آیا خواص قارچ شیتاکه را می‌دانید؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقهآیا تا به حال اسم قارچ شیتاکه به گوشتان خورده است؟ از خواص قارچ شیتاکه چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تفاوت قارچ شیتاکه با گانودرما را می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا تک تک این سوالات را پاسخ دهیم و شما را با خواص بی نظیر این قارچ بیشتر آشنا کنیم.
قارچ شیتاکه چیست؟ قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین قارچ های خوراکی در جهان است که حاوی مقادیر بالایی ویتامین است. هم اکنون قارچ شیتاکه از جمله ترکیباتی است که در انواع قرص‌های تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.
قارچ شیتاکه، قارچ خوراکی ژاپنی است که خواص دارویی بسیار قوی ای دارد و برای درمان بیماری هایی که نسبت به داروهای شیمیایی مقاوم هستد ، استفاده می شود.
قارچ شیتاکه (Shiitake Mushroom) قارچی خوراکی و دارویی است که در دسته قارچ‌های چتری و رده کلاه قارچان قرار می‌گیرد و در کشورهای چین، ژاپن، جنوب شرقی آسیا و نیوزلند به صورت خودرو رشد می‌کند. جالب است بدانید که این قارچ دارویی در درمان بیماری‌هایی که به داروهایی شیمیایی مقاوم هستند بسیار موثر عمل می‌کند.
قارچ شیتاکه طعمی غنی و خواصی منحصر به فرد دارد. خاصیت آنتی اک..

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیا تا به حال اسم قارچ شیتاکه به گوشتان خورده است؟ از خواص قارچ شیتاکه چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تفاوت قارچ شیتاکه با گانودرما را می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا تک تک این سوالات را پاسخ دهیم و شما را با خواص بی نظیر این قارچ بیشتر آشنا کنیم.

قارچ شیتاکه چیست؟

قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین قارچ های خوراکی در جهان است که حاوی مقادیر بالایی ویتامین است. هم اکنون قارچ شیتاکه از جمله ترکیباتی است که در انواع قرص‌های تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

قارچ شیتاکه، قارچ خوراکی ژاپنی است که خواص دارویی بسیار قوی ای دارد و برای درمان بیماری هایی که نسبت به داروهای شیمیایی مقاوم هستد ، استفاده می شود.

قارچ شیتاکه (Shiitake Mushroom) قارچی خوراکی و دارویی است که در دسته قارچ‌های چتری و رده کلاه قارچان قرار می‌گیرد و در کشورهای چین، ژاپن، جنوب شرقی آسیا و نیوزلند به صورت خودرو رشد می‌کند. جالب است بدانید که این قارچ دارویی در درمان بیماری‌هایی که به داروهایی شیمیایی مقاوم هستند بسیار موثر عمل می‌کند.

قارچ شیتاکه طعمی غنی و خواصی منحصر به فرد دارد. خاصیت آنتی اکسیدان این قارچ حتی توانایی از بین بردن باکتری‌های فعال دهان را دارد؛ به همین دلیل طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است و حتی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین قارچ های خوراکی در دستور پخت‌های بین المللی شده است.

بیشتر بخوانیم: بهترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی کدامند؟

در آشپزی بودایی از قارچ شیتاکه برای تهیه سوپ استفاده می‌شده است و در قدیم به دلیل این که امکان کشت آن وجود نداشته، بسیار گران‌قیمت بوده است؛ در نهایت در قرن بیستم پرورش گسترده و تجاری این قارچ به منظور فروش سراسری آن شروع شد.

در ایران محققان این قارچ را در استان خراسان رضوی پرورش داده اند و قرار است که در چند سال آینده به کشت انبوه رسیده و وارد برنامه غذایی مردم شود.

تفاوت قارچ شیتاکه با گانودرما

قارچ شیتاکه (کینوکو) با قارچ گانودرما کاملا متفاوت است. قارچ شیتاکه حاوی ترکیب AHCC است و قارچ گانودرما حاوی ترکیب لوسیدوم lucidum است.

