خالق زیباترین خودروهای مرسدس‌بنز درگذشت

یکی از بزرگترین طراحان خودرو در جهان، یعنی برونو ساکو که سابقه درخشانی در طراحی محصولات مرسدس‌بنز دارد، به‌تازگی در گذشت. او ۴۱ سال را در مرسدس گذراند و چندین خودروی نمادین را طراحی کرد.
امیرمسعود عابدین_ برونو ساکو، طراح ایتالیایی که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص در تاریخ طراحی خودرو شناخته می‌شود، زمانی گفته بود: “یک مرسدس بنز باید همیشه شبیه یک مرسدس بنز باشد. ” وی در طی دوران طولانی فعالیت خود در این خودروساز آلمانی، این اصل را به خوبی رعایت کرد.
مرسدس بنز در سال ۱۹۵۸، ساکو را به عنوان طراح دوم برای کار بر روی نمونه‌های ابتدایی خودرو استخدام کرد. پس از آن، وی مسئولیت طراحی بدنه و ابعاد را بر عهده گرفت. از جمله طراحی‌های قابل توجه وی در سال‌های اولیه می‌توان به مدل‌های ۶۰۰ (W۱۰۰) و ۲۳۰ SL معروف به پاگودا (W۱۱۳) اشاره کرد. علاوه بر تولید انبوه خودروها، ساکو در آزمایش‌های مربوط به خودروهای مفهومی با موتورهای روتاری و درهای بال شکل، مانند C ۱۱۱ و C ۱۱۱-II نیز مشارکت داشت.

در سال ۱۹۷۵، ساکو به عنوان رئیس بخش طراحی منصوب شد. اولین پروژه وی، مدل W۱۲۳ T-Modell بود که در واقع مدل استیشن ..

خالق زیباترین خودروهای مرسدس‌بنز درگذشت

یکی از بزرگترین طراحان خودرو در جهان، یعنی برونو ساکو که سابقه درخشانی در طراحی محصولات مرسدس‌بنز دارد، به‌تازگی در گذشت. او ۴۱ سال را در مرسدس گذراند و چندین خودروی نمادین را طراحی کرد.

امیرمسعود عابدین_ برونو ساکو، طراح ایتالیایی که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص در تاریخ طراحی خودرو شناخته می‌شود، زمانی گفته بود: "یک مرسدس بنز باید همیشه شبیه یک مرسدس بنز باشد. " وی در طی دوران طولانی فعالیت خود در این خودروساز آلمانی، این اصل را به خوبی رعایت کرد.

مرسدس بنز در سال ۱۹۵۸، ساکو را به عنوان طراح دوم برای کار بر روی نمونه‌های ابتدایی خودرو استخدام کرد. پس از آن، وی مسئولیت طراحی بدنه و ابعاد را بر عهده گرفت. از جمله طراحی‌های قابل توجه وی در سال‌های اولیه می‌توان به مدل‌های ۶۰۰ (W۱۰۰) و ۲۳۰ SL معروف به پاگودا (W۱۱۳) اشاره کرد. علاوه بر تولید انبوه خودروها، ساکو در آزمایش‌های مربوط به خودروهای مفهومی با موتورهای روتاری و درهای بال شکل، مانند C ۱۱۱ و C ۱۱۱-II نیز مشارکت داشت.

خالق زیباترین خودروهای مرسدس‌بنز درگذشت

در سال ۱۹۷۵، ساکو به عنوان رئیس بخش طراحی منصوب شد. اولین پروژه وی، مدل W۱۲۳ T-Modell بود که در واقع مدل استیشن E-Class محسوب می‌شود. این خودرو جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مرسدس بنز دارد، چرا که اولین مدل استیشن این شرکت به حساب می‌آید. وی همچنین طراحی مدل‌های S-Class W۱۲۶ و مدل کوپه C۱۲۶ را نیز انجام داد. علاوه بر این، در دهه ۱۹۷۰، طراحی مدل G کلاس نیز تحت نظارت وی انجام شد.

ده‌ها سال پس از طراحی این خودروها، ساکو در مصاحبه‌ای اظهار کرد که از طراحی سری ۱۲۶ بسیار راضی است. وی گفت: سری ۱۲۶ در تمام اشکال طراحی، بهترین کاری است که برای مرسدس بنز انجام داده‌ام.

خالق زیباترین خودروهای مرسدس‌بنز درگذشت

کارهای ساکو همچنین به مرسدس بنز کمک کرد تا با معرفی سری ۱۹۰ (W۲۰۱)، مشتریان جوان‌تری را جذب کند. همین امر در مورد کارهای بعدی وی نیز صادق است، مانند زمانی که کلاس A در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. پروژه‌های وی شامل شاسی‌بلند لوکس M-Class تا مینی‌ون V-Class بود. قبل از بازنشستگی در ۳۱ مارس ۱۹۹۹، آخرین خودروهایی که طراحی کرد، اس کلاس (W۲۲۰) و سی ال کلاس (C۲۱۵) بودند. برخی از این خودروها در دوره‌ای تولید شدند که خودروها بیش از حد مهندسی شده و به آن‌ها لقب "تانک" را می‌دادند. طراحی‌های ساکو ماندگار هستند، به‌ویژه آن‌هایی که در دهه‌های اول کار طولانی‌مدت وی در مرسدس بنز عرضه شدند.

سال‌ها پس از بازنشستگی، این طراح خودرو بسیار با استعداد گفت: "مرسدس بنز زندگی من بوده است و من به آن صد در صد پایبند هستم. "

برونو ساکو در ۱۹ سپتامبر در سن ۹۰ سالگی در زیندلفینگن آلمان درگذشت.

۲۲۷۳۲۲