ایمپلنت دندان خوب است یا نه؟

آیا ایمپلنت دندان مثل دندان طبیعی است؟ یکی از سوالاتی که به صورت متداول از متخصص ایمپلنت پرسیده می شود این است که آیا ایمپلنت دندان می تواند مانند دندان طبیعی عمل کند؟ آیا ایمپلنت می تواند بهتر از دندان طبیعی عمل کند؟ بهتر است دندان طبیعی را ایمپلنت کنیم یا دندان را ترمیم کنیم؟ جواب این سری از  سوالات ساده و کوتاه نیست و وابسته به شرایط متفاوت متخصصان نظرهای متفاوتی خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم این سوالات را بررسی کنیم و همچنین مزایا و معایب این ایمپلنت ها را مور بررسی قرار دهیم.

آیا ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی عمل می کند؟

از دست دادن دندان برای افراد بزرگسال امری بسیار معمولی است که حتی ممکن است برای هر فرد در سنین مختلف اتفاق بیافتد. البته این موضوع می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد مانند خوردن یک ضربه شدید به دندان، تصادفی شدید، بیماری های لثه که موجب شل شدن و افتادن دندان می شوند و یا عوامل ژنتیکی که به مرور ممکن است بروز دهد.

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره ایمپلنت دندان

با این حال افراد بزرگسال زیادی دچار این مشکل می شوند که البته از دست دادن دندان می تواند مشکلاتی و آسیب های جدی با خود به همراه داشته باشد مانند از بین رفتن سلامت دهان و دندان، ایجاد اختلال در درست صحبت کردن، ایجاد اختلال در درست جویدن غذا و همچنین ایجاد اختلال در زیبایی دهان و دندان، کاهش اعتماد به نفس و ایجاد اختلال در گوارش هستند.

به خاطر دلایل بالا که از آن ها یاد کردیم سلامت دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر دندانتان آسیب دیده باشد یا در حال آسیب دیدن است بهتر است سریعا به فکر درمان دندان های خود باشید. همچنین یکی از بهترین راه هایی که افرادی که دندان های از دست رفته خود را با آن جایگزین می کنند کاشت ایمپلنت های دندانی است که می توانند عملکردی مانند دندان های طبیعی داشته باشد.

بهترین روش کاشت دندان

دلایل بسیاری وجود دارد که فرد را وادار می کند از کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده کند و به فکر استفاده از روش های دیگر مانند پل یا پروتز برای دندان از دست رفته خود نباشد. جدا از این موضوع که ایمپلنت های دندانی نگهداری بسیار راحت تری دارند و همچنین نیاز نیست قبل از خواب آن ها را از دهان خود جدا کنید یا در بیاورد و تمیز کنید همین موضوع می تواند احساس راحتی بیشتری را به فرد بدهد.

کاشت ایمپلنت های دندانی از موفقیت بالایی برخوردار است به طوری که میتوان گفت طبق تحقیقات انجام شده نرخ موفقیت این عمل جراحی بالای ۹۸ درصد است و همین موضوع ایمپلنت های دندانی را بین بیماران و پزشکان بسیار محبوب کرده است. همچنین این روش به دلیل عملکرد بسیار فوق العاده ای که داشته است به بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته  تبدیل شده است، که البته این نوع کاشت ایمپلنت باید  توسط متخصصین کاشت ایمپلنت دندان که تجربه و مهارت کافی دارند انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ایمپلنت دندان روز ایمپلنت می توانید از صفحه زیر دیدن فرمایید.

قیمت ایمپلنت در سال ۱۴۰۲

ایمپلنت های دندانی در مقابل دندان طبیعی

بسیاری از افراد این سوال را به صورت مداوم از متخصصین کاشت ایمپلنت می پرسند، که آیا ایمپلنت های دندانی می توانند مانند دندان های طبیعی عمل کنند یا خیر؟ ایمپلنت های دندانی بهتر هستند یا دندان های مصنوعی و بریج؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که ابتدا پزشکان متخصص تمام تلاش خود را می کنند تا دندان های طبیعی شما سالم بماند زیرا دندان های طبیعی قطعا دارای مقاومت بیشتری نسبت به دندان های مصنوعی و کاشت ایمپلنت هستند از همین رو اگر امکان ترمیم دندان طبیعی وجود داشته باشد دندانپزشک دندان شمارا ترمیم می کند که این مورد بهتر از کاشت ایمپلنت است. زیرا داشتن یک دندان طبیعی، سالم و قوی از اهمیت بالاتری نسبت به هر نوع کاشت دندانی برخوردار است.

