دلایل حساسیت به نوار بهداشتی + راه‌های پیشگیری

زمان مطالعه: ۸ دقیقهعادت ماهیانه همان طور که از نامش بر می‌آید، دوره‌ای کوتاه مدت است که هر ماه برای خانم‌ها اتفاق می‌افتاد و ضمن بروز خون ریزی، باعث تغییرات هورمونی هم می‌شود. حساسیت به نوار بهداشتی یکی از مواردی است که بسیاری از خانم ها و دختر خانم‌ها را در این دوره آزار می‌دهد.
این دوره ۳ الی ۷ روزه از این جهت که روحیه و بدن زنان را بیش از هر زمان دیگری حساس می‌کند، حائز اهمیت است و افراد را وادار به مراقبت بیشتری می‌کند. مسئله این است که در این دوره دهانه رحم بیشتر از حد معمول باز می‌شود و ترشحات واژن افزایش می‌یابند. استفاده از یک پد دارای ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب و مرغوب به بانوان کمک می‌کند که این دوره را با آرامش خاطر سپری کنند و به بدن خود نیز آسیبی نرسانند.
گاهی اوقات، استفاده از نوار بهداشتی اصلا خوشایند نیست. چرا؟ چون گاهی حساسیتی ایجاد می‌شود که به‌دنبال آن، خارش، التهاب و قرمزی پوست رخ می‌دهد. بعضی وقت‌ها، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی چیزی نیست جز جنس مواد به‌کاررفته در نوار. در موارد دیگر هم پای رطوبت و گرمایی در میان است که در نوار بهداشتی ایجاد می‌شود و باعث شکل‌گیر..

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

عادت ماهیانه همان طور که از نامش بر می‌آید، دوره‌ای کوتاه مدت است که هر ماه برای خانم‌ها اتفاق می‌افتاد و ضمن بروز خون ریزی، باعث تغییرات هورمونی هم می‌شود. حساسیت به نوار بهداشتی یکی از مواردی است که بسیاری از خانم ها و دختر خانم‌ها را در این دوره آزار می‌دهد.

این دوره ۳ الی ۷ روزه از این جهت که روحیه و بدن زنان را بیش از هر زمان دیگری حساس می‌کند، حائز اهمیت است و افراد را وادار به مراقبت بیشتری می‌کند. مسئله این است که در این دوره دهانه رحم بیشتر از حد معمول باز می‌شود و ترشحات واژن افزایش می‌یابند. استفاده از یک پد دارای ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب و مرغوب به بانوان کمک می‌کند که این دوره را با آرامش خاطر سپری کنند و به بدن خود نیز آسیبی نرسانند.

گاهی اوقات، استفاده از نوار بهداشتی اصلا خوشایند نیست. چرا؟ چون گاهی حساسیتی ایجاد می‌شود که به‌دنبال آن، خارش، التهاب و قرمزی پوست رخ می‌دهد. بعضی وقت‌ها، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی چیزی نیست جز جنس مواد به‌کاررفته در نوار. در موارد دیگر هم پای رطوبت و گرمایی در میان است که در نوار بهداشتی ایجاد می‌شود و باعث شکل‌گیری باکتری‌ها در ناحیه تناسلی می‌شود. علت حساسیت به نوار بهداشتی، هرچه که باشد، جای نگرانی نیست؛ چون روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. در این مقاله اصول انتخاب یک نوار بهداشتی مناسب، علت حساسیت به نوار بهداشتی، درمان و پیشگیری از بروز این حساسیت را برای شما بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل حساسیت به نوار بهداشتی

در بیشتر مواقع، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی، درماتیت تماسی یا التهاب پوستی است؛ یعنی پوست بدن با نواری بهداشتی در تماس قرار می‌گیرد که مواد به‌کاررفته در آن برای بدن حساسیت‌آورند. به درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی زنانه، «ولووییت» (vulvitis) گفته می‌شود. نوارهای بهداشتی معمولا از لایه‌های متعددی تولید می‌شوند که در هر لایه، ماده و جنسی متفاوت به کار می‌رود.

