جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟

جینسینگ، قرن‌هاست که جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. اصطلاح “جینسینگ” به طور معمول به گیاهان خانواده Panax اشاره دارد و کلمه “Panax” از کلمه یونانی “Panacea” گرفته شده است که بر خواص این گیاه به عنوان یک داروی درمانی اشاره می‌کند. اما جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟ اگر شما هم مشتاقید که چیزهای بیشتری درباره این گیاه اسرارآمیز بدانید این نوشته فقط برای شماست.
انواع جینسینگ و تفاوت‌های آنها
در حالی که جینسنگ آسیایی و آمریکایی شناخته شده ترین انواع آن هستند، انواع دیگری نیز وجود دارد و تلاش‌های انجام شده و موفقیت‌آمیز برای کشت آن در کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده و کُره، دامنه جینسینگ را فراتر از زیستگاه‌های بومی آن گسترش داده است.
جینسینگ آسیایی (جینسینگ Panax): این گونه که به نام جینسنگ کُره‌ای یا چینی نیز شناخته می‌شود، بومی مناطق کوهستانی آسیای شرقی از جمله چین و کُره است. جینسینگ آسیایی سابقه طولانی استفاده در طب سنتی برای افزایش استقامت، بهبود عملکردِ شناختی و رفع مشکلات مختلف سلامتی دارد و اغلب برای مبارزه با خستگی و استرس استفاده می‌شود.
جینسینگ آمریکایی (Panax Quinquefol..

جینسینگ، قرن‌هاست که جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. اصطلاح “جینسینگ” به طور معمول به گیاهان خانواده Panax اشاره دارد و کلمه “Panax” از کلمه یونانی “Panacea” گرفته شده است که بر خواص این گیاه به عنوان یک داروی درمانی اشاره می‌کند. اما جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟ اگر شما هم مشتاقید که چیزهای بیشتری درباره این گیاه اسرارآمیز بدانید این نوشته فقط برای شماست.

انواع جینسینگ و تفاوت‌های آنها

انواع جینسینگ و تفاوت‌های آنها

در حالی که جینسنگ آسیایی و آمریکایی شناخته شده ترین انواع آن هستند، انواع دیگری نیز وجود دارد و تلاش‌های انجام شده و موفقیت‌آمیز برای کشت آن در کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده و کُره، دامنه جینسینگ را فراتر از زیستگاه‌های بومی آن گسترش داده است.

جینسینگ آسیایی (جینسینگ Panax):

این گونه که به نام جینسنگ کُره‌ای یا چینی نیز شناخته می‌شود، بومی مناطق کوهستانی آسیای شرقی از جمله چین و کُره است. جینسینگ آسیایی سابقه طولانی استفاده در طب سنتی برای افزایش استقامت، بهبود عملکردِ شناختی و رفع مشکلات مختلف سلامتی دارد و اغلب برای مبارزه با خستگی و استرس استفاده می‌شود.

جینسینگ آمریکایی (Panax Quinquefolius):

جینسینگ آمریکایی بومی آمریکای شمالی است و در جنگل های برگریز ایالات متحده و کانادا یافت می‌شود. این گیاه شباهت‌هایی با جینسنگ آسیایی دارد، اما حاوی ترکیبات متفاوت‌تری است که منجر به خواص درمانی متمایز آن می‌شود.

اما جینسینگ آسیایی و آمریکایی چه تفاوت‌هایی دارند؟

در طب سنتی، جینسینگ آسیایی به طور سنتی برای تقویت شادابی و سرزندگی، استقامتِ بدنی استفاده می‌شود و جینسینگ آمریکایی به طور سنتی برای آرامش، کاهش استرس و بهبود عملکرد سیستم ایمنی مصرف می‌شود. جینسینگ آسیایی اغلب به عنوان “گرمی” استفاده می‌شود، به عبارت دیگر این گیاه برای افزایش انرژی و گرما بدن یک انتخاب ایده‌آل است. اما جینسینگ آمریکایی دارای طبیعت ملایم‌تر و خنک‌کننده‌تر است و برای افرادی که ممکن است به اثرات تحریک‌کننده جینسینگ آسیایی حساس باشند، جینسینگ آمریکایی گزینه ایده‌آلی در نظر گرفته می‌شود.