در سایت های پزشکی خواص گانودرما در دسته بندی شواهد ناکافی تقسیم بندی شده اند و توصیه ای به پزشکان برای تجویز آن برای مراجعین نشده است. یعنی مدرک پزشکی و تحقیقات کلینیکی کافی برای این تاثیرات انجام نشده و فوایدی که برای آن گفته می شود فقط حالت تجربی دارد و از نظر علمی اثبات نشده است. در واقع گانودرما حتی در حدی مطرح نیست که تحقیقات جدی ای هم روی آن انجام نشده است.

در صورتی که درباره خواص قارچ شیتاکه مقالات متعدد و بیشماری در سطح جهانی وجود دارد. در ادامه به بررسی تفضلی خواص قارچ شیتاکه خواهیم پرداخت.

قارچ شیتاکه چه خاصیتی دارد؟

به طور کلی این قارچ به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث سلامت قلب می‌شود. در ادامه به تفکیک، تمامی خواص قارچ شیتاکه را برای شما بررسی می‌کنیم. از دست ندهید!

بیشتر بخوانیم: علائم قارچ سیاه ؛ بیماری موكورمیكوز چیست؟

تقویت سیستم ایمنی

مصرف این قارچ باعث افزایش تولید سیرتوئین در بدن شده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مقادیز زیاد پلی ساکارید موجود در این قارچ، باعث بالا رفتن سطح ایمنی شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی، بروز التهاب و ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

ماده‌ای منحصر به فرد به نام لنتینان در قارچ شیتاکه وجود دارد که در آزمایش انجام شده روی موش‌ها، باعث افزایش گلبول‌های سفید خون آن‌ها شده است. بنابراین عصاره لنتینان به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مقابله کند و از سویی دیگر باعث کاهش التهاب می‌شود. این دو کارکرد نشان میدهد که قارچ شیتاکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کاهش بیماری‌های قلبی عروقی

بتاگلوکان موجود در این محصول که نوعی فیبر به شمار می‌آید می‌تواند از بروز سرطان کولون جلوگیری و سطح کلسترول و چربی خون را کاهش دهد. پایین آمدن کلسترول چربی خون مانع از گرد هم آمدن پلاک‌های آترواسکلروزی می‌شوند که درنتیجه احتمال بروز سکته قلبی و گرفتگی رگ‌ها کاهش می‌یابد.

تفاوت قارچ شیتاکه و گانودرما

سلامت دستگاه گوارش

فیبر الای موجود در شیتاکه به درمان یبوست و تقویت دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان انواع سرطان‌های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلامت موها

قارچ شیتاکه دارای اسیدهای آمینه و ویتامین‌های ضروری برای تقویت و بازسازی پوست بدن و پوست سر است و از سویی دیگر رشد موها و طول عمر موها را افزایش می‌دهد.

پیشگیری و درمان سرطان

مقدار زیاد پلی ساکارید و آنتی اکسیدان موجود در این قارچ، تاثیر بسیار مهمی بر سلامتی انسان می‌گذارد. آنتی اکسیدان‌ها با مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های سرطانی و تومور در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین اسید لینولئیک موجود در قارچ شیتاکه، سطح استروژن بدن را کنترل کرده و احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد.

بیشتر بخوانیم: ۸ خاصیت روغن رز هیپ برای پوست ؛ بررسی خواص رز هیپ

وجود ویتامین‌های خانواده ب، از ایجاد سلول‌های سرطانی در بدن پیشگیری می‌کنند. فیبر بتاگلوکان موجود در آن نیز از سرطان کولون پیشگیری می‌کند. قارچ شیتاکه با تقویت سلول‌های ماکروفاژ ، رشد سلول‌های سرطانی در بدن را متوقف کرده و مانع از جا به جایی سلول‌های سرطانی می‌شود.

لنتینان موجود در شیتاکه یک مکمل درمانی در کنار شیمی درمانی و پرتو درمانی ، محسوب می‌شود؛ از سویی دیگر مصرف قارچ شیتاکه باعث پاکسازی سموم بدن شده و به کاهش عوارض درمان‌های شیمیایی کمک می‌کند.

