خواص روغن نارگیل برای پوست

زمان مطالعه: ۴ دقیقهوقتی صحبت از بهترین روغن های طبیعی برای پوست می‌شود، تقریبا غیر ممکن است که اسم روغن نارگیل ( Coconut Oil for Skin ) به وسط نیاید. علت آن هم خواص متعدد و بینظیرش برای انواع پوست ها است. البته خواص روغن نارگیل فقط به پوست محدود نمی‌شود. روغن نارگیل فواید بسیار جالبی برای مو ، ناخن و یا اعضای داخلی بدن دارد. اما طبق معمول موضوع صحبت ما فقط زیبایی پوست است. به همین دلیل در این مقاله به خواص روغن نارگیل برای پوست، به طور اختصاصی و ویژه پرداخته‌ایم.
از تاثیر روغن نارگیل بر رفع مشکلات التهابی مانند جوش و اگزما گرفته تا سفید کردن پوست با روغن نارگیل و استفاده از آن به عنوان پاک کننده ی آرایش. همچنین چند ماسک روغن نارگیل که بیشتر مورد توجه متخصصان پوستی است را آموزش داده ایم. پس با ما همراه باشید.
روغن نارگیل چیست؟ روغن نارگیل نوعی چربی اشباع شده است که از میوه درخت نارگیل بدست می آید. این روغن مصارف گوناگونی در آشپزی و تهیه مواد آرایشی بهداشتی دارد و در دمای اتاق جامد است. این روغن سرشار از اسید چرب با زنجیره متوسط به نام لوریک اسید است. پژوهش‌ها نشان داده است که اسید لو..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

وقتی صحبت از بهترین روغن های طبیعی برای پوست می‌شود، تقریبا غیر ممکن است که اسم روغن نارگیل ( Coconut Oil for Skin ) به وسط نیاید. علت آن هم خواص متعدد و بینظیرش برای انواع پوست ها است. البته خواص روغن نارگیل فقط به پوست محدود نمی‌شود. روغن نارگیل فواید بسیار جالبی برای مو ، ناخن و یا اعضای داخلی بدن دارد. اما طبق معمول موضوع صحبت ما فقط زیبایی پوست است. به همین دلیل در این مقاله به خواص روغن نارگیل برای پوست، به طور اختصاصی و ویژه پرداخته‌ایم.

از تاثیر روغن نارگیل بر رفع مشکلات التهابی مانند جوش و اگزما گرفته تا سفید کردن پوست با روغن نارگیل و استفاده از آن به عنوان پاک کننده ی آرایش. همچنین چند ماسک روغن نارگیل که بیشتر مورد توجه متخصصان پوستی است را آموزش داده ایم. پس با ما همراه باشید.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل نوعی چربی اشباع شده است که از میوه درخت نارگیل بدست می آید. این روغن مصارف گوناگونی در آشپزی و تهیه مواد آرایشی بهداشتی دارد و در دمای اتاق جامد است. این روغن سرشار از اسید چرب با زنجیره متوسط به نام لوریک اسید است. پژوهش‌ها نشان داده است که اسید لوریک برای پوست فواید زیادی دارد به همین دلیل روغن نارگیل، روغنی محبوب در میان طرفداران زیبایی پوست است.

بیشتر بخوانیم: فواید روغن نارگیل برای مو

خواص و کاربرد‌های روغن نارگیل:

نرمی پوست

اگر دستتان را زیاد می‌شویید پس لایه شاخی پوستتان به توجه بیشتری نیاز دارد. دو بار در روز به انگشتانتان روغن نارگیل بزنید.

مرطوب کردن پوست خشک

یکی از دلایل شهرت روغن نارگل برای مراقبت از پوست، خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده اش است. بنابراین استفاده از روغن نارگیل برای پوست های خشک بسیار توصیه می شود.

کافیست کمی روغن نارگیل را به کف دستتان بمالید و سپس دستتان را روی صورتتان بکشید. همچنین میتوانید از روغن نارگیل برای رفع خشکی نواحی مختلف پوستتان مانند کف پا هم استفاده کنید. روغن نارگیل باعث میشود که ترک های پوستی پا بسیار نرم تر شود و روند بهبود آن را سریعتر می کند.

لایه برداری

یکی دیگر از خواص روغن نارگیل برای پوست، خاصیت لایه برداری آن است. اگر نگاهی به ماسک های خانگی لایه بردار بیاندازید حتما روغن نارگیل هم به چشمتان میخورد. روغن نارگیل میتواند سلول های مرده ی پوست را پاکسازی کند و منافذ پوست را که با آلودگیها پر شده است تمیز کند.

همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی اش باعث میشود تا پوست پس از لایه برداری، دچار التهاب و سوزش نشود.

برای مشاهده انواع کرم لایه بردار، کلیک کنید.

رفع چین و چروک صورت

مهم ترین عاملی که باعث میشود شما پیرتر یا جوان تر از سن واقعی تان بنظر برسید چین و چروک های روی صورتتان است. در واقع هرچه چین چروک های ریز و درشت بیشتری روی پوستتان باشد، مسن تر بنظر خواهید رسید.

