انواع شیشه شیر + راهنمای جامع خرید شیشه شیر

زمان مطالعه: ۸ دقیقهتغذیه کودک اولین شرط در رشد بی عیب و نقص اوست، به گونه ای که در سالهای اولیه زندگی توجه به شیر خوردن او همواره در اولویت قرار دارد. انواع شیشه شیر و سایر ملزومات کودک از جمله مواردی است که هر والدینی باید به آن توجه کنند.
در این مطلب از دارو دات کام قصد بررسی انواع شیشه شیر، مزایا و معایب و کارایی هر یک را داریم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
اجزای تشکیل دهنده انواع شیشه شیر بطری: این قسمت از شیشه شیر وظیفه ی نگهداری شیر یا مایعات دیگر را بر عهده دارد.
سَری شیشه شیر: در این وسیله، سری شیشه قسمتی است که نوزاد از آن طریق، شیر را می مکد.
سرپیچ: با استفاده از این قسمت سری شیشه، کاملا به بدنه متصل و محکم می شود. از طریق پیچیدن قسمت سرپیچ، عملا شیری از بطری خارج نخواهد شد.
درپوش: می توان گفت قسمت اصلی در شیشه شیر، درپوش می باشد. چراکه این بخش مانع از ورود گرد و خاک و آلودگی به درون شیشه خواهد شد و اگر شیشه کج شود، شیر یا مایع درون آن خارج نمی شود.

انواع سر شیشه هر شیشه شیری که بخرید خودش سرشیشه دارد. اما سرشیشه قابل تعویض است و می توانید شکلش را متناسب با نیا..

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تغذیه کودک اولین شرط در رشد بی عیب و نقص اوست، به گونه ای که در سالهای اولیه زندگی توجه به شیر خوردن او همواره در اولویت قرار دارد. انواع شیشه شیر و سایر ملزومات کودک از جمله مواردی است که هر والدینی باید به آن توجه کنند.

در این مطلب از دارو دات کام قصد بررسی انواع شیشه شیر، مزایا و معایب و کارایی هر یک را داریم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اجزای تشکیل دهنده انواع شیشه شیر

بطری: این قسمت از شیشه شیر وظیفه ی نگهداری شیر یا مایعات دیگر را بر عهده دارد.
سَری شیشه شیر: در این وسیله، سری شیشه قسمتی است که نوزاد از آن طریق، شیر را می مکد.
سرپیچ: با استفاده از این قسمت سری شیشه، کاملا به بدنه متصل و محکم می شود. از طریق پیچیدن قسمت سرپیچ، عملا شیری از بطری خارج نخواهد شد.
درپوش: می توان گفت قسمت اصلی در شیشه شیر، درپوش می باشد. چراکه این بخش مانع از ورود گرد و خاک و آلودگی به درون شیشه خواهد شد و اگر شیشه کج شود، شیر یا مایع درون آن خارج نمی شود.

انواع سر شیشه

هر شیشه شیری که بخرید خودش سرشیشه دارد. اما سرشیشه قابل تعویض است و می توانید شکلش را متناسب با نیاز و راحتی کودک تان تغییر دهید. حالا ببینیم که سرشیشه ها ازلحاظ شکل چه انواعی دارند:

سری گرد

بیشتر سری هایی که در بازار موجود هستند، حالت گردی دارند ک معمول ترین شکل سری های موجود در بازار خواهند بود. تنها ایراد این مدل آسیب به دهان و دندان کودک می باشد.

بیشتر بخوانیم: آموزش شیردهی و راه های رفع مشکلات آن

سری ارتودنسی

این مدل از انواع شیشه شیر نسبت به بقیه ی مدل هایی که در بازار موجود هستند، حالت بهتری دارند و متناسب با ساختار لثه و کام نوزادان و کودکان خواهند بود. با خرید این وسیله کودکتان در آینده به مشکلات دهان و دندان دچار نخواهد شد. به دلیل اینکه نوک آن شکل ویژه ای دارد عملا بزاق و شیر موجود در آن با یکدیگر مخلوط خواهد شد و شیر به راحتی هضم می شود.

انواع سر شیشه

انواع جنس سر شیشه

سری لاتکس

جنس این سری به حالتی است که شبیه به سینه ی مادر می باشد. به همین دلیل است که نوزادان به مکیدن آن علاقه ی زیادی خواهند داشت. تنها ایراد این مدل ترک خوردن قسمت سری آن می باشد و همچنین ممکن است برخی از نوزادان نسبت به جنس آن حساسیت داشته باشند. این جنس سرشیشه ها را به راحتی می توانید از روی رنگ طلایی مایل به قهوه ای و کدرشان تشخیص دهید.

