آیا سراتو سایپا هنوز ارزش خرید دارد؟


شرکت سایپا در گذشته یکی از نسلهای کیا سراتو را مونتاژ و عرضه میکرد؛ پس از گذشت چند سال، آیا سراتو سایپا همچنان ارزش خرید دارد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، در بازار پرآشوب و پرزرقوبرق خودروهای امروز ایران، گاهی یک گزینه قدیمیتر اما اصیلتر، بیشتر از دهها رقیب تازهوارد ارزش بررسی دارد. یکی از این گزینهها، بدون شک کیا سراتو ۲۰۰۰ مونتاژ سایپا است. خودرویی که اگرچه سالها از طراحی و تولید اولیهاش در کره جنوبی میگذرد، اما همچنان به دلایل فنی، کیفی و خدماتی، در لیست خرید بسیاری از افراد باقی مانده است. سراتو ۲۰۰۰ سایپا نه یک خودروی چینی تازهکار است و نه محصولی نوستالژیک مانند پژو ۴۰۵. بلکه یک سدان میانسایز شهریست که توازن جذابی از کیفیت مهندسی کرهای، سادگی و دوام مکانیکی، و خدمات گسترده بازار ایران را در خود دارد.
بازار خودروی ایران در دهه ۱۳۹۰ شمسی و بازه زمانی پسا برجام یکی از بهترین دورههای خود را سپری کرد؛ دورانی که در آن خودروسازان ایرانی، بهویژه سایپا، با بهرهگیری از ظرفیتهای مونتاژ و تولید CKD اقدام به عرضه محصولاتی کردند که اصالتاً متعلق به برندهای جهانی بودند اما بهصورت ناقص بومیسازیشده یا حتی از نظر امکانات و کیفیت، تقلیلیافته به دست مشتری ایرانی میرسیدند. یکی از این خودروها، کیا سراتو مونتاژی سایپا است؛ محصولی که برای مدتی نسبتا کوتاه مونتاژ شد اما تبدیل به یکی از برگهای برنده بازار شد. اکنون و پس از گذشت حدود ۱۰ سال قصد داریم ارزش خرید کیا سراتو مونتاژ سایپا را بررسی کنیم. آیا همچنان یک محصول با اصالت توانایی رقابت با تازه نفس های بازار را دارد؟ آیا مزایای آن همچنان میتوانند خرید این خودرو را توجیه کنند؟
نگاهی دقیق به نسل سراتوی سایپا: نسخهای از نسل دوم، با پیراهن ایرانی
سراتو سایپا در واقع نسخهای از نسل دوم کیا سراتو نسل دوم Cerato/Forte است که در بازه زمانی حدود ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ توسط سایپا مونتاژ میشد. این نسل از سراتو از نظر طراحی، فاصله قابلتوجهی با نسل سوم (Forte YD) داشت و بیشتر به نسلهای قبلی شباهت داشت. با این حال، طراحی آن نسبت به محصولات همرده داخلی در زمان عرضه، مدرن و جذاب محسوب میشد. نکته حائز اهمیت اینجاست که تولید این نسل در خط تولید کیا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بود و در واقع پس از پایان آن شرکت سایپا مونتاژ این خودرو را آغاز کرد.