فواید سلامتی جینسینگ برای سلامتی بدن

فوایدجینسینگ برای سلامتی بدن

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی

جینسینگ به عنوان یک آداپتوژن طبقه‌بندی می‌شود، یعنی ماده‌ای که برای کاهش استرس و بازگرداندن تعادل به بدن کمک می‌کند. به عبارت دیگر تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده واکنش بدن به عوامل استرس‌زا را تعدیل کرده و به تعادل بدن کمک می‌کند.

افزایش انرژی

جین‌سنوزیدها یکی از ترکیبات اصلی جینسینگ است. این ترکیبات، به ویژه ترکیباتی که در جینسینگ آسیایی یافت می‌شوند، با بهبود سطح انرژی، بالا بردن قابلیت مغز و افزایش عملکرد شناختی آن مرتبط هستند. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ممکن است به مبارزه با خستگی و افزایش تمرکز نیز کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

جینسینگ، از طریق پلی ساکاریدها و سایر ترکیبات موجود در آن، سیستم ایمنی بدن و پاسخ‌های دفاعی آن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها را تقویت می‌کند.

اثرات ضد التهابی

پلی استیلن‌ها و سایر ترکیبات موجود در جینسینگ دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.

محافظت آنتی اکسیدانی

ترکیبات فنلی و سایر آنتی‌ اُکسیدان‌های جینسینگ به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک کرده و در برابر استرس اکسیداتیو از بدن محافظت می‌کنند. این فرآیند آنتی اکسیدانی ممکن است اثرات ضد پیری نیز داشته باشد و سلامت عمومی بدن را تقویت کند.

کاهش استرس

جینسینگ در کاهش اثرات استرس در بدن نقش فعالی دارد و به همین دلیل در طب سنتی و مدرن برای کمک به بدن برای مقابله با استرس‌های مختلف استفاده می‌شود.

تنظیم قند خون

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که جینسینگ ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم سطح قند خون نقش داشته باشد و به طور فعال برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند مفید باشد.

سلامت قلبی عروقی

آخرین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که جینسینگ در کاهش فشار خون، بهبود ریتم ضربان قلب نیز موثر است.

کاربردهای جینسنگ در طب سنتی

کاربردهای جینسنگ در طب سنتی

در فرهنگ‌های مختلف، به ویژه در طب سنتی چینی (TCM) و طب بومی آمریکا جینسینگ از سال‌ها پیش مورد توجه است و شهرت آن به عنوان یک گیاه دارویی قوی منجر به کاربردهای مختلفی برای ارتقای سلامت و درمان بیماری های خاص شده است. به همین دلیل در این قسمت سعی می‌کنیم برخی از کاربردهای سنتی جینسینگ را بیشتر بررسی کنیم:

مقابله با استرس

در بسیاری از کتاب‌های طب سنتی چین، جینسینگ به عنوان یک “آداپتوژن” طبقه‌بندی می‌شود و اعتقاد بر این است که به برای مقابله با اثرات استرس به بدن کمک می‌کند.

استقامت بدن

در طب سنتی چینی و کُره‌ای، جینسینگ برای بهبود استقامت بدن استفاده می‌شود و معمولا به کشاورزان، سربازان و افرادی که در فعالیت‌های فیزیکی یا کار سخت مشغول بودند توصیه می‌شود که از این گیاه به صورت منظم استفاده کنند.

تقویت و سلامت مغز

جینسینگ در طب سنتی برای تقویت عملکرد شناختی، سلامت ذهنی و افزایش تمرکز به کار رفته و برای بهبود فعالیت‌های فکری و سلامت عمومی مغز مفید در نظر گرفته می‌شود.

کاهش خستگی

در کتاب طبی TCM و آیورودا (طب سنتی هند) جینسینگ برای مبارزه با خستگی استفاده شده است و اعتقاد بر این بود که این گیاه به بدن کمک می‌کند تا با اثرات فیزیکی و روانی خستگی مقابله کند.

تقویت سیستم ایمنی

در مراجع طب سنتی چینی و آمریکای شمالی، جینسینگ به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به ویژه در زمان شیوع بیماری‌های فصلی استفاده شده است.

تقویت قوای جنسی و باروری

در فرهنگ‌های مختلف، جینسینگ برای بهبود قدرت جنسی و باروری بخصوص در آقایان استفاده شده است.

معجزه ضد پیری

در فرهنگ‌های مختلف جینسینگ به طور نمادین با طول عمر انسان مرتبط بوده و به عنوان یک عنصر اثربخش برای دستیابی به زندگی طولانی‌تر در نظر گرفته می‌شود.