سری سیلیکونی

سیلیکون ماده شفاف انعطاف پذیر و محکم تر از لاتکس می باشد. نوزادان و کودکان با این مدل حساسیت کمتری نسبت به سایر مدل ها دارند. سری سیلیکونی طول عمر بیشتری هم خواهد داشت. اگر کودکتان برخورد درستی با شیشه شیر ندارد و خیلی خشن با آن کار می کند، بهتر است به سراغ خرید شیشه شیر با سری سیلیکونی بروید.

انواع جنس سر شیشه

بیشتر بخوانیم: عوارض پستانک برای نوزاد ؛ آیا خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟

انواع شیشه شیر از لحاظ جنس بدنه

شیشه شیر پلاستیکی

این مدل مطرح ترین نوع شیشه شیرهای موجود در بازار هستند که حالت پلاستیکی دارند. چون این جنس حالت سبک و ارزان دارد بیشتر مورد توجه والدین خواهد بود. شاید پدر و مادرهای باتجربه به شما راجع به استفاده از بطری های پلاستیکی هشدار دهند که شامل ماده ی مضر و سرطان زا BPA هستند؛ اما از سال ۲۰۱۲ میلادی، سازمان جهانی غذا و دارو تنها استفاده از پلاستیک های بدون BPA را در ساخت شیشه شیرها مجاز اعلام کرد.

شیشه شیرهایی که بطری های پلاستیکی دارند، با افتادن نمی شکنند و همچنین رطوبت هوا را به بدنه ی خود نمی گیرند.

بیشتر بخوانیم: مزایا و معایب استفاده از شیرخشک چیست؟

شیشه شیر شیشه ای

این مدل قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارد اما فروش آنها کمتر می باشد. وزن این شیشه شیر نسبت به مدل پلاستیکی بیشتر است و تمیز کردن آن هم به راحتی صورت می گیرد. بطری های شیشه ای دارای یک سطح صاف هستند.

به این معنی که پاک کردن شیر یا چربی از روی سطح آن ها کار بسیار آسانی است. اگر تا حالا بیش از ۱۰ دقیقه را صرف تمیزکردن بطرهای پلاستیکی می کردید، با انتخاب یک بطری شیشه ای لطف بزرگی در حق خود خواهید کرد.

هیچ نگرانی در مورد مواد شیمیایی مضر موجود در شیشه، وجود ندارد. برای استریل کردن شیشه هم برخلاف بطری های پلاستیکی می توانید از آب جوش استفاده کنید و ترسی از فروپاشی ترکیبات آن نداشته باشید. درواقع بطری های شیشه ای برای همیشه باقی خواهند ماند؛ مگر اینکه شکسته شوند.

شیشه شیر استیل

استیل در بین بقیه جنس های بطری های شیشه شیر، کمترین میزان استفاده را دارد. اگر یک فلاسک با سری شیشه شیر را تصور کنید، متوجه می شوید که باید چه انتظاری از یک شیشه شیر با بطری استیل داشته باشید.

استیل ضد زنگ دارای خاصیت عایق شگفت انگیزی است که می تواند شیر گرم یا سرد را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به شیشه شیرهای پلاستیکی و شیشه ای نگه دارد. همچنین این بطری ها نسبت به شکستن و خراشیدگی مقاوم هستند و شست وشوی آن ها هم بسیار آسان است. قیمت این شیشه شیر نسبت به بقیه مدل های گفته شده بیشتر است.

شیشه شیر سیلیکونی

بطری های سیلیکونی سبک، نشکن، نرم و بدون BPA هستند. این بطری ها اغلب گران تر از انواع پلاستیکی و شیشه ای هستند و به همین دلیل برای تعویض زودهنگام آن به مشکل می خورید.

بیشتر بخوانیم: راهنمای خرید دندان گیر نوزاد + بررسی نکات مهم

انواع شیشه شیر به لحاظ شکل ظاهری

شیشه شیر با سر پهن

این نوع شیشه شیر شباهت بیشتری به پستان مادر دارد؛ بنابراین حس طبیعی پستان را به کودک منتقل می کند. علاوه بر این، پهنای آن باعث می شود لب های کودک موقع مکیدن استراحت بیشتری داشته باشد.