نمای ظاهری سراتو سایپا با وجود سادگی، از یک طراحی منطقی و متناسب برخوردار است. فرم چراغها، جلوپنجره باریک، سپرهای جمعوجور و خطوط بدنه نسبتاً ساده، همگی یادآور زبان طراحی کیا در اوایل دهه ۲۰۱۰ هستند. زبانی که در دوره خود بسیار مورد توجه قرار گرفت. اگرچه از نمای امروز و در مقایسه با خودروهای چینی تازهنفس، طراحی سراتو قدیمی به نظر میرسد اما هنوز هم در میان خودروهای کارکرده بازار چهرهای مقبول دارد و این ناشی از پختگی در طراحی است. سراتو نسل دوم (TD) از همان ابتدا با رویکردی محافظهکارانه اما هماهنگ طراحی شد. فرم چراغها، جلوپنجره سنتی کیا و خط کمربند نسبتاً ساده، همگی نشاندهنده تلاش برای خلق یک سدان بینالمللی و بدون اغراقاند. این خودرو با طول حدود ۴.۵ متر، در کلاس C سدانها قرار میگیرد و از نظر تناسبات بصری، هنوز هم حس سدانهای معتبر را منتقل میکند. نه خستهکننده است، نه تهاجمی؛ بلکه دقیقاً همان چیزیست که از یک خودروی خانوادگی انتظار میرود: بیحاشیه، اما شرافتمند. در نسخههای داخلی شاهد برخی تغییرات در ظاهر بودیم که از میزان اسپرت بودن و زیبایی آن کاسته بودند. از جمله حذف رینگ های ۱۷ اینچی، حذف خروجی اگزوز اسپرت و کاهش کیفیت رنگ بدنه که همگی از جذابیت ظاهری کم کرده بودند. اما با این حال همچنان سراتو چهره مقبول خود را حفظ کرده بود و از این طریق بین اقشار مختلف جامعه توانست به محبوبیت برسد.
در داخل کابین هم سراتو سایپا، طراحی ساده و ارگونومی قابلقبولی ارائه می دهد. کیفیت متریال در مدلهای مونتاژی سایپا نسبت به نسخههای اصلی کرهای پایینتر است، اما فضا برای سرنشینان عقب مناسب و صندوق عقب نیز جادار است. در نسخههای فول ۲۰۰۰ آپشنال، تجهیزاتی مانند سانروف، فرمان چرمی با کلیدهای کنترلی، استارت دکمهای و سیستم تهویه اتومات به چشم میخورد که در زمان عرضه. آن را از رقبای ایرانی و حتی برخی چینیها متمایز میکرد. مدل ۲۰۰۰ آپشنال عملاً نسخهای تکمیلشدهتر از نظر امکانات رفاهی و تجربه رانندگی است. مشخصات برجسته این نسخه شامل موارد زیر است:
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با عملکرد نرم
استارت دکمهای، سیستم ورود بدون کلید (Keyless)
سانروف برقی
کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
غربیلک فرمان چرمی با کلیدهای کنترلی
رینگ آلومینیومی و طراحی بدنه اسپرتتر
مدل ۲۰۰۰ آپشنال انتخابی ایدهآل برای کسانی است که بهدنبال خودرویی با ظاهر کرهای، امکانات رفاهی مناسب، عملکرد قابل قبول و استهلاک نسبتاً پایین هستند.
بررسی قوای فنی و تجربه رانندگی
قلب تپنده سراتو ۲۰۰۰ سایپا، موتور معروف G۴GC از خانواده “Beta II” هیوندای است. این موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۹۷۵ سیسی سالهاست که در بسیاری از محصولات هیوندای و کیا بهکار رفته و از نظر دوام و سادگی، یکی از قابلاعتمادترین موتورهای غیرتوربوی بازار به شمار میرود.
مشخصات فنی پیشرانه:
قدرت: ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۴ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه
سیستم سوخترسانی: انژکتوری چند نقطهای MPI
تایمینگ سوپاپها: DOHC با زمانبندی متغیر (CVVT)
نسبت تراکم: ۱۰:۱
این موتور با اینکه کمی قدیمی بهنظر میرسد اما از نظر استهلاک، قابلیت تعمیر، و دوام در شرایط سخت اقلیمی ایران امتحانش را پس داده. مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی بین ۸.۵ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است که اگرچه زیاد نیست اما نسبت به برخی رقبا مثل موتورهای ۱.۵ لیتری توربوی امروزی چینی کمی پرمصرفتر محسوب میشود
سراتو سایپا ۲۰۰۰ از یک گیربکس ۶ دنده خودکار تیپترونیک بهره میبرد که از نظر عملکرد، قابل قبول و نرم است. این گیربکس ساخت Powertech کره جنوبی است و در بسیاری از مدلهای کیا و هیوندای به کار رفته. تعویض دندهها در حالت معمولی نرم و کمتنشاند اما در شتابگیری سریع کمی تأخیر حس میشود که البته برای گیربکسهای اتومات تنفس طبیعی امری رایج است. در مجموع این گیربکس یکی از نقاط قوت فنی خودرو محسوب میشود چراکه برخلاف گیربکسهای CVT یا دوکلاچه چینی نه حساس است، نه پرهزینه، نه پر ایراد.