هریک از لایه‌های موجود در نوار بهداشتی می‌توانند باعث بروز حساسیت در ناحیه تناسلی شوند. از موادی که معمولا در لایه‌های مختلف نوارهای بهداشتی وجود دارد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

لایه زیرین

لایه زیرین نوار بهداشتی معمولا از ترکیبات پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. این مواد در تولید لباس‌ها، طناب‌ها و … هم استفاده می‌شوند.

بخش اصلی جذب‌کننده

در هر نوار بهداشتی، بخشی اصلی و هسته‌ای وجود دارد که در میان لایه زیرین و رویین نوار قرار می‌گیرد. این قسمت معمولا از جنس فوم و سلولزها ساخته می‌شود. موادی که گفته شد، قدرت جذب بالایی دارند. گاهی اوقات هم در نوارهای بهداشتی از ژل جاذب استفاده می‌شود.

لایه رویی

لایه رویین نوار بهداشتی همان قسمتی است که بیشترین تماس با بدن را دارد. جنس این لایه معمولا از پلی‌اتیلن و همچنین اکسید روی و پترولاتیوم است. این مواد در مرطوب‌کننده‌ها هم به کار می‌روند.

بیشتر بخوانیم: هر چیزی که باید درباره نوار بهداشتی بدانید | نوار بهداشتی چیست؟

چسب

لایه‌ای از چسب هم در نوار بهداشتی‌ها وجود دارد و به شما کمک می‌کند نوار را به لباس زیرتان بچسبانید. در بعضی از نوارها از همان چسب‌های موردتأیید سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده می‌شود که در چسب‌های عادی حرارتی و قطره‌ای و… به کار می‌روند.

عطر و رایحه

علاوه بر موادی که گفته شد، بعضی از شرکت‌ها عطر و رایحه‌ای هم به محصولات بهداشتی خود اضافه می‌کنند. پوست بدن برخی از بانوان به مواد شیمیایی عطری اضافه‌شده به نوارهای بهداشتی حساس است؛ البته بیشتر این محصولات در زیر لایه و بخش اصلی جذب‌کننده دارای مواد عطری هستند؛ یعنی امکان اینکه ماده شیمیایی با بدن در تماس باشد، بسیار کم است.

حساسیت به نوار بهداشتی چیز عجیبی نیست اما چنین چیزی معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. نتیجه پژوهشی درباره حساسیت به نوار بهداشتی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از حساسیت‌ها در پی وجود چسب در نوار به وجود می‌آید. تحقیقی دیگر هم نشان داده است که از هر دو میلیون نفر زن، فقط یک نفر به نوار بهداشتی حساسیت نشان می‌دهد.

گذشته از مواد حساسیت‌زای موجود در نوار بهداشتی‌ها، عامل دیگر حساسیت می‌تواند مربوط به تماس و اصطکاکی باشد که نوار با بدن ایجاد می‌کند و باعث آزار ناحیه تناسلی می‌شود.

برای مشاهده و خرید انواع نوار بهداشتی، کلیک کنید.

نکات مهم حین انتخاب نوار بهداشتی مناسب

۱٫ سایز نوار بهداشتی

شکل بدن، میزان خون ریزی، ساعات مختلف روز و تاثیر آن‌ها در افزایش احتمال نفوذ خون به لباس و… از جمله نکاتی اند که باید برای انتخاب اندازه مورد نظر خود در نظر بگیرید. برخی افراد ناحیه تناسلی بزرگتری دارند و یا وزن آن‌ها بیشتر است. برخی دیگر شکل بدنی کوچک اما خون ریزی زیادی دارند. در هر دو مورد لزوم استفاده از یک نوار بهداشتی بزرگ دیده می‌شود و افراد را به انتخاب اندازه بیشتر وا می‌دارد. اگر از میزان خون ریزی خود آگاه نیستید و خیلی به آن دقت نکرده اید، با چند آزمون و خطا کم کم همه چیز دستتان می‌آید.
درز خون به بیرون نوار بهداشتی و لباس در شب‌ها، به علت دراز کش بودن و ناآگاهی ما در زمان خواب، احتمال بالاتری دارد و استفاده از نوار بهداشتی بالدار بسیار بزرگ را طلب می‌کند. البته محصولاتی مخصوص شب وجود دارند که تهیه‌شان بهترین انتخاب برای این ساعت از شبانه روز است.