شیشه شیر ضد نفخ

این نوع شیشه شیر، انتخاب اول اغلب مادران است چراکه میزان نفخ و دل درد کودک را به حداقل می رساند. در تغذیه با شیشه شیرهای معمولی، کودک مجبور است بعد از چند بار مکیدن برای ادامه انتقال شیر، دهانش را از روی سری شیشه بردارد تا هوا وارد شیشه شود و فشار منفی ایجادشده داخل شیشه جبران شود.

شیشه شیر ضد نفخ

این امر موجب می شود کودک همراه با شیر مقدار هوای بیشتری وارد معده خود کند. درحالی که انواع شیشه شیر های ضد نفخ، مجهز به سیستم تهویه هوای داخلی و سوراخ هایی هستند که به طور خودکار هوا را وارد شیشه می کنند. درنتیجه با استفاده از آن ها کودک می تواند به راحتی به مکیدن شیر ادامه دهد و از نفخ در امان بماند.

بیشتر بخوانیم: کولیک نوزادان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شیشه شیر ارتودنسی

سری این نوع شیشه شیر دارای ویژگی های پستانک ارتودنسی است؛ به این صورت که در ابتدا صاف و در انتها کمی گرد است و در بعضی مدل ها از ابتدا تا انتها صاف و سربالا است. سری این شیشه شیر به زبان اجازه حرکت می دهد و بر دندان ها و لثه ها فشار وارد نمی کند؛ بنابراین باعث اختلال در رشد دهان و فک نخواهد شد. موقع به دهان گذاشتن این بطری باید توجه داشته باشید که سوراخ های آن به سمت سقف دهان قرارگرفته باشند.

ویژگی های یک شیشه شیر خوب و استاندارد

  • درپوش داشته باشد تا موارد بهداشتی رعایت گردد
  • دارا بودن سرشیشه های سیلیکونی بدون بو و مزه امروزه در اولویت اند نسبت به لاتکس
  • سرشیشه های شبیه سینه مادر امروزه از یک تمایز به یک الزام درآمده اند و میبینیم که تقریبا همه برندهای معتبر بازار حداقل یک مدل شیشه شیر طبیعی در سبد محصولات خود دارند.
  • شیشه شیر ضد نفخ یا همان مجهز به سیستم آنتی کولیک باشد که یکی از مهمترین الزامات است
  • درجه بندی برحسب سی سی یا میلی لیتر روی بدنه شیشه شیر نوزاد درج شده باشد
  • اگر شیشه شیر از جنس پیرکس هست مقاومت خوبی داشته باشد و براحتی نشکند
  • از مواد ایمن برای کودک و بخصوص بدون BPA تولید شده باشد
  • عمر مفید بهینه ای داشته باشد و زود کدر و مات نشود
  • داشتن رنگ و طرح های جذاب می تواند هم برای مادر و هم بخصوص برای نوزاد جذاب باشد
  • وجود قطعات کم تشکیل دهنده، باز و سر هم کردن مجدد پس از شستشو و استریل را تسهیل می بخشد
  • امکان استریلازیسیون چه با آب جوش چه استفاده از دستگاه استریل را در بر داشته باشد
  • در چندین سایز قابل سفارش باشد تا متناسب با رشد بچه ابعاد بزرگتر با گنجایش بیشتر تهیه و مصرف شود
  • ابعاد مناسب و خوش دستی داشته باشد تا هنگام تغذیه گرفتن اش راحت باشد

نکات مهم حین خرید شیشه شیر کودک

جنس بدنه

نخستین موردی که هنگام خرید شیشه شیر باید به آن توجه نمایید، جنس بدنه محصول مورد نظرتان است که می تواند با توجه به صحبت های گفته شده ما در بخش قبلی یا از پلاستیک و شیشه ساخته شده باشد و یا ار جنس استیل و سیلیکون در ساخت بطری شیشه شیر مخصوص کودکان استفاده بعمل آورده شده باشد.

درپوش بطری

نکته بعدی که فارغ از توجه به دیگر فاکتورهای مهم و حائز اهمیت در تهیه نمودن یک شیشه شیر نوزاد باید به آن توجه داشته باشید، برخورداری محصول مورد نظرتان از یک درپوش مستحکم با ضریب بهداشتی بالا می باشد که سبب می شود همواره سری شیشه شما از تمیزی و پاکی خاصی برخوردار باشد و ضمنا در صورت پُر بودن بطری و ریختن آن بر روی زمین، محتوای درونی آن به بیرون نشت پیدا نکند.