سلامت دستگاه گوارش

در طول دهه‌ها جینسینگ برای سلامت دستگاه گوارش و رفع مشکلاتی مانند سوء‌هاضمه و کمبود اشتها استفاده شده است و اعتقاد بر این بود که اثر متعادل کننده‌ای بر سیستم گوارشی دارد.

دیابت

در برخی از شیوه‌های طب سنتی، از جینسینگ برای کنترل سطح قند خون استفاده شده است و اعتقاد بر این است که اثر تنظیم کننده‌ای بر روی متابولیسم گلوکز دارد.

مصارف معنوی و تشریفاتی

قبایل بومی آمریکا مانند چروکی‌ها از جینسنگ در مراسم معنوی خود استفاده می‌کردند و به خواص درمانی آن اعتقاد ویژه‌ای داشتند.

کاربردهای مدرن جینسینگ در پزشکی و داروسازی

کاربردهای مدرن جینسینگ در پزشکی و داروسازی

محبوبیت و استفاده تاریخی جینسینگ در طب سنتی باعث انجام تحقیقات گسترده در مورد فواید دارویی آن شده است. در پزشکی مدرن و داروسازی، جینسینگ به شکل‌های مختلف مانند مکمل‌های غذایی، داروهای گیاهی و حتی به عنوان یک ماده اولیه در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم مروری بر روی کاربردهای مدرن جینسینگ در پزشکی و داروسازی داشته باشیم.

مکمل‌های کاهش دهنده استرس

جینسینگ سال‌هاست که به عنوان یک ترکیب ضد استرس به بازار عرضه می‌شود. این گیاه معجزه‌آسا به شکل مکمل‌هایی که به بدن کمک می کنند تا با اثرات استرس سازگار شوند تولید شده و اغلب برای کمک به افرادی که با استرس مزمن، خستگی و فرسودگی ذهنی سر و کار دارند استفاده می‌شود.

تقویت کننده انرژی بدن

مکمل‌های جینسینگ معمولاً به دلیل کاربرد آنها برای افزایش سطح انرژی و کمک به عملکرد شناختی تولید می‌شوند. برخی افراد از جینسینگ برای مبارزه با خستگی ذهنی، بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری نیز استفاده می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل ارتباط تاریخی این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن، مکمل های جینسینگ معمولا برای تقویت سیستم ایمنی به بازار عرضه می‌شوند. تحقیقات نشان می دهند که جین‌سنوزیدهای موجود در جینسینگ اثرات زیادی در پاسخ سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها دارد.

بهبود عملکرد و استقامت بدن

ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام گاهی اوقات با خرید قرص جینسینگ یا سایر مکمل های آن برای افزایش عملکرد بدنی و استقامت در فعالیت‌های ورزشی استفاده کنند.

کمک به کاهش اثرات دیابت

برخی از مطالعات انجام شده در صنایع داروسازی اثرات جینسینگ را در مدیریت سطح قند خون بررسی کرده اند. جین‌سنوزیدهای موجود در جینسینگ اثرات ضد دیابتی دارند، و اثرات بیماری دیابت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

سلامت قلبی عروقی

تحقیقات نشان داده است که جینسینگ ممکن است اثرات مطلوبی بر کنترل فشار خون و سطح کلسترول نیز داشته باشد، به همین دلیل در برخی از محصولات، جینسینگ در فرمولاسیون داروها و مکمل‌های تولید شده برای سلامت قلب وجود دارد.

اثرات ضد التهابی و آنتی‌اُکسیدانی

اثرات ضد التهابی و آنتی‌اُکسیدانی

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی جینسینگ در پزشکی و داروسازی مدرن نیز مورد توجه قرار گرفته است. جین‌سنوزیدها و سایر ترکیبات موجو در این گیاه به کاهش التهاب و محافظت از سلول‌ها در برابر استرس اُکسیداتیو کمک می‌کنند.

محصولات مراقبت از پوست

عصاره جینسینگ به دلیل خواص آنتی‌اُکسیدانی در محصولات مراقبت از پوست نیز قرار گرفته است. این محصولات سلامت پوست را بهبود می بخشند، علائم پیری را کاهش داده و به ظاهر و شفافیت پوست کمک می‌کنند.

