بلوک هبلکس یا بلوک سیمانی؟ کدام ارزان تر و بهتر است؟

یکی از مهم ترین اجزاء هر ساختمان، بلوک ها هستند. همین موضوع، ما را بر آن داشت تا در مورد دو نوع از محبوب ترین بلوک ها، یعنی بلوک هبلکس و بلوک سیمانی صحبت کنیم و به بررسی تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

تفاوت بهترین بلوک هبلکس با بهترین بلوک سیمانی چیست؟

برای آنکه شناخت ما نسبت به بلوک های سیمانی و هبلکس افزایش پیدا کند، می بایست به بیان تفاوت هایی که بین این دو وجود دارد، بپردازیم. ما از ابعاد مختلف، این دو نوع بلوک را با هم مقایسه خواهیم کرد:

۱- تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی از نظر ماهیت؛

یکی از مواردی که باعث تفاوت هبلکس و بلوک سیمانی شده، ماهیت است. ماهیت این دو نوع بلوک، تفاوت زیادی با هم دارد. به عبارت دیگر، همین ماهیت است که باعث شده این دو بلوک، از نظر ساختار و عملکرد متفاوت از هم عمل کنند. ماهیت این بلوک ها از موادی که در ساخت آنها به کار برده شده است، نشات می گیرد. در ساخت بلوک هبلکس از موادی چون سیلیس و پودر آلومینیوم، و در ساخت بلوک های سیمانی از سیمان و سبک دانه ها استفاده می کنند. از این منظر باید بگوییم که بلوک های سیمانی هیچگاه به پای بلوک های هبلکسی نمی رسند.

در ضمن، بلوک های هبلکس که به آنها بلوک اتوکلاو شده نیز می گویند، در دستگاه اتوکلاو و تحت دما و فشار بالا قرار گرفته و متخلخل می شوند و به این شکل وزن آنها به شدت کاهش پیدا می کند. به گزارش فارس، ایلنا و مشرق، سورنا هبلکس یکی از سبک ترین و با کیفیت ترین بلوک های هبلکس را وارد بازار می کند. ساخت ساختمان هایی با مقاومت بالا در برابر زلزله، با این بلوک ها به یک واقعیت تبدیل شده است.

۲- تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی از نظر وزن مخصوص؛

دیگر موردی که می توان از آن به عنوان یک تفاوت بسیار مهم و جدی بین بلوک هبلکس و بلوک های سیمانی یاد کرد، وزن مخصوص است. وزن مخصوص، یکی از پارامترهای بسیار مهم جهت تعیین وزن ساختمان، و معیاری برای ارزیابی مقاومت ساختمان در برابر زلزله است. وزن بلوک های سبک، ۵۰۰ کیلوگرم و وزن مخصوص بلوک های سیمانی ۱۳۰۰ کیلوگرم است. با یک مقایسه ساده بین این اعداد کاملا متوجه خواهید شد که بلوک های سبک، وزن مخصوص کمتری داشته و گزینه مناسب تری برای استفاده در ساختمان به شمار می روند.

۳- تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی از نظر مقاومت به آتش؛

دیگر موضوعی که باید حتما در مورد آن نیز صحبت کنیم مقاومت این دو نوع بلوک در برابر آتش سوزی است. این معیار، یکی از مهم ترین معیارها برای ساختمان سازان به شمار می رود. از آنجایی که نوع مصالح و بلوک به کار برده شده در ساخت و ساز، روی پیشروی و یا فروکش کردن آتش تاثیر بسزایی دارد، اغلب پیمانکاران دور اندیش، درصدد استفاده از بلوک هایی هستند که مقاومت قابل توجهی در برابر آتش از خود نشان دهد.

خبر خوبی که برای این گروه داریم این است که بلوک های هبلکسی به عنوان یکی از مقاوم ترین بلوک ها در مقابل آتش شناسایی شده اند. این بلوک ها تا ۶ ساعت در مقابل آتش دوام می آورند؛ این در حالی است که بلوک های سیمانی، تنها ۳ ساعت در مقابل آتش مقاومت می کنند.

 

در مقایسه قیمت بلوک سیمانی با هبلکس، و ذکر تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی، کدام بهتر است؟

تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی را از سه بُعد بررسی کردیم، اما یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در مورد آن صبحت نکردیم و ترجیح دادیم به جهت اهمیت داشتن موضوع، آن را در یک تیتر جداگانه بیان کنیم، قیمت است. از آنجایی که قیمت تمام شده پروژه های عمرانی و خصوصا ساختمانی، وابستگی زیادی به نوع مصالح و بلوک های به کار برده شده در آن دارد، می بایست حتما در مورد قیمت خرید بلوک هبلکس و قیمت بلوک های سیمانی نکاتی را بیان کنیم.

تفاوت قیمت این دو نوع بلوک را با یک مثال شرح می دهیم؛ فرض کنید دو دیوار با مساحت های یکسان داریم. در یکی از دیوارها از بلوک هبلکس و در دیوار دیگر از بلوک سیمانی استفاده می کنیم. با توجه به اینکه بلوک های سبک از بلوک های سیمانی گران تر هستند، در نگاه اول، ممکن است این گونه به نظر آید که دیوارچینی با بلوک هبلکس، گران تر است و اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

شاید در ظاهر این طور به نظر آید، اما موضوع جالبی که خوب است آن را همیشه در ذهن داشته باشید، این است که وقتی می خواهید از بلوک های سیمانی استفاده کنیم، مجبوریم یک سری فولاد و آهن آلات اضافه تهیه کنیم تا مقاومت ساختمان افزایش پیدا کند. خرید این لوازم در زمان دیوارچینی با بلوک هبلکس، لزومی نداشته و در ضمن، به دلیل کاهش هزینه ملات، هزینه نهایی پروژه های عمرانی با بلوک هبلکس، مناسب تر از بلوک های سیمانی خواهد بود. پس به جرات می گوییم، که بلوک هبلکس نه تنها هزینه اضافه ای به پروژه تحمیل نمی کند، بلکه باعث صرفه جویی اقتصادی نیز خواهد شد.

با وجود زیاد بودن تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی، کدام یک بهترین بلوک است؟

چند مورد بسیار مهم از تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیمانی را مطرح کردیم و در نهایت به بحث قیمت این دو نوع بلوک پرداختیم. اگر همه مواردی که بالا اشاره کردیم به اضافه قیمت را در نظر بگیرید، بلوک هبلکس یکی از بهترین بلوک ها برای ساختمان سازی به شمار می رود. این بلوک نه تنها در موارد فوق، بلکه از دیگر جهات نیز به بلوک های سیمانی برتری دارد؛ برخی برتری های هبلکس به بلوک سیمانی به این شرح است:

  • کم بودن ضایعات بلوک هبلکس؛
  • عایق بودن در مقابل سرما، گرما و صوت؛
  • نیاز کم به ملات؛
  • مقاومت در برابر زلزله؛

کلام آخر

تفاوت بلوک هبلکس با بلوک های سیمانی موضوع صحبت ما در این مقاله بود. توصیه می کنیم اگر به دنبال بلوکی هستید که همه مزیت های ذکر شده در این مقاله را داشته باشد، تنها و تنها برای خرید و تهیه بلوک هبلکس سورنا هبلکس اقدام کنید.