اما میتوان با روغنی طبیعی که عوارضی هم برای پوست ندارد این مشکل را حل نمود.

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن ها برای کاهش چین و چروک های پوست است. همچنین استفاده از روغن نارگیل عوارض جانبی محصولات شیمیایی را ندارد.

بنابراین استفاده از خواص روغن نارگیل نه تنها از پیری پوستتان جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود روز به روز هم پوستتان جوان تر و شاداب تر شود.

برای مشاهده و خرید انواع کرم ضدچروک، اینجا کلیک کنید.

پاک کردن آرایش با روغن نارگیل

بقایای آرایش بر روی پوست می‌تواند عملا فرآیند پیری را تسریع کند. به لطف خواص پخت و تغذیه ای روغن نارگیل، از آن می‌توان برای پاک کردن آرایش چشم هم استفاده کرد. چربی‌های طبیعی موجود در آن لایه محافظی در اطراف چشم ایجاد می‌کند و در عین حال تمامی آثار آرایش را پاک می‌نماید. کافی است یک تکه پنبه یا دستمالی را به روغن نارگیل آغشته کنید تا ببینید حتی سرسخت ترین آرایش‌ها هم به ملایمت پاک می‌شوند.

درمان آکنه

با وجود اینکه برخی افراد فکر می‌کنند روغن نارگیل باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می‌شود ولی تحقیقات نشان داده است که این روغن در درمان آکنه تاثیرگذار است. آکنه یک بیماری پوستی التهابی است و بیشتر داروهایی که برای درمان آن توصیه می‌شود، داروهایی هستند که التهاب را کاهش می‌دهند.

از آنجایی که روغن نارگیل دارای خواص و ترکیبات ضدالتهابی است، در نتیجه می‌تواند در درمان آکنه تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، خواص آنتی باکتریایی اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل، می‌تواند باعث کاهش آکنه شود.

بیشتر بخوانیم: ماسک صورت چیست؟

آموزش چند ماسک خانگی با روغن نارگیل:

ماسک عسل و روغن نارگیل برای چروک صورت

ماسک روغن نارگیل و عسل پوست را مرطوب میکند و باعث باز شدن منافذ پوستتان می شود. مواد به کار رفته در این ماسک دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که باعث جلوگیری از آکنه می شود. همچنین این ماسک بهترین ماسک روغن نارگیل برای درمان اگزما است.

یک چهارم فنجان روغن نارگیل + ۱ قاشق غذاخوری عسل+ را با همدیگر مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. توجه کنید که قبل از استفاده از ماسک اجازه دهید تا خنک شود. سپس صورتتان را بشویید. از این ماسک ۲ بار در هفته میتوانید استفاده کنید.

ماسک روغن نارگیل و زرد چوبه برای روشن شدن پوست

در جواب باید بگوییم که روغن نارگیل باعث سفید تر شدن پوست می شود. در واقع یکی از کاربرد های روغن نارگیل، درمان لکه های صورت است. همچنین در این ماسک از ماده ای فوق العاده به نام زردچوبه استفاده شده است.

شاید ندانید اما زردچوبه یکی از بهترین مواد طبیعی برای سفید کردن پوست و از بین بردن لکه های تیره ی آن است. همچنین این ماده دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و با هیداته کردن پوست، آن را درخشان‌تر میکند.

۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده + نصف قاشق چایخوری زردچوبه + نصف قاشق چایخوری آبلیمو + ۱ قاشق غذاخوری عسل را به خوبی با همدیگر مخلوط کنید. این ماسک سفیدکننده را روی صورتتان بمالید و کمی صورتتان را ماساژ دهید. حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا ماسک به خوبی جذب شود. سپس صورتتان را آب ولرم یا یک صابون طبیعی (مانند صابون زردچوبه) شست‌و‌شو دهید.

ماسک روغن نارگیل ، لیمو و ماست برای پوست های چرب

این ماسک صورت هم به دلیل برخوردار بودن از موادی بینظیر برای پوست، باعث درخشندگی و کاهش لکه های پوستتان می شود. همچنین این ماسک سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز برای پوست است.

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل + ۱ قاشق غذاخوری ماست + ۱ قاشق چایخوری آبلیمو را با همدیگر ترکیب کنید تا مخلوطی یکدست به وجود بیاید. این مخلوط را روی صورتتان بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنبد تا ماسک جذب شود. سپس صورتتان را با اب ولرم شست و شو دهید.

اگر پوست حساسی دارید بهتر است از آبلیمو استفاده نکنید. از این ماسک ۲ بار در هفته استفاده کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

سخن آخر

بسیاری از افراد معمولا اشتباه می‌کنند و از مقدار زیادی این روغن استفاده می‌کنند. پوست مقدار محدودی از روغن را جذب می کند و استفاده بیشتر از این مقدار، فایده‌ای ندارد. اگر بیش از اندازه از روغن استفاده کنید، مقداری از آن جذب می‌شود و اضافه آن روی پوست می‌ماند و ظاهری چرب و کثیف ایجاد می‌کند.

با تشکر از شما که تا آخر این مطلب همراه ما بودید.

نوشته خواص روغن نارگیل برای پوست اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.