سراتو ۲۰۰۰ سایپا بیشتر از آنکه بخواهد شما را هیجانزده کند، تلاش میکند تا رانندگیای بیدردسر و پیشبینیپذیر ارائه دهد. هندلینگ خودرو نسبت به همردههای ایرانی و چینی برتر است. فرمان هیدرولیک آن با اینکه نسبت به فرمانهای برقی امروزی کمی سنگینتر است، اما حس خوبی از سطح جاده به راننده منتقل میکند.
سیستم تعلیق خودرو ترکیبی از مکفرسون در جلو و اکسل نیمهمستقل در عقب است. این سیستم نرمی متوسطی دارد. نه خشک است، نه شناور. برای خیابانهای شهری ایران مناسب است و در جاده تعادل خوبی بین راحتی و کنترل ایجاد میکند. هرچند حذف ترمزهای دیسکی عقب و سیستم ESP از سوی سایپا باعث شده پایداری خودرو در شرایط بحرانی افت زیادی نسبت به نمونه وارداتی داشته باشد و خشکی سیستم تعلیق هم در قسمت عقب سبب اعتراض برخی از مالکین بوده اما در کل و با توجه به رقبا و قیمتی که این خودرو دارد شاهد یک سواری معقول از سراتو سایپا هستیم.
بازار قطعات و خدمات : یک کرهای با قلب ایرانی
یکی از بزرگترین مزایای سراتو سایپا نسبت به خودروهای وارداتی یا چینی، دسترسی بسیار خوب به قطعات یدکی است. چه در بخش بدنه، چه فنی، بازار پر است از قطعات این خودرو. همچنین تعداد زیادی تعمیرکار، با سیستم فنی سراتو آشنایی کامل دارند. این یعنی:
هزینه نگهداری پایینتر
تعمیرات آسانتر
نگرانی کمتر بابت خرابیهای خاص یا نایاب شدن قطعات
با این تفاسیر و توضیحاتی که داده شد به سراغ مهم ترین نقاط قوت و ضعف سراتو سایپا می رویم تا در خصوص خرید این خودرو جمع بندی بهتری داشته باشیم:
مزایای کیاسراتو ۲۰۰۰ سایپا:
پیشرانه مطمئن و بادوام: موتور G۴GC با قدرت حدود ۱۵۶ اسب بخار که در نسخههای آپشنال، عملکردی نرم، کشش مناسب و هماهنگی خوبی با گیربکس ۶ سرعته دارد. این موتورها علیرغم مصرف سوخت کمی بیشتر نسبت به پیشرانههای مدرن توربو، بسیار بادوام و کماستهلاک هستند. ضمنا از لحاظ شتاب گیری نیز هرگز شما را ناامید نخواهد کرد و کاملا پاسخگوی نیازهای خانوادگی می باشد.
فراوانی قطعات فنی: یکی از دغدغههای اصلی در خرید خودروهای مونتاژی، تأمین قطعات است. خوشبختانه سراتو سایپا بهدلیل استفاده از پلتفرم مشترک کیا/هیوندای و مونتاژ داخلی، با مشکل کمبود قطعات مواجه نیست. حتی بسیاری از قطعات یدکی اصلی یا طرح اصلی بهراحتی در بازار یافت میشوند. این فراوانی باعث شده تا ضمن برطرف شدن دغدغه مالکین از حیث تامین قطعات، قیمت هم مناسبی هم برای این قطعات در بازار عنوان شود و مالکین با قیمت های غیرمنطقی مواجه نشوند. امروزه در بازار ایران کمتر خودروی مونتاژی یا وارداتی را می بینید که چنین امتیازاتی در بحث تامین قطعات داشته باشد.