با تمام این حرف ها گاهی کاشت ایمپلنت گزینه بسیار بهتری نسبت به دیگر گزینه های مشابه خود است، مخصوصا وقتی دندان از پوسیدگی بسیار بالایی برخوردار باشد. در صورتی که فرد از بیماری لثه یا پوسیدگی دندان رنج می برد با استفاده از کاشت ایمپلنت های دندانی می تواند از زندگی سالم تر و با کیفیت تری برخوردار شود. پوسیدگی دندان موجب ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی ، پوکی استخوان ، سکته مغزی و همچنین کاهش اثر انسولین در دیابتی ها خواهد شد به همین دلیل ممکن است متخصص کاشت ایمپلنت این روش درمانی را برای حفظ سلامت بیمار جایگزین دندان های طبیعی کند.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که ایمپلنت ها را محبوب می کند این است که ایمپلنت ها دچار پوسیدگی نمی شوند پس نیاز نیست که نگران حفره ها، کانال های ریشه و از این قبیل موارد باشید. ایمپلنت ها به تراکم استخوان نیز کمک می کنند. اگر میزان پوسیدگی دندان طبیعی شما بسیار بالا باشد استخوان فک توانایی ترمیم آن را ندارد تا از، از بین رفتن آن جلوگیری کنند و به همین دلیل است که ایمپلنت های دندانی از طول عمر بالایی برخوردار هستند، البته که این موضوع مطرح می شود  که ایمپلنت های دندانی نمی توانند به صورت کامل و جامع مانند دندان طبیعی عمل کنند اما استفاده از ایمپلنت ها از داشتن دندان های پوسیده و از بین رفته گزینه کاملا بهتری است.

شرایط دریافت ایمپلنت دندان

پزشک متخصص کاشت ایمپلنت دندان یکسری فاکتورهای خاص را در نظر دارد که افرادی که این فاکتور ها را دارا باشند را برای کاشت ایمپلنت معرفی می کند تا براحتی بتوانند کاشت ایمپلنت دندانی را انجام دهند. در ادامه این مقاله این شرایط را بررسی می کنیم البته امکان انجام ایمپلنت در صورتی که یکی از این شرایط را هم نداشته باشید با توجه به پیشرفت فناوری و تجهیزات امکان پذیر شده است. متخصص ایمپلنت معمولا به دنبال ایجاد شرایط کاشت ایمپلنت است که شرایط آن را در مطلب زیر با شما به اشتراک گذاشتیم:

  • داشتن تراکم استخوان کافی فک یکی از شرایط مهم است که فرد متقاضی باید داشته باشد. تراکم استخوان فک جهت این که پایه ایمپلنت با استخوان فک پیوند خوبی داشته باشد مورد نیاز است. به همین دلیل است سن در کاشت ایمپلنت بسیار تاثیر گذار است برای مثال کودکان به دلیل نداشتن تراکم کافی استخوان فک شرایط مناسب جهت کاشت ایمپلنت را ندارند.
  • کاشت ایمپلنت دندانی از طریق جراحی انجام می شود پس در واقع یک نوع عمل جراحی محسوب می شود. از این رو افرادی که می خواهند این عمل را انجام دهند باید از سلامت کافی استخوان فک برخوردار باشند و همچنین افرادی درگیر استعمال دخانیات و سیگار هستند، کسانی که از مشروبات الکلی سنگین استفاده می کنند و افراد دیابتی واجد شرایط دریافت عمل کاشت ایمپلنت نیستند.
  • جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی نیازمند لثه های قوی و سالم است که بتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، از همین رو افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند تا زمانی که لثه آنها بهبود نیابد واجد شرایط دریافت ایمپلنت نیستند.
  • یکی دیگر از شرایط مهم برای دریافت ایمپلنت رعایت بهداشت دهان و دندان است و اگر افراد به صورت مداوم و منظم از نخ دندان و مسواک استفاده نکنند لثه و دندان های اطراف ایمپلنت هایشان عفونت کرده و آسیب های جدی ایجاد می کند. پس یکی از مهم ترین نکته ها رعایت بهداشت دهان و دندان است.
  • بروکسیسم می تواند به دندان های شما آسیب برساند ، اگر شما عادت دندان قروچه دارید امکان این که به ایمپلنت های خود آسیب برسانید وجود دارد و برای جلو گیری از آسیب رساندن بهتر است با متخصص کاشت ایمپلنت این موضوع را در میان بگذارید و از نایت گارد استفاده نمائید.

به هر حال اگر بین نگه داشتن دندان های طبیعی خود و ترمیم آنها و کاشت ایمپلنت های دندانی مردد هستید باید با پزشک متخصص کاشت ایمپلنت مشورت کنید و نهایتا باید به این موضوع توجه کنید که با انتخاب هرکدام از گزینه ها شما باید به صورت مرتب بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و همچنین به طور مرتب برای معاینات دهان و دندان خود باید به دندانپزشک متخصص مرتبا مراجعه فرمایید تا در صورت وجود مشکل آنها را سریعا برای شما رفع کند.