود.

نتیجه منفی اشتباه.

نتیجه آزمایش منفی کاذب به این معنی است که شما واقعاً عفونت HPV دارید، اما آزمایش نشان می دهد که اینگونه نیستید. این ممکن است باعث تاخیر در آزمایش‌ها یا روش‌های مناسب بعدی شود.

سوالات متداول ویروس HPV و زگیل تناسلی

طرز انجام آزمایش ویروس HPV

قبل از انجام آزمایش HPV هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. با این حال، از آنجایی که آزمایش HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ انجام می‌شود، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند:

  • به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از آمیزش، دوش یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم ها، کرم ها یا ژله های اسپرم کش خودداری کنید.
  • سعی کنید آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود انجام ندهید. آزمایش را می توان هر زمان داد، اما پزشک شما باید نمونه بهتری از سلول ها را در زمان دیگری از چرخه شما جمع آوری کند.

آنچه باید انتظار داشته باشید

آزمایش HPV معمولاً همزمان با آزمایش پاپ انجام می شود – آزمایشی که سلول های دهانه رحم را جمع آوری می کند تا ناهنجاری ها یا وجود سرطان را بررسی کند. تست HPV را می توان با استفاده از همان نمونه از تست پاپ یا با جمع آوری نمونه دوم از کانال دهانه رحم انجام داد.

آزمایش ترکیبی پاپ-HPV در مطب پزشک انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود که لباس را به طور کامل یا فقط از کمر به پایین درآورید. با زانوهای خمیده روی میز امتحان به پشت دراز می کشید. پاشنه های شما در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می گیرند.

پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می‌کند. اسپکولوم دیواره های واژن را از هم جدا می کند تا پزشک شما به راحتی دهانه رحم شما را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شما شود. گاهی اوقات زمانی که اسپکولوم برای اولین بار وارد می شود احساس سردی می کند.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و یک دستگاه خراش دادن مسطح به نام اسپاتول از سلول های دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. این کار ضرری ندارد و حتی ممکن است نمونه گیری را احساس نکنید.

علائم ویروس HPV چیست؟

بعد از آزمایش ویروس HPV

پس از انجام تست، می توانید بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی روزانه خود بپردازید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید انتظار دریافت نتایج آزمایش خود را داشته باشید.

نتایج آزمایش HPV

نتایج آزمایش HPV شما مثبت یا منفی خواهد بود.

تست HPV مثبت.

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که شما یک نوع HPV پرخطر دارید که با سرطان دهانه رحم مرتبط است. این بدان معنا نیست که شما در حال حاضر سرطان دهانه رحم دارید، اما این یک علامت هشدار دهنده است که سرطان دهانه رحم ممکن است در آینده ایجاد شود.

پزشک شما احتمالاً یک آزمایش بعدی را در یک سال توصیه می کند تا ببیند آیا عفونت از بین رفته است یا برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم.

تست HPV منفی.

نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که شما هیچ یک از انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود ندارید.

بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را به عنوان مرحله بعدی توصیه کند:

نظارت معمولی اگر سن شما بیش از ۳۰ سال است و تست HPV شما منفی و تست پاپ شما نرمال است، از برنامه توصیه شده کلی برای تکرار هر دو آزمایش در پنج سال پیروی خواهید کرد.

کولپوسکوپی

در این روش پیگیری، که در صورت غیرطبیعی بودن تست پاپ توصیه می‌شود، پزشک از یک لنز بزرگ‌نمای مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می‌کند.

بیوپسی

در این روش، که معمولا همزمان با کولپوسکوپی انجام می شود، پزشک نمونه ای از سلول های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی دقیق تر زیر میکروسکوپ می گیرد.

حذف سلول های غیر طبیعی دهانه رحم.

برای جلوگیری از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن مناطقی از بافت حاوی سلول‌های غیرطبیعی پیشنهاد کند.

مراجعه به متخصص.

اگر نتایج تست پاپ یا HPV غیرطبیعی باشد، احتمالاً پزشک شما را برای معاینه کولپوسکوپی به متخصص زنان ارجاع می دهد. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که شما ممکن است سرطان داشته باشید، ممکن است برای درمان به یک دکتر متخصص در درمان سرطان دستگاه تناسلی زنان (متخصص انکولوژیک زنان) ارجاع داده شوید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی ارگ یکی از بهترین آزمایشگاه های غرب تهران با مجهزترین تجهیزات و پوشش انواع بیمه پایه و بیمه تکمیلی آزمایشات شما را انجام می دهد.