محصولات مراقبت از مو

جینسینگ به دلیل کابرد آن برای بهبود سلامت پوست سر و تحریک رشد مو در برخی از محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که این گیاه گردش خون را در پوست سر افزایش داده و باعث رشد و منظم شدن چرخه رشد موهای سر می‌شود.

سلامت و بهبود میل جنسی

در پزشکی مدرن برخی از افراد از مکمل‌های جینسینگ برای بهبود سلامت و قدرت جنسی، از جمله افزایش میل جنسی و مدیریت اختلال نعوظ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۵ دمنوش افزایش میل جنسی

خطرات و عوارض جانبی جینسینگ

عوارض جانبی جینسینگ

در حالی که جینسینگ به طور کلی برای اکثر مردم مناسب و بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، ضروری است که از خطرات و عوارض جانبی آن نیز آگاه باشید. پاسخ‌های فردی به جینسینگ می‌تواند متفاوت باشد و افراد خاصی ممکن است بیشتر مستعد اثرات نامطلوب آن باشند. به همین دلیل در اینجا برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه مرتبط با جینسینگ را با هم مرور می‌کنیم.

بی خوابی و تحریک پذیری

دوزهای بالای جینسینگ، به ویژه جینسینگ آسیایی، ممکن است باعث تحریک بیش از حد شده و منجر به علائمی مانند بی خوابی، بی قراری و افزایش تحریک پذیری در مصرف‌کنندگان شود.

مشکلات گوارشی

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف مکمل‌های حاوی جینسینگ مشکلات گوارشی، از جمله حالت تهوع، اسهال، یا ناراحتی معده را تجربه کنند.

نوسانات فشار خون

جینسینگ ممکن است اثراتی بر روی فشار خون داشته باشد و در برخی موارد می تواند منجر به افزایش یا کاهش فشار خون شود. افراد مبتلا به فشار خون یا اُفت فشار خون باید با احتیاط و تحت نظارت پزشک از محصولات حاوی جینسینگ استفاده کنند.

تداخل با داروها

جینسینگ ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارد یا خطر عوارض جانبی آنها را افزایش دهد. به همین دلیل هنگام استفاده از جینسینگ در کنار داروهایی مانند ضد انعقاد، داروهای فشار خون و برخی از داروهای دیابت، بهتر است احتیاط کنیم.

واکنش‌های آلرژیک

واکنش های آلرژیک به جینسینگ نادر است اما غیرممکن نیست. علائم ممکن است شامل واکنش‌های پوستی، خارش، تورم یا مشکل در تنفس بروز کند و افراد مبتلا به آلرژی شناخته شده به جینسینگ یا گیاهان مرتبط با این گیاه باید از مصرف آن خودداری کنند.

اثرات هورمونی

در برخی از آخرین مطالعات گزارش شده است که جینسینگ اثرات هورمونی دارد و مصرف زیاد آن ممکن است با سیستم غدد درون‌ریز بدن تداخل داشته باشند. زنان باردار یا شیرده و همچنین افرادی که دارای شرایط حساس هستند، باید قبل از استفاده از جینسینگ با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

اختلال دوقطبی

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است بیشتر مستعد اثرات محرک جینسینگ باشند. توصیه می‌شود که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی قبل از استفاده از جینسینگ با پزشک خود مشورت کنند.

تداخل با کافئین

ترکیب جینسینگ با نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است خطر بی‌قراری، عصبی بودن یا افزایش ضربان قلب را افزایش دهد.

تداخل با وارفارین

جینسینگ ممکن است با اثرات ضد انعقادی وارفارین تداخل داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد. افرادی که وارفارین یا سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید قبل از استفاده از جینسینگ با پزشک خود مشورت کنند.

اختلالات خواب

برخی از افراد ممکن است در هنگام استفاده از جینسینگ تغییراتی را در الگوهای خواب خود تجربه کنند.

شیردهی و بارداری

زنان باردار و شیرده باید در مصرف جینسینگ احتیاط کنند. توصیه می‌شود قبل از استفاده از جینسینگ در دوران بارداری یا شیردهی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کاربرد جینسینگ در آشپزی

کاربرد جینسینگ در آشپزی

طعم کمی تلخ و خاکی جینسینگ آن را به یک افزودنی هیجان‌انگیز برای خلاقیت‌های مختلف آشپزی تبدیل کرده است. در حالی که این گیاه بیشتر با دمنوش‌ها و مکمل‌های گیاهی استفاده می‌شود، جینسینگ می‌تواند در آشپزی برای القای یک طعم منحصر به فرد در کنار فواید زیاد آن برای سلامتی در آشپزی نیز استفاده شود. به همین دلیل بد نیست که برای آخرین قسمت نمونه‌هایی از استفاده جینسینگ در آشپزی را با هم بخوانیم.

