آشنایی با ورق های فولادی آلیاژی St52،A283 و ورق استیل A516

ورق فولادی آلیاژی نوعی فولاد است که حاوی عناصر آلیاژی اضافی مانند کروم، نیکل و مولیبدن با آهن است، این عناصر آلیاژی ریزساختار فولاد را تغییر می دهند و در نتیجه باعث بهبود خواص مکانیکی مانند افزایش استحکام، سختی و دوام بیشتر ورق فولادی معمولی می شوند. ترکیب ورق فولادی آلیاژی بسته به خواص و کاربرد مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

عناصر آلیاژی در مقادیر دقیق برای دستیابی به ویژگی های خاص مانند مقاومت در برابر خوردگی، پایداری در دمای بالا یا مقاومت در برابر سایش اضافه می شوند. ورق فولادی آلیاژی از طریق فرآیندهای مختلفی از جمله ذوب، ریخته گری، نورد گرم و نورد سرد تولید می شود. ورق های فولادی آلیاژی به شکل های مختلفی چون  صفحه، ورق و کلاف با ضخامت ها و ابعاد مختلف تولید میشوند.

 

ورق فولادی :St52

 

یک ورق فولادی با مقاومت بالا و کم آلیاژ است. این یک نوع فولاد ساختاری است، به این معنی که برای استفاده در ساخت و ساز یا سایر کاربردهایی که به استحکام و دوام بالا نیاز است، طراحی شده است. فولاد St52 به دلیل جوش پذیری عالی خود شناخته شده است و اغلب در تولید سازه های جوش داده شده مانند پل ها، ساختمان ها و سایر تجهیزات سنگین استفاده می شود.

ورق فولادی  آلیاژی St52 همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، که آن را برای استفاده در محیط های خشن که قرار گرفتن در معرض رطوبت یا سایر عناصر خورنده نگران کننده است، ایده آل می کند. به طور کلی،  ورق استیل St52 بهترین انتخاب برای ساخت قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین- جرثقیل‌ها یا بولدوزرها است.

 

ورق استیل St52: یک استاندارد فولاد آلمانی (DIN 17100) برای فولاد ساختاری کم کربن و استحکام بالا با حداقل استحکام ۳۵۵ مگاپاسکال است. این به دلیل خواص کششی و استحکام خوب خود شناخته شده است که آن را برای کاربردهای مختلف ساختاری مناسب می کند.

 

ترکیب شیمیایی: فولاد St52 ترکیب شیمیایی نسبتا ساده ای دارد. این یک فولاد غیر آلیاژی است که عمدتاً از کربن، منگنز، گوگرد و فسفر تشکیل شده است. ترکیب دقیق ممکن است بسته به فرآیند تولید و استانداردها کمی متفاوت باشد.

 

خواص مکانیکی: فولاد St52 به دلیل خواص مکانیکی آن، از جمله استحکام کششی بالا و حداقل استحکام ۳۵۵ مگاپاسکال، ارزشمند است. این ویژگی ها آن را برای کاربردهای سازه ای و مکانیکی که در آن استحکام و ظرفیت باربری مهم است، مناسب می کند.

 

کاربردها: فولاد ساختاری St52 در طیف گسترده ای از کاربردها مانند ساخت پل ها، ساختمان ها، ماشین آلات و شاسی وسایل نقلیه استفاده می شود. همچنین معمولاً در سازه های جوش داده شده استفاده می شود.

جوش پذیری: فولاد St52 با استفاده از تکنیک های جوشکاری استاندارد قابل جوش است و می توان آن را به اشکال و ساختارهای مختلف ساخت. با این حال، روش های جوشکاری مناسب باید برای حفظ یکپارچگی مواد دنبال شود.

 

مقاومت در برابر خوردگی: St52  یک فولاد مقاوم در برابر خوردگی نیست و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت و محیط های خشن ممکن است مستعد زنگ زدگی و خوردگی باشد. به این ترتیب، ممکن است برای کاربرد در شرایط خورنده نیاز به پوشش های محافظ یا درمان داشته باشد.

 

در دسترس بودن: ورق ها و صفحات فولادی St52 به راحتی از تامین کنندگان فولاد در اندازه ها و ضخامت های مختلف در دسترس است، که آن را برای پروژه های مختلف ساختاری و ساختمانی قابل دسترسی می کند.

 

ورق فولادیA283 :

 

این نوع ورق که در واقع همان استاندارد ASTM A283 است که با نام   A283رایج شده و استفاده میشود. این نوع ورق های فولادی کربنی با مقاومت کششی کم و متوسط است.

ASTM A283 به چندین گرید از جمله A283 Grade A،A283 Grade B،A283 Grade C و A283 Grade D دسته بندی می شود. این گریدها از نظر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی متفاوت هستند.

ترکیب شیمیایی: ترکیب شیمیایی فولاد A283 بسته به عیار می تواند کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی، حاوی سطح کم تا متوسط کربن (حدود ۰٫۲۴٪ حداکثر) است که آن را به یک فولاد کربنی ملایم تبدیل می کند. سایر عناصر موجود عبارتند از منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیکون که بر اساس عیار نیز متفاوت است.

 

خواص مکانیکی: فولاد A283 به دلیل استحکام کششی و استحکام نسبتا کم خود شناخته شده است که آن را برای کاربردهای ساختاری عمومی مناسب می کند. برای کاربردهای که تحت فشار بالا و یا تحمل بارسنگین است  طراحی نشده است.

 

کاربردها: فولاد ASTM A283 معمولاً در ساخت ساختمان ها، پل ها و سایر سازه ها استفاده می شود. همه کاره و مقرون به صرفه است، و آن را به یک انتخاب محبوب برای طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند که در آن استحکام بالا یک نیاز اولیه نیست.

 

جوش پذیری: فولاد A283 به طور کلی قابل جوش است و به راحتی می توان آن را در اشکال و ساختارهای مختلف ساخت. برای حفظ یکپارچگی مواد باید از تکنیک های جوشکاری مناسب استفاده شود.

 

مقاومت در برابر خوردگی: مانند اکثر فولادهای کربنی،ورق فولاد A283 در برابر خوردگی، به ویژه در محیط های سخت، حساس است. استفاده از پوشش های محافظ مناسب یا انتخاب مواد متفاوت برای کاربردهایی که مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم است، بسیار ضروری و مهم است.

 

در دسترس بودن: فولاد A283 به طور گسترده در دسترس است و می توان آن را از تامین کنندگان و تولید کنندگان مختلف فولاد تهیه کرد. اغلب در ورق ها و صفحات فولادی نورد شده استفاده می شود که معمولاً در اندازه ها و ضخامت های مختلف موجود هستند.

 

شایان ذکر است که مشخصات ASTM A283 یک استاندارد فولاد آلیاژی نیست. در عوض، به فولاد کربنی اشاره دارد. فولادهای آلیاژی دسته جداگانه ای از فولاد هستند که شامل عناصر آلیاژی مختلف برای افزایش خواص خاص مانند استحکام، سختی و مقاومت در برابر سایش یا خوردگی می شود.

 

ورق فولادی A516:

 

این نوع ورق به ویژه  ASTM A516، یک مشخصات رایج برای صفحات فولاد کربنی با کیفیت مخزن تحت فشار (PVQ) است. این صفحات در درجه اول برای خدمات با دمای متوسط و پایین طراحی شده اند که در آن سختی برش به شدت مد نظر است. مشخصات A516 معمولاً با کاربردهای دیگ و مخازن تحت فشار همراه است و شامل چندین درجه مختلف است که A516 Grade 70 یکی از پرکاربردترین آنها است.

ترکیب شیمیایی: ترکیب شیمیایی فولاد A516 بسته به عیار خاص متفاوت است، اما به طور کلی، فولاد کم کربن تا متوسط با عناصر آلیاژی اضافی است. به عنوان مثال، A516 Grade 70، معمولاً حاوی کربن (حدود ۰٫۲۷٪ – ۰٫۳۱٪)، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون و عناصر دیگری مانند مس، نیکل و کروم است. ترکیب دقیق ممکن است بر اساس مشخصات سازنده متفاوت باشد.

 

خواص مکانیکی: فولاد A516 به دلیل ترکیب عالی از استحکام و چقرمگی شناخته شده است. دارای استحکام کششی بالا، استحکام تسلیم و مقاومت در برابر ضربه است. این امر آن را به ویژه برای کاربردهایی که فولاد در معرض شرایط فشار بالا و دمای پایین قرار می‌گیرد، مانند دیگ‌ها و مخازن تحت فشار، مناسب است.

 

کاربردها: ورقهای فولادی آلیاژی A516 عمدتاً در ساخت مخازن تحت فشار به ویژه برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز استفاده می شود. آنها همچنین در تاسیسات تولید برق و سایر کاربردهای صنعتی که در آن نگهداری سیالات یا گازهای تحت فشار ضروری است استفاده می شود.

 

جوش پذیری: فولاد A516 به طور کلی قابل جوش است و می تواند با استفاده از تکنیک های مختلف جوشکاری ساخته شود. با این حال، پیروی از روش های خاص برای اطمینان از یکپارچگی مواد، به ویژه با توجه به کاربردهای حیاتی که برای آنها استفاده می شود، مهم است.

 

مقاومت در برابر خوردگی: فولاد A516 به خودی خود در برابر خوردگی مقاوم نیست و ممکن است به پوشش‌های اضافی یا اقدامات حفاظتی نیاز داشته باشد، به ویژه در محیط‌هایی که احتمال خوردگی وجود دارد. وهمچنین نگهداری و بازرسی مناسب برای اطمینان از عملکرد بلند مدت از این نوع ورق های فولادی بسیار مهم است.

 

در دسترس بودن: ورق ها و صفحات فولادی آلیاژی A516 به راحتی از تامین کنندگان فولاد در اندازه ها و ضخامت های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای های مصرف کننده گان و با توجه به میزان فشار محیطی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد در دسترس هستند.

 

کارشناسان مجموعه بازرگانی پلیت استیل یک آماده ارائه مشاوره، توضیحات و شرایط خرید و فروش انواع ورق های فولادی نورد سرد و گرم، فولادی گالوانیزه، رنگی، روغنی، سیاه و… به مشتریان گرانقدر می باشند که می توانید با آن ها در ارتباط باشید.