تجهیزات ارت (لوازم چاه ارت)

در این دوره داشتن سیستم ارتینگ یا چاه‌های ارت در زمین بسیار ضروری بوده و قطعاً هر ساختمان و صنایع باید به این تجهیز باشند. حتماً با سیستم‌های صاعقه‌گیر و چاه ارت آشنایی دارید و نقش چاه ارت بسیار در جامعه ضروری است. در اجرای چنین سیستمی باید تجهیزاتی نظیر صفحات و سیم‌های مسی، میله مسی، کلمپ سیم ارت و … را در اختیار داشته باشیم.

چاه ارت در واقع یک چاله یا گودالی است که به‌صورت عمودی درون زمین ایجاد می‌شود و عمق آن معمولاً تا جایی است که به خاک مرطوب برسند و در داخل آن حفره نیز یک صفحه مسی که یک سیم مسی به آن جوش‌خورده است اتصال داده می‌شود.

نقش چاه‌های ارت و سیستم‌های ارتینگ در جامعه بسیار مهم است و در زمانی که دستگاه‌ها و وسایل الکترونیکی شما به سیستم چاه ارت وصل گردند، به طور کاملاً اتفاقی با بدنه دستگاه تماس ایجاد نموده و جریان شکل می‌گیرد و در سطح‌های دستگاه برقی شما می‌توانید از خطرات برق‌گرفتگی و مرگ‌ومیر انسان‌ها جلوگیری نمایید.

سیستم ارت باعث کاهش خطرات جریان برق می‌شود. اگر شما از سیستم ارت استفاده بکنید قطعاً باعث حفظ جان انسان‌ها و رعایت نکات ایمنی، حفظ وسایل برقی و تجهیزات الکتریکی و جلوگیری از خرابی آنها، حذف کردن ولتاژهای مازاد، جلوگیری از ولتاژ تماس، شرایط ایده‌آل کار می‌گردد.

از آنجایی‌که مقاومت الکتریکی هادی فلزی در سیستم‌های ارت بسیار پایین‌تر از بدن انسان بوده، جریان الکتریکی نیز از هادی فلزی عبور نموده و در این حالت جریان‌های عبوری از بدن جانداران از حد مجاز پایین‌تر است و خطرات را فوق‌العاده کم می‌کند و اصلاً تهدیدی به‌حساب نمی‌آید.

نقش چاه ارت، انتقال شدت جریان به زمین می‌باشد. در این نوع سیستم‌ها، ولتاژ الکتریسیته توسط دو سیم مسی به صفحه قرار دارند و در چاه انتقال پیدا می‌کنند.

تسمه استیل ارت

تسمه استیل ارت که در سیستم صاعقه گیر الکترونیکی در ساختمان به کار میرود باید از جنس استیل ۳۰۴ باشد. این نوع تسمه ها به خاطر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی در سیستم ارت و صاعقه گیر استفاده میشود و از لحاظ قیمت نیز نسبت به تسمه های مسی بسیار ارزان تر می باشد.

چند سالی هست که برای سیستم ارتینگ و سیستم صاعقه گیر از تسمه های گالوانیزه و استیل استفاده میشود. قیمت تسمه استیل و گالوانیزه ارت سایز ۲*۲۵ در جدول بالای صفحه به روز می باشد.

راند وایر

راند وایر که در سیستم ارت و همبندی ساختمان جدیدا مورد استفاده قرار میگیرد دارای انواع مختلفی می باشد. از انواع این مفتول ارت میتوان به راند وایر گالوانیزه و آلومینیوم اشاره کرد. نوع دیگر این هادی ارت مفتول استنلس استیل می باشد که دارای قیمت بالاتری نسبت به مفتول های گالوانیزه و آلومینیوم می باشد.

مفتول گالوانیزه یا راندوایر اخیرا به جای سیم مسی ارت در سیستم همبندی مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل اینکه بسیار قیمت مناسبت تری نسبت به سیم ارت مسی دارد.

کلمپ ارت

از کلمپ اتصال به میله ارت برای اتصال میله‌ها و سیم‌ها با سایز‌های مختلف استفاده می‌شود. این کلمپ دارای دو نوع سایز است و تمامی بخش‌های سیم را به سازه فلزی متصل می‌کند. علاوه بر این می‌توان از آن برای عبور سیم‌های مسی در زیر سینی کابل بهره برد. این کلمپ سیم را به صفحه متصل کرده و دارای دو بخش رویی و زیری است.

دریچه بازدید ارت

دریچه بازدید چاه ارت باکس یا جعبه ای است که دارای یک شینه یا تسمه مسی می باشد که دارای سه نوع است. نوع اول این محصول دریچه بتنی چاه ارت می باشد که هم درب و هم بدنه آن از جنس بتن است و ابعاد دریچه بتنی چاه ارت ۱۸*۳۰*۳۰ سانتی متر و مدل دیگر این دریچه ۴۰*۶۰*۶۰ است. نوع دوم این محصول دریچه پلی اتیلن چاه ارت می باشد که این دریچه چاه ارت میتواند تا پنج تن فشار را تحمل کند و نوع سوم آن ارت پیت چدنی می باشد که معمولا دایره شکل هستند.

مواد کاهنده

مواد کاهنده مقاومت زمین به موادی اطلاق می‌شود که مقاومت الکتریکی زمین را کاهش می‌دهند. این مواد عمدتاً برای بهبود اتصال الکتریکی و کاهش نویز و نشت جریان استفاده می‌شوند. یکی از استفاده‌های مهم این مواد در صنعت الکترونیک، سیستم‌های ارت ایمنی و سیستم‌هایی است که نیاز به زمین سازگار دارند.

تجهیزات ارتینگ

تجهیزات چاه ارت شامل تمام تجهیزات و لوازم و ابزار آلاتی هستند که برای حفر چاه ارت و اجرای سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که این لوازم و اجزاء را با کیفیت بالا تهیه کنید، یعنی بهترین و مرغوب‌ترین اجناس را انتخاب کنید؛ قطعاً کیفیت آن‌ها متفاوت خواهد بود و هزینه بیشتری را بایستی متحمل شوید.

بهترین متریالی که برای تجهیزات این چاه استفاده می‌شود فلز مس است که به هر اندازه‌ای که خلوص فلز مس بیشتر باشد، کیفیت بهتری دارد و به مراتب از قیمت بیشتری هم برخوردار هست. لوازمی که در چاه ارت استفاده می‌شوند، بسیار متفاوت هستند و هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند؛ بنابراین نمی‌گفت که قیمت واحد یا یکسانی دارند، حتی برندهای متفاوت درجه کیفیت متفاوتی دارند که در نهایت قیمت محصول بیشتر یا کمتر خواهد بود.

گفتنی است که قبل از نگاه به قیمت این اجزاء سعی کنید که کیفیت آن‌ها را بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید و حادثه جدی رخ ندهد. توصیه می‌کنیم برای تهیه این تجهیزات به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصولات مطمئن شوید و در عین حال از قیمت‌های مناسب و رقابتی بهره‌مند شوید.