ارزش برند کیا: با وجود مونتاژ داخلی، همچنان بسیاری از خریداران نام “کیا” را با کیفیت بالا، طراحی منطقی و دوام فنی گره زدهاند. همین برندینگ بهخودیخود میتواند عامل مثبتی در تصمیمگیری برای خرید باشد. حس اعتماد به نفس و تجربه مثبتی که از سوار شدن به خودرویی با برند کیا به شما دست می دهد نسبت به نام های داخلی و چینی های گمنام ارزشمند است.
پلتفرم و ایمنی مناسب: سراتو سایپا بر پایه پلتفرم جهانی کیا TD توسعه یافته؛ پلتفرمی که پایه بسیاری از محصولات صادراتی کیا و هیوندای در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده و آزمونهای ایمنی مختلفی را در بازارهای جهانی با موفقیت پشت سر گذاشته است. اگرچه نسخه مونتاژی ایران فاقد برخی تجهیزات ایمنی روز مانند ESP یا ایربگ جانبی است، اما ساختار کلی بدنه، مهندسی جذب ضربه و پایداری شاسی آن در حد استانداردهای جهانی کلاس C محسوب میشود. همین موضوع باعث میشود در تصادفهای واقعی حس امنیتی بهتر از بسیاری خودروهای داخلی یا چینی ارزانقیمت ارائه دهد.
معیاب کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا:
کیفیت پایین مونتاژ داخلی: نسخههای کرهای سراتو، در بازار ایران و جهان به نرمی، بیصدا بودن و کیفیت ساخت مشهور بودند. اما در سراتو سایپا، این ویژگیها کمرنگ شد. فاصله مونتاژی قطعات، صداهای کابین بعد از مدتی، عایقبندی ضعیف، و کیفیت پایین برخی قطعات پلاستیکی، نقاط ضعف بزرگی برای سراتو سایپا هستند.
حذف و کمبود آپشن: سراتویی که در سال ۲۰۱۰ طراحی و وارد بازار جهانی شده است به طور طبیعی نسبت به خودروهای امروزی در بحث آپشن و تجهیزات رفاهی و ایمنی کمبودهای زیادی خواهد داشت. حالا این مورد را در کنار آپشن های حذف شده توسط سایپا در نسخه مونتاژی قرار دهید تا متوجه کمبودهای آن نسبت به خودروهای چینی امروزی که رقیب سراتو در بازار هستند بشوید. سراتو سایپا اگرچه امکانات پایه ای را دارد اما اگر به دنبال تجهیزات و آپشن های جذاب هستید فاقد آن هاست.
سواری نه چندان راحت: سیستم تعلیق نیمه مستقل در عقب، فرمان هیدرولیک سنگین، دامنه حرکتی پایین فنرها و حذف ESP همگی باعث شده اند تا کیفیت سواری سراتو سایپا آنچنان بالا نباشد و در این زمنیه نسبت به رقبای جدید چینی خود نتواند برتری قابل توجهی کسب کند. اگر قصدتان از خرید سراتو سایپا تجربه یک سواری نرم و متفاوت در جادهها است نمیتوانید به هدف خود برسید.
نتیجهگیری : آیا سراتو سایپا هنوز هم ارزش خرید دارد؟
سراتو سایپا را نمیتوان یک خودرو لوکس یا مدرن دانست اما در میان خودروهای دستدوم بازار ایران هنوز هم یک انتخاب منطقی، مقاوم و کمدردسر است. اگر از آن دسته خریدارانی هستید که بهجای ظاهر پرزرقوبرق یا مانیتورهای بزرگ، دنبال یک خودروی واقعی، فنی، بادوام و بازار خدمات گسترده میگردید، سراتو ۲۰۰۰ سایپا آپشنال یکی از بهترین انتخابها در بازه قیمتی خود است.
۲۲۷۳۲۲