آبگوشت جینسینگ

جینسینگ ورقه شده یا رنده شده را به آب مرغ یا سبزیجات اضافه کنید تا یک مایع مغذی و معطر برای سوپ درست کنید. جینسینگ به خوبی با موادی مانند زنجبیل، سیر و پیازچه ترکیب می‌شود.

جوجه جینسینگ

یک کاسه آرام‌بخش از کُنجی (فرنی برنج) با جینسینگ و مرغ آماده کنید. جینسینگ ورقه شده را به همراه برنج، آب مرغ و مرغ پخته خرد شده بجوشانید. سس سویا، زنجبیل و کمی روغن کنجد می‌تواند چاشنی شگفت انگیزی برای این غذا باشد.

جینسینگ Stir-Fry

برش های جینسینگ را با ترکیبی از سبزیجات رنگارنگ و منابع پروتئینی مانند مرغ، توفو یا میگو در سیب زمینی سرخ کرده و به آن اضافه کنید.

سس سالاد جینسینگ

با ترکیب عصاره جینسینگ یا جینسینگ رنده شده با روغن زیتون، سرکه بالزامیک، خردل و عسل، یک سس سالاد جینسینگ درست کنید. این سس خوش طعم را روی یک سالاد سبز بریزید یا از آن به عنوان ماریناد برای سبزیجات کبابی استفاده کنید.

مارینادهای جینسینگ

جینسینگ را در مارینادهای گوشت یا توفو قرار دهید و یک ماریناد با سس سویا، زنجبیل، سیر و کمی جینسنگ درست کنید. قبل از کباب کردن و برای رسیدن به یک طعم منحصر بفرد و خوش طعم، اجازه دهید مواد برای چند ساعت در کنار هم بپزند.

پلو برنج جینسینگ

با پختن برنج با برش های جینسینگ، آب گوشت و ادویه های معطر مانند دارچین و بادیان ستاره‌ای، طعم جینسینگ را به برنج دم کرده اضافه کنید. نتیجه یک غذای معطر و خوش طعم است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

اسموتی جینسینگ

عصاره جینسینگ یا ریشه جینسینگ آسیاب شده را با اسموتی صبحگاهی خود مخلوط کنید. همچنین می‌توانید آن را با انواع میوه‌ها، ماست و کمی عسل نیز ترکیب کنید تا طعم ها را کمی متعادل کنید.

بستنی جینسینگ

قبل از آماده کردن مواد بستنی، با قرار دادن جینسنگ در شیر یا خامه، یک بستنی خانگی با جینسنگ درست کنید. قبل از انجماد، جینسینگ را صاف کنید و از طعم لطیف جینسینگ در بسنتی خود لذت ببرید.

چای گیاهی جینسینگ

عسل دم کرده جینسینگ

جینسینگ را با گیاهان دیگر مانند بابونه، نعناع یا لیمو مخلوط کنید تا یک ترکیب چای گیاهی تسکین دهنده درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید چای خود را با عسل یا استویا شیرین کنید. این یک راه سنتی و ساده برای لذت بردن از طعم جینسینگ است.

عسل دم کرده جینسینگ

برش های جینسینگ را با عسل ترکیب کنید و بگذارید چند هفته بماند. از این عسل به عنوان شیرین کننده چای، ماست و یا به عنوان یک افزودنی خوش طعم برای دسرها استفاده کنید.

کلام آخر

جنسینگ به عنوان یک گیاه دارویی قدرتمند و با سابقه‌ای طولانی در طب سنتی شناخته شده است. این گیاه به دلیل خواص متنوع خود، از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ذهنی و فیزیکی و کمک به مدیریت استرس، محبوبیت زیادی دارد. با این حال، مهم است که در مصرف آن دقت شود، زیرا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد. در نهایت، جنسینگ می‌تواند بخشی از یک برنامه سلامتی متوازن باشد، اما باید با در نظر گرفتن احتیاط‌های لازم و تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ. پدیدار شد.