انواع سری

توجه به شکل و طراحی سری های به کار رفته در تولید شیشه شیرها نیز از دیگر مواردی است که توصیه می کنیم در هنگام خریدتان حتما به آن توجه داشته باشید. سری های شیشه شیرهای مخصوص کودکان در ۴ طرح کلی: ارتودنسی، ضد نفخ، کلاسیک و همچنین شکل سینه مادر طراحی و به بازار عرضه شده اند.

جنس سری

مهمترین بخشی که بصورت کاملا مستقیم با سلامت کودک و همچنین ایجاد حس خوشایند برای او در دوران شیرخوارگی می شود، جنس سری بطری است که یا از مواد لاتکسی برای ساخت آن استفاده شده است و یا بصورت سیلیکونی در نظر گرفته می شد. هر یک از این دو سری دارای مزایای خاص و منحصر به فردی هستند که پیشنهاد می کنیم قبل از خرید خود حتما با توضیح مزایای آنان آشنایی پیدا نمایید.

بیشتر بخوانیم: رفلاكس نوزاد ؛ علائم، علت‌ها و راه‌های درمان

میزان گنجایش

مورد مهم دیگری که در خصوص انتخاب و خرید شیشه شیر مخصوص نوزاد باید ذهن خود را متوجه آن کنید، میزان گنجایش درونی محصول است که تولید کنندگان همیشه با در نظر داشتن سن مصرف کننده این نوع از شیشه های شیر دست به ساخت و ایجاد گنجایش زیاد یا کم برای محصولات کودکانه خود می زنند.

امکانات جانبی

دسته دار بودن، بند همراه داشتن، برخورداری از خاصیت ضد نفخ، نحوه جریان شیر از سری محصول، درجه بندی بدنه بطری شیر و غیره همگی از جمله امکانات جانبی مخصوص به این قبیل لوازم مربوط به کودکان و نوزادان می باشند که وجود هر یک از آنان می تواند بر روی قیمت نهایی شیشه شیر مورد نظر شما نیز کاملا موثر واقع شود.

سایزهای مختلف

با توجه به رشد سریع کودکان و احتیاج جسمانی آنان به تغذیه از شیر مادر و شیر خشک تا مدت ها، توصیه می کنیم به سراغ خرید محصولی باشید که در اندازه های مختلفی طراحی و تولید شده باشد تا بدین وسیله بتوانید با بزرگتر شدن فرزند دلبند خود، از شیشه های بزرگتر و یکدستی به لحاظ مشخصه های ظاهری برای سیر نمودن وی استفاده نمایید.

شکل ظاهری و زیبایی

یک نکته مهم دیگر که حتما حتما باید به آن توجه داشته باشید، خرید شیشه شیری جذاب و خوش آب و رنگ برای استفاده کودکان و نوزادان است تا بتواند آن ها را علاقه مند به استفاده از خود کند و کودک نیز پیوسته راغب به استفاده از آن باشد.

شستشوی آسان

همواره سعی کنید به دنبال خرید محصولاتی باشید که از قابلیت شستشوی آسان برخوردار باشند تا شما بتوانید چه با دست و چه به کمک ماشین ظرفشویی خانگی تان، خیلی سریع و بی معطلی موفق به شستن کامل تمام بخش های محصول مورد نظرتان شوید.

قیمت شیشه شیر

قیمت شیشه شیر با توجه به نکات گفته شده و همچنین کیفیت ساختاری و وجود امکانات مختلفی که برای آن در نظر گرفته شده است از چند ده هزار تومان آغاز و تا چند صد هزار تومان نیز ادامه پیدا می کند و نهایتا این شما هستید که باید بین هزار و یک مدل شیشه شیر مختلف موجود در بازار، موفق به انجام خریدی دلچسب و مقرون به صرفه برای نوزاد خود شوید.

برای مشاهده و خرید انواع شیشه شیر، کلیک کنید.

کلام آخر

کیفیت و جنس انواع شیشه شیر در سلامت نوزاد اهمیت فراوانی دارد؛ بنابراین با انتخاب یک شیشه شیر مناسب می توانید سلامت گوارشی کودک را تضمین کنید. فراموش نکنید به جز دقت در انتخاب کیفیت، لازم است که فرآیند پاکسازی و ضد عفونی سرشیشه نوزاد به خوبی انجام شود، زیرا در غیر این صورت عوامل بیماری زا می توانند به سرعت وارد بدن کودک شوند و با بروز بیماری خودنمایی کنند.

نوشته انواع شیشه شیر + راهنمای جامع خرید شیشه شیر اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.