۲٫ ضخامت نوار بهداشتی

ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب بسته به ضخامت آن دارد. برخی تصور می‌کنند افراد باخون ریزی بیشتر به بافت ضخیم‌تری هم نیاز دارند؛ اما این تصور خیلی درست نیست و ضخامت زیاد ربطی به کارایی و سودمندی بیشتر ندارد. نوار بهداشتی‌های خیلی ضخیم و مربعی‌شکل معمولا از روی لباس مشخص می‌شوند و مهم‌تر این که راحت نیستند. فرد در طول روز مدام چیزی را درون لباس زیر خود حس می‌کند و این جزو ویژگی‌های خوب نوار بهداشتی نیست؛ به علاوه قدرت جذب نوار بهداشتی ضخیم معمولا کم است و نیاز به تعویض پشت سر هم دارد.

بیشتر بخوانیم: با تغذیه مناسب برای دوران قاعدگی بیشتر آشنا شویم

در بیشتر افراد خون ریزی روزهای اول پریود بیشتر است و به همین جهت فکر می‌کنند که در آن زمان نوار بهداشتی باید ضخیم‌تر باشد. همچنین تصور استفاده از نوار بهداشتی ضخیم‌تر در طول شب نیز رایج است که باز هم غلط است. آن چه که باید به آن دقت کنید قدرت جذب بوده به آن می‌پردازیم.

نوار بهداشتی مناسب

۳٫ قدرت جذب

جذب کامل مایعات در طول استفاده از نوار بهداشتی بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای فرد بیفتد. ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب و کارایی آن دارای یک معیار اصلی است که میزان جذب نام دارد. جذب بالا باعث جلوگیری از نشت خون به لباس می‌شود و حس ناخوشایند خیسی را از میان برمی‌دارد.

برای این که متوجه میزان جذب و دارا بودن ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب شوید، باید به بسته بندی آن به هنگام خرید توجه کنید. معمولا مشخص شده که برای مثال این محصول در این زمینه تا چه حد توانایی دارد. روش دیگر، این است که نوار بهداشتی خود را در هنگام پریود مورد بررسی قرار دهید. اگر خون تازه بود و سطح نوار بهداشتی معمولا سرخ می‌شد، جذب این محصول کم است. اگر خون رنگ پریده بود و به شکل کدر رنگ به نظر می‌آمد جذب بیشتر است.

شدت خون ریزی در روزهای اول بیشتر است و خانم‌ها باید از نوار بهداشتی با جذب بالا استفاده کنند. خون جذب ‌شده در نوار باید در لایه میانی محفوظ مانده و بر اثر فشار نشستن به سطح پد برنگردد.

۴٫ مواد تشکیل دهنده

می‌توان گفت ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب تماما وابسته به مواد به کار رفته در آن است. اصلا جنس و بافت پد بهداشتی تعیین می‌کند که نوار بهداشتی از چه مقدار قدرت جذب یا میزان خطر برای واژن برخوردار باشد. مواد و منسوجات به کار رفته در این محصولات، ویژگی‌های خوب نوار بهداشتی را به صورت کلی مشخص می‌کنند.

لطیف بودن سطح یک نوار بهداشتی برای انتخاب آن کافی نیست. اگر در رویه نوار بهداشتی پلاستیک به کار رفته باشد، هر چقدر هم که از بافتی نرم برخوردار باشد، می‌تواند برای فرد عوارضی نظیر خارش، عفونت و حساسیت ایجاد نماید و وی را در معرض خطرات طولانی مدت قرار دهد. افرادی که مستعد عفونت اند و پوست حساسی دارند، باید از نوار بهداشتی ضد حساسیت استفاده کنند.

سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، عفونت، نازایی، نقص سیستم ایمنی، دیابت و… از جمله عوارض مصرف نوار بهداشتی ساخته شده از پلاستیک و مواد شیمیایی است. به مواد و منسوجات به کار رفته در محصول توجه کنید و لزوم طبیعی بودن آن‌ها را جدی بگیرید. غیر طبیعی و پلاستیکی بودن، نه تنها جزو ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب نیست و به سلامت فیزیکی آسیب می‌زند؛ بلکه به محیط زیست هم زیان وارد می‌کند و آن را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

۵٫ معطر بودن

خون و ترشحات دوران قاعدگی دارای بوی خاص خود هستند که می‌توانند برای بسیاری از اشخاص ناخوشایند باشند و موجب اذیت شدنشان شوند. به همین دلیل خیلی از نوار بهداشتی‌ها را معطر و با رایحه‌های ملایم و لطیف می‌سازند. ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب به طور قطع معطر بودن را شامل نمی‌شود؛ چرا که مواد شیمیایی و عطری به کار رفته در این محصولات اکثرا حساسیت‌زا هستند و می‌توانند مشکلات زیادی پدید آورند.
انتخاب نوار بهداشتی غیر معطر مطمئن‌تر و عاقلانه‌تر است و از صدمات احتمالی پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانیم: ۵ ویتامین و ماده معدنی برای بهبود سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

۶٫ پنبه‌ای یا مشبک؟

این مورد سلیقه‌ای است و بسته به حس افراد هنگام استفاده از نوار بهداشتی دارد. برخی در جنس پنبه‌ای، که نرم‌تر و لطیف‌تر است، راحت‌تر اند و افراد دیگر نوع مشبک را ترجیح می‌دهند. نوار بهداشتی مشبک معمولا جذب بالاتری دارد و کمی خشک است. خشک بودن بافت یک نوار بهداشتی می‌تواند قرمزی، حساسیت و خارش ایجاد کند، اما این دلیل نمی‌شود که همه انواع مشبک چنین اثری داشته باشند. جذب بالا از کثیفی لباس جلوگیری می‌کند. نوار بهداشتی مشبک برای افرادی که پوست حساسی ندارند بهترین گزینه است.

نوار بهداشتی ضد حساسیت

۷٫ قابلیت عبورهی هوا

محیط نوار بهداشتی معمولا مرطوب است و به همین علت مکان خوبی برای رشد قارچ‌ها و ایجاد عفونت می‌باشد. از جمله ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب این است که هوا را در خود به جریان بیاندازد و با عبور آن تنفس پوست را باعث شود. در غیر این صورت پوست خفه می‌شود.

بیشتر بخوانیم: آیا امکان داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی وجود دارد؟

۸٫ نیازهای فردی

قبل‌تر نیز به مسئله شخصی بودن ویژگی‌های نوار بهداشتی خوب اشاره کردیم و دیدیم که برای هر فرد، انتخاب خاص خود او مناسب است. سبک زندگی افراد، میزان تحرک، نوع پوست، میزان خون ریزی، مقدار تحرک، ورزش، شغل و… هر فرد تعیین می‌کند که چه نوع از نوار بهداشتی برای او بهتر است.

ورزشکاران یا کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند باید از نوار بهداشتی بالدار و بزرگ استفاده کنند. بال‌ها جا به جایی پد را سخت می‌کنند و جلوی نشتی خون به لباس را می‌گیرند. این گونه می‌توان با خیال راحت تکان خورد و حرکت کرد و آسودگی خاطر داشت.
اگر کارهای زیادی روی سرتان ریخته و وقت ندارید هر چند ساعت یک بار پد خود را عوض کنید بهتر است از نوع مشبک نوار بهداشتی استفاده کنید. نوار بهداشتی مشبک تا مدت زیادی خون را در خودش نگه می‌دارد و جذب بالایی هم دارد.

یکی از محبوب ترین برندهای نوار بهداشتی که تمامی استاندارهای گفته شده در موارد بالا را داراست، نوار بهداشتی سپتونا است. تمامی نوار بهداشتی های این برند ضد حساسیت است.

نوار بهداشتی های سپتونا

شرکت یونانی سپتونا سابقه‌ای نزدیک به ۴۰ سال دارد و در زمینه‌ی تولید محصولات سلولزی و بهداشتی مانند انواع گوش پاک‌کن‌ها، پد‌های پاک کننده صورت، پنبه، نوار بهداشتی و حتی شامپو و کرم‌های مخصوص کودکان فعالیت دارد. کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت باعث شده افراد با هر نوع پوستی مشکلی در استفاده از محصولات آن نداشته باشند و برای تضمین این مورد محصولاتش را در آزمایشگاه‌های استانداردی مورد آزمایش قرار می‌دهد.

مشاهده و خرید نوار بهداشتی ضد حساسیت سپتونا

چگونه از حساسیت به نوار بهداشتی پیشگیری کنیم؟

قدم اول انتخاب نوار بهداشتی مناسب برای درمان حساسیت به نوار بهداشتی است. برای درمان حساسیت باید راهکارهای مختلف را آزمایش کرد و در نهایت با آزمون‌وخطاکردن به نتیجه رسید. برخی از راهکارها عبارت‌اند از:

  • از نوارهای بهداشتی حاوی مواد عطری استفاده نکنید.
  • در هنگام استفاده از نوار بهداشتی، لباس زیر نخی و گشاد بپوشید تا میزان اصطکاک کاهش پیدا کند.
  • برند نوار بهداشتی را عوض کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ناشی از وجود ماده‌ای در نوار قبلی‌تان بوده است و ببینید که محصولی دیگر هم برای شما مشکل‌زا هست یا خیر.
  • از کرم هیدروکورتیزون (hydrocortisone) برای سطح بیرونی آلت تناسلی استفاده کنید. این کرم بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است و نباید به داخل کانال واژن وارد شود.
  • برای التیام نواحی حساس بدن، از لگن‌های بهداشتی (sitz bath) استفاده کنید. لگن‌های بهداشتی لگن‌هایی پلاستیکی هستند که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توان آنها را روی کاسه توالت‌فرنگی هم قرار داد. این لگن‌ها با آب گرم پر می‌شوند و باید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آنها بنشینید تا بدنتان آرام شود. بعد از این مدت هم باید ناحیه حساس را خشک کنید.
  • نوار بهداشتی‌تان را زودبه‌زود عوض کنید تا مرطوب نشود و حساسیت به وجود نیاورد.
  • به‌محض اینکه حساسیت به نوار بهداشتی را مشاهده کردید، اقدام به درمان را شروع کنید. بی‌توجهی به این حساسیت‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای عفونت‌های قارچی واژن باشد. قارچ‌هایی که به‌طور طبیعی در بدن وجود دارند، در صورت حساسیت، عفونت به وجود می‌آورند. اگر به‌محض مشاهده حساسیت، برای درمانش اقدام کنید، این مشکل در طول ۲ تا ۳ روز رفع خواهد شد. اما اگر به این موضوع بی‌اعتنا باشید، درمانش هم طولانی‌تر خواهد بود.
  • بعضی از بانوان دوست دارند از محصولاتی به‌جز نوار بهداشتی، در دوران عادت‌ماهانه‌شان استفاده کنند. می توانید کاپ قاعدگی یا تامپون را امتحان کنید.
  • از نوارهایی استفاده کنید که فاقد مواد رنگی و چسب‌های مختلف‌اند. نوارهای کاملا پنبه‌ای گزینه خوبی هستند و اگرچه قیمت بیشتری نسبت به گزینه‌های دیگر در بازار دارند، اما مناسب افرادی با پوست حساس خواهند بود.
  • لباس زیر نخی و گشاد بپوشید.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، قبل از شروع عادت‌ماهانه، از پمادهای ضدقارچ در نواحی تناسلی استفاده کنید.

نوشته دلایل حساسیت به نوار بهداشتی + راه‌های پیشگیری اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.