تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات؛ راهنمایی برای والدین نگران!

زمان مطالعه: ۳ دقیقهتغذیه دانش آموزان، در زمان امتحانات از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است. بسیاری از دانش آموزان در دوران امتحانات، وعده‌های خود را با خیال بیشتر شدن زمان مطالعه کم می‌کنند. درصورتی‌که با تغذیه مناسب می‌توان بازده فکری را حتی بیشتر از پیش کرد.!
یک نوجوان در سن بلوغ بهتر است. وعده‌های غذایی متنوعی از همه گروه‌های غذایی مانند: سبزی‌ها، لبنیات، حبوبات، گوشت، میوه‌ها و غلات داشته باشند. اگر شما هم به دنبال یک تغذیه مناسب برای نوجوانتان هستید، این مطلب را از دست ندهید.
کاهش اضطراب و افزایش تمرکز با تغذیه دانش آموزان به صورت اصولی ممکن است، شما تصور کنید در روزهای امتحان فرزندان هرچه بیشتر خوراکی‌های موردعلاقه‌اش را داشته باشد، اشتیاق بیشتری به مطالعه دارد. اما نباید فراموش کنیم که شیرینی‌، چیپس، شکلات، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار باعث می شود. که فرد خواب راحتی نداشته باشد. و این مطلب نه‌تنها در یادگیری آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد، بلکه درصورتی‌که زمان آزمونشان صبح باشد، می‌تواند زحمات فرزند شما را کاملاً به هدر دهد.
شما می‌توانید برای کاهش اضطراب به‌..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تغذیه دانش آموزان، در زمان امتحانات از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است. بسیاری از دانش آموزان در دوران امتحانات، وعده‌های خود را با خیال بیشتر شدن زمان مطالعه کم می‌کنند. درصورتی‌که با تغذیه مناسب می‌توان بازده فکری را حتی بیشتر از پیش کرد.!

یک نوجوان در سن بلوغ بهتر است. وعده‌های غذایی متنوعی از همه گروه‌های غذایی مانند: سبزی‌ها، لبنیات، حبوبات، گوشت، میوه‌ها و غلات داشته باشند. اگر شما هم به دنبال یک تغذیه مناسب برای نوجوانتان هستید، این مطلب را از دست ندهید.

کاهش اضطراب و افزایش تمرکز با تغذیه دانش آموزان به صورت اصولی

ممکن است، شما تصور کنید در روزهای امتحان فرزندان هرچه بیشتر خوراکی‌های موردعلاقه‌اش را داشته باشد، اشتیاق بیشتری به مطالعه دارد. اما نباید فراموش کنیم که شیرینی‌، چیپس، شکلات، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار باعث می شود. که فرد خواب راحتی نداشته باشد. و این مطلب نه‌تنها در یادگیری آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد، بلکه درصورتی‌که زمان آزمونشان صبح باشد، می‌تواند زحمات فرزند شما را کاملاً به هدر دهد.

شما می‌توانید برای کاهش اضطراب به‌جای هر نوشیدنی دیگری به سراغ آب ساده و سالم بروید. دانش آموزان در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند و از خوردن قهوه زیاد و چای پررنگ خودداری کنند. همچنین مصرف ماست و دوغ ترش خواب‌آور بوده و ماست شیرین چنین تأثیری ندارد. در زمان امتحان که استرس و نگرانی بیشتر است. نیازهای تغذیه‌ای فرق می‌کند و باید موادی استفاده شود که نیازهای مغز به اکسیژن، ویتامین و انرژی بدن را تأمین کند. بهتر است، تغذیه دانش آموزان به صورت روزانه به‌جای ۳ وعده در روز به ۵ وعده کم‌حجم‌تر، افزایش یابد. با کاهش نوسانات قند خون تمرکز افزایش یابد و خواب‌آلودگی پس از خوردن غذای سنگین کم شود.

خوراکی های مناسب برای تغذیه در زمان امتحانات

خرما حاوی ۲۵ درصد ساکاروز و ۵۰ درصد گلوکز، ۱ تا ۳ درصد پروتئین و ۲ تا ۶ درصد فیبر است، افزود: خرما دارای ویتامین‌های آ- ب ۱ و ب ۲ است ضمن اینکه خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، کلر، کلسیم، مس، گوگرد، فسفر، آنزیم، اسیدهای آلی است که این عناصر در تجدید قوای جسمانی و ایجاد آرامش مفید هستند و توصیه می‌شود در زمان استرس یک عدد خرما مصرف شود.

برخی دانش آموزان که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می‌شود از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون به مغز، کاهش فشار خون، هشیارتر شدن قوای ذهنی (به دلیل مقدار کم کافئین)، کاهش خطر سکته و افزایش میزان آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود. شکلات تلخ با کمک به ترشح هورمون‌هایی که موجب شادی می‌شوند. با مزة خوشایندی که دارد دانش آموزان خسته را سرحال می‌آورد.

اسفناج به علت داشتن لوتئین از زوال عملکردهای شناختی مغز جلوگیری می‌کند. محققان دریافتند آن‌هایی که از رژیم سرشار از لوتئین استفاده می‌کنند، در طیف وسیعی از سنجش‌های شناختی مغز، از جمله عملکرد‌های اجرایی، زبان، یادگیری و حافظه نمرات بهتری از سایرین به دست می‌آورند. آووکادو مانند روغن زیتون، سرشار از چربی‌های غیراشباعِ مفید برای بدن است که با کاهش پلاکت‌های خون، جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و سلامت مغز را بهبود می‌بخشد.

تخم‌مرغ سرشار از کولین است که ماده‌ای ضروری برای رشد مغز و تقویت حافظه به شمار می‌رود که ترجیحاً در وعده صبحانه و جهت افزایش تمرکز مصرف شود.

میوه خشک سرشار از پتاسیم و منیزیم است که باعث افزایش هوشیاری می‌شود. می‌توان به‌عنوان میان وعده در بین ساعات درس‌خواندن یا به‌عنوان تأمین‌کنندة انرژی پیش از امتحان استفاده شود.

آجیل‌هامانند پسته، بادام، گردو، کشمش و توت خشک سرشار از منیزیم است که برای یادآوری و به تأخیر انداختن فراموشی ضروری است. این خصوصیت آجیل را به انتخابی مناسب برای کسانی که امتحانات حفظی دارند تبدیل می‌کند.

همچنین در کنار این موارد می توانید به سراغ مکمل های تغذیه ای مناسب برای نوجوانان خود بروید، این مکمل ها در کنار تغذیه به فرزند شما برای داشتن شرایط بهتر کمک می‌کند.

صبحانه، مهم‌ترین وعده

هیچ‌وقت به بهانه کمبود وقت صبحانه دانش آموزان را حذف نکنید. در این صورت افت قند خون و کاهش شدید تمرکز اتفاق می‌افتد. مصرف یک صبحانه خوب و کامل می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی موردنیاز بدن را در روز تأمین کند.

همچنین کربوهیدرات و پروتئین را در وعده صبحانه نباید فراموش کرد. تخم‌‌مرغ آب‌پز و پنیر کم‌‌چرب هم از افت قند خون و کاهش تمرکز زمان امتحان پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف عسل همراه کنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به‌خاطرآوردن مطالب درسی کمک می‌کند.

نوشته تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات؛ راهنمایی برای والدین نگران! اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.