تناسب اندام و کاهش وزن

قارچ شیتاکه بسیار کم کالری است و فیبر بالایی دارد که باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می شود؛ بنابراین به کاهش وزن کمک می‌کند. ترکیبات موجود در شیتاکه به کاهش جذب چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند که تاثیر زیادی بر تناسب اندام دارد.

کاهش قند خون و دیابت

مصرف روزانه قارچ شیتاکه به کنترل قند خون کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. پلی ساکاریدهای قارچ شیتاکه برای کنترل و بهبود دیابت نوع ۲ موثرند و فیبر بالای آن باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش در روده‌ها می‌شود که تاثیر مستقیمی بر کاهش قند خون دارد.

بیشتر بخوانیم: دیابت یا مرض قند را بیشتر بشناسیم

تاثیر قارچ شیتاکه بر زگیل تناسلی

درمان پوکی استخوان

قارچ شیتاکه سرشار از املاح معدنی است. وجود کلسیم و مس در آن باعث افزایش استحکام استخوان‌ها شده و احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

درمان کم خونی

این قارچ حاوی مس و آهن است که تولید گلبول های قرمز خون را تحریک می‌کند و احتمال ابتلا به کم خونی فقر آهن را کاهش می‌دهد.

کاهش التهاب بدن

بالا رفتن التهاب در بدن عامل ابتلا و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، میگرن، آرتریت، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره است. براساس مطالعات انجام شده مصرف این قارچ سطح التهاب در بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود غلظت مولکول‌های التهاب زا در خون به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

قارچ شیتاکه در طبیعت

تاثیر قارچ شیتاکه بر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی (HPV) توسط رابطه جنسی ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم، گلو و یا آلت تناسلی در مردان شود. همان‌طور که اشاره کردیم، در قارچ شیتاکه ماده شیمیایی منحصر به فردی به نام AHCC وجود دارد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. طبق مطالعات متعدد علمی، قارچ دارویی شیتاکه با عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل‌های تناسلی مبارزه می‌کند. در یک مطالعه انسانی، نشان داده شد که عصاره این قارچ حدود ۹۰ درصد از ویروس حاصل در ناحیه تناسلی را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانیم: راه های درمان زگیل تناسلی را بشناسیم

AHCC به خودی خود باعث درمان نمی‌شود. بلکه در بدن طوری عمل می‌کند که سیستم ایمنی بدن خود بیمار به مقابله با ویروس می‌پردازد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که درمان زگیل تناسلی با قارچ شیتاکه امکان پذیر است. کپسول شیتاکه پلانتا ۶۰ عدد از محصولاتی است که به تازگی برای درمان زگیل تناسلی به بازار عرضه شده است. با یک دوره مصرف این مکمل تاثیر قرص شیتاکه بر زگیل تناسلی را مشاهده خواهید کرد.

فواید کپسول شیتاکه پلانتا

  • تقویت و تعدیل سیستم ایمنی بدن (پیشگیری و بهبود آنفولانزا، تبخال و زگیل)
  • درمان کمکی در مبتلایان به زگیل تناسلی
  • افزایش قوای جسمانی و فیزیکی
  • کاهش احساس خستگی و کاهش کلسترول خون

خواص قارچ شیتاکه

مشاهده و خرید

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل خواص قارچ شیتاکه برای سلامتی بدن و خاصیت اعجاب انگیز آن در درمان زگیل تناسلی را به روز کامل برای شما شرح دادیم. همه‌ی افراد می‌توانند از قارچ شیتاکه استفاده کنند. قارچ شیتاکه نه‌تنها برای افراد سالم مضر نیست بلکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود وضعیت سلامت آن‌ها می‌گردد.

با تشکر از شما خواننده گرامی که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. شما می‌توانید تمامی سوالات خود را در بخش نظرات از متخصصین ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهند.

نوشته آیا خواص قارچ شیتاکه را می